Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Wort aangekoekt => gasfornuis schoonmaken  (gelezen 4859 keer)

Offline wobin

• Eerste berichten geplaatst
  • *
Wort aangekoekt => gasfornuis schoonmaken
« Gepost op: 15-07-2007 21:35 u »
Hallo,

Vandaag heb ik het woord 'kookvertraging' geleerd.

Lang verhaal kort: Oscar, kookvertraging, suikers, vastgekoekt, zonder eten naar bed.

Iets langere versie: Oscar heeft me vandaag geholpen met brouwen, maar kon niet voorkomen dat het wort overkookte doordat mijn thermometer blijkbaar trager is dan de opwarming, lepel er in, nog erger, ongeveer een halve liter wort kwijt en suikers vastgekoekt aan het gasfornuis. Het grootste deel is intussen verkoold en kon ik zo wegpakken, maar hoe krijg ik de rest van het fornuis?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Wort aangekoekt => gasfornuis schoonmaken
« Reactie #1 Gepost op: 15-07-2007 21:45 u »
Wobin,

nog even een klein lesje  :weetbeter:. Het heeft deels te maken met je thermometer, maar de fout die "we" maakten was dat we tijdens het opwarmen de deksel op de pan hadden en het "gat" in de deksel hadden afgedicht met de thermometer. Op deze manier krijg je een soort "hoge drukpan" effect. Het wort wordt heter dan zijn kookpunt door overdruk. Doordat ik de deksel er daarna afhaalde en ook nog met een houten lepel in het wort ging roeren kregen we een geval Kookvertraging. Hierdoor kreeg het wort in korte tijd veel meer oppervlak om kook gedrag te vertonen (vergelijk dit met koolzuurvorming in een glas met een krasje op de bodem). Waardoor de pan zeer snel overstroomde.

een leuke en leerzaam iets...nooit meer doen !!

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #2 Gepost op: 15-07-2007 21:59 u »
Heel hard boenen met een schuursponsje. Als het echt niet lukt ergens een stoom-schoonmaker lenen. Ach, het is mij ook zo vaak gebeurd. Inderdaad heel goed oppassen tijdens het begin van het koken, niet in een keer de hop aan het begin van het koken toevoegen en ook zorgen dat er geen druk kan opbouwen.

Fijne leermeester ben jij Oscar! Van fouten maken leer je ten slotte het meeste.

Offline wobin

• *
« Reactie #3 Gepost op: 15-07-2007 22:00 u »
Oh ja, deksel dicht, dat was het.

Maar dat lost de suiker niet op... :)

Oh trouwens, ik zag een voorstel-onderwerp ergens naast de ingang van dit forum, ik zal daar morgen eens iets over mij in zetten.

Offline wobin

• *
« Reactie #4 Gepost op: 15-07-2007 22:01 u »
Heel hard boenen met een schuursponsje.

Dat gaat niet lukken, het zijn kleine ruimtes onder de brander.

Ik denk dat ik eerst het fornuis maar een nachtje laat weken in een sopje. Kijk ik morgen verder.

Jos Groen

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 15-07-2007 22:19 u »
Soda

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 15-07-2007 23:17 u »

Volgende keer alles afdekken met aluminiumfolie.
Of water op het fornuis gieten.

:degroeten:

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #7 Gepost op: 15-07-2007 23:25 u »
Volgende keer alles afdekken met aluminiumfolie.
Of water op het fornuis gieten.

Of een tip van de leermeester ter harte nemen  ;D ;D Na het overkoken, meteen de pan van het vuur gehaald en alles zo veel mogelijk schoon germaakt. Ik stelde toen voor om meteen ook ff de pit eraf te halen en dit meten schoon te maken, want dat gaat nog aankoeken. Maar dat was niet nodig......

Wie zijn billen brand.....

P.S. Ik heb wel de gehele dag mogen genieten van heerlijke hoppige Engelse Ales en tripels...Mjammie wat was dat lekker zeg !!.  :lekkerbier: Het wordt eens tijd voor een bezoek aan het great brittisch beer Festival . !

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #8 Gepost op: 15-07-2007 23:26 u »
Waren dat thuis gefabriceerde brouwsels of commerciele?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #9 Gepost op: 15-07-2007 23:27 u »
Commerciele !!

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #10 Gepost op: 16-07-2007 06:34 u »
Dat gaat niet lukken, het zijn kleine ruimtes onder de brander.

Die kun je er toch gewoon afhalen?

Offline wobin

• *
« Reactie #11 Gepost op: 16-07-2007 22:04 u »
Die kun je er toch gewoon afhalen?

Ja, dat heb ik uiteindelijk gedaan. Onder de doppen van de branders zitten schroeven, die heb ik losgehaald, daarmee kon de hele plaat er af. Vervolgens de grootste brander (die was het smerigst) losgegeschroefd en van gasaansluiting en piezo dinges ontdaan, en de onderdeeltjes allemaal in de soda gezet een uur. De grote plaat met de hand met soda en een schuursponsje schoongemaakt.

Soda werkt inderdaad, maar heeft even tijd nodig om op het suiker in te werken blijkbaar. En het schijnt ook weer niet goed te zijn voor aluminium. Maar zoals ik Oscar al zei, beter een lelijk fornuis dan een vies fornuis :)

Tags: