Kersenbier

Gestart door Pieter., 20-06-2007 00:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pieter.

Geen echte kriek maar meer een vervolg op mijn mislukte vlotte kriek van enige tijd terug en een test om een indicatie te krijgen hoeveel kersen toe te voegen per liter bier later voor mijn lambieken.

Kersenbier:

60% pilsmout.
40% ongemoute tarwevlokken.
Oude hop tot 15 EBU.
Maischschema: 10 min 55 graden, 40 min 62 graden, 30 min 73 graden, 1 minuut 78 graden. Eigenlijk een ingekorte versie van het schema wat ik voor mijn lambieken heb gebruikt minus de 45 graden stap en een ingekorte 78 graden stap.
Gist: Brewferm blanche.
Kooktijd: 90 minuten.

Na de hoofdvergisting ga ik 200 g kersen per liter toevoegen gedurende 3 maanden, al ga ik regelmatig monsters nemen om de smaak te controleren. Na het bottelen 3 maanden laten rijpen op fles.

Onbekend is nog het ras van de kersen, ik ga ze vers halen op de markt en waarschijnlijk zal het een zoete variant zijn.

 :degroeten:

MO

Die Brewferm blanche vergist heel ver uit, tot de 1005 of zo, heb ik begrepen. Wil je echt zo'n droog bier?

Wat is je beoogde start SG?

Pieter.

Citaat van: MO op 20-06-2007  09:19 uDie Brewferm blanche vergist heel ver uit, tot de 1005 of zo, heb ik begrepen. Wil je echt zo'n droog bier?

Wat is je beoogde start SG?

De blanche in mijn witbier ging maar tot 1014, begin SG moet 1055 worden.

Ik ben nu aan het brouwen trouwens.


Henielma

Ik heb een keer met Brewferm Blanche gebrouwen en toen ben  ik op een SG van 1010 uitgekomen. Dit zit er mooi tussen in.

Pieter.

Brouwdag achter de rug, om 10:00 begonnen en om 15:30 klaar inclusief opruimen :)

Zo'n 10 liter brouwsel gaat toch een stuk sneller dan een 20 liter brouwsel  :)

Het begin SG was iets te hoog maar dit eenvoudig kunnen bijstellen door wat water toe te voegen, het wort staat inmiddels al te vergisten. Ik gebruik een semi doorzichtig gistingsvat en zie de gist bijna groeien, erg grappig om te zien.

Kersen in de plaatselijke supermarkt kosten nu Euro 1,89 per pond.

Ik zag de topic van Jaques over morellen, erg interesant.

 :degroeten:

Pieter.

Vandaag overgeheveld, het SG was gezakt tot slechts 1018. Daarna 200gr/liter Griekse zoete kersen toegevoegd met een scheutje melkzuur en een half zakje eikenhouten snippers.

 :degroeten:

lambicus

hallo pieter,

200 g/l zoete kersen lijkt me weinig. Zelf heb ik vorige week een aantal kilo witbuiken (zoete kersen die niet volledig rood kleuren) ingevroren en toen ben ik van 300 g/l uitgegaan. Dit omdat zoete kersen volgens mij minder smaak afgeven dan krieken en van krieken mag je al snel 250g/l toevoegen.
Als je nog wat kersen in overschot hebt zou ik ze er nog bijkappen.

groeten,
lambicus

Pieter.

Citaat van: lambicus op 26-06-2007  12:46 uhallo pieter,

200 g/l zoete kersen lijkt me weinig. Zelf heb ik vorige week een aantal kilo witbuiken (zoete kersen die niet volledig rood kleuren) ingevroren en toen ben ik van 300 g/l uitgegaan. Dit omdat zoete kersen volgens mij minder smaak afgeven dan krieken en van krieken mag je al snel 250g/l toevoegen.
Als je nog wat kersen in overschot hebt zou ik ze er nog bijkappen.

groeten,
lambicus

Toen ik dit las was de markt waar ik de kersen heb gekocht al opgebroken, totaal heb ik dus 2 kg toegevoegd aan 9 liter jongbier. Bij de groenteboer zijn kersen bijna 2x zo duur, bij de supermarkt 50 cent per pond duurder. Dit is toch maar een proefbrouwsel waarvan ik niet eens weet of de suikers in de kersen vergistbaar zijn, ik hou het waterslot in de gaten en laat het maar zo.

Ik neem aan dat de kersen uiteindelijk oplossen in het bier? geen idee hoelang dat duurt, ik kan regelmatig kijken en desnoods langer laten rijpen. In ieder geval is dit proefbrouwsel leerzaam zodat ik in de toekomst een goede inschatting kan maken qua rijpingstijd en de hoeveelheid kersen per liter bier.

De echte kriek bieren komen pas over een paar jaar als mijn eigen kersen struik vruchten gaat geven, ik probeer mijn vrouw al te paaien voor een extra stukje tuin voor een 2e kersenstruik :)


Edwin

Citaat van: Pieter64 op 26-06-2007  23:48 uIk neem aan dat de kersen uiteindelijk oplossen in het bier?

Nee, dat is niet zo. Het vruchtvlees en de schil blijven redelijk heel. Ze zijn wel duidelijk poreus (althans na de drie maanden dat ze bij mij gelagerd hebben), maar oplossen doen ze volgens mij niet.

Edwin

lambicus

Hallo,

Krieken, kersen en anders steenfruit lossen normaal wel zo goed als volledig op in het bier. Enkel het pelletje en de pit blijven achter. Maar misschien heeft het ook wel te maken met de aanwezige gistsoorten.

 :degroeten:
lambicus

Edwin

Hoi Lambicus :proost:

Het vruchtvlees van de kers is inderdaad nagenoeg weg.

Wanneer ik na lageren de fles leegmaak en een kers pak, dan is het een week schilletje met daarin een beetje pulp en de pit, maar met oplossen bedoelde ik echt degenereren en dat gebeurt naar mijn mening niet. Een deeltje lost op en een ander deeltje blijft bestaan.
Mijn ervaringen zijn wel gestoeld op een lageringsperiode van 3 maanden. Wellicht is de situatie na bijvoorbeeld 6 maanden weer heel anders.

Edwin

MO

Vrijdag kan ik morellen ophalen bij de groentenbier. Bijna voor niets, slechts 2 euro per kilo. Ik begreep van diverse groenteboeren dat het kersenseizoen vanwege het slechte weer alweer bijna afgelopen is. Dus snel maar een brouwsessie gepland. Altijd fijn als je zo dicht bij een brouwerij woont (maasland in dit geval), tijdens kantooruren kun je bijna altijd terecht voor mout.

Straks dus even 8,5 kg pilsmout ophalen en schroten. Daar komt dan minstens 25 liter wort uit met een SG van 1043 voor een licht biertje. Ik kan de Westmalle gist-Krausen gebruiken (na 6 dagen komt het gist nog steeds uit het waterslot) maar misschien pak ik ook wel de S04. Dat ga ik vanavond beslissen. Het bier moet echt snel uitvergist zijn, want op zijn laatst moeten zaterdag de morellen erbij, dan hoef ik ze niet in te vriezen. Met de S04 zal dit natuurlijk heel snel gaan.

Ik ga de morellen alleen maar schoonmaken met lauw water. Geen sulfiet, geen rommel, gewoon puur natuur en een paar maanden tijdens de lagering mee laten vergisten.

Uit 8,5 kg pilsmout komt natuurlijk veel meer dan 25 liter wort. Ik ben van plan om Caspers principe te volgen en de andere 20 liter te gebruiken voor een 2e batch. De ouderwetse pan op het gasfornuis wordt dat dan. En daar ga ik denk ik heeeel veel hop in gooien. Vind bitter nu eenmaal lekker.

Sjaak

Hallo

Ik heb van het weekend weer een begin gemaakt voor een nieuwe poging van een kriek.
Mijn vriendin wil een zoete versie en daarom denk ik dat gewone kersen volstaan.
Hebben jullie tips hoe ik dat het beste kan doen en hoeveel gram kersen er in een liter moet. ???
 :degroeten:
Sjaak

Batavier

Sjaak,

Kijk even in de Topic "Eldense Blauwe Pruimenbier". Hier wordt ook kersenbier besproken.

Pieter.

Citaat van: Sjaak op 09-07-2007  11:36 uHallo

Ik heb van het weekend weer een begin gemaakt voor een nieuwe poging van een kriek.
Mijn vriendin wil een zoete versie en daarom denk ik dat gewone kersen volstaan.
Hebben jullie tips hoe ik dat het beste kan doen en hoeveel gram kersen er in een liter moet. ???
 :degroeten:
Sjaak

Turkse en Griekse kersen zijn in ieder geval zoete varianten.

 :degroeten:

Caspar

Hoeveel gram morellen / liter bier ga je gebruiken MO?

MO

Ik heb 6 kg morellen besteld en ga een liter of 25 wort maken. Na hoofdvergisting dus ongeveer 22 liter of zo. Redelijk veel toch?

Oscar

En de volledige 6 kilo gaat in die 22 liter bier ?

Caspar

Ja, dat is zelfs nog meer als dat ik erbij gooi!

Ik vermoed dat MO een proefbrouwseltje gaat maken van het restant wort (dat doe ik ook). Toevallig ga ik naast de Kersen Weizen ook een XX bitter proefbrouwseltje maken... er moet altijd wat bitters op voorraad zijn, niet samenvol?

MO

Het is nog te weinig hoor. Een echte kriek heeft 33% vruchten.

Oscar

Klopt. Een echte kriek bevat 600 gram vruchten (krieken, kersen) per liter, dus je hebt zo'n 13,2 kilo nodig. Dus ruim het dubbele van nu :o

Caspar

Ow, misschien dat ik dan nog een half kilo'tje koop als ze nog in de aanbieding zijn.


MO

Oscar, je overdrijft: niet meer dan 300 g/liter. Hoe kom je nou weer op 60%?

Oscar

Oeps..ja das niet goed van mij he. :-[ jou getallen kloppen wel  :biersmile:

Liemingbrouwer

@ MO;
Vorig jaar heb ik 4 kg gebruikt op 20 L. bier. (deze heb je geproefd)
Dit jaar heb ik 20 Kg ZURE KRIEKEN gebruikt op 50 L.

Dus 400 Gr per L.  Ze gaan er zes tot acht maand opblijven.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.