Eikensnippers in bier

Gestart door Gerb, 18-07-2007 22:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: bjgodefr op 27-04-2009  13:03 uIk volg het procede van Hopmans. Dacht dat de bedoeling van 100-120°C is om de porieën van de snippers open te zetten zodat ze vlugger smaak afgeven, niet noodzakelijk om smaak te wijzigingen.
Ik twijfel wel nog of ik dit ga doen, vraag me af of die snippers na een uurtje in de oven etensluchtjes en dergelijke gaan opnemen?

Dat is een goede vraag. Zou goed kunnen en dat wil je niet.

bjgodefr

Ik net mijn RIS geheveld. Bij 3L heb ik 21g Amerikaanse eikensnippers gedaan. Zonder in de oven te roosteren, te koken of wat dan ook.
Dus 7g per liter. Misschien wat veel, maar ik denk dat dat wel mag voor zo'n zwaar en donker bier. Wel ga ik af en toe proeven hoe het evolueert.

bjgodefr

Ik heb deze RIS-op-hout nu na tien dagen geproefd: de smaak deed me niet direct aan eik denken, maar had wel iets dat ik met rode wijn associeer.
Ik heb het niet goed kunnen proeven want mijn wijndief past niet in de kleine lagerfles.  ::)

Na nog eens tien dagen ga ik nog een staaltje nemen. Als het zo blijft bottel ik met weinig suiker (3g per liter?) om die associatie met wijn te behouden (het bier heeft ook 11,5% alc.).

 :degroeten:
Bart

Menno071

Een tijd geen reactie geplaatst op dit onderwerp zie ik.

Wat ik recentelijk uitgeprobeerd heb is het volgende: Ik heb twee blikken siroop van Brewferm Abdijbier (8%) genomen, en die heb ik volgens de gebruiksaanwijzing gemaakt (totaal 18 liter). Na de hoofdvergisting heb ik dit 'brouwsel' gesplitst: één deel heb ik normaal gelagerd (2 maanden), terwijl ik het andere deel van 9 liter gedurende twee maanden gelagerd heb met stukken hout van Jack Daniels vaten (dus geen snippers).

Deze stukken hout heb ik eerst gedurende een kwartier verwarmd tot 200 graden C.

Na 2 maanden heb ik alles weer samengevoegd en gebotteld. Nu staat het in mijn kruipruimte te rijpen, en ik ben benieuwd wat na ca een half jaar tot 3/4 jaar het resultaat zal zijn.

Gerb

Heb je het niet geproefd tijdens het bottelen?

henkg


Menno071

Tijdens het bottelen heb ik het niet geproefd.

Ik heb "nu", dus twee maanden na botteling, wel een fles geopend en geproefd. En tot nu toe smaakt het wel lekker maar ik ga zeker de smaakontwikkeling volgen, en een reeks flessen voor langere tijd bewaren.

Jacques

Ook ik waag we aan het gebruik van eiken houtsnippers.
Vorige week heb ik een donker bier gebrouwen dat het midden houdt tussen een dubbel en een zachte robuust porter. Het leek mij een mooi bier om daar eens een houtsmaakje aan te geven.

Bij Brouwmarkt heb ik houtsnippers gekocht Amerkaans medium toast en eikenhout chips whiskey.
Omdat ook ik niet zeker weet of je de snippers zo in je bier kunt doen zonder risico's op infecties (in het eerste bericht van dit topic staat van wel...) heb ik bedacht hoe ik op een alternatieve manier de snippers kan pasteuriseren.
De methode die ik gehanteerd is eerst de snippers afwegen (ik heb 25 g van elke soort afgewogen, 50 g in totaal dus). Vervolgens vacuümeren (gegarandeerde goede afsluiting in een stevige plastic zak die levenmiddelenveilig is).
Het zakje in een bad leggen bij een temperatuur van 90 ºC gedurende 2 uur.
Regelmatig het zakje keren.
De temperatuur is in mijn geval geregeld met een oude UT-200. https://www.conrad.nl/nl/conrad-ut-200-universele-thermostaat-tussenstekker-40-tot-99-c-615910.html
De sensor zit in een lange buispijp om te zorgen dat die niet nat wordt.






Na de behandeling rook het hout heerlijk.
Het hout met wat Hallertauer Hersbrücker in een groot thee-ei gedaan. En vervolgens het thee-ei gedeponeerd in mijn CCT. Nu rustig afwachten. Ik wil het bier minimaal een week laten staan voor het bottelen.

William

Citaat van: Jacques op 06-12-2014  18:43 uOmdat ook ik niet zeker weet of je de snippers zo in je bier kunt doen zonder risico's op infecties (in het eerste bericht van dit topic staat van wel...) heb ik bedacht hoe ik op een alternatieve manier de snippers kan pasteuriseren.

Ik benieuwd of de microorganismen door droge verhitting worden afgedood. Ik dacht dat ze fysiologisch actief moeten zijn en dat zijn ze vooral in een vochtige omgeving.

Maar desondanks kan er volgens mij weinig gebeuren als je de snippers zo in het wort stopt.

Jacques

Citaat van: William op 06-12-2014  19:10 uIk benieuwd of de microorganismen door droge verhitting worden afgedood. Ik dacht dat ze fysiologisch actief moeten zijn en dat zijn ze vooral in een vochtige omgeving.

Goede opmerking. De snippers een beetje vochtig maken was wat slimmer geweest.

