Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Wie brouwt het beste bokbier?  (gelezen 22677 keer)

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Muifelbrouwerij
Re:Wie brouwt het beste bokbier?
« Reactie #50 Gepost op: 03-09-2004 14:09 u »
Ik kom daar aan bij Frans van de Maaslandbrouwerij en we discussieren over het te volgen recept. Staan zijn gistkuipen net vol met vers gistend bokbier! Ik kijk zo eens in zijn logboek, een 100 kilo van dit, 100 kg van dat, wat een hoeveelheden! Wat is het toch leuk om in de buurt van een professionele, zeer sympathieke brouwer te wonen. 5 min fietsen van mijn werk overigens. Maar goed, ik had wat "gekke"  ideeen over moutstortingen, blijkt dat Frans al ongeveer uitgevoerd had wat ik van plan was! En dan nog extremer dan ik ooit zou durven. Dus dat wordt toch een experimenteel bokbier.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline TVERSCH

• Super lid
  • Bitter in de mond maakt het hart gezond
« Reactie #51 Gepost op: 03-09-2004 18:31 u »
Martin,

Eindelijk een goeie bestemming voor jenever, blijkt die ook geen effectief effect te hebben. Jammer!

Maar ik lees net in een thread van A3 over mijn geliefde drosofila's, dat deze niet van bitter houden, maar misschien dan wel van een jonge borrel en hebben dus jouw bier verziekt.

Waarschijnlijk heb ik pas eind deze maand tijd om te brouwen en kom dus naar het BONK met een heel erg vers 'Bokkie'.

Theo

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #52 Gepost op: 03-09-2004 21:00 u »
En tegen een ondergister, Herman dus, leggen we het allen sowieso af...
Mwah, zal best meevallen. Ik keur ten slotte niet ;)

Nog geen nader nieuws over het BONK, behalve dat dit niet het eerste Bokbier Open Nederlands Kampioenschap betreft. De HerrezenPauw/SNAB heeft ook enkele malen een bokbierkampioenschap georganiseerd, waarvan ik overigens niet op de hoogte was. Bij deze gerectificeerd.

Herman

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
  • Brouwerij Maallust - "Met toewijding gebrouwen"
    • Fanclub van het bier van Henk
« Reactie #53 Gepost op: 04-09-2004 15:28 u »
Hoi Boppers, uh.. Bokkers,

Mijn bovenbok is gisteren gebotteld bij 1014. Inderdaad zoals Adrie al aangaf een behoorlijk bittere smaak als gevolg van de gebrande mout. Ik had al een klein deel eerder gebotteld en al even geproefd en merkte dat de smaak na de nagisting veel beter is en dat die bitterheid ineens niet meer overheerst.

De onderbok staat nog steeds in de koelkast en gist volop, 3 weken nu. Dit is mijn eerste ondergister, ik heb dus geen idee hoelang dit nog gaat duren. Volgens Herman zo'n 3 tot 6 weken hoofdvergisting en naar ik meende komt daar nog zeker 4 weken lagering bij. Dat houdt in dat ik nog moet opschieten om het tijdig gebotteld te hebben vóór het BONK.

Groeten,

Henk :proost2:

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #54 Gepost op: 10-09-2004 10:35 u »
Beste bokkers,

Onze bok zit ondertussen op fust (een 25 liter en een 30 liter fust). 30 liter staat klaar voor de amateurbrouwersdag op de Maaslandbrouwerij op zaterdag 16 oktober (zie ook HIER).
We hebben verse gist toegevoegd (een zakje Danstar Nottingham) omdat het bier al enkele maanden in de lagering stond.

Gezien problemen die we wel eens eerder met fusten hebben gehad (verzuring op fust, niet leuk) hebben we ze een kwartier uitgekookt. Dat zal ze leren, die bierverpestende bacteriën!

Groeten,

A3

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
  • Brouwerij Maallust - "Met toewijding gebrouwen"
    • Fanclub van het bier van Henk
« Reactie #55 Gepost op: 12-09-2004 22:38 u »
Zojuist een fles opengetrokken en geproefd. Dat lijkt helemaal niet gek of, zoals ze in Grunn'n zeggen: dat kon minder. Eén week op fles en nu al een mooie schuimkraag. een prachtig donker bier en een prima smaak. Ik zie het BONK met vertrouwen tegemoet. ;D

Mijn ondergister gaat gestaag door. Eergisteren gemeten: 1028 (begin SG was 1067).

Groeten,

Henk :proost2:

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #56 Gepost op: 13-09-2004 10:55 u »
Zo, mijn tweede bokbier is gisteren gebotteld. De smaak was uitstekend: een vol, zoet en bitter, zeer Duits, vrij strak bokbier. Dat valt me alweer mee van deze gist. Even afwachten wat de nagist voor fruitjes oplevert. Ik heb de fruitschaal maar even verplaatst van keuken naar woonkamer, dus ik hoop dat ik nu infectievrij ben. Op naar het BONK!

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #57 Gepost op: 13-09-2004 11:10 u »
Ha MO,

Dat is snel! 10 dagen na het brouwen? Of vergis ik me nu? Ik hoop voor je dat het deze keer geen zuurtjes oplevert!

Groeten,

A3

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #58 Gepost op: 13-09-2004 11:39 u »
Negen dagen. Drie dagen hoofdvergisting en slechts een puntje gezakt tijdens de lagering van 6 dagen. Bottelen dus. Het rijpen doet dit bier wel in de fles.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #59 Gepost op: 06-10-2004 11:56 u »
Beste bokkers,

Onze bok zit ondertussen op fust (een 25 liter en een 30 liter fust). 30 liter staat klaar voor de amateurbrouwersdag op de Maaslandbrouwerij op zaterdag 16 oktober (zie ook HIER).
We hebben verse gist toegevoegd (een zakje Danstar Nottingham) omdat het bier al enkele maanden in de lagering stond.

Gezien problemen die we wel eens eerder met fusten hebben gehad (verzuring op fust, niet leuk) hebben we ze een kwartier uitgekookt. Dat zal ze leren, die bierverpestende bacteriën!

Om aan een 30-literfust te komen hadden we een deal gesloten met een café in Arnhem: wij kregen van hun een 30-literfust, zijn kregen een 25 literfust gevuld met bokbier om te tappen in het café ervoor terug. Het 25 litervat is gisteravond afgeleverd. Dit fust gaat waarschijnlijk donderdag of vrijdag worden aangesloten en uiteraard zijn De Vier Broeders vrijdagavond aanwezig om ons eigen bier in het café van het fust te nuttigen.  :proost2: Jawel, je leest het goed: eigen bier van het vat in een café. Nadeel is wel dat we dan voor ons eigen bier moeten betalen. :P  Benieuwd hoeveel het café ervoor rekent en wat zij op het aankondigingsbord voor de bieren van het fust zetten (Ernhems bok?).

Uiteraard hebben we voor de levering even een beetje uit het fust getapt en geproefd en het bier kwam moeiteloos door deze kwaliteitscontrole. Het uitkoken van de fusten heeft dus goed gewerkt. Voor een vlotte nagisting hadden we een vers zakje Danstar Nottingham toegevoegd (eerst geweld in lauwwarm water) en deze gist heeft zijn werk perfect gedaan. Hulde, met dank aan SiriS  :groots:

Mocht je deze unieke gebeurtenis willen bijwonen, stuur dan even een intern bericht, want een en ander is natuurlijk niet helemaal legaal... Of zou de douane niet moeilijk doen over een paar litertjes?

Groeten,

A3

Offline Adrie

• Super lid
Re: Wie brouwt het beste bokbier?
« Reactie #60 Gepost op: 11-10-2004 11:43 u »
Heren,

Het bokbier van het vat was een groot succes. Opvallend was, dat het bier zo anders smaakte dan van de fles: veel minder gebrande mout en veel moutiger en karamelliger. Heerlijk, vooral geproefd naast de Hooge bok van Bavaria (glazuurvernietigend zoet).

Ook de gasten bleken erg over het bier te spreken. De kroegbaas kwam aan het eind van de avond nog even kijken en bood ons de laatste glazen uit het vat aan. Hij had zelden meegemaakt dat een vat zo snel leeg was. 's Middags aangesloten, 's avonds om 1 uur leeg. Hij liet zelfs doorschemeren dat hij eigenlijk niet geloofde dat we het zelf gebrouwen hadden, waarop wij onze meest onschuldige en verontwaardigde blikken opzetten.

Nieuwsgierigen kunnen het bier van het vat nog proeven aanstaande zaterdag op de amateurbrouwerdag bij de Maaslandbrouwerij (Kantsingel 14H te Oss) van 11:00 tot 17:00.

Groeten,

A3

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #61 Gepost op: 12-11-2004 20:52 u »
Daar mijn bok te kampen heeft met een Orval infectie :echtboos: zal ik met mijn poging niet bijster veel punten gaan scoren...
Het bier rook en smaakte erg zuur maar, toch de boel nog maar in een flesje gestopt. Wat blijkt? Dit bier heeft zich toch nog heel aardig ontwikkeld! Ik zou bijna willen zeggen dat het een lekker bier is, maar dat gaat misschien net iets te ver

:degroeten:

Johannes

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #62 Gepost op: 15-11-2004 21:58 u »
Het lijkt me een leuk idee om bockbieren uit te wisselen zodat we hier elkaars bier kunnen afkraken euh ik bedoel bediscussieren? Ik heb zelf helaas nog maar drie flesjes over, maar die zal ik wel meenemen. Zou ik ze mogen ruilen tegen andere bockbieren aanstaande zaterdag? Ik heb er best zin in...

Tags: bockbier