PINT "bierkeuringen"

Gestart door hansvdm, 27-06-2007 22:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

TreinJan

Vooralsnog zou ik de volgende conclusies willen trekken:

- de kwaliteit van de Nederlandse bieren moet verder omhoog (taak voor het KBC, en volgens mijn informatie wordt daaraan ook zeker gewerkt, inclusief keuringen door keurmeesters);
- de lat moet hoger gelegd worden als Pint deze proeverijen (keuringen wil ik het niet noemen) ook op andere festivals dan die van Pint zelf wil houden, en ook Pint-intern is denkelijk nog wel wat op de tot dusver gevolgde methode aan te merken;
- de kwaliteit van de verslaggeving moet hoger: als je dan oordelen gaat publiceren, geef dan veel meer info dan een paar plusjes of minnetjes, en geef ze dan voor alle geproefde bieren.

Nog iets anders: we zijn het er allemaal over eens dat we regelmatig bieren tegenkomen die eigenlijk de gootsteen in hadden gemoeten; het lijkt me aanbevelenswaardig om meer van dit soort "bier" niet weg te gooien maar te distilleren. Kan over een tijdje  een festival van de Nederlandse bierbrand georganiseerd worden  ;D

Jan

MO

Het is destilleren, en we promoten hier geen illegale activiteiten.

Oscar

Citaat van: MO op 05-07-2007  12:53 uen we promoten hier geen illegale activiteiten.

 :D :D (zie titel bericht)  :D  ;D

TreinJan

MO, kijk eens in een woordenboek, des- en dis- mag allebei.

En illegaal? Kwestie van aan de regels houden, net als bij brouwen.

Jan

Drents Hopbier

Citaat van: MO op 05-07-2007  12:53 uHet is destilleren, en we promoten hier geen illegale activiteiten.

Bij alcoholdestillaties mag het ook distilleren genoemd worden. Bij de slijter kun je ook gedistillerd kopen.

En illegaal is het volgens mij niet, als het bier gekocht is, is er over de alcohol al accijns betaald.

Hopbier

JeroenCV

Citaat van: Oscar op 05-07-2007  13:27 u:D :D (zie titel bericht)  :D  ;D
???

Drents Hopbier

Citaat van: JeroenCV op 05-07-2007  14:18 u???

Titel heeft kleine verandering ondergaan.

Hopbier

Batavier

Citaat van: Drents Hopbier op 05-07-2007  14:17 uBij alcoholdestillaties mag het ook distilleren genoemd worden. Bij de slijter kun je ook gedistillerd kopen.

En illegaal is het volgens mij niet, als het bier gekocht is, is er over de alcohol al accijns betaald.

Hopbier

Het is al verboden om er apparatuur voor in huis te hebben. :police:

TreinJan

Ik heb het over brouwerijen die ook gaan distilleren, zoals bijv. de Friese met z'n whisky.

Jan

JWVG

Tjonge, ik kom net terug van een bezoekje aan brouwerij De Boei. Ik wist niet van het bestaan af (het is net verhuisd naar een hele mooie locatie in de duinen van Texel, samen met een heel ambachtscentrum en kinderboerderij waar we met de kinderen naar toe gingen. Leuke verassing!) De rondleiding was nog een beetje maf - ze waren net verhuisd, en nog niet aan het brouwen, dat ging over een paar weken gebeuren. Wel een mooie ruimte, al zal het in de zomer uitpuilen van toeristen. Het praatje was nog een beetje onhandig, duidelijk niet toegesneden op de vele kinderen in het publiek (maar ja, hoe maak je een brouwerij aantrekkelijk voor kinderen  ???) Voor een algemeen praatje zat er wel vrij veel info in - de man wist duidelijk wat van bierbrouwen af. Er viel helaas nog niets te proeven. Dat is wel weer jammer, want daar komt de gemiddelde mannelijke bezoeker in een brouwerij natuurlijk voor!

Toen meteen maar hun hele spectrum aan bier gekocht (dat hadden ze nog in de vorige lokatie gebrouwen), thuis meteen even hun naam gezocht op dit forum, en.... een beetje geschrokken van bovenstaande draad. Maar goed, inmiddels zijn we al jaren verder, dus hopelijk is het bier verbetert. Het bier waar het hierboven over ging, met duindoorn, vlierbes en honing heb ik ook. Daarnaast nog een dubbel met rookmout erin, een appelbier ( :o), een witbier en een 10% bier. Ik zal de smaakervaringen de komende weken wel posten in een andere draad.

Ik hoop echt dat het lekker bier is - de brouwerij kwam sympathiek over, en ik vind de insteek van de recepten origineel.

De locatie is verder ook wel aan te raden - de kinderen hebben nog papier geschept, zeep gemaakt, kaarsen gemaakt en broodjes gebakken. En heel veel dieren en een speeltuin. Heel goed te combineren met een fietstocht!

 :degroeten: JW.

Jacques

Ik mag hopen dat de brouwer in de loop der jaren wat geleerd heeft. Anders blijft het bij eenmalige verkopen.
We wachten vol spanning jouw smaaknotities af.

JWVG

Sprak hij afgemeten  ;).

Overigens denk ik dat Texel wel een uitstekende lokatie is voor een brouwer. Plenty dorstige toeristen, en dan ook nog eens voor een groot deel Duitsers die lokale bieren meestal wel waarderen of in ieder geval proberen. En als het tegenvalt, dan zijn ze al bijna weer weg.

 :degroeten: Jw.

Muldermans

Ik ben erg benieuwd naar jouw bevindingen Jan Willem.

Ik zit nog te twijfelen over onze vakantie, Ameland of Texel. Ameland ben ik de afgelopen 3 jaar geweest (maar ja, het is en blijft een tof eiland) dus een beetje verandering kan geen kwaad. Ik ben iemand die wel van ambachten houd ( :idea: oh ja vandaar dat ik molenaar ben) klinkt leuk je verhaal. Dus als de bieren erg smaakvol zijn, dan heb ik een reden om de rest van het gezin te overtuigen ;D

Groeten
Muldermans

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.