Chimay blauw gist , raar gistje of gewoon normaal?

Gestart door Jos Groen, 14-07-2007 00:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jos Groen

Heren,

Een aantal  serieuze vragen van mijn kant:

Ik probeer deze  week een Chimay blauw gist op te kweken maar zie nog weinig gebeuren
  • Zijn er mensen die goede ervaringen hebben met deze gist en weten hoe je deze goed opkweekt?
  • Hoe gedraagt deze gist zicht?
  • Wat is de schijnbare vergistingsgraad?
  • Hoe ontwikkelt deze gist zicht tijdens het opkweken?

Oscar

De Chimay gist is goed op te kweken en gedraagt zich hierbij normaal zoal iedere andere gist. Uit een flesje binnen 1,5 week op 10% Suikerwater (inclusief 2x reinstrijken).

William

Het duurde bij mij ongeveer 4 dagen voordat er een beetje druk op het waterslot kwam (depot van 1 flesje in 100 ml 7% moutextract - regelmatig schudden) maar dit wilde niet doorzetten. Daarna heb ik nog een depot van een 2e flesje erbij gedaan en toen was er op dag 7 een continue maar langzame activiteit in het waterslot.

Daarna heb ik het geheel in 500 ml 7% moutextract + 0,5% SirisVit gebracht en heb  het continue belucht gedurende 24 hr. Dit heb ik laten bezinken, afgeheveld en het sediment in 1 l 7% moutextract + 0,5% SirisVit gebracht en weer 24 hr belucht.

Deze starter heeft mijn Chimay kloon binnen 3 dagen van sg=1076 naar 1018 gebracht en nu, na 14 dagen zit ik op 1011 (navergisting).

Ook deze vergisting begon voor mijn doen relatief langzaan en had zijn piek in snelheid op dag 2 (temperatuur 20 ºC).

Jos Groen

Citaat van: William op 14-07-2007  10:30 uHet duurde bij mij ongeveer 4 dagen voordat er een beetje druk op het waterslot kwam (depot van 1 flesje in 100 ml 7% moutextract - regelmatig schudden) maar dit wilde niet doorzetten. Daarna heb ik nog een depot van een 2e flesje erbij gedaan en toen was er op dag 7 een continue maar langzame activiteit in het waterslot.

Daarna heb ik het geheel in 500 ml 7% moutextract + 0,5% SirisVit gebracht en heb  het continue belucht gedurende 24 hr. Dit heb ik laten bezinken, afgeheveld en het sediment in 1 l 7% moutextract + 0,5% SirisVit gebracht en weer 24 hr belucht.

Deze starter heeft mijn Chimay kloon binnen 3 dagen van sg=1076 naar 1018 gebracht en nu, na 14 dagen zit ik op 1011 (navergisting).

Ook deze vergisting begon voor mijn doen relatief langzaan en had zijn piek in snelheid op dag 2 (temperatuur 20 ºC).

Inderdaad, ik merk ook dat het een vreemd gistje is , las wel in een boek dat het gist tegen hoge temperaturen kan, maar het opstarten is een heel bijzondere ervaring, eerst helemaal niet en vervolgens als je denkt dat wordt niets meer begint het te pruttelen,
Hoe zou dat toch komen ?

William , lijkt me lang geen slecht resultaat, ik dacht dat de Chimay gist het prima zou doen op 22 / 24 graden.

William

Je leest zelfs dat deze gist vaak rond de 28 ºC wordt gebruikt. Ikzelf vind de blauwe Chimay niet zo esterig, vandaar dat ik voor lage temperatuur heb gekozen.

Herman

Je kunt natuurlijk ook gist opkweken uit de enkel (indien verkrijgbaar), dubbel of de tripel. Uit de blauwe opkweken is minder gunstig: mee kans op uitgeputte gist.

Jos Groen

Citaat van: Herman op 14-07-2007  13:32 uJe kunt natuurlijk ook gist opkweken uit de enkel (indien verkrijgbaar), dubbel of de tripel. Uit de blauwe opkweken is minder gunstig: mee kans op uitgeputte gist.

Ik vraag me af of ze voor alle producten de zelfde gist gebruiken , ik proef dat dus niet.... Chimay is echter een behoorlijk mooi en complex product...
probeer maar eens te proeven wat er allemaal in zit, dat is mij nog niet geluk, de kleur is ook verwarrend. de tripel heeft de zelfde gist als de blauwe of de rode?
ARE YOU SURE?

pincopallino

 Vast wel een soort gist..but you can never 100% be sure.

Sjaak

Citaat van: Molen Brouwer op 14-07-2007  08:53 uHeren Heren,

NIET OFF TOPIC GRAAG
Sorry mr green of jos of molentik.

ja ik heb het ook moelijk gehad met het opkweken van het gistje. Ook met het vergisten, normaal en week en dan overhevelen , nu weleswaar overgeheveld maar na 2 weken 1030 ? wat hiermee te doen?

Johannes

Ik heb al meerdere keren een poging gedaan om Chimay op te kweken. Zonder resultaat, dit kwam ook vaak omdat het bier niet al te vers meer was.

Jos Groen

mijn gist lijkt het wel te doen , vreemd spul geen gistkoek onderin.



Doe ik het een beetje schudden hoor je meteen sissen.

Oscar

Citaat van: Molen Brouwer op 15-07-2007  01:07 uDoe ik het een beetje schudden hoor je meteen sissen.

Dat zal de gebonden(opgeloste ?) koolzuur zijn wat vrij komt

Jos Groen

Citaat van: Oscar op 15-07-2007  01:08 uDat zal de gebonden(opgeloste ?) koolzuur zijn wat vrij komt

Wat vindt je van de kleur van de starter ?

trouwens heb deze starter er vanavond bij gegooid en lijkt toch wel direct aan de gang te gaan.

Hopmans

CiteerWat vind je van de kleur van de starter?

Te donker.

 :degroeten:

Jos Groen

Citaat van: Mr.Yeast op 15-07-2007  23:05 uTe donker.

 :degroeten:

Hij gaat wel te keer als een idioot, wat voor kleur had jij verwacht?

Oscar

Lichter dus, lijkt mij logisch al ie 'm te donker vindt. Welke moutpoeder heb je gebruikt ? Meestal is een giststarter licht gelig/gebroken wit van kleur.

Hans (Lagos)

Chimay blauw dus zal hij donker gebruikt heben, ik zelf heb deze ook in mijn Westvleteren 12 look a like gebruikt en deze geeft toch een afwijkende kleur in de starter.

oranjeboombiertje

Vandaag heb ik een starter met de Wyeast Belgian abbey in een mandfles gedaan om te bezinken, deze was net zo donker als die van Jos. De starter is begonnen met 2 liter, 24 uur belucht. Toen nog een liter wort erbij en nog eens 24 uur belucht. Het valt mij ook op dat er enorm veel bruine vlokken in de starter zitten. Het zijn van die hele donkere platte vlokjes die meteen op de bodem liggen en niet oplossen in wort/starter/jongbier. Een apart gistje, die Chimay.

 :degroeten:
Wesley

RobinB

Was de belgian abbey niet de Westmalle en de belgian abbey2 de Rochefort?

oranjeboombiertje

3787 trappist high gravity is de Westmalle.
Belgian abbey II is inderdaad de Rochefort.

 :degroeten:
Wesley

RobinB


Oxhead


Jos Groen

Citaat van: Oscar op 16-07-2007  20:11 uLichter dus, lijkt mij logisch al ie 'm te donker vindt. Welke moutpoeder heb je gebruikt ? Meestal is een giststarter licht gelig/gebroken wit van kleur.

pils 3EBC , ik gebruik eigenlijk nooit iets anders (had ik iets anders moeten gebruiken dan ?

Jos Groen

Wat me ook opvalt is dat ik na 5 dagen nog niet echt slurrie heb van deze gist

Oscar

Heb je het laten bezinken ? Daarna moet je het afgieten en weer met verse wort overgieten om zo weer meer slurry te verkrijgen....

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.