Nieuws:

Help mee aan het onderhouden verbeteren van de site via een donatie. 

Zie meer

Hoofdmenu

Gemiddelde opbrengst van Hopplanten?

Gestart door loghum, 17-07-2007 11:48 u

Vorige topic - Volgende topic

loghum

Is er een gemiddelde opbrengst bekend van de verschillende Hopplanten ?

Natuurlijk zal dit afhankelijk zijn van de omstandigheden
maar als we nu eens uitgaan van een volgroeide gezonde plant met voldoende groei mogelijkheden
goede grond en voedingsstoffen, en een gemiddelde Nederlandse zomer
wat zal dan bijvoorbeeld de gedroogde opbrengst van een Saaz of een Fugles plant zijn ?

loghum

In 2005 was de hopopbrengst 80.000 ton op 55.000 hectare grond
als we uit gaan dat de planten op rij 50 cm uit elkaar staan
met paden van 100 cm tussen de rijen, dan hebben we gemiddeld 2 planten per meter
en ongeveer 72 gram hop per plant ?

Noordzij_1

Ik heb 5 planten en gebruik 90L speciekuipen.
Daarmee haalde ik 1063 gram van de planten, en na drogen bleef hier nog 440 gram aan bruikbare hop van over.
72 gram droge hop per plant klopt dus wel aardig.
Opmerkelijk is dat er best grote verschillen onderling waren, zo had ik bijvoorbeeld maar 44 gram Saaz en 179 gram Zenith.

tdp

Op basis van vorig jaar;

Nat | Droog
Bramling Cross (kuip): 375| 150
Fuggle (kuip): 1514| 420
Hallertau Tradition (volle grond): 2516 | 647
Mathon (kuip): 1817 | 465
Smaragd (volle grond): 1721 | 439
Spalter Select (volle grond): 2204 | 603
Tettnanger (volle grond): 2186 | 513

Bij mij dus aanzienlijk meer dan hier bovenstaand wordt aangegeven.

hansHalberstadt

Citaat van: Noordzij_1 op 17-09-2023  21:58 uDaarmee haalde ik 1063 gram van de planten, en na drogen bleef hier nog 440 gram aan bruikbare hop van over.
Dan lijkt het mij dat je hop niet goed droog is. ik kom normaal voor droge hop op 1/4 tot 1/5 van het nat gewicht.

hansHalberstadt

ik kwam dit jaar op 2800 gram nat van de northern brewer struik die er al 18 jaar staat. Dat zal ondergronds inmiddels wel een behoorlijk vertakt wortelstelsel zijn. De hop heb ik dit jaar nat samengeperst en ingevroren. 

brouwerwaldonk

Ik haal van elke plant wel 3 of meer volle emmers af.

Eriks

Dit jaar een Northern Brewer voor het eerst geoogst, 130 gram. Dezelfde dag is het in een porter geëindigd  :brouwen:
Plant is nieuw en afgelopen voorjaar geplant

Kassuul

Eerste jaar eigen hop geteeld, 6 planten, na passage voedseldroger 450 g vacuüm in de diepvriezer. 450:6 = 75 g per plant

Qlobster

In mijn achtertuin staat 1 Cascade plant en daarvan heb ik dit jaar 575 gram gedroogd in de vriezer zitten.
Deze stond het eerste jaar in een flinke bloempot en nu 2 jaar in de volle grond.

woutertjuh88

Dit jaar 2 kuipen met een Fuggle en een Cascade (begin mei pas geplaatst, veel te laat).
Bij de Fuggle is begin augustus prongelijk 1 van de 2 takken afgebroken en groeide dus niet verder.

Uiteindelijk resultaat:
Fuggle: 130gram gedroogd.
Cascade: 245 gram gedroogd.

Verwachting is dat het volgend jaar meer zal zijn, met meer groeitijd en beter leiden van de takken. 

hansHalberstadt

Citaat van: woutertjuh88 op 23-09-2023  16:56 uVerwachting is dat het volgend jaar meer zal zijn, met meer groeitijd en beter leiden van de takken. 
En vooral ook een beter ontwikkeld wortelstelsel. Dat gaat elk jaar verder vertakken en kan dan meer opnemen uit de grond met meer opbrengst.

Tags:

Vergelijkbare Topics (7)

45136

Gestart door bello

Reacties: 46
Gelezen: 2437

25789

Reacties: 4
Gelezen: 2570

7519

Reacties: 20
Gelezen: 8914

16481

Reacties: 10
Gelezen: 4058

31323

Reacties: 7
Gelezen: 2203

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.