Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Poll

welk bier gaan we brouwen voor het pronk2008? (recepten staan in bewezen recepten.

Witbier,  Arnoud en Erwin
2 (16.7%)
quadrupel,  Kees Bubberman
3 (25%)
Honing blond,  Emile en George
2 (16.7%)
IPA, Martin Ostendorf
3 (25%)
La chouffe kloon, NHC
2 (16.7%)

Totaal aantal stemmen: 11

Auteur Topic: Pronkbier receptkeuze  (gelezen 6788 keer)

Offline Sjaak

• Senior lid
  • Land: nl
  • bijna klaar en kunnen we weer bier brouwen
Pronkbier receptkeuze
« Gepost op: 28-06-2007 12:57 u »
Op navolging van de topic van Jos, ben ik maar zo vrij om een poll te starten of er een kans bestaat om een bier gezamenlijk te brouwen en zoals vele zeiden dit te proeven op het pronk.
Ik zelf stem voor de Honing blond. :proost:
 :degroeten:
Sjaak

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

oranjeboombiertje

• Gast
Re: Pronkbier receptkeuze
« Reactie #1 Gepost op: 28-06-2007 13:07 u »
Waarom staat er geen bitter tussen? Dat is in mijn ogen het ideale bier voor een pronk, weinig alcohol veel smaak. Het honingbier van Emille is erg zwaar en lijkt mij niet erg geschikt voor een pronk.

Wesley

Offline Sjaak

• Senior lid
« Reactie #2 Gepost op: 28-06-2007 13:23 u »
Wesley ik staan geen bitters, bij bewezen recepten,
Maar als het merendeel toch een bitter wil......
Heb jij dan een goed recept, die voor iedereen te drinken is ,  ::)geen 100 ibu

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #3 Gepost op: 28-06-2007 13:30 u »
Waarom is de lijst beperkt tot deze vijf bieren? Er staan veel meer bieren in de Bewezen Recepten. Mijn voorkeur gaat ook uit naar een licht bier, dus dat beperkt de keuze tussen klasse A en klasse B (en wat bieren uit klasse V).

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 28-06-2007 13:32 u »
Een recept hoeft toch ook niet bij de bewezen recepten te staan om te kunnen brouwen. We zijn hier met een heleboel brouwers. Het moet toch wel lukken om met zijn allen een recept samen te stellen.

Wesley

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #5 Gepost op: 28-06-2007 14:01 u »
Laten we eerst even discussieren over de biertypen die we willen brouwen. Er staat mij iets bij dat een er Witbier, Blonde en Weizen voorbij zijn gekomen.

Ik stem niet op deze bieren, persoonlijk heb ik geen interesse in een bestaand recept :police:

Online Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #6 Gepost op: 28-06-2007 14:07 u »
Ik was natuurlijk niet bij het prONK dit jaar, dus ik heb het waarschijnlijk gemist. Wat is het doel van het met z'n allen brouwen van hetzelfde bier? Het prONK is toch ook juist zo leuk omdat je de recepten van het forum kan proeven. Als je dan allemaal hetzelfde bier brouwt haal je dat element eruit, in ieder geval voor een groot gedeelte.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #7 Gepost op: 28-06-2007 14:17 u »
Gerb,

Het idee is ontstaan , op het pronk, om met z'n allen een recept samen te stellen en dat iedereen (die daar aan mee wilt doen) dit recept brouwt voor het pronk, naast natuurlijk zijn eigen bieren. Het leuke hieraan is om dan met 1 recept de verschillen te proeven (Die dan komen van de installatie, brouwwijze, vergisting). doel is dan wel om de ingredienten gelijk te houden.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #8 Gepost op: 28-06-2007 15:38 u »
Ik ben tegen. De verschillen zullen te subtiel zijn om conclusies aan te verbinden om zo'n feestavond. Ik pleit voor vele soorten bier. Het liefst zware, want een ONK zonder kater is geen ONK.

Offline Sjaak

• Senior lid
« Reactie #9 Gepost op: 28-06-2007 15:55 u »
Mo,  tuurlijk moeten er meer bieren zijn, maar dat zal ook wel zo zijn , want jij en anderen zullen toch zeker wel weer met ruim 10 bieren meedoen.
En ik hou persoonlijk ook van de wat zwaardere bieren.
Het is gewoon een klein compititie/smaaktest van de forummers. samenvol

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #10 Gepost op: 28-06-2007 16:36 u »
Ik ben tegen.

Ik niet !  :brouwen:

De verschillen zullen te subtiel zijn om conclusies aan te verbinden

Dat zou je nog wel eens kunnen verbazen..En het zal niet gaan om conclusies..maar een stukje proef plezier en bewustzijn (hoewel dat niet meer geld aan het einde van zo'n avond)  :D :D :proost2:

En zoals sjaak zegt : Het is een leuke kleine onderlinge smaaktest.

Maar jij doet dus niet mee neem ik aan.. :-\

Offline Sjaak

• Senior lid
« Reactie #11 Gepost op: 28-06-2007 17:02 u »

Maar jij doet dus niet mee neem ik aan.. :-\
[/quote]

Ik denk dat Mo niet durft Oscar ::)
 :verbergen:

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 28-06-2007 17:03 u »
Ook Honingblond.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #13 Gepost op: 28-06-2007 17:06 u »
Ik ben wel voor een grotere keuze van recepten of met z'n allen een recept samenstellen, maar daar komen we denk ik niet uit met zoveel verschillende meningen.  :bokser:   :D :D

Ik ben wel voor een biertje van zo'n 5-6 % alc, 15-20 EBC en zo'n 30-35 EBU.  :proost:

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #14 Gepost op: 02-07-2007 18:52 u »
Wat betreft honing, men weet inmiddels wel dat er vrijwel geen zuivere honing meer bestaat. In sommige afgelegen streken is het nog wel verkrijgbaar bij de plaatselijke imker. Ik ga bijvoorbeeld naar Polen, daar is nog wel zuivere natuur honing te koop, maar wordt het ook steeds schaarser. Er is nog wel de Jungle Honing te koop maar daar zet ik ook mijn vraagtekens bij???

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #15 Gepost op: 02-07-2007 19:44 u »
Gewoon bij een Imker kun je nog wel natuurzuivere honing krijgen hoor....Moet je 'm wel weten te vinden natuurlijk... ;)

Offline Niels

• Vol lid
  • Voorzo, nazo en zozo
« Reactie #16 Gepost op: 02-07-2007 20:18 u »
Nou ik vind het nog steeds een charmant idee, om een gelijk recept door verschillende mensen te laten brouwen.
Leuk om te ruiken en of er bananen te ontdekken zijn in een warmer vergiste dan in een gekoelde vergisting.
Ben je gek van een een staps maischschema, overtuig me en laat het proeven  :proost2:

de verschillen zullen er best wel wezen, als ze er niet zijn is dat ook juist weer grappig om te ontdekken.
Het voorstel om een licht biertje van een % 5-6 te brouwen vind ik wel een goede. Ik kan geen vijf zware bieren drinken
en daarna nog een zinnige opmerking maken over wat ik heb gedronken (voorzover ik dat wel zou kunnen in minder beschonken toestand).

Misschien een idee om aan te sluiten bij het recept van de Nationale Brouwdag, elk jaar de eerste zaterdag van mei.
Weet alleen niet wat het recept van aankomend jaar is?

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #17 Gepost op: 02-07-2007 22:09 u »
Niels, jij weet tenminste wanneer je geen zinnige opmerkingen meer kunt maken in 'beschonken ' toestand. Ik lees mijn opmerkingen later vaak terug op het forum.

Tags: