Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Poll

Mag een keurmeester nog meedoen aan een wedstrijd ?

Ja
37 (61.7%)
Nee
23 (38.3%)

Totaal aantal stemmen: 58

Auteur Topic: Mag een keurmeester nog meedoen aan wedstrijden?  (gelezen 27177 keer)

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Mag een keurmeester nog meedoen aan wedstrijden?
« Gepost op: 11-06-2007 14:45 u »
Deze discussie is hier begonnen.

Als je eenmaal geschoold bent tot keurmeester en je hoeft bij een wedstrijd niet mee te keuren (landelijk of regionaal) vind jij dat het dan nog toegestaan is om een bier in te zenden.

Als keurmeester kun je wellicht inschatten wat een bier voor punten gaat opleveren, maar de mening van een andere keurmeester kan hier toch iets van afwijken. En als keurmeester brouw je echt niet beter, dus de kansen blijven gelijk naar mijn idee.

:degroeten:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
Re: Mag een keurmeester nog meedoen aan wedstrijden ?
« Reactie #1 Gepost op: 11-06-2007 14:58 u »
Nee. Nee. Nee. Zowel keurmeesters als (semi)professionele brouwers mogen niet mee doen aan amateur brouwwedstrijden. Is mijn mening.

Offline Arjan

• Senior lid
  • Ahhhh
    • GitHub
« Reactie #2 Gepost op: 11-06-2007 15:01 u »
Een keurmeester is ook een amateurbrouwer naar mijn mening. Als hij zelf niet keurt op een wedstrijd zie ik geen beletsel om hem/haar niet mee te laten doen.

Offline bazje

• Entre Les Collines
  • Super lid
    • Bazelbrouwerij
« Reactie #3 Gepost op: 11-06-2007 15:04 u »
Keurmeester, brouwmeester, directeur, etc.
Maakt dat wat uit ?
Natuurlijk kun je inschatten wat een keuring van jouw bier aan punten oplevert, maar dan moet je het wel eerst voor elkaar krijgen om dit te brouwen.
Vooruit, een chouffe ingestuurd door de brouwmeester van La Chouffe is natuurlijk niet helemaal de bedoeling.. .. ..
In het wereldje van (hobby)bierbrouwers is er altijd wel iemand die iemand kent.
Als je als (semi) prof. brouwer steeds overal de beste prijzen weg "kaapt" wordt je daar vanzelf op aangesproken lijkt mij.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 11-06-2007 15:09 u »
Keurmeester, brouwmeester, directeur, etc.
Maakt dat wat uit ?

Zeker wel  :pasop: Deze drie kun je in geen geval met elkaar vergelijken !

Natuurlijk kun je inschatten wat een keuring van jouw bier aan punten oplevert, maar dan moet je het wel eerst voor elkaar krijgen om dit te brouwen.

:-[ oh deze was positief bedoeld  ;)

Offline bazje

• Entre Les Collines
  • Super lid
    • Bazelbrouwerij
« Reactie #5 Gepost op: 11-06-2007 15:14 u »
Zeker wel  :pasop: Deze drie kun je in geen geval met elkaar vergelijken !

Wel als de directeur de baas is van de brouwmeester die in zijn vrije tijd keurmeester is !

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #6 Gepost op: 11-06-2007 15:38 u »
Ik denk niet dat een keurmeester enig voordeel heeft in wedstrijden...

Maar ik vind niet dat een keurmeester mag keuren in een wedstrijd waaraan hij/zij zelf deelneemt. Dat brengt gelijk het probleem met zich mee. Keurmeesters weten waarschijnlijk niet aan welke wedstrijd ze wel of niet meekeuren. De planning kan altijd veranderen bij ziekte, veel bieren, of wat voor reden dan ook.

Eenmaal ingezonden ontstaat dan een moeilijke situatie. Genezen is beter dan voorkomen. Dus mogen ze niet meedoen.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #7 Gepost op: 11-06-2007 16:09 u »
Maar ik vind niet dat een keurmeester mag keuren in een wedstrijd waaraan hij/zij zelf deelneemt.

Dat is een reglement (LABO en/of BKG), dus niet mogelijk !! lijkt mij ook logisch  ;)

Keurmeesters weten waarschijnlijk niet aan welke wedstrijd ze wel of niet meekeuren.

Bij de ONK's eigenlijk wel, daar wordt volgens mij iedere keurmeester verwacht. Dus momenteel is die wedstrijd voor een keurmeester niet toegankelijk. De kleinere wedstrijden hebben minder keurmeesters nodig, dus is er meer "keuze" in keurmeesters.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #8 Gepost op: 11-06-2007 16:11 u »
Maar dan kan een keurmeester dus nooit meedoen, want het is vooraf niet bekend of hij een wedstrijd keurt of niet.

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 11-06-2007 16:15 u »
Dat is toch simpel  op te lossen, als blijkt dat een keurmeester moet keuren wordt'ie automatisch gediskwalificeert. Dat een keurmeester inzicht heeft in het keuringsproces is toch geen oneerlijk voordeel? Ik neem aan dat niet-keurmeesters daar ook inzicht in kunnen verkrijgen.

Brouwen en keuren is niet hetzelfde; iemand die heel goed kan proeven is nog geen goede brouwer (en andersom).
Professionele brouwers mogen niet meedoen, het is een wedstrijd voor hobbybrouwers.

Zo!
Ik heb dus ja gestemd :)

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #10 Gepost op: 11-06-2007 16:17 u »
Is het een wedstrijd voor hobbybrouwers of voor hobbygebrouwen bier?

Het bier wordt toch gekeurd, niet de brouwer.

Als een professionele brouwer thuis ook hobbybrouwt, dan mag hij dat bier toch wel insturen?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #11 Gepost op: 11-06-2007 16:20 u »
Als een professionele brouwer thuis ook hobbybrouwt, dan mag hij dat bier toch wel insturen?

Is weer een andere discussie, maar hoe controleer je dat het bier dan thuis is gebrouwen ? Uitgaan van de integriteit van de brouwer ? Kan dat nog in deze maatschappij ? denk ik niet... ::)

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #12 Gepost op: 11-06-2007 16:32 u »
Hoe controleer je dat een hobbybrouwer geen professioneel bier instuurt? We moeten elkaar daarin gewoon vertrouwen, dat is nu ook al zo.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #13 Gepost op: 11-06-2007 16:34 u »
Een keurmeester hoort zich naar mijn mening geen bieren meer in te zenden bij een wedstrijd.
Hierdoor wordt elke schijn van vriendjespolitiek ontnomen.

Het mag toch niet zijn dat bij een wedstijd keurmeesters met de meerderheid van de prijzen aan de haal gaan.
Ik heb dit in het verleden meegemaakt. Heel omstandig moest de voorzitter uitleggen dat het allemaal eerlijk aan toe was gegaan. Ja, ja denk je dan als deelnemer, het zal wel...

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #14 Gepost op: 11-06-2007 16:35 u »
Is weer een andere discussie, maar hoe controleer je dat het bier dan thuis is gebrouwen ? Uitgaan van de integriteit van de brouwer ? Kan dat nog in deze maatschappij ? denk ik niet... ::)

En wat is thuis brouwen? Mag een gistslurrie uit de professionele brouwerij wel of niet worden gebruikt? Mogen professionele schoonmaakmiddelen wel of niet worden gebruikt? Mogen ingrediënten (moutsoorten, hopsoorten, gisten, siropen, noem maar op) waar hobbybrouwers niet aan kunnen komen wel of niet worden gebruikt en hoe controleer je dat? Kortom: je moet een duidelijk te controleren en afgebakende grens hebben.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #15 Gepost op: 11-06-2007 17:11 u »
Hierdoor wordt elke schijn van vriendjespolitiek ontnomen.

Een vriend van mij is keurmeester, en woont op 10 minuten fietsen van mij vandaan, hij proeft regelmatig mijn bieren. Wek ik dan de schijn van vriendjes politiek ? Mag ik voor een keuring (Ruim 1 a 2 maanden daarvoor) hem niet van mijn bieren laten proeven ? (Ik heb hem dit jaar wel bewust van een paar bieren van mij onthouden, mij hij heeft niet mee gekeurd)

Stel ik ben keurmeester, het grote deel van de keurmeesters woont niet bij mij in de buurt, dan zou ik ze moeten mailen/bellen om ze te beinvloeden (wat je als niet keurmeester ook kunt doen).

Het mag toch niet zijn dat bij een wedstijd keurmeesters met de meerderheid van de prijzen aan de haal gaan.
Lijkt mij onwaarschijnlijk, maar als deze persoon een goed bier heeft gebrouwen is er naar mijn idee niets aan de hand.

Stel nu : Ik ben keurmeester, ