Voor high gravity is niet meer mout of hop nodig. In de bereking van het recept neem ik het verdunwater altijd mee met het spoelwater; je moet mout en hop natuurlijk wel berekenen op de totale hoeveelheid water.
Smackpacks knappen niet, daar hoef je niet bang voor te zijn. Ze kunnen gewoon in de koelkast. Ik heb vorige week mijn ChouffeXL op dinsdag geactiveerd, hij was dezelfde avond nog actief, toen heb ik hem woensdag in de koelkast gezet en zondag heb ik de 1 L giststarter gemaakt. De hoofdvergisting duurde anderhalve dag, dat was fijN!
Ik zou absoluut een giststarter maken, het liefst een 24 uur beluchte met wat gistvoeding. Ik zou er niet voor terugdeinzen om een 2 L giststarter te maken met 160 g moutpoeder. Er gaat niets boven een geniale giststarter!
Pas wel op met deze gist, ik heb er eenmaal mee gebrouwen (is een onzettend lekker bier geworden, geen Kolsch overigens, ik vind Kolsch in het algemeen was saaiig, van het vat alweer veel beter) en het is een ontzettende schuimer ondanks dat ik hem bij 16 grC hield. Let dus op je headspace.
Grappig, ik kook altijd standaard 90 min. Volgens mij maakt het niet veel uit, 90 min koken geeft iets meer kleur.
Overigens, in de meeste Duitse Kolschen zit volgens het etiket GEEN tarwemout. Ik weet niet hoe Walsh eraan komt dat idt in een Kolsch zou horen. Alleen pilsmout zou voldoende moeten zijn.