Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: De Vier Broeders Kölsch  (gelezen 28928 keer)

Offline Adrie

• Super lid
  • Land: nl
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
De Vier Broeders Kölsch
« Gepost op: 27-05-2003 09:53 u »
De Broeders gaan op de Duitse tour. Binnenkort willen we een Kölsch gaan brouwen en dit is het recept (voor 120 liter):

18 kg pilsmout (80%)
3 kg tarwemout (13%)
1,5 kg Caramout 50 EBC (7%)

100 g Hallertauer hoppellets (5,4%), 90 minuten koken
100 g Saaz hoppellets (2,9%), 90 minuten koken

Maischschema:
45 tot 60 minuten op 66 graden
uitmaischen op 78 graden

90 minuten koken

Gist: Wyeast 2565, Kölsch
Hoofdvergisting op 15 graden, lageren op 10 graden

Geschatte begin SG: 1047
Geschatte kleur: 9 EBC
Geschatte bitterheid: 25 IBU

Bronnen: Biertypegids van Derek Walsh en Designing Great Beers van Ray Daniels.

Wat vinden jullie ervan?

Groeten,

A3

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
Re: De Vier Broeders Kölsch
« Reactie #1 Gepost op: 27-05-2003 09:58 u »
Ha A3  :proost:

Ziet er goed uit. Lekker kort maischschema. Zou dat niet TE kort zijn? Ik moet zeggen dat ik niet meteen weet hoe een Kölsch smaakt (wel eens op trouwens, maar weinig herinnering aan), maar tetnanger zou ook een aromahopsoort kunnen zijn die erg smaakvol is bij een kölsch, ipv Saaz.

Edwin

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 27-05-2003 10:07 u »
Ha Edwin,

Klopt, Tettnanger zou ook prima bij de stijl passen, maar die heeft Frans niet, dus wij doen het met Saaz en Hallertauer, die ook binnen de stijl passen. Bovendien komen als het goed is de hopsmaken niet zo naar voren, dus de hopsoort proef je er nauwelijks in terug.

Wat het maischen betreft: afhankelijk van de jodiumtest gaan we door of stoppen we. Het kan dus 45 minuten duren, maar ook 90. Echter, gezien de ervaringen met deze mouten denk ik dat het redelijk kort duurt. In mijn ervaring hebben de pils- en tarwemout zoveel enzymen dat het maischen meestal korter duurt dan we van tevoren denken. Onze Rooie Rakker heeft 90 minuten op 65 graden gemaischt en die is wel erg droog geworden. Liever dus korter, maximaal een uur.

Groeten,

A3

Offline JWVG

• Super lid
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
« Reactie #3 Gepost op: 27-05-2003 10:12 u »
H3,

ziet er prima uit, al zou ik de caramout helemaal weglaten. Je gaat tenslotte voor een delicaat, licht biertje, en die caramout zorgt alleen maar voor meer body en een lichte karamelsmaak. Volgens mij kun je met alleen pils en tarwe prima uit de voeten.

Zelf twijfel ik ook een beetje over het maischschema. Ik denk dat ik, voor de zekerheid, toch voor een 60-70 schema zou gaan, met veel rusttijd op 60 (b.v. 40'). Ik denk dat je niet bang hoeft te zijn voor een vergelijking met de RR - dit bier moet juist ver doorvergist zijn, en er komen niet zulke enorme hopsmaken boven.

En.... natuurlijk heel lang lageren. Ben benieuwd hoe dit uitpakt, ik wil zelf ook eens zo'n kolsch brouwen.

JW.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 27-05-2003 10:19 u »
Ha Jan Willem,

Toch heeft de RR een vergistingsgraad van 79%, terwijl Kölsch tussen de 78 en 80 schijnt te hebben, dus prima in de range. Maar goed, ik zal er nog eens over nadenken.
De cara is toegevoegd om het bier iets meer kleur te geven, want anders wordt hij te licht voor de stijl en een beetje body van de cara kan volgens mij ook geen kwaad. Bovendien denk ik dat van de cara 50 nauwelijks caramelsmaken te verwachten zijn. Maar ook hier zal ik nog eens over nadenken. Bedankt voor je reactie.

Groeten,

A3

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 27-05-2003 10:26 u »
Het gaat denk ik niet alleen om de vergistingsgraad, maar ook om de body. Nou ja, je moet maar zien. Tarwe zelf levert ook al aardig wat body op, trouwens,

JW.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 29-05-2003 23:37 u »
Hoi Adrie,

Ik wil ook nog wel een duit in het zakje doen. Die caramout zou volgens mij wel kunnen maar dan wel minder. Ik zelf zou voor 2 ŕ 3% gaan. De Duitse Prof Narziss geeft in zijn boek Abriss der Bierbrauerei aan dat gebruikelijk pilsmout te gebruiken. Volgens Narzisss voegen sommige brouwerijen tot 20% tarwemout toe voor verhoging van volmondigheid en verbetering van de afronding van het bier.

:degroeten: Jacques

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 30-05-2003 08:55 u »
Ja, iets dergelijks stond ook in het boek van Ray Daniels.

JW.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 30-05-2003 20:26 u »
Hoi Jan Willem,

Waarschijnlijk heeft Ray dezelfde bron geraadpleegd. Veel kennis hebben we van anderen. Dat is niet vreemd want het leven is te kort om alles zelf uit te vinden!
Een forum als het deze maakt het leven een stuk langer!

:degroeten: Jacques

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 05-06-2003 11:27 u »
H3,

hoe staat het met de kolsch? Al aan het brouwen geweest? Of ben je op vakantie?

Ik heb net ook maar eens de Wyeast kolsch besteld, als onderdeel van mijn (verlate) voorjaarsoffensief ten einde genoeg zomerbiertjes te krijgen. Mijn ambitieuze plan: amber ale, weizen, pils, kolsch. En dan maar hopen op een hete zomer  ;D

JW.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 04-11-2003 12:48 u »
Heren,

Ik zie net dat ik nog helemaal vergeten heb te melden hoe het met de Kölsch is afgelopen.
We hebben de caramout inderdaad maar helemaal uit het recept verwijderd, voor de rest is er niets veranderd. Op onze site (http://www.de4broeders.nl) is het recept in Promash-formaat te downloaden. De begindichtheid was precies zoals gepland: 1048.
De gisting is prima verlopen en na een dag of 5 is het bier de lagering in gegaan. De eind SG lag op 1008. Hiet bier smaakte in eerste instantie prima! Een lekker frisse Kölsch, licht fruitig, die in de warme zomer uitstekend smaakte. Helaas ontwikkelde zich al zeer snel in de fles een zuurtje, die mijn smaakbeleving van dit bier volledig bedierf. Het bier raakte uit balans, de body verdween en de bitterheid werd te scherp. Toch vond menigeen die hem proefde het bier erg lekker, maar dat komt waarschijnlijk omdat men niet bekend was met de stijl.
Gezien de smaak van het bier voor de zuuruitbraak denk ik dat we dit zeker nog eens gaan brouwen. Het recept is in ieder geval in orde en met ook de gist paste (uiteraard) uitstekend bij de stijl.

Groeten,

A3

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #11 Gepost op: 04-11-2003 13:02 u »
HA3  :proost:

Heb je enig idee wat de oorzaak is van de zuuruitbraak?

Edwin

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 04-11-2003 13:06 u »
Ha Edwin,

Ik wou dat ik het wist. Ook bij het bier dat we ervoor brouwden, de tripel, was een zuuruitbraak een feit. Bij ons laatste brouwsel van afgelopen zaterdag hebben we alles, maar dan ook alles, zeer goed ontsmet met heet water en spiritus en dit zullen we herhalen totdat het bier in de fles zit. Want 100 liter zuur bier moeten wegspoelen is een ervaring die je niet te vaak in je leven moet meemaken :'( . Bij de zure bieren hebben we ook alles ontsmet, zoals we gewoon zijn te doen, maar ik denk dat we hier en daar toch iets over het hoofd hebben gezien.
We denken er overigens over om maar een stookinstallatie te gaan bouwen, zodat ook zure bieren hun weg naar de slokdarm kunnen vinden. Eigen whisky is immers ook nooit weg.

Groeten,

A3

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #13 Gepost op: 04-11-2003 13:31 u »
HA3  :proost:

Is het een melkzuurinfectie, of weet je dat niet? Ontsmetten is inderdaad de beste oplossing. Hopelijk is het probleem hiermee opgelost. Soms hoor ik wl eens dat men stukken brouwaparatuur moet vervangen, omdat de infectiehaard maar niet weg gaat.

Whiskey stoken is inderdaad een mooie oplossing voor mislukt bier. Ben benieuwd naar je ervaringen hiermee!

Edwin

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 04-11-2003 13:44 u »
Ha Edwin,

Inderdaad, het lijkt op een melkzuurinfectie, maar ik beschik niet over de middelen om dit onomstotelijk vast te stellen. Melkzuurbacteriën hebben de mogelijkheid om dextrinen verder om te zetten dan gist en dit resulteert in minder body van je bier. Dit is ook bij onze Kölsch het geval, dus de kans dat het melkzuur is, is aanzienlijk.

Tja, een probleem is denk ik onze gistingskuip. Deze is van plastic en is niet geheel glad. Allerlei putjes in het oppervlak zijn natuurlijk prima infectiehaarden. Stevig boenen met spiritus helpt misschien, maar misschien ook niet. In ieder geval zal ons huidige brouwsel de nodige duidelijkheid verschaffen. Hopelijk gaat het goed. Zo niet, dan is het tijd om de gistingskuip eens te vervangen en kijken of dat helpt.

Groeten,

A3

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #15 Gepost op: 04-11-2003 13:51 u »
Durf je dat te testen door gewoon op risicovolle wijze een Bleke Jongeling te brouwen met deze zelfde gistingskuip? Wanneer is jullie Orval gebrouwen?

Heb jullie Koelsch overigens gedronken op de laatste proeverij in Oss en inderdaad, geen Koelsch te bekennen maar een heel duidelijk zuur biertje. Lang niet zo zuur als mijn Rochefort van vroeger (?!) maar duidelijk geinfecteerd. Ik begreep dat de gasten op jullie feestje het toch een heerlijk biertje vonden?
gr
MO

Offline Bas

• Senior lid
« Reactie #16 Gepost op: 04-11-2003 14:16 u »

Citaat

... We denken er overigens over om maar een stookinstallatie te gaan bouwen, zodat ook zure bieren hun weg naar de slokdarm kunnen vinden. Eigen whisky is immers ook nooit weg.

Geloof mij maar, geinfecteerd bier stoken geeft alleen een afschuwelijke stank en ondrinkbaar bocht op :(. Trouwens, voor het verkrijgen van drinkbare whiskey moet je ongehopt bier gebruiken, hop verpest namelijk de smaak van whiskey (de smaak gaat erg versterkt over in je destilaat).

Aangezien het ook niet erg makkelijk is om nog een stookvergunning te krijgen met de nieuwe EU regels kan ik het eigenlijk afraden.

Grt, Bas H.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 04-11-2003 14:25 u »
Hmmm, Bas, dat klinkt niet best. Je zou toch denken dat melkzuur gewoon achter blijft en dat meer vluchtige stoffen, zoals alcohol, in het destillaat terecht komen. Zeker als je doorstookt tot zo'n 80% lijkt me de hoeveelheid melkzuur in je stooksel verwaarloosbaar. Waar klopt mijn redenering niet?

Overigens heeft Frans van de Maaslandbrouwerij eens whisky van zijn tripel laten stoken en dit smaakte voortreffelijk! Geen extreme hopsmaken.

Groeten,

Adrie.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 04-11-2003 14:28 u »

Citaat

Durf je dat te testen door gewoon op risicovolle wijze een Bleke Jongeling te brouwen met deze zeldde gistingskuip? Wanneer is jullie Orval gebrouwen?
MO

Ha Martin,

De Orval was ruim daarvoor gebrouwen met nog een Weizen bier ertussen, dus de Orval is niet de oorzaak geweest van de infectie. En ja, we testen gewoon met vol risico.  :clownsmile: We hebben er vertrouwen in dat de extra infectieinspanningen hun vruchten afwerpen.

Groeten,

A3

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #19 Gepost op: 04-11-2003 14:33 u »
Even off-topic: ik heb het idee dat jij thuis bent a3?
gr
MO

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 04-11-2003 14:38 u »
Nee, hoor. De richtlijnen voor internetgebruik zijn veranderd: als het het werk maar niet belemmert.  ;D Heerlijk, zo'n ruime definitie. Nu nog een identieke richtlijn voor biergebruik.

Offline Bas

• Senior lid
« Reactie #21 Gepost op: 04-11-2003 14:49 u »
Hoi Adrie,

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het stoken van geinfecteerd (ongehopt) bier de geur binnehuis voor geruime tijd onhoudbaar maakt (kook eens een geinfecteerd pils als je het ook wil meemaken). De lucht gaat heel zuur ruiken alsof iemand net over zijn nek is gegaan.

Wat betreft het stoken van gehopt bier ben ik uitgegaan van de gangbare opinie, binnen de kring van amateur whiskey stokers, dat dat ondrinbaar bocht oplevert. Kan het niet zelf bevestigen.

Trouwens, ik stook al een behoorlijke tijd niet meer. Bier maken is namelijk veel leuker (zonde om na al die liefde en moeite je brouwsel te verstoken).

Grt, Bas H.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 04-11-2003 15:10 u »
Ha Bas,

Dat ben ik met je eens. Het gaat mij dan ook alleen om mislukt bier dat anders toch de gootsteen in zou gaan.

Groeten,

A3

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 01-05-2005 21:06 u »
Heren,

Aanstaande donderdag vieren De Vier Broeders de vrijheid door een Duits bier te brouwen. Brouwen verbroedert, immers. Wij gaan voor de tweede keer pogen een lekkere Kölsch te brouwen, hopelijk deze keer zonder melkzuurinfectie. Reken maar dat de pilzen en de Weizens er snel doorheen gaan van de zomer, dus versterking van een ander licht, lekker doordrinkbaar bier is dringend gewenst. Het recept zal ik plaatsen na het brouwen, maar alleen als er onverhoopt iets verandert. Ik ben van plan om hetzelfde recept te volgen als de vorige keer, zie HIER.

Groeten,

A3

Offline etty's pintje

• Boven 10 berichten
  • *
  • AWA is het helemaal!!!
« Reactie #24 Gepost op: 03-05-2005 20:24 u »
 :proost:
Hallo Adrie,
op het moment dat ik dit schrijf zit ik te genieten van mijn onlangs gebrouwen Kölsch!
Eigenlijk heeft "ze" nog wat tijd nodig maar nu is de smaak al goed.
Het is een van mijn favoriete brouwsels die niet alleen in de zomer maar ook in de winter erg lekker is.
Voor sommige mensen een wat te nadrukkelijke hopsmaak........maar ja, smaken verschillen.
Ik pas mijn hoptoevoeging de volgende keer wel iets aan.
Receptuur;40 liter
Pilsmout

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #25 Gepost op: 07-05-2005 20:21 u »
De Kolsch is ondertussen gebrouwen, maar helaas zonder mij omdat ik met een buikgriep wat anders te doen had dan de roerstok hanteren... David en Marius hebben zich er getweeën uitstekend doorheen geslagen. En nu maar weer wachten...

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #26 Gepost op: 09-05-2005 09:32 u »
Bericht van David: gistermiddag zat de dichtheid van het bier al op 1015. Weer eens een superstarter gemaakt dus: van 1049 naar 1015 in zo'n tweeënhalve dag.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #27 Gepost op: 10-05-2005 13:52 u »
Gisteravond hebben we de Kölsch overgeheveld bij een dichtheid van 1012. Nog een of twee puntjes eraf en hij is al klaar. Moet ie eerst nog wat helderder worden, want het bier was nog melkwit bijna. De geur en smaak waren goed: moutig, fris en licht hoppig. Met zijn 20 IBU is het net een Heineken.  :o

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
  • Brouwerij Maallust - "Met toewijding gebrouwen"
    • Fanclub van het bier van Henk
« Reactie #28 Gepost op: 17-05-2005 22:11 u »
Hoi Adrie,

De Kölsch staat bij mij binnenkort ook op het programma. Twee vragen:

Is de vergistingstemperatuur van 15 graden een kenmerk voor deze gist, want dan wordt het lastig in deze tijd.

Hoe lang hebben jullie gelagerd en op welke temperatuur?

Groeten,

Henk  :proost2:

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #29 Gepost op: 18-05-2005 00:25 u »
Typisch voor Kölsch is bovengisting en vervolgens een nagisting/lagering bij lage (<8C) temperatuur. Hoofdgisting typisch onder 20C. 15C? Weet niet of dat nu heel typisch is, heb het boekje van Eric Warner(?) ooit gelezen, echter niet in bezit. Doet me er aan denken, mijn Kölsch es uit de koelkast te halen en te fustelen.

Herman

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #30 Gepost op: 18-05-2005 09:28 u »
Inderdaad vergist een Kölsch onder de 20 graden, maar rond de 20 zal het ook wel goed gaan. Helaas hebben wij niet de mogelijkheid om koud te lageren deze tijd van het jaar. Het bier staat nu te lageren in de kelder en daar zal het nu tussen de 12 en 15 graden zijn. Dat koude lageren is vooral bedoeld om de koudewaas uit het bier te krijgen. Onze Kölsch zal dus waarschijnlijk een lichte tweeschijn overhouden.

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
« Reactie #31 Gepost op: 20-05-2005 08:36 u »
Heren van een goed leven ;),

Dit weekend staat de Kölsch op mijn programma en ik brouw voor het eerst met een Wyeast gist. Ik ben van plan om 40 liter te brouwen, maar vanwege de grootte van mijn pannen ga ik dat high gravity doen. Ik ga 30 liter brouwen en vervolgens 10 liter in het gistvat toevoegen.

Nu lees ik op het forum dat er in verhouding meer hop en mout gebruikt zou moeten worden. Hop lijkt me geen probleem, maar bij meer mout krijg ik volgens mij een te zwaar bier. Ook als ik HG brouw kan ik toch van dezelfde maischdikte uitgaan, waardoor het rendement uit de hop niet zou hoeven veranderen?

Mij Wyeast XL smack pack is inmiddels aan het opbollen na gisteren gesmackt te zijn. Hoe zit dat, wordt de spanning op het pakje steeds groter en loop ik kans dat ie knapt, of is het sterk genoeg. Kan ie reeds opgebold nog in de koelkast?

Moet ik voor 40 liter bier nog een giststarter maken bij een XL smack pack, volgens de geleerden van Wyeast zou het voldoende moeten zijn, maar ik hoor/lees ook andere dingen. Wat is jullie advies.

Is er trouwens een specifieke reden waarom ik bij alle Kösch-recepten die ik vind overal een kooktijd van 90 minuten tegenkom. Ik kook eigenlijk altijd 60 minuten.

Groeten,

PS Adrie is post dit maar in jouw thread, als je er een nieuwe thread van wilt maken dan zie ik dat wel.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #32 Gepost op: 20-05-2005 10:47 u »
Voor high gravity is niet meer mout of hop nodig. In de bereking van het recept neem ik het verdunwater altijd mee met het spoelwater; je moet mout en hop natuurlijk wel berekenen op de totale hoeveelheid water.

Smackpacks knappen niet, daar hoef je niet bang voor te zijn. Ze kunnen gewoon in de koelkast. Ik heb vorige week mijn ChouffeXL op dinsdag geactiveerd, hij was dezelfde avond nog actief, toen heb ik hem woensdag in de koelkast gezet en zondag heb ik de 1 L giststarter gemaakt. De hoofdvergisting duurde anderhalve dag, dat was fijN!

Ik zou absoluut een giststarter maken, het liefst een 24 uur beluchte met wat gistvoeding. Ik zou er niet voor terugdeinzen om een 2 L giststarter te maken met 160 g moutpoeder. Er gaat niets boven een geniale giststarter!

Pas wel op met deze gist, ik heb er eenmaal mee gebrouwen (is een onzettend lekker bier geworden, geen Kolsch overigens, ik vind Kolsch in het algemeen was saaiig, van het vat alweer veel beter) en het is een ontzettende schuimer ondanks dat ik hem bij 16 grC hield. Let  dus op je headspace.

Grappig, ik kook altijd standaard 90 min. Volgens mij maakt het niet veel uit, 90 min koken geeft iets meer kleur.

Overigens, in de meeste Duitse Kolschen zit volgens het etiket GEEN tarwemout. Ik weet niet hoe Walsh eraan komt dat idt in een Kolsch zou horen. Alleen pilsmout zou voldoende moeten zijn.

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
« Reactie #33 Gepost op: 20-05-2005 10:56 u »
Overigens, in de meeste Duitse Kolschen zit volgens het etiket GEEN tarwemout. Ik weet niet hoe Walsh eraan komt dat idt in een Kolsch zou horen. Alleen pilsmout zou voldoende moeten zijn.

Bedankt voor je reactie Martin.

Grappig dat je dit schrijft, want ook Wheeler en Protz geven op blz. 85 aan dat er in Kölsch tarwemout zit. Ik ga het denk ik toch maar toepassen.

Groeten,

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #34 Gepost op: 20-05-2005 11:50 u »
W&P en Walsh zijn dus voor.

op gaffel.de, op reissdorf.de, op http://www.muehlen-koelsch.de/  staat bij brouwproces niets over tarwe, er wordt alleen gesproken van brouwgerst. Op onderstaande link staat expliciet dat Heller's kolsch 100% met gerst wordt gebrouwen.

http://www.koeln-altstadt.de/home/koeln-koelsch/koeln-koelsch-bier-brauereien/frameset/fs_koelschsorten.html

bij conventie is Kolsch een helder bier. Daar helpt tarwe natuurlijk niet bij.

Ik durf het wel aan: een echte Kolsch hoort zonder tarwe te worden gebrouwen. Waar halen W&P en Walsh die wijshied vandaan?

Offline Bas

• Senior lid
« Reactie #35 Gepost op: 20-05-2005 12:28 u »
Voor high gravity is niet meer mout of hop nodig.
Dat  is niet helemaal waar. Als je high gravity brouwt moet de hopstorting omhoog om dezelfde bitterheid te krijgen als eenzelfde niet high gravity brouwsel. Dit kun je tussen de regels door ook lezen in Jacques' brouwcursus op deze site, zie hier. Het hoprendement is namelijk afhankelijk van het soortelijke gewicht tijdens het koken (hoe hoger de dichtheid, hoe lager het rendement). Bij een high gravity brouwsel is het soortelijk gewicht tijdens het koken hoger dan bij een niet high gravity brouwsel.

Grt, Bas H.

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
« Reactie #36 Gepost op: 20-05-2005 13:37 u »
Hoi Martin,

Je hebt mij overtuigd. :weetbeter: Ik heb naar aanleiding van jouw link met de Heller Brauerei gebeld. Daar werd mij verteld dat het vroeger werd gebruikt door een enkele brouwerij om het koolzuurgehalte in het bier te verhogen, maar heden ten dage wordt het door bijna niemand meer gebruikt voor het brouwen van een echte Kölsch. In mijn "Paisch" gaat dan ook geen tarwemout gebruikt worden.

Groeten,

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #37 Gepost op: 20-05-2005 14:19 u »
Hoezo voortschrijdend inzicht! JOEHOE, we hebben weer een mythe uit de wereld geholpen. Vanaf nu wil ik niemand meer horen over Koslch en tarwe. Zeer goeie actie, dat je de brouwerij hebt gebeld. Wat is dit toch een geweldig forum met zullke actieve leden.

Offline TVERSCH

• Super lid
  • Bitter in de mond maakt het hart gezond
« Reactie #38 Gepost op: 20-05-2005 18:35 u »

Leuk om te lezen dat tegenwoordig geen tarwe meer wordt gebruikt, alleen jammer dat ik vorige maand nog een ouderwets recept heb gebruikt voor mijn TV4711.

Helder worden wil het nog niet erg, maar ook de Alt met deze gist blijft een heel lichte tweeschijn houden, die is toch zo'n twee weken eerder gebrouwen.

Ditmaal een Alt en een Kölsch gebrouwen met de Wyeast 2565-Kölsch gebrouwen, maar volgende keer probeer ik de German Ale voor dezelfde recepten.

Wat betreft de bitterheid heb ik een probleem met de  Kölsch en Alt, omdat de Spalt Select  van Brouwland met 2,3% Alpha veel te weinig bitterheid geven, ondanks de berekening van Promash.  :( of is de gist  de oorzaak?.

Theo

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
« Reactie #39 Gepost op: 20-05-2005 18:44 u »
.... maar volgende keer probeer ik de German Ale voor dezelfde recepten.

Hoi Theo,

Verklaar je nader, wat was je ervaring met deze gist en waarom gebruik je de volgende keer een andere?

Groeten,

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #40 Gepost op: 20-05-2005 20:46 u »
Hmmm de Vier Broeders blijken ouderwetse reactionairen te zijn met hun tarwe... Goeie actie, Henk. Maar ik wacht even op de resultaten voordat ik de tarwe definitief uit het recept schrap.

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #41 Gepost op: 20-05-2005 21:28 u »
Hmmm de Vier Broeders blijken ouderwetse reactionairen te zijn met hun tarwe...
Nou dan ben ik er ook een, mijn nog te bottelen Kölsch (Holtrop Kulsj) heeft 15% tarwemout.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #42 Gepost op: 20-05-2005 21:37 u »
Geen paniek heren.

Sommige pilsjes em blondjes bevatten ook tarwe.
Het is ook een beetje aan de brouwer hoor.

Er zullen heus Kolschjes zijn met tarwe.

Beetje tarwe.
Beetje Maizena.
Beetje suiker, honing, brinta, what ever.

Relax, have a homebrew.

:ziek:

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #43 Gepost op: 21-05-2005 14:22 u »
Yeah right Hoppie, honing in een Kolsch. Wat dacht je van het Reinheitsgebot? Hoeven wij ons natuurlijk niet aan te houden, maar de Duitsers zitten er toch aan vast.
Blijkt het nu dat jullie allemaal stiekem Kolschen aan het brouwen zijn. Hier moet ik echt even met een streng vingertje naar jullie wijzen. Kom op, delen de resultaten! En wel met de tijd meegaan: weg die tarwe!

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
« Reactie #44 Gepost op: 22-05-2005 12:15 u »
Mijn Paisch staat te gisten! Gisteren 42 liter gebrouwen op een eigen "HG" wijze. Na het spoelen het wort verdeeld over twee pannen en gekookt. Omdat ik iets hoger was gaan zitten met de moutstorting vanwege het HG brouwen, kwam ik uiteindelijk dus ook te hoog uit (1050). Helemaal geen HG brewing dus, maar gewoon gekookt in 2 pannen vanwege de grootte van de batch. ;D

Het XL smack pack van Wyeast stond vrijdagochtend al helemaal bol, na donderdagavond gesmackt te zijn. Dus vrijdagavond een giststarter gemaakt van 1 liter wort van 1025 en dat zo'n 18 uur continu belucht. Daarna het eerste afgelopen wort 15 min gekookt en toegevoegd, waarna ik een starter had van zo'n 2,5 lt, die mooi actief was op het moment van toevoegen. Voor het toevoegen van de gist heb ik het wort nog een half uur belucht, daarna niet meer. Om ongeveer half zes de gist erbij en zo rond 9 uur al activiteit.

Het recept post ik als bijlage.

Groeten,

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #45 Gepost op: 22-05-2005 12:53 u »
beetje kort op 60 grC, moet het een wat vollere/zoeter Kolsch worden?

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #46 Gepost op: 24-05-2005 09:32 u »
De eerste 50 liter van de Kölsch hebben we gisteravond gebotteld. De eind SG is uitgekomen op een prachtige 1008. Het bier smaakt nu al fantastisch: mooi moutig, licht fruitig en schitterend hoppig. Die overleeft de zomer niet.

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
« Reactie #47 Gepost op: 24-05-2005 23:20 u »
Zojuist, na 3 dagen voor het eerst het SG gemeten: 1015, dat valt me eigenlijk wat tegen met een continu beluchte giststarter, gemaakt van een XL pack van Wyeast. Maar goed, misschien zakt ie nog wat.

Het jongbier smaakt wel veelbelovend, morgenavond ga ik lageren.

Groeten,

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
« Reactie #48 Gepost op: 25-05-2005 22:39 u »
Vanavond gelagerd, SG was gezakt tot 1012.  :gistsmile: Dat gaat dus de goede kant op.

Een mooie frisse Kölsch, wat zijn we toch Europees gezind dat we dit soort bieren brouwen ;D.

Groeten,

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #49 Gepost op: 07-06-2005 09:55 u »
De tweede 55 liter van het brouwsel is gisteravond gebotteld en daarbij hebben we een paar flessen uit de eerste 55 liter geproefd. Deze bleken na twee weken al heel mooi op druk te zijn.

Visueel
Schuim: fijn, stabiel, inzakkend
Kleur: bleek geel, troebel

Geur
Hoppig, moutig, licht fruitig

Smaak
Fris, moutig, hoppig, licht fruitig. De bitterheid is mooi in balans met de moutigheid.

Mondgevoel
Body: licht, niet plakkend
Nasmaak: bitterig. In de nasmaak komt helaas een hars/hooiachtige smaak naar voren die te wijten is aan het uitlogen van stoffen uit de kafjes van de mout. Jammer, want anders was dit bier perfect geweest.

SiriS

• Gast
« Reactie #50 Gepost op: 07-06-2005 10:04 u »
Adrie,

Weet je iets over de pH van je spoelwater en de temperatuur van de vloeistof op je filterbed?

Groet, SiriS

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #51 Gepost op: 07-06-2005 10:05 u »
Ha SiriS,

De pH hebben we niet gemeten, omdat we er pas sinds kort achter zijn dat onze pH meter het toch nog doet  :-\ . De temperatuur van het spoelwater houden we altijd op zo'n 78 graden.

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #52 Gepost op: 26-06-2005 23:56 u »
Geen zin een nieuwe topic te openen, vandaar dat ik A3's relevante topic even gebruik. Vanavond mijn Kölsch van 29-3 eindelijk gebotteld. Als gezegd een bier met naast pilsmout, 15% tarwemout (ouderwets he?). Kleur is wel heel mooi bleek. Hop Hallertau Perle en Hersbrucker . IBU 27 (weinig voor mijn doen). Coopers gist gebruikt SG 1.044-1.016, geen doorgister dus. Wel lekker, ik had het bier 16-4 in de koelkast gezet en kon hem nadat ik het op fust had gevuld en hier even wat koolzuurdruk op heb gezet, direct proeven. Scheelt niet alleen veel flesjes schoonmaken, maar maakt afvullen ook nog es leuk! Direct proeven!

Herman

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #53 Gepost op: 27-06-2005 20:11 u »
Cooper's is in mijn ervaring erg fruitig en past eigenlijk alleen in een ale. Leuk dat je meteen kon proeven, maar hoe smaakte hij nou?

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #54 Gepost op: 27-06-2005 21:34 u »
De fruitigheid viel me eigenlijk wel mee. Het bier was wat zoetig, en heeft een mooie bitterheid. Wel zit er iets scherps aan die bitterheid, anders kan ik het niet omschrijven. Ik weet dat coopers niet echt geeigend is voor dit bier, maar ik had er nog niet mee gebrouwen. En een experimentje wat een makkelijk drinkbaar bier moet opleveren, kan geen kwaad.

Ik zal de smaak later wat fijner omschrijven.

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #55 Gepost op: 07-07-2005 21:54 u »
Het is niet bepaald een Kölsch..... De gist lijkt me hier de boosdoener, maar dat geeft niks. De combinatie mout-hop en fruitig gistje zorgt zeer zeker voor een goed drinkbaar biertje. Eigenlijk hoort het binnen dit onderwerp niet thuis, als ik toch opnieuw zou korrelen, zou ik hetzelfde recept met Nottingham proberen. Komt denk ik veel meer in de goede richting.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #56 Gepost op: 16-10-2005 10:38 u »
Mondgevoel
Body: licht, niet plakkend
Nasmaak: bitterig. In de nasmaak komt helaas een hars/hooiachtige smaak naar voren die te wijten is aan het uitlogen van stoffen uit de kafjes van de mout. Jammer, want anders was dit bier perfect geweest.

Hoi Adrie, er was naar mijn idee ook nogal wat samentrekkendheid te bespeuren in dit bier. Dat zal met dezelfde oorzaak van uitloging te maken hebben lijkt me. Heb je een idee hoe het komt? Hebben jullie verder, heter of 'minder zuur' gespoeld dan normaal? Op dat aspect na vond ik het trouwens een heel mooi bier. Ook visueel heel fraai.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #57 Gepost op: 16-10-2005 10:46 u »
We hadden veel te ver doorgespoeld. De dichtheid van het laatste spoelwater was 1003, terwijl we normaal gesproken nooit verder gaan dan 1010, liefst nog hoger. Daarbij was het spoelwater ook niet aagezuurd. Kortom: vragen om problemen en dat werd geheel bevestigd.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #58 Gepost op: 16-10-2005 10:52 u »
Dat is dan toch heel waardevolle info. Interessant om dat verband te kunnen leggen.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #59 Gepost op: 16-10-2005 11:38 u »
Ook ik nam een sterke kafsmaak waar. Mooi om te zien dat theorie en praktijk in dit geval zo mooi op elkaar aansloten. Ik vermoed dat de Vier Broeders een dergelijk foutje nooit meer zullen maken.

Leer van je fouten. Je gaat vervolgens harder vooruit dan je voor mogeljk zou hebben gehouden. Je eigen fouten zijn je beste leermeester!

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #60 Gepost op: 16-10-2005 20:43 u »
ik vond het best leerzaam om kafsmaak nu eens goed te herkennen. een didactisch bier!

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #61 Gepost op: 16-10-2005 21:03 u »
Dat was ook de reden om hem toch maar te tappen, zaterdag.   ;) Het viel me overigens op dat geen van de professionele brouwers de kafjessmaak aan ons heeft gerapporteerd. Wel kregen we van Joppe de Bres het commentaar dat hij DMS proefde.

Sommigen vonden hem te bitter voor een Kolsch, anderen te weinig hoppig... Tja.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #62 Gepost op: 16-10-2005 21:20 u »
Ik vond het gewoon een lekker bier met inderdaad een smaakje. Ik had het nog niet in de kafsmaak-hoek gezocht weer wat geleerd inderdaad.

Johannes

Offline Pieter.

• Super lid
  • Huisbrouwerij "Vuurlinie"
« Reactie #63 Gepost op: 16-10-2005 22:35 u »
Tijdje geleden ook Kolch gemaakt, via een recept van ''T Wort Wat''

Ingrediënten voor 10 liter bier:

1600 gram pilsmout 3 EBC
    200 gram tarwemout 3 EBC (extra fijn schroten!)
    30 gram Hallertau hopbloemen (of pellets) (4%)
    Als gist Wyeast Kolch gebruikt.

Smaakte prima, alleen wat te bitter omdat mijn Hallertau een wat hoger bitter gehalte had (en ik wist toen nog niet dat je dat kon omrekenen)

Inmiddels staat een nieuwe hoeveelheid alweer te lageren, enigste verschil is dat ik deze keer gewone korrelgist heb gebruikt.

Pieter

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #64 Gepost op: 16-10-2005 22:51 u »
1. in een kolsch zit geen tarwe
2. kolsch met een korrelgist zal nooit een kolsch worden. noem het dan maar een blonde

woeha, de stijlpolitie is present!

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #65 Gepost op: 16-10-2005 23:06 u »
Waarom in Kolsch geen tarwe? Hmm is hier niet eerder een discussie over gevoerd? Om mijn part stop je er bananen in, als het maar naar 
Kolsch smaakt. Ben met Martin eens dat gist vrij bepalend is voor het brouwen van een Kolsch.

Johannes

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #66 Gepost op: 16-10-2005 23:21 u »
1. in een kolsch zit geen tarwe
woeha, de stijlpolitie is present!
In een Kölsch zit meestal geen tarwe???

Uit: Abriss der Bierbrauerei (inderdaad, een boek van een aantal jaren terug)

Bitterstofgehalte 16-35 BE
Storting: lichte pilsmout (3 EBC) en bij sommige brouwerijen tot 20 % tarwemout ter verhoging van de volmondigheid en de body.

Maischen: oorspronkelijk werd Kölsch via de infusiemethode gemaakt. De meeste brouwerijen volgen de eenmaischmethode.
De hopgift is duidelijk minder dan vroeger.

Hans Hans

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #67 Gepost op: 16-10-2005 23:36 u »
Enneh korrelgist kan best. US56 bijv. Heb er dan wel nog geen ervaring mee (behalve dat een vandaag gebrouwen biertje hier mee vergist wordt), maar heb wel goede verhalen gehoord over deze 'cleane' gist (Sierra Nevada).

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
« Reactie #68 Gepost op: 17-10-2005 00:08 u »
Je hebt mij overtuigd. :weetbeter: Ik heb naar aanleiding van jouw link met de Heller Brauerei gebeld. Daar werd mij verteld dat het vroeger werd gebruikt door een enkele brouwerij om het koolzuurgehalte in het bier te verhogen, maar heden ten dage wordt het door bijna niemand meer gebruikt voor het brouwen van een echte Kölsch. In mijn "Paisch" gaat dan ook geen tarwemout gebruikt worden.

Zie hier de discussie over het wel of niet toepassen van tarwe in een Kölsch, eerder in deze thread.

Groeten,

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #69 Gepost op: 17-10-2005 08:29 u »
dank Henk voor het zoekwerk. gingen we bijna een discussie weer herhalen. Verder staat in deze thread nog (postings van mij):

Overigens, in de meeste Duitse Kolschen zit volgens het etiket GEEN tarwemout. Ik weet niet hoe Walsh eraan komt dat idt in een Kolsch zou horen. Alleen pilsmout zou voldoende moeten zijn. Duitse etiketten zijn altijd heel compleet!

op gaffel.de, op reissdorf.de, op http://www.muehlen-koelsch.de/ staat bij brouwproces niets over tarwe, er wordt alleen gesproken van brouwgerst. Heller's kolsch wordt met 100% gerst wordt gebrouwen.

Nogmaals: zegt het voort. Koelsch is zonder tarwe. De brouwboeken dicteren verouderde informatie!

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #70 Gepost op: 17-10-2005 10:15 u »

Zucht. Hoe hardnekkig kunnen mythen zijn. Tarwe draagt niet bij aan troebeling, integendeel. Al zal er nog veel afhangen van het gebruikte maischschema. Dat Kölsch zo helder is heeft met name te maken met de koude lagering en ik vermoed ook filtratie.

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #71 Gepost op: 19-10-2005 23:38 u »
Ach A3, je kent MO zo langzamerhand toch wel?

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #72 Gepost op: 20-10-2005 06:45 u »
Zucht. Hoe hardnekkig kunnen mythen zijn. Tarwe draagt niet bij aan troebeling, integendeel.

Ok hier moeten we natuurlijk iets van zeggen:

Ik ben nog lang niet overtuigd van de significantie van dat onderzoek voor ons. Gelukkig maak je nog een voorbehoud ten aanzien van het gebruikte maischschema, maar dat weerspreekt je stelling niet.

Al mijn tarwebieren vertonen een duidelijk langer aanhoudende troebelheid dan bieren zonder ongemoute tarwe. Ik herhaal maar weer eens mijn stelling uit de discussie naar aanleiding van je artikel: Toevoeging van ongemoute tarwe heeft in de (onze) dagelijkse brouwpraktijk wel degelijk een effect op de troebelheid van bier; zij het mogelijk niet via precies het mechanisme dat in het betreffend wetenschappelijk artikel wordt onderzocht. De eiwitrust van een half uur in het betreffende proefbrouwsel zou daar wel eens veel mee te maken kunen hebben (wie doet dat nu?), evenals mogelijk de watersamenstelling.

Te suggeren dat er op dat punt niets meer te bediscussiëren valt is volgens mij voorbarig. Ik heb het al vaker gezegd: Soms haalt de wetenschap de praktijk rechts in. Volgens mij is dit daarvan een voorbeeld. Of in gewoon Nederlands: Je moet niet alles geloven wat ze zeggen :)

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #73 Gepost op: 20-10-2005 11:44 u »
Tja, Edgar, mijn ervaring komt overeen met de strekking van het artikel. Tarwe toevoegen heeft bij mij nog nooit geleid tot een toenemende troebeling. Ik ben het met je eens dat het maischschema een belangrijke rol speelt, maar ik houd vol dat de stelling dat tarwe zorgt voor troebeling niet klopt, in ieder geval lang niet altijd.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #74 Gepost op: 20-10-2005 12:59 u »
Toch fijn om het oneens te zijn. :brouwen:

Overigens staat de gistsoort nu nog buiten de discussie, maar laten we dat ook maar zo laten.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #75 Gepost op: 20-10-2005 16:52 u »
De berichten over Edwin's bier ziet zijn verhuisd naar uitwisseling proefervaringen

Offline Hans (Lagos)

• Super lid
  • Land: es
  • Blichmann Assisted Brewing member
    • Mijn brouwzaal
« Reactie #76 Gepost op: 27-07-2006 11:28 u »
21 juli volgens de beschrijving uit het boek van Derek Walsch een Kölsche gebrouwen met de Wyeast 2565, resultaat een beetje hoog uitgevallen begin SG van 1057 en tevens 70 liter in het (100 liter) fermenteervat ipv de geplande 65 liter. Dus maar niet aangelengd en het als een luxe probleem beschouwd.  :D

De 3 liter geroerde/beluchte/afgegoten en weer aangevulde vetgemeste giststarter was zeer actief en de hoofdvergisting ging als een trein, gestart op 22 gr en direct terug gekoeld naar ongeveer 15,5 gr. in het begin de blow off wel even nodig gehad.
SG is nu 1017 maar wordt volgens mij uiteindelijk 1012 en dat wordt wel een 6% Alc. Kölsche en gaat dus buiten de stijl vallen.
Verder melkwit zoals Adrie in zijn Kölsche beschreef met een boterachtige smaak en ik geloof dat het dus wel wat wordt.  :)

Totaal IBU,s  27,4

Amount     Name                                      Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 55.00 g.     Perle                                        Whole    7.60  18.9  90 min.
 25.00 g.     Perle                                        Whole    7.60   7.0  45 min.
 55.00 g.     Hallertau Hersbrucker                 Whole    3.40   1.5  10 min.

-----------------------------------------------------------------------------

90.0    14.62 kg.  Pilsener 2     Gift van Alhambra cerveza         onbekend    2
10.0     1.62 kg.  Tarwemout - Dingemans         Belgie             76.77          3

maischschema:

62/ 35
71/ 30
78  gespoeld

Ik heb nu de gist smurrie uit het conische vat verwijderd en ik wil over 3 weken een 50 liter fust gaan vullen en de rest bottelen ivm ons dorpsfeest eind september. Ik weet alleen nog niet welke lager temperatuur in mijn fermenteer koelkast te gaan aanhouden en met hoeveel graden per dag te gaan zakken?
Een Kölsche lagert men beneden de 8 gr heb ik begrepen maar kan ik dan wel over 3 weken gaan bottelen?
Ik wil namelijk de 18e augustus voor dit zelfde feest ook nog het Pittige blondje van Mo gaan proberen na te brouwen.

Vast bedankt voor jullie adviezen.

Gr. Hans

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #77 Gepost op: 27-07-2006 11:36 u »
Jammer van die tarwemout (dit wordt in de meeste Kolschen niet gebruikt).

Lageren bij <8°C zou ik pas doen als je onder de 1014 bent uitgekomen (of als een warm weggezet monster, bij 25-30 grC, na 24 uur geen SG daling meer heeft laten zien). Je moet bij koude lagering wel  zeker weten dat de boel volledig is uitvergist, anders kun je later in de problemen komen.

Tevens zou ik als je koud gaat lageren (wat heel goed zou zijn voor een Kolsch) met wat gist uit de gistkoek (of beter uit het schuim bovenop) een starter maken om later mee te bottelen.

En het laatste idee van je is wel een hele goede. Dit zou je goed kunnen doen met de Kolsch gist, en kun je de gistkoek dus weer gebruiken.

Offline Hans (Lagos)

• Super lid
    • Mijn brouwzaal
« Reactie #78 Gepost op: 27-07-2006 11:45 u »
Bedank voor je snelle reactie Mo,

Ik had een monster weggezet bij 25/30 graden en deze is gestopt op 1012, ik houd de koeling dan nog maar op 15,5 en wacht verder af. Ik zal er nog eens wat aan schudden.

Gr. Hans

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #79 Gepost op: 27-07-2006 16:32 u »
Als ie al een aantal dagen stabiel op 1012 staat, is het tijd om langzaam (3 graden per dag) af te koelen tot de laagst mogelijke temperatuur (met als ondergrens 0 graden). Ik geloof dat Kölsch bij 0 graden gelagerd wordt, maar als je de 4 graden haalt is dat al heel mooi. Koel niet te snel, want dat vindt de gist niet fijn. Na een week of drie tot vijf bij de lage temperatuur kun je gaan bottelen. Ik ben benieuwd!

Offline Hans (Lagos)

• Super lid
    • Mijn brouwzaal
« Reactie #80 Gepost op: 27-07-2006 16:56 u »
Bedankt Mo en Adrie,

Met deze informatie kan ik gerustgesteld verder, het pittige blondje moet anders nog maar een weekje langer wachten, overigens ga ik daar de Wyeast 1388 voor gebruiken.

Gr. en nogmaals mijn dank, Hans

Offline Hans (Lagos)

• Super lid
    • Mijn brouwzaal
« Reactie #81 Gepost op: 19-08-2006 00:43 u »
Mijn Kölsch heeft de hoofdfermentatie in een week op 15,5 graden voldaan, vervolgens een week op 5,5 gr en vervolgens ook een week op 3,5 gr.
Vandaag de vierde week in gaande heb ik hem nu reeds 3 dagen op exact 0 graden en ik wil dit weekend een 50 liter fust vullen en de rest in flessen bottelen. De SG is 1012

In Promash is duidelijk te vinden hoeveel suiker ik moet toevoegen maar wat voor volume C02 is nu ideaal voor een fust en wat wordt bedoeld met de fermentatie temperatuur, vast niet de 15,5 graden maar wat dan wel? De laatste 0 graden?

