Bavarian Lager/Pils

Gestart door TVERSCH, 14-12-2002 17:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TVERSCH

Hallo brouwgenoten,

Afgelopen week maar eens een pils gebrouwen, met Wyeast Bavarian Lager gist.

 voor 35 liter:

6300 gram Lagermout 4 ebc
1100 gram Maisvlokken
300   gram Gerstevlokken

40    gram Tettnanger 5% bloemen FWH
42    gram Saaz 3,0 % bloemen na 10 min.
14    gram Tettnanger 5% bloemen laatste 10 min.

Als maischschema dit jaar geen decoctie methode, maar als volgt:
52 gr.        20 min. (4 ml melkzuur 80 %)/in 30 min. naar
60 gr>62gr 60 min  /in 30 min. naar               (pH5,3)
75 gr         10 min. / Spoelen met 78gr.

70 minuten gekookt.

De bedoeling was om de temp. na toevoeging gist te laten zakken van 19 tot ca 10 gr.in een paar dagen, maar de huidige ijstijd liet in twee dagen de temp. dalen tot 2 gr., ondanks het gebruik van een geïsoleerde RVS gamel. Nu staat het vat niet meer in de schuur, en ik hoop dat de vertraagde gisting weer aanvangt zonder bijsmaakjes in het eindproduct.
Voor een Bavarian zou je eigenlijk geen vlokken moeten gebruiken, maar de pilsen die ik de laatste jaren gebrouwen heb waren steeds te vol van smaak.
SG voor gisting: 1048
Ondanks de eiwitstop bij 52 gr toch een zeer hardnekkige kouwaas.
Theo

Edwin

Hoi Theo  :proost:

Mooi recept. Ben benieuwd wat het effect van de vlokken zal zijn. Trouwens wel 'grappig' te lezen dat een lagergist niet lekker werkt op 2 graden. Waarschijnlijk te snel afgekoeld, zoals je zelf al aangaf.

Wat is eigenlijk lagermout en waarom heb je eigenlijk geen pilmout gebruikt?
Waarom dit jaar geen decoctie? Dat schijnt toch betere resultaten te geven dan dit maischschema?

Edwin

TVERSCH

Hoi Edwin

Om eerlijk te zijn heb ik gewoon pilsmout gebruikt van Brouwland, maar in mijn spreadsheet staat dit nog steeds als lagermout vermeld. Ik denk dat er eigenlijk geen verschil is tussen pils en lagermout, alleen is het misschien een meer Engelse benaming, die ik al sinds 1984 gebruik.
De reden dat ik geen decoctie methode heb gebruikt komt omdat ik begin dit jaar een geïsoleerde maischketel heb gekocht (via het prikbord van dit forum) en alles nu in de schuur doe. In het veleden stond ik in de keuken te maischen in een koelbox, en was het geen probleem om telkens over te hevelen en op het gasfornuis de boel op te warmen en te koken.
Alleen moest ik na afloop voor straf de keuken dweilen en schoonmaken omdat alles plakte, tot aan de deurknoppen toe.
Maar dit was nog niets vergeleken met wat mij in het verleden is overkomen, nl. het overkoken van 15 liter wort op de keramische kookplaat!. Sinds die tijd heb ik een gasbrander  op butaan aangeschaft.
Het gebruik van vlokken heb ik al vaker toe gepast, en geeft een minder volle smaak aan het bier.
Als eerste brouwsel dit jaar heb ik een rijstebier gebrouwen, (recept uit Proost) en hierin 40% rijst gebruikt. Als de gist van de Bavarian goed gaat gebruik ik het nog een keer voor een pils met een grote rijststorting. Maar dat laat ik later nog wel weten.
Theo

Edwin

Ha Theo  :proost:

Ach ja, het poetsen van het huis na het brouwen. Misschien dat mijn vrouw het daarom niet zo erg vind dat ik brouw  ;D
Vlokken zorgen dus voor minder body in het bier. Zou dat ook het effect zijn van de maischvlokken in de Rochefort-kloon?

Edwin

JWVG

H Edwin,

Rijst- en maisvlokken zorgen voor minder body/smaak, en daarom werden ze (vroeger) veel gebruikt in resp. Amerikaans en Europees baggerpils. In Budweiser nog steeds trouwens, ik heb een tijd gewerkt in de Californische rijstbouw, en verreweg de grootste afzet ging naar Budweiser....

Tarwevlokken b.v. zorgen juist weer voor meer body. Dit heeft o.a. te maken met het stikstof (eiwit) gehalte, en de vorm waarin die voorkomen in ongemout vs. gemout graan, geloof ik. Maar wellicht weet iemand anders hier meer van te vertellen.

JW.

Edwin

okeee  :proost:

Dus maisch- en gerstvlokken zorgen voor minder body, tarwevlokken voor meer.
Het is dus weer niet zo zwart-wit als dat ik stelde.

Edwin

JWVG

Ja, misschien is het nog wel minder zwart-wit dan wat ik net zei, ook. Misschien is het wel minder het vlokken/mout verschil, maar vooral het soort graan. Tarwe bevat veel N, en levert zowel ongemout als gemout veel body op, alhoewel er ook weer verschil zit tussen vlokken en mout. Rijst en mais zijn niet (of heel moeilijk) om te zetten in mout, maar bevatten sowieso weinig N.

JW.

TVERSCH

Goed nieuws over de pils

Nadat de temp. was opgelopen naar 15 gr. en de gisting na twee dagen goed op gang kwam heb ik het vat weer teruggezet in de schuur.
Ik heb het goed ingepakt in de hoop dat de temp. niet onder de 6 gr gaat zakken.
Wordt vervolgd,
Theo

TVERSCH

:gistsmile: Vandaag de 35 liter overgeheveld naar 2 flessen. Door de lage buitentemperaturen was de temp. gezakt tot 2º C. en is de gist wat :slaperig:
Nu het in flessen staat is het wat handelbaarder dan een vol vat, en kan de temp. wat beter geregeld worden.
Het SG is gezakt tot 1018
De smaak is nog vrij zoet, maar goed.
Wat betreft de hopbitterheid ben ik bang dat deze wat hoog is na het verdwijnen van de suiker, maar aangezien Brand Up en Christoffel mijn favoriete Nederlandse pilsen zijn heb ik goede hoop dat dit brouwsel aan mijn persoonlijke smaak zal voldoen.
 :degroeten:Theo

TVERSCH

Na het versjouwen van de flessen toch niet het beoogde resultaat behaald.
Vandaag 10 ltr gebotteld, ondanks dat het eind sg 1012 was. Veel te hoog voor een pils, waardoor de smaak te vol is en de bitterheid niet goed naar boven komt.(Volgende keer toch maar de decoctie methode!!!)
Voor de overige 25 ltr ga ik dus voor drooghoppen, om de zoet/volle smaak te verdoezelen. 8) Er zal wel een heftig schuimeffect ontstaan, waarbij ik hoop dat er niet al te veel zuurstof in het gelagerde bier komt tijdens het overhevelen.
Als het schuim verdwenen is gaat alles weer terug in de fles, en voeg ik wat suiker toe zodat er weer een nagisting op gang komt. Voor het lageren bij lage temp. is het helaas te laat, maar dat moet dan maar in de fles gebeuren.
Het bier heeft geen  enkele smaakafwijking, dus ik hoop op een soort Christoffel blond als eindprodukt.

Theo

T.verschoor

Hallo pils liefhebbers,

Het resultaat van het drooghoppen  met dit recept heeft een perfect bitter pils opgeleverd.
Nu Johannes een Brand-Up kloon wil gaan organiseren, kan ik hem melden dat dit recept met als drooghop Hersbrücker redelijk dicht in de buurt komt. 15 gr. korrels (3%) op 15 Ltr  gaf een frisser pils dan  drooghop met Tettnang.
Misschien is het nog beter om ipv Bavarian Lager een European Pilsgist van Wyeast te nemen, zodat er een iets minder moutige smaak ontstaat.
Dit recept heeft het beste pils opgelevert dat ik de laatse jaren heb gebrouwen, mede dankzij de lage gisting- en lager temperaturen ( en de Wyeast gist ).
 :degroeten:
Theo