Ik sluit echter niet uit dat door de temperatuur (de thermostaat stond op 94 ºC) en de duur (2 uur) toch de nodige afdoding heeft plaats gehad. Sporen zullen niet vernietigd zijn maar dat hoeft volgens mij ook niet.




RobinB

Citaat van: William op 06-12-2014  19:10 uIk benieuwd of de microorganismen door droge verhitting worden afgedood. Ik dacht dat ze fysiologisch actief moeten zijn en dat zijn ze vooral in een vochtige omgeving.

Mee eens.
Ik drenk ze altijd minimaal een week in alcohol 40+% voor gebruik.
Daarna kan je ze met de alcohol aan het bier toevoegen, de alcohol extraheert al veel smaak die ik lekker vind voor in het bier.

Biermagneet

Ik leg de snippers op stukje aluminiumfolie  in de oven op 150 graden voor 15 tot 30 min via de folie laat ik het dan in het bier (zachtjes) vallen.
Nog geen problemen mee gehad tot nu toe.
Dit doe ik ook met koffiebonen trouwens.

homoeccentricus

Ofwel in alcohol weken ofwel 10 minuutjes koken om de ergste tannines te verwijderen.

In Amerika hebben houtschilfers trouwens niet zo'n goede naam. Betere kwaliteit wordt bereikt met "wood cubes", maar die vind ik niet zo gemakkelijk hier. Heb deze gekocht: http://www.themaltmiller.co.uk/index.php?_a=viewProd&productId=550. Binnenkort in een zware porter.

bierhenkie

 Is het dan niet handig om de snippers een poosje in wat water in de magnetron te doen?

RobinB

Jack Daniels Wood-chips zijn ook een stuk dikker dan standaardsnippers. Doordat ze van gebruikte vaten komen zijn de harde tannines er al uit en hebben ze heel mooie vanille tonen.

orangeloo

Volgend projectje... Eiken snippers... Dus zoekende hoe, wat, wanneer en hoeveel.
Dus even deze topic nieuw leven in blazen.

Heeft iemand al eens een andere drank gebruikt dan Whiskey om de snippers in te weken / desinfecteren.
Rum, Vieux, Wodka of pure alcohol?

 

Henielma

Bier. Ik heb de eikensnippers van Brouwland gewoon bij het jongbier gedaan na de nagisting.

homoeccentricus

Citaat van: Orangeloo op 26-07-2015  18:55 uVolgend projectje... Eiken snippers... Dus zoekende hoe, wat, wanneer en hoeveel.
Dus even deze topic nieuw leven in blazen.

Heeft iemand al eens een andere drank gebruikt dan Whiskey om de snippers in te weken / desinfecteren.
Rum, Vieux, Wodka of pure alcohol?

Cognac, bij een porter met honing en verse vijgen. Maar geen snippers, wel grotere blokjes (in België/Nederland niet te vinden).

orangeloo

Citaat van: Henielma op 26-07-2015  20:18 uBier. Ik heb de eikensnippers van Brouwland gewoon bij het jongbier gedaan na de nagisting.

Was dat in CCT, gistvat of mandfles? Was het los of ergens in gestopt zoals hopzak of kookei?

Henielma

Alle drie niet, het was in een fustje die ik gebruikte om het bier te carboniseren en tegelijkertijd van hout te voorzien. Een week of twee heeft het bier (barley whine) hier toen in gezeten.

Jacques

Citaat van: Orangeloo op 26-07-2015  18:55 uVolgend projectje... Eiken snippers... Dus zoekende hoe, wat, wanneer en hoeveel.
Dus even deze topic nieuw leven in blazen.

Heeft iemand al eens een andere drank gebruikt dan Whiskey om de snippers in te weken / desinfecteren.
Rum, Vieux, Wodka of pure alcohol?

Geen drank maar de methode die al in dit topic is beschreven. Tegenwoordig doe ik wat vocht bij de snippers voor een betere desinfectie. Het zakje bolt daardoor flink op.

justDick

Port.

Gaf een mooie volle vanilletoets in een RIS en maakte hem zachter.
 :biersmile:

orangeloo

Citaat van: justDick op 27-07-2015  22:36 uPort.

Gaf een mooie volle vanilletoets in een RIS en maakte hem zachter.
 :biersmile:

 :duimop: Ook een goed idee... ik heb nog 5 liter eigengemaakte Port staan.
Dat wordt de methode geloof ik, eigengebrouwen bier met een snufje eigengemaakte port.  :biersmile:

FremBrew

Citaat van: Orangeloo op 27-07-2015  22:57 u:duimop: Ook een goed idee... ik heb nog 5 liter eigengemaakte Port staan.
Dat wordt de methode geloof ik, eigengebrouwen bier met een snufje eigengemaakte port.  :biersmile:

Ik heb begin mei een Kriek gebotteld en hieraan 10 ml port toegevoegd.
Ik had hier nog niet van geproefd, maar door dit bericht dacht ik er ineens weer aan.
Het bier is wel iets zoeter, maar verder geeft het weinig verschil.
Ik zal een flesje meebrengen naar de volgende Ambrasserie avond, verder heb ik ook nog een paar flesjes Kriek staan waaraan ik 10 ml sleedoorn likeur heb toegevoegd.




koffie

Nog maar eens schoppen. De zogenoemde chunks zijn tegenwoordig gewoon bij de Brouwmarkt te koop. Iemand daar al eens mee gespeeld? Ik zoek vooral hoeveelheid en tijdsduur. Onderbuik gevoel zegt, laar maar lekker een paar maanden staan, of redeneer ik nu teveel vanuit een houten vat?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.