ONK 06 A1 Oude geuze-lambiek - Bram Hoogesteger

Gestart door Jacques, 18-06-2007 23:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Naam brouwer:  Bram Hoogesteger
Biertype: oude geuze - lambiek
Brouwdatum: 23 oktober 2003

Omvang brouwsel: 15 liter

Storting
2000 g pilsmout
500 g zuurmout
510 g tarwevlokken
180 g cara 150 EBC

Maischwater: 25 liter
Spoelwater: 7 liter

Maischschema
53º C  15 min
61º C  15 min
70º C  45 min
78º C  3 min

Hop
30 g Challenger (oud)

Koken: 120 min

Gist
Opgekweekt uit fles Oude Geuze van Drie Fonteijnen. De giststarter 4 weken van te voren aangemaakt.
De giststarter rook heel speciaal, verdacht? Een beetje zwavelachtig, azijnachtig. Toch aan het brouwen geslagen.
Omdat na twee volle dagen er nog geen gistactiviteit waarneembaar was een zakje Brewferm korrelgist toegevoegd. Na 16 uur het jongbier in een andere fles overgezet in verband met het doorslaan/overlopen van het waterslot.

Na 6 weken het bier overgeheveld in aan andere fles. SG 1014.

Drie weken later het bier gebotteld met 5 gram suiker per liter. SG 1014.


Resultaten
ONK 2004  77 punten 11e van 58 inzendingen in klasse.
ONK 2005  73 punten 13e van 104 inzendingen in klasse. Een te 'harde' zure smaak. Het zuur overheerst alles, terwijl in een lambiek ook iets zoets heeft.
ONK 2006  89 punten 1e van 69 inzendingen in klasse.


Oscar

Hee grappig. Hier zie je de ontwikkeling van een geuze in punten uitgedrukt over de jaren heen... Bram vond hem zelf zoo lekker dat ie hem 3 jaar heeft bewaart  ;D ;D

Hopmans


Rustig aan dus met de flesjes Oscar.  :biersmile:

 :degroeten:

VEMP


orangeloo

Citaat van: Oscar op 19-06-2007  00:02 uHee grappig. Hier zie je de ontwikkeling van een geuze in punten uitgedrukt over de jaren heen... Bram vond hem zelf zoo lekker dat ie hem 3 jaar heeft bewaart  ;D ;D
Dit jaar bij de ONK had Bram de 3de plaats met een Geuze Lambiek....zou hij hem zooo lang hebben bewaard, of toch een nieuwe brouw???
Helaas (nog) geen recept gepost bij de bewezen recepten.

Jacques

Citaat van: orangeloo op 06-07-2012  17:02 uDit jaar bij de ONK had Bram de 3de plaats met een Geuze Lambiek....zou hij hem zooo lang hebben bewaard, of toch een nieuwe brouw???
Helaas (nog) geen recept gepost bij de bewezen recepten.

Bram heeft mij beloofd dat recept van de geuze waarmee hij dit jaar de 3e prijs heeft gewonnen zal zetten. Nog heel even wachten...

davadox

Nog heel even dan.....
Ik dacht dat ik op Wikipedia zag staan dat er 5 gram per liter werd gebruikt bij Lambiek.
Dan is in dit recept wel weinig gebruikt of niet?

RobinB

Citaat van: davadox op 05-07-2013  08:37 uIk dacht dat ik op Wikipedia zag staan dat er 5 gram per liter werd gebruikt bij Lambiek.
Dan is in dit recept wel weinig gebruikt of niet?

Bedoel je bottelsuiker?
Citaat van: Jacques op 18-06-2007  23:15 uDrie weken later het bier gebotteld met 5 gram suiker per liter. SG 1014.

Zoek de verschillen? ;)

davadox


RobinB

Ah, oke, dan wel inderdaad.
Zal denk ik te maken hebben met de verwachtte bitterheid? :weetniet:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.