Eduard

Aangezien ik nog niet over de nodige gereedschappen en tijd beschik maak ik nog steeds mijn biertjes met de bekende blikken (Brewferm/muntons). Onlangs heb ik een pakket Muntons Pilsner/Lager gekocht wat eigenlijk uit twee identieke blikken bestaat. Nu ben ik het volgende aan het doen: ik gebruik 1 blik om een hooggistend 'pilsner' te brouwen, en vervolgens ga ik het andere blik gebruiken om met de gelijke hoeveelheid toegevoegd water een ondergistende versie te brouwen. Daarvoor wacht ik denk ik tot de herfst inzet, zodat de kelder koel genoeg wordt, anders koop ik wel een koelkastje. De ondergist die ik ga gebruiken heb ik bij Brouwland gekocht, en is in korrelvorm. Heeft iemand anders ook wel eens ondergist in korrelvorm gebruikt, en hoe start je de gist?

Bas

Citeer... Heeft iemand anders ook wel eens ondergist in korrelvorm gebruikt, en hoe start je de gist?
Hoi Eduard,

Niet alle gisten zijn te drogen. Daardoor is het aanbod van verschillende korrelgisten beperkt. Een van de grootste tekortkomingen van korrelgist is dat er geen fatsoenlijk ondergist beschikbaar was. Zover ik weet is er slechts een uitzondering: SafLager S-23 (DCL Yeast). Ik heb dit gist begin van dit jaar gebruikt en er een goed resultaat mee gehad. Dat kan ik niet zeggen over andere ondergistende korrelgisten die ik in het verleden wel eens heb geprobeerd.

Het beste blijft trouwens om een vloeibare gistcultuur (reincultuur) te gebruiken. Deze zijn veel vitaler dan korrelgisten en gisten in het algemeen ook verder door.

Grt, Bas H.

Eduard

Hoi Bas,

Bedankt voor je antwoord. Ja, toevallig heb ik ook Saflager, het schoot me alleen even niet te binnen omdat ik het in de kelder heb liggen. Ik ga er binnenkort mee aan de slag en ben erg benieuwd of het wat wordt.

T.Verschoor

Hoi Eduard,

Vorig jaar heb ik een korrelgist gebruikt, Lager van BMS -  Kuurne, maar dit  brouwsel had weinig weg van een pils.
Te vol van smaak, vrij veel esters-ondanks de lage gistingstemperaturen (hoofdgisting 8/10º  30 dgn en lagering bij 5/8º 60 dgn).
Voor een pilssmaak zijn deze temperaturen wel nodig, maar ik heb tot nu toe alleen een echt pils gekregen door het gebruik van vloeibare gist. Veel van de korrelgisten stoppen bij een te hoog SG boven 1012, wat je dan moet verdoezelen met een flinke bitterheid.
Theo

Eduard

Als ik de boel moet verdoezelen met hop, dan is het misschien een idee om hopextract toe te voegen? Dan moet ik dat eerst aanschaffen. Het zal allemaal nog wel ff duren want ik moet eerst ergens een koelkast zien te regelen en een gistingsvat dat daarin past. Bedankt voor de tips en opmerkingen tot zover. Ze worden zeer gewaardeerd.

Edwin

Ha Eduard  :proost:

Je kunt ook gewoon meer hop gebruiken. Hopextract is nogal prijzig (in verhouding met hop). Beter nog is gebruik maken van een vloeibare gist, zoals Theo aangaf.
Als je toch moet wachten kun je misschien ook gebruik maken van de omgevingstemperatuur. Het wordt immers weer kouder  ;D

Edwin

Johannes


CiteerHet resultaat van het drooghoppen  met dit recept heeft een perfect bitter pils opgeleverd.
Nu Johannes een Brand-Up kloon wil gaan organiseren, kan ik hem melden dat dit recept met als drooghop Hersbrücker redelijk dicht in de buurt komt. 15 gr. korrels (3%) op 15 Ltr  gaf een frisser pils dan  drooghop met Tettnang.