Ik heb hier veel informatie gevonden variërend van 2,5 tot 5 gr de liter maar nergens las ik iets over de “fermentatie temperatuur” van Promash.

Wederom vast mijn dank voor jullie hulp.

Groet, Hans

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #82 Gepost op: 19-08-2006 01:30 u »
Dat 'fermentatie-tempertuur'-verhaal in Promash rammelt. Dat gaat ervanuit dat het bier een koolzuurverzadiging heeft die geldt bij die temperatuur. Het houdt echter geen rekening met de temperatuur op dat moment en of het bier door een tussentijdse hogere temperatuur ontgast is of niet. Het is dus voor zover ik het begrijp geen correcte term.

Wat ze volgens mij bedoelen is, dat als het bier op moment van bottelen die temperatuur heeft, en het is na het uitvergisten niet warmer geweest dan dat, dat het bier dan een bepaalde koolzuurverzadiging heeft die geldt als 'startpunt' voor de berekening van de hoeveelheid bottelsuiker.

Jouw geval is lastig, omdat je geleidelijk bent gedaald in temperatuur. Tijdens de week op 5,5° kan je bier nog verder zijn verzadigd met koolzuur, door langzame gistactiviteit. Een harde uitspraak is er dus niet over te doen. Als ik jou was zou ik het bier vlak voor het bottelen proeven, en zelf bepalen in hoeverre het gecarboneerd is. Is het de helft van wat een tapbier moet zijn, reken dan nog 2 g/l erbij. Als je tapt vanuit een koud vat, en aangenomen dat je nog wat gas verliest in het bottelproces, zal je daarmee waarschijnlijk geen problemen krijgen en toch een lekker prikkelend bier hebben.

Het is natuurlijk geen harde wetenschap, maar dat is die methode in Promash ook niet (al suggereert die het wel te zijn).

Offline Hans (Lagos)

• Super lid
    • Mijn brouwzaal
« Reactie #83 Gepost op: 19-08-2006 11:47 u »
Bedankt voor je hulp Edgar.

Ik vergiste mij, de 13. 5 graden moet 15.5 zijn, ik zal het hierboven veranderen, het zal verder niet veel verschil maken.
Ik heb de temperatuur naar 0 gr. verlaagd om de gistcellen te laten zaken, zojuist een glaasje bekeken/ geproefd en weinig of niks aan koolzuur te bemerken, ik denk dat de 5.5 gr een basis kan zijn voor de Promash berekening. Verder heb ik begrepen dat een fust niet boven de 2.00 aan CO2 behoord te hebben?

Wat ze volgens mij bedoelen is, dat als het bier op moment van bottelen die temperatuur heeft, en het is na het uitvergisten niet warmer geweest dan dat, dat het bier dan een bepaalde koolzuurverzadiging heeft die geldt als 'startpunt' voor de berekening van de hoeveelheid bottelsuiker.

Misschien beter om voor het bottelen de temperatuur terug te verhogen naar 5.5 of zelfs 13 graden?

Als je tapt vanuit een koud vat, en aangenomen dat je nog wat gas verliest in het bottelproces, zal je daarmee waarschijnlijk geen problemen krijgen en toch een lekker prikkelend bier hebben.

Het vat zal niet koud zijn tijdens het tappen maar er zal een koel spiraal gebruikt gaan worden.

Geproefd en nog steeds een duidelijke gistsmaak maar al veel helderder dan 3 dagen terug, ik had al eerder een proef glaasje koud weggezet en dat was na een paar dagen heerlijk fris van smaak en met de gist op de bodem, ik gebruik overigens een conische tank en ik tap elke week de slurrie af.
Ik denk dat ik het vullen en bottelen uitstel tot maandag, dinsdag heb ik het fermenteervat weer nodig voor een andere brouw project.

Groet Hans

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #84 Gepost op: 19-08-2006 12:35 u »

ik denk dat de 5.5 gr een basis kan zijn voor de Promash berekening.

Dat is volgens velen hier nog aan de hoge kant. Zeker uit een warm vat, waarbij het koolzuur geen tijd krijgt om stabiel op te lossen in het bier, lijkt het me wat hoog. Bij een koud vat zou het moeten gaan.

Citaat
Misschien beter om voor het bottelen de temperatuur terug te verhogen naar 5.5 of zelfs 13 graden?

Daar zie ik het nut niet zo van in.

Offline Hans (Lagos)

• Super lid
    • Mijn brouwzaal
« Reactie #85 Gepost op: 19-08-2006 17:05 u »
Dat is volgens velen hier nog aan de hoge kant. Zeker uit een warm vat, waarbij het koolzuur geen tijd krijgt om stabiel op te lossen in het bier, lijkt het me wat hoog. Bij een koud vat zou het moeten gaan.

Ik bedoelde 5.5 graden en niet 5.5 gram  ;D Dit zou dus volgens Promash 2.4 gram suiker moeten zijn.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #86 Gepost op: 19-08-2006 17:31 u »
Je proeft nu bijna geen koolzuur en dan zou je er met 2,4 g/l geraken? Nee, dat is te weinig. Je bier heeft duidelijk niet de koolzuurverzadiging die hoort bij een bier van 5,5°C, als je zegt dat je nauwelijks of geen koolzuur proeft. Ik probeerde je uit te leggen dat je die temperatuurfunctie beter niet gebruikt omdat hij nergens op slaat. Nog een keer: Als jouw bier op 15° al was uitvergist, dan krijgt het NOOIT de maximale verzadiging die hoort bij 5°.

(Voor de duidelijkheid: Hoe kouder een vloeistof, des te meer gas kan er in oplossen.)

Ik zou zeggen gooi er een gram of 4 per liter in. Volgens mij is 2 volumes CO2 trouwens teveel voor een fust.

Offline Hans (Lagos)

• Super lid
    • Mijn brouwzaal
« Reactie #87 Gepost op: 19-08-2006 20:19 u »
Ik zou zeggen gooi er een gram of 4 per liter in. Volgens mij is 2 volumes CO2 trouwens teveel voor een fust.

Gaat gebeuren, bedankt !

Offline Hans (Lagos)

• Super lid
    • Mijn brouwzaal
« Reactie #88 Gepost op: 09-09-2006 20:47 u »
Het bier zit nu bijna 3 weken in de fles en in een fust van 50 liter, gisteren met vrienden de flessen voorraad flink uitgedund, lovende commentaren en volgens mij valt er niks of weinig aan op te merken, licht fruitig, erg helder voor de 10% tarwe, ik zelf vindt alleen dat door de te hoog uitgevallen begin SG de bitterheid iets hoger had moeten zijn.

Eind deze maand zal de fust gretig aftrek gaan vinden op ons dorpsfeest. :lekkerbier: (Vandaag nog een 50 literfust gevuld met witbier dus mijn belofte is volbracht).

Gr. Hans

Tags: