ONK 07 D1 Robuust Porter - Joop Bootsman

Gestart door Joop, 14-06-2007 21:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joop

Recept :Porter Robuust. 

Voor 10 ltr. 

Start/Brouwwater 9 ltr

3,3 kg  palemout 7 EBC
0,4 kg  caramunich 150 EBC
0,1kg  chcolademout 800 EBC
0,1kg  zwarte mout 1200 EBC


Maischen:
52 ºC  10 min
62 ºC  10 min
65 ºC  45 min
73 ºC   5 min
78 ºC   5 min

Spoelen tot SG 1070

Kooktijd :90 min.

Bitterhop Fuggles eigenteelt 20 g 60min.
Aromahop: Goldings (pellets ) 5%. 12 g

Begin SG:1074   

Gist: Wyeast 1084 Irish Ale.
Worttemperatuur 20 ºC

Eind SG :1016



Opmerking: eigenteelthop blijft een onzekere factor, gekochte hop kan natuurlijk ook.


Succes groet
Joop Bootsman

Hopmans


Gefeliciteerd Joop.  :biersmile:

Top-prestatie.

 :degroeten:

Jacques

Joop,

Bedankt voor het plaatsen van het recept.

Spoelen tot 1070?
Is dat geen vergissing? Bedoel je misschien 1007?

Shaytan

't Is een oude 'discussie' (heeft Google translate deze site vertaald of zo? Thread = NIET 'draad', modify = wijzig (niet verander), enzovoort), maar ik heb deze vandaag gemaakt. Ik vond 10 liter zo weinig, dus heb het recept verdubbeld. Hosternokke 'ej! Dat was niet te roeren! Ik kon de volumes mout daarna niet genoeg spoelen (hele vloer vol met suikerwater) en kwam toch op ruim 20 liter uit (denk ik) en de bostel was nog te zoet: begin SG = 1084 (na het vinden van een tabel die mijn Baumé omrekent tot Plato: 38), dit wordt een knaller.

Maar, bedankt voor het recept, ik zal notities maken van wat ik er aan 'veranderd' heb. Ik weet niet zeker of ik palemout en caramout heb. Die Chinezen verkopen maar wat ze kunnen vinden. Ik heb gevraagd wat de EBC van de mouten zijn die ik heb gekocht, ze wisten van niks.

Mijn hoppen: Saaz en 'Golding' (ik hoop East Kent, maar wederom: geen specificaties).

RGeraads

Citaat van: Jacques op 14-06-2007  22:10 uJoop,

Bedankt voor het plaatsen van het recept.

Spoelen tot 1070?
Is dat geen vergissing? Bedoel je misschien 1007?

Dat hoop ik niet, want dan spoel je wel heel ver uit. Ik denk dat Joop bedoelt dat hij spoelwater toevoegt om tot een SG van 1,070 te komen vóór koken. Dat kan kloppen met zijn verwachte begin SG van 1,084.

RobinB

Citaat van: RGeraads op 24-04-2013  17:32 uDat hoop ik niet, want dan spoel je wel heel ver uit. Ik denk dat Joop bedoelt dat hij spoelwater toevoegt om tot een SG van 1,070 te komen vóór koken. Dat kan kloppen met zijn verwachte begin SG van 1,084.
Z'n verwachtte begin SG was 1074. ;)

Waarschijnlijk dus niet veel uitgekookt.

Jacques

Citaat van: RGeraads op 24-04-2013  17:32 uDat hoop ik niet, want dan spoel je wel heel ver uit. Ik denk dat Joop bedoelt dat hij spoelwater toevoegt om tot een SG van 1,070 te komen vóór koken. Dat kan kloppen met zijn verwachte begin SG van 1,084.

Het kan inderdaad zijn dat Joop dit zo bedoelde. Het was in ieder geval voor mij zo'n 6 jaar geleden niet duidelijk. Er zijn brouwers die heel ver uitspoelen. En vaak wordt gekeken naar de zwaarte van de uitloop.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.