Laat een kroonkurkapparaat een afdruk achter?

Gestart door Bart, 02-07-2007 11:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bart

Wij hebben net onze eerste twee brouwsels gemaakt, maar de CO2 druk valt wat tegen. Nochtans hebben we 8,5 g/l suiker toegevoegd. Op dit forum lees ik van alles over slecht afsluitende kroonkurken, maar hoe weet je dat? Het valt ons op dat onze kurken een afdruk hebben van het kroonkurk apparaat. Is dit normaal?


JeroenCV

Welk kroonkurk apparaat heb je?

Zo'n zwart handding, die je met 2 handels naar beneden moet drukken? Ja daar had ik ook zo'n afdruk.

Dit apparaat is een rot ding. Zoek eens op het forum naar een tafelmodel. Kleine investering en een hoop ergenissen minder.

korek

Ik heb deze afdruk alleen bij de 33 cl, Duvel flessen en halve liter flessen. De Euro flessen hebben de afdruk niet. Ik controleer alle flesjes of ze goed afsluiten door ze na het kurken even op z'n kop te houden.

Bart

Inderdaad zo'n zwart handding.
Korek, gebruik jij dit ook? Wij gebruiken flesjes van Westmalle.
Op het eerste gezicht sluiten ze trouwens wel. Het is nu meer dan een maand geleden dat we ze gebotteld hebben: ze smaken goed, maar flets.

Caspar

Koop gewoon zo'n tafelmodel, geloof me daar heb je veel plezier aan!

Bieker

Ben ik het helemaal mee eens. Ik had ook zo'n handding en die werkte niet goed na verloop van tijd. De halzen van sommige flesjes gingen kapot en de kroonkurken zaten er soms niet goed op. Sinds ik het tafelmodel (Brouwland) heb gaat alles veel beter met bottelen.

MO

Bart, betreft het zwaar bier, meer dan, laten we zeggen, 9% alcohol?

Bart

Het betreft een tripel van 10,5° en een trappist van 7°.
Bij de tripel zijn we wat uitgeschoven met de suiker  ;D

Jacques

Een afdruk van een kroonkurkapparaat kun je eenvoudig voorkomen door een munt ter grootte van de kroonkurk op de kroonkurk te leggen.

korek

Citaat van: Bart op 02-07-2007  11:28 uInderdaad zo'n zwart handding.
Korek, gebruik jij dit ook? Wij gebruiken flesjes van Westmalle.
Op het eerste gezicht sluiten ze trouwens wel. Het is nu meer dan een maand geleden dat we ze gebotteld hebben: ze smaken goed, maar flets.

Ik heb zo'n twintig jaar geleden een kroonkurktang gekocht. Hij doet het nog prima, maar ik weet niet of deze nog in de handel is. Zie foto.


korek

Citaat van: Jacques op 02-07-2007  13:24 uEen afdruk van een kroonkurkapparaat kun je eenvoudig voorkomen door een munt ter grootte van de kroonkurk op de kroonkurk te leggen.

Goed idee Jacques, Krijg je dan niet op je kroonkurk bv. de afdruk 1 euro?

MO

Een maand zou genoeg moeten zijn voor navergisting. Staan ze wel lekker warm?

René K

Citaat van: korek op 02-07-2007  13:53 uGoed idee Jacques, Krijg je dan niet op je kroonkurk bv. de afdruk 1 euro?

Probeer het eens zou ik zo zeggen... :lessmile:

Zelf heb ik ook zo'n zwarte kroonkurkapparaat. Hier echter nog nooit geen problemen mee gehad. Nog nooit gebroken flesjes of afdrukken in de kroonkurk.

Bart

De trappist staat bij ongeveer 20°C. Met de tripel hadden we ook een pet-flesje gevuld ter controle. Dat stond na één week zo bol dat het bier door de stop lekte. (zelfs de plastic stop stond bol) Omdat ik dacht dat de navergisting wel volledig zou zijn (en met bierbom-verhalen in het achterhoofd), heb ik hem dan maar in de koelkast gezet.
Het gekke is dat mijn brouwbroeder ze in de koele berging heeft gezet, maar hetzelfde probleem kent.

Jos Groen

Bart,

Ik heb in het begin ook een handapparaat gebruikt, inderdaad stukken flessen etc...  Dacht dat het een kwestie van wennen zou zijn en inderdaad na verloop van tijd ging het beter, de afdrukken die jij op je foto laat zien hadden we in het begin ook, het lijkt of de eerste 100 flesjes inderdaad een afdruk geven, daarna wordt het minder tot het helemaal verdwijnt, je kunt het apparaat prima gebruiken maar is wel een behoorlijk handige slag die je moet hebben.

Ik ben ook overgeschakeld naar het http://www.wijnmaken.nl/catalog/kroonkurkapparaat-tafelmodel-pi-741.html?image=0 modelletje, gewoon om dat ik het makkelijker vond.

(Ook die gaf ongeveer de eerste 100 flesjes een lichte indruk.)


korek

Het zal slijtage zijn, toch maar eens zo'n hefboom model bestellen.

Jacques

Citaat van: korek op 02-07-2007  13:53 uGoed idee Jacques, Krijg je dan niet op je kroonkurk bijvoorbeeld. de afdruk 1 euro?

Nee, ik doe dit al jaren zo met zo'n solide staande hefboom kroonkurkapparaat die ook een lichte afdruk achter laat.

Niels

Ik heb twee soorten dopjes en het ene soort heeft bijna geen last van vervorming van de magneet stift, terwijl het andere goudkleurige kroonkurkje er wel last van heeft. Moet er wel bij vermelden dat het scheelde of je de fles recht onder de kelk (die het kroonkurkje zijn vorm geeft) plaatst of iets uit het lood. Ik heb ook gemerkt dat het overmatig door persen van de hendel altijd een vervorming geeft van kroonkurk. het is een prima oplossing om er een muntje op te leggen en geen afdruk te zien. jacques, blijft het muntje plakken aan de magneet, of moet je bij elk flesje de fles, kroonkurk en muntje goed recht boven elkaar plaatsen?

René K

Toch blijf ik het vreemd vinden dat meerdere brouwers kapotte flesjes krijgen met het zwarte kroonkurkapparaat. Kan dit misschien ook aan de flessen liggen. Ik bottel trouwens in Duvel flessen.

Ton

Citaat van: Niels op 02-07-2007  21:42 uIk heb twee soorten dopjes en het ene soort heeft bijna geen last van vervorming van de magneet stift, terwijl het andere goudkleurige kroonkurkje er wel last van heeft. Moet er wel bij vermelden dat het scheelde of je de fles recht onder de kelk (die het kroonkurkje zijn vorm geeft) plaatst of iets uit het lood. Ik heb ook gemerkt dat het overmatig door persen van de hendel altijd een vervorming geeft van kroonkurk. het is een prima oplossing om er een muntje op te leggen en geen afdruk te zien. jacques, blijft het muntje plakken aan de magneet, of moet je bij elk flesje de fles, kroonkurk en muntje goed recht boven elkaar plaatsen?

Ook ik heb het hefboom kroonkurkapparaat en ik heb dezelfde ervaring als Niels. Gewoon een beetje proberen wat het beste resultaat geeft: recht in het midden of juist een beetje uit het lood. En vooral niet al te veel kracht zetten. Ik was eerst wel eens bang dat de kroonkurk dan eventueel niet goed zou afsluiten, maar dat heb ik nog helemaal nooit gehad.

Wat wel frustrerend is dat een keurmeester soms zomaar een punt aftrek geeft op zelfs een heel klein deukje in de dop. Daarom let ik er extra op dat ik voor een keuring ongedeukte doppen inlever.

Ton

Menno

Citaat van: Rene F&B op 02-07-2007  22:41 uToch blijf ik het vreemd vinden dat meerdere brouwers kapotte flesjes krijgen met het zwarte kroonkurkapparaat. Kan dit misschien ook aan de flessen liggen. Ik bottel trouwens in Duvel flessen.
Ik heb die zwarte ook in mijn bezit, voor mij geen succes (euro-fles). Daarom nu deze! :hoera:

Pieter.

Citaat van: Rene F&B op 02-07-2007  22:41 uToch blijf ik het vreemd vinden dat meerdere brouwers kapotte flesjes krijgen met het zwarte kroonkurkapparaat. Kan dit misschien ook aan de flessen liggen. Ik bottel trouwens in Duvel flessen.

Op de euro flesjes braken er ook veel halsen bij mij, bij Chimay flesjes weer niet, toch vond ik een onding en heb ook een staand model aangeschaft, prima investering zeker omdat bottelen niet tot mijn favoriete bezigheden behoord.

 :degroeten:

halikidee

Van iemand ooit een kroonkurktang gekocht, idem als die van Bart.
Na een aantal flesjes te hebben laten lanceren door een kleine onballans in de hefboomwerking van het apparaat, ben ik heel snel overgegaan op het tafelmodel.
In het begin ook een kleine ronde afdruk gehad, maar ondertussen is die weggesleten.

Bart

Als je jullie zo hoor, zullen we ons op termijn toch ook maar zo'n groot ding aanschaffen. Alvast bedankt voor de reacties...

Vertrek morgen op vakantie, maar ik kan al niet wachten om in augustus ons nieuw recept te proberen: geplukt van dit forum -ONK C1 2005 + alg kampioen Tripel - Bram Hogesteger
Naar het schijnt iets voor beginners - voor ons dus.
Nu maar hopen dat deze wat meer CO2 bevat!

Frank

Citaat van: Menno op 02-07-2007  23:04 uIk heb die zwarte ook in mijn bezit, voor mij geen succes (euro-fles). Daarom nu deze! :hoera:

Ik heb nooit anders gehad dan dat model, altijd succes.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.