21 juli volgens de beschrijving uit het boek van Derek Walsch een Kölsche gebrouwen met de Wyeast 2565, resultaat een beetje hoog uitgevallen begin SG van 1057 en tevens 70 liter in het (100 liter) fermenteervat ipv de geplande 65 liter. Dus maar niet aangelengd en het als een luxe probleem beschouwd.

De 3 liter geroerde/beluchte/afgegoten en weer aangevulde vetgemeste giststarter was zeer actief en de hoofdvergisting ging als een trein, gestart op 22 gr en direct terug gekoeld naar ongeveer 15,5 gr. in het begin de blow off wel even nodig gehad.
SG is nu 1017 maar wordt volgens mij uiteindelijk 1012 en dat wordt wel een 6% Alc. Kölsche en gaat dus buiten de stijl vallen.
Verder melkwit zoals Adrie in zijn Kölsche beschreef met een boterachtige smaak en ik geloof dat het dus wel wat wordt.

Totaal IBU,s 27,4
Amount Name Form Alpha IBU Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
55.00 g. Perle Whole 7.60 18.9 90 min.
25.00 g. Perle Whole 7.60 7.0 45 min.
55.00 g. Hallertau Hersbrucker Whole 3.40 1.5 10 min.
-----------------------------------------------------------------------------
90.0 14.62 kg. Pilsener 2 Gift van Alhambra cerveza onbekend 2
10.0 1.62 kg. Tarwemout - Dingemans Belgie 76.77 3
maischschema:
62/ 35
71/ 30
78 gespoeld
Ik heb nu de gist smurrie uit het conische vat verwijderd en ik wil over 3 weken een 50 liter fust gaan vullen en de rest bottelen ivm ons dorpsfeest eind september. Ik weet alleen nog niet welke lager temperatuur in mijn fermenteer koelkast te gaan aanhouden en met hoeveel graden per dag te gaan zakken?
Een Kölsche lagert men beneden de 8 gr heb ik begrepen maar kan ik dan wel over 3 weken gaan bottelen?
Ik wil namelijk de 18e augustus voor dit zelfde feest ook nog het Pittige blondje van Mo gaan proberen na te brouwen.
Vast bedankt voor jullie adviezen.
Gr. Hans