Goudhaantje / tijden aroma, smaak en bitterheid hop

Gestart door Adrie, 13-07-2007 11:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

korek

Citaat van: Adrie op 24-07-2007  10:38 uWat is er zo moeilijk aan, dan?

Je kunt het zo moeilijk maken als je wilt. Sommigen denken dat als het makkelijk is, het niet goed is.

pincopallino

Citaat van: Adrie op 24-07-2007  10:38 uVoor meer informatie zie HIER

wel gelezen ( en niet alleen vandag) maar ik ben een revolutionair en wil alles zelf ondervinden. Destijd geëxperimenteerd en geen relevante verschil
 gevonden. Hoewel ik alleen maar een paar keer/jaar brouwt vind ik experimenteren op lab-schaal erg leuk..ik ga aan het werken. 

Adrie

Citaat van: pincopallino op 24-07-2007  10:47 uIk bedoel ... vind je de kleur van je muren niet meer leuk ?! was de blow-off een grap ?  zo niet dan je had het kunnen voorkomen !!

Ah, de blowoff. Nee, dat was zeker geen grap. Die had wellicht voorkomen kunnen worden door een ander waterslot te gebruiken (of het vat verder weg te zetten van de muur). Maar mijn doel is zo veel mogelijk gist te kweken voor een goede en snelle vergisting. En dan gaat het wel eens wat harder dan gepland. Bij de ene gist schuimt het trouwens ook een stuk meer dan bij de andere. Dat zijn dingen waar je wel rekening mee kunt houden, maar die je niet altijd in de hand hebt.

Hoe dan ook: veel gist is goed!

Citaat van: pincopallino op 24-07-2007  10:59 uwel gelezen ( en niet alleen vandag) maar ik ben een revolutionair en wil alles zelf ondervinden. Destijd geëxperimenteerd en geen relevante verschil gevonden. Hoewel ik alleen maar een paar keer/jaar brouwt vind ik experimenteren op lab-schaal erg leuk..ik ga aan het werken. 

Experimenteren is natuurlijk altijd goed. Vooral doen! Heb ik ook gedaan en mijn ervaring was dat het wel degelijk veel uitmaakt hoe je je giststarter maakt en daarmee hoeveel gist je toevoegt. En dat merkte ik niet alleen aan het eind SG, maar ook aan de smaak.

Adrie

Kijk eens aan, het bezinken is begonnen:



Toch geinig dat je door zo'n ondoorzichtig vat nog iets kunt zien. Dat wordt waarschijnlijk morgenavond overhevelen.

pincopallino

Citaat van: Adrie op 24-07-2007  20:37 uKijk eens aan, het bezinken is begonnen:



Toch geinig dat je door zo'n ondoorzichtig vat nog iets kunt zien. Dat wordt waarschijnlijk morgenavond overhevelen.
Zo te zien lijkt 55% gistbezinkel  en de rest bier vloeistof.

SiriS

Citaat van: pincopallino op 24-07-2007  20:50 uZo te zien lijkt 55% gistbezinkel  en de rest bier vloeistof.

Het begint nu toch echt wel vermoeiend te worden..........

SiriS

pincopallino

Citaat van: SiriS op 24-07-2007  21:10 uHet begint nu toch echt wel vermoeiend te worden..........

SiriS
Wat is er mis mee met mijn opmerking ?? kan ik slecht zien of zo !!..

korek

Als je goed kijkt, zie je dat van bovenaf tot ongeveer het midden, het bier al helder begint te worden. Bezinksel of gistkoek begint zich onderin het vat te vormen. Wat er mis is met jouw opmerking is dat je 55% gistbezinksel ziet, terwijl dat nog moet klaren.

pincopallino

Citaat van: korek op 24-07-2007  21:33 uAls je goed kijkt, zie je dat van bovenaf tot ongeveer het midden, het bier al helder begint te worden. Bezinksel of gistkoek begint zich onderin het vat te vormen. Wat er mis is met jouw opmerking is dat je 55% gistbezinksel ziet, terwijl dat nog moet klaren.
Kijk zo hoort gereageerd te worden !! Ik had de bovenste zien van Adrie niet gelezen aldus... 

Adrie

Ondertussen ligt alle gist keurig op de bodem. Vanavond overhevelen.

Adrie

Het is toch een dag later geworden. De SG is nu ongeveer 1010. De smaak van het bier was trouwens een beetje verdacht: zurig. Het zou kunnen doordat er in het SG monster wat gist meekwam die wel vaker voor een verdacht smaakje zorgt, maar het kan ook zijn dat de kinderen dit bier fataal zijn geworden. Tot twee keer toe speelden ze met de slang van het waterslot waardoor er mogelijk wat water in het bier terecht is gekomen... Als je even niet kijkt grijpen ze hun kans. Kinderen... nooit aan beginnen!

Het lijkt erop dat dit bier toch een mooie goudgele kleur gaat krijgen en een mooi hopprofiel. Als het zuurtje tenminste wegblijft.

Oscar

Citaat van: Adrie op 26-07-2007  21:56 uTot twee keer toe speelden ze met de slang van het waterslot waardoor er mogelijk wat water in het bier terecht is gekomen... Als je even niet kijkt grijpen ze hun kans. Kinderen... nooit aan beginnen!

Of je kinderen in een hokje met een slot erop of je gistvat.... ;D Jij mag kiezen  :D :D

Adrie

Nee, het is de hoogste tijd voor een eigen brouwruimte.



Goh, laat ik nou binnenkort verhuizen naar een huis met een prachtige brouwruimte in spé.  ;D


bazje

Citaat van: Adrie op 26-07-2007  21:56 u... Als je even niet kijkt grijpen ze hun kans. Kinderen... nooit aan beginnen!

Er zijn twee manieren :
1. Zorgen dat ze er afblijven (zeeeeer moeilijk zonder eigen ruimte)
2. Afzetlint tijdens het brouwen en in een glazen medium mee laten kijken wat er gebeurd (meteen monsters om te meten), mee laten helpen tijdens de afwas na het brouwen, zeeeer spannende verhalen vertellen over hoe het toch komt dat het blubt in het waterslot, of hoe het komt dat het water borrelt aan het einde van de slang, ze mee laten helpen met flessen spoelen, dopjes aangeven bij het bottelen en de dichte flesjes in krat laten zetten, kratten slepen, etc.

Vooral de spannende en enge verhalen over het monster in het gistvat helpt om ze met een grote boog eromheen te laten lopen.

Best leuk hoor, kinderen !!!

Adrie

Ik denk niet dat onze jongste begrijpt wat monsters zijn... Hij is nog geen 2.

MO

Vooral die van twee van mij stop met heel veel plezier haar vinger in het waterslot. Toch wordt mijn bier daar niet zuur van.

Hopmans


CiteerVooral die van twee van mij stop met heel veel plezier haar vinger in het waterslot.

Cursus Nederlands nodig Mo?

 :P

pincopallino

Citaat van: Adrie op 26-07-2007  21:56 uHet is toch een dag later geworden. De SG is nu ongeveer 1010. De smaak van het bier was trouwens een beetje verdacht: zurig. Het zou kunnen doordat er in het SG monster wat gist meekwam die wel vaker voor een verdacht smaakje zorgt, maar het kan ook zijn dat de kinderen dit bier fataal zijn geworden. Tot twee keer toe speelden ze met de slang van het waterslot waardoor er mogelijk wat water in het bier terecht is gekomen... Als je even niet kijkt grijpen ze hun kans. Kinderen... nooit aan beginnen!

Het lijkt erop dat dit bier toch een mooie goudgele kleur gaat krijgen en een mooi hopprofiel. Als het zuurtje tenminste wegblijft.
Tip: waterslot altijd vullen met water+sulfiet+citroenzuur. Mocht per ongeluk een druppel in je gistingvat vallen dan veroorzaakt geen enkel probleem."kinderen nooit aan beginnen ?! toch liever.....bierbrouwen nooit aan beginnen! 

Caspar

Het lijkt me ook niet gezond als en sulfiet met citroenzuur in je bier komt :shelp:, gebruik dan wodka of zo.

Johannes

Dat zou ik zeker niet doen, een sulfietoplossing is juist een voedingsbodem voor allerlei schimmels. Laat een sulfietoplossing maar een paar dagen staan. Als je dan een druppel in je gistvat krijgt ben je veel verder van huis.

JeroenCV

Citaat van: pincopallino op 27-07-2007  14:52 uTip: waterslot altijd vullen met water+sulfiet+citroenzuur. Mocht per ongeluk een druppel in je gistingvat vallen dan veroorzaakt geen enkel probleem."kinderen nooit aan beginnen ?! toch liever.....bierbrouwen nooit aan beginnen! 

 ???
Ik weet niet. Een druppel water in je bier of een druppel water met sulfiet en zuur...gevoels matig zeg ik toch dat het verdunnen minder erg is dan het verlagen van de pH en sulfiet (wat in wijn alleen maar hoofdpijn geeft)


VERANDER:
wat zijn we toch eensgezind hier.

pincopallino

Citaat van: Johannes op 27-07-2007  14:59 uDat zou ik zeker niet doen, een sulfietoplossing is juist een voedingsbodem voor allerlei schimmels. Laat een sulfietoplossing maar een paar dagen staan. Als je dan een druppel in je gistvat krijgt ben je veel verder van huis.
Een sulfiet oplossing + citroenzuur een brom van schimmels ?? Een waterslot gevuld met water+sulfiet+citroenzuur afgedekt met een watje + dop kan weken zo niet maanden steriel blijven. Sorry Jo, ik wil best een weddenschap met je aan gaan.

pincopallino

Citaat van: JeroenCV op 27-07-2007  15:00 u???
Ik weet niet. Een druppel water in je bier of een druppel water met sulfiet en zuur...gevoels matig zeg ik toch dat het verdunnen minder erg is dan het verlagen van de pH en sulfiet (wat in wijn alleen maar hoofdpijn geeft)


VERANDER:
wat zijn we toch eensgezind hier.
[/quoteHet is toch een dag later geworden. De SG is nu ongeveer 1010. De smaak van het bier was trouwens een beetje verdacht: zurig. Het zou kunnen doordat er in het SG monster wat gist meekwam die wel vaker voor een verdacht smaakje zorgt, maar het kan ook zijn dat de kinderen dit bier fataal zijn geworden. Tot twee keer toe speelden ze met de slang van het waterslot waardoor er mogelijk wat water in het bier terecht is gekomen... Als je even niet kijkt grijpen ze hun kans. Kinderen... nooit aan beginnen!

Het lijkt erop dat dit bier toch een mooie goudgele kleur gaat krijgen en een mooi hopprofiel. Als het zuurtje tenminste wegblijft.] Jeroen,water kan besmet raken!!

JeroenCV

Tuurlijk kan water besmet raken, maar het gaat er nu over wat erger is water in je bier of water met sulfiet en zuur in je bier....

Hier hoef je toch niet eens over te discussieren?


Caspar

Volgens mij is het "steriel?" zijn van de sulfiet oplossing al vaker besproken hier. Sulfiet + citroenzuur is gewoon rommel, beschimmeld of niet ik... wil daar helemaal geen druppels van in mijn bier krijgen

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.