ONK 07 D3 Imperial Russian Stout - Harry Pijpker

Gestart door H. Pijpker, 13-06-2007 21:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

H. Pijpker

Imperial russian stout (irs)

Uitgangsgedachte:  30 liter met begin SG 1.085 en ebu 80
Brouwdag 28 februari 2004

Stort:
5 kg pale mout, 2 kg pilsmout, 1 kg roggemout, 400 g caramelmout (300 ebc), 240 g zwartemout (1400 ebc).

Beslag:
roggemout fijn malen, mengen met 500g pilsmoutoplossen in 6 liter water van 67 ºC,
30 minuten rust op 65 ºC, daarna 10 minuten op 70 ºC en vervolgens 10 minuten koken.
Rest van de mouten met 26 liter water mengen, het kokende beslag toevoegen en rust geven op 65 ºC tot zetmeel negatief. (Drie keer geroerd, de temperatuur één maal van 64 ºC teruggebracht naar 65 ºC. Totaal 50 minuten). Daarna langzaam verwarmd naar 78 ºC voor het spoelen.
Hierbij 15 liter van 80 ºC gebruikt.

Hopgift:
150 g East Kent Goldings van 5,3% alfazuur
14 g Perle van 7.8% alfazuur in de kookpot.
Rollend koken  voor de duur van 70 minuten.
Laatste 15 minuten 500 donkere kandij toegevoegd.

Gist
48 uur van te voren een 4 liter giststarter van moutextract met sg 1.040 en Wyeast 1726 Scottish ale gemaakt.

Wort gekoeld met behulp van koelspiraal naar 21 ºC, giststarter toegevoegd.

Begin SG 1.085

Na 6 uur gistwerking zichtbaar
Na 16 uur prachtige volle schuimkraag op het vat. Temperatuur 21 ºC.
Na 70 uur sg 1.020, het jong bier overgeheveld in twee bolflessen van 15 liter.
Na 1 jaar en 4 weken de tweede bolfles gebotteld met 2 theelepels opgeloste champagne gist en 100 g rietsuiker.
Totale opbrengst 29 liter gebotteld,

Eind SG 1.018

Opmerkingen:
-   De botteling had te maken met het ONK 2005, waarvoor ik nog een bier wilde inleveren, maar niet over voldoende vers bier beschikte. De keurmeester was in 2005 van mening dat het bier te veel rest zoetheid had en niet voldoende in evenwicht was. Een score van 70 punten betekende een bescheiden plaats onder de middenmoot.
-   Gaandeweg de tijd werd het bier beter. Vorig jaar niet naar de wedstrijd (gewoon vergeten).
-   Dit jaar nogmaals ingeleverd met een derde prijs  en een score van 89 als resultaat.
-   Volgend jaar helaas geen vervolg van deze brouw, omdat mijn vrouw en ik zaterdagavond de laatste fles hebben gedeeld.


MO

Harry,
ik heb je recept een beetje aangepast en op de daartoe bestemde plaats neergezet.

Interessant dat zo'n oud bier nog zo goed scoorde.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.