 

Staat genoteerd! Was het gist-advies ook op mijn Urtyp thread van toepassing?

TVERSCH

Hoi Johannes,

Wat betreft de gist is het natuurlijk geheel je eigen smaak.
De Bavarian Lager geeft een (heerlijke) wat volle, moutige smaak, als je liefhebber bent van Duitse bieren, Cristoffel  en echte urtyp pilsners lijkt het mij de meest geschikte gist.
De smaak is wat zuiverder dan het Pilsner Urquell type, maar het is geen echte doordrinker. Misschien  persoonlijk, maar gewend aan het 'Hollandse', vind ik een echt Duits bier  meer een genieter dan een gieter. (*geld niet voor alle merken natuurlijk, want er is veel zeer goedkope blikrommel in de handel)
Het drooghoppen geeft helaas slechts kort een heftig hoparoma, iets wat misschien door maischhoppen wat verbetert kan worden ??( geen ervaring).
10 okt. is er bij de Roerstok een  clubkampioenschap, waar ik mijn pils zal inzenden. Het resultaat zal ik posten.
Theo

TVERSCH

Helaas zal het resultaat te lang op zich laten wachten, daar de uitslag pas eind febr./ begin maart bekend wordt gemaakt op de jaarlijkse feestavond.
Op 25 oktober, de Orval proeverij, zal ik er een paar meenemen, zodat andere forumleden hun commentaar kunnen geven, als ze daar behoefte aan hebben natuurlijk.
Theo :degroeten:

MO

Goed idee, THeo. Moeten we dan wel mee beginnen. Er was ooit sprake van een pilsproeverij maar die gaat voorlopig nog niet door denk ik. EN het lijkt me ongezond om Orval en pils te mengen, in de proeverij dan denk ik. Maar neem toch maar mee, ruilen kan sowieso.
gr
MO

Herman

Hoi Theo,

Dank zij jouw bier, deze thread ook maar weer eens afstoffen. Ik neem ten minste aan dat ik dit bier van je heb ontvangen? (naast de APA).

Mooi helder bier, mooie bitterheid. De nasmaak vloeit wel snel weg (beetje plakkerig). Ik vind de hop wel apart voor een pils. Op zich wel lekkere hopsmaak, maar voor een pils kan het wat mij betreft wat frisser. Gezien de brouwdatum is het bier (zeker voor een pils) al wat op leeftijd. Ik kan me voorstellen dat het frisser heeft gesmaakt. Wel een goede lager!

Herman

TVERSCH

Herman,

Ik weet niet of je een 142 of 146 heb ontvangen, maar beide bieren zijn gebrouwen met een Wyeast Münich Lager.
Als het een 146 was dan staat het onder de thread van Bas -Bitterpilske.
142 is met ± 15% Mais/Rijstvlokken (50/50).
Hierin was de hop Saaz en Tettnang, met als dry hop Saaz, omdat ik het bier te plakkerig vond.
Eigenlijk is de Münchener Helles geen pils, maar een Duits Lager wat onstaan is als tegenhanger van de Urtyp Pils, maar veel zachter en voller van smaak.

Omdat ik vorig jaar niet 100% tevreden was over de Wyeast Bavarian Lager probeerde ik een andere gist. Op dat moment kon ik enkel de Münich Lager op korte termijn krijgen, maar deze gist is niet geschikt voor het Urtyp Pilsner wat ik eigenlijk wilde brouwen.

Daarom ga ik  volgende winter met jouw pilsrecept aan de slag, die was meer mijn smaak, zowel de hopkeuze als de gist is stukken beter.
Theo

Herman

Het was de 142. Wanneer was hij gebrouwen?

Herman

TVERSCH

Herman,

Brouwdatum was 5 januari.
 1e gisting 6 dgn ca 11º/na overhevelen nog 21 dgn ± 5/6º.
Opnieuw van gist geheveld en dryhop toegevoegd.
Na 18 dgn weer afgeheveld van gist/ hop, en verse gist toegevoegd omdat sg nog steeds 1010 was (en smaak plakkerig) - temp ± 10º- 12 dgn later gebotteld  bij 1008
Theo


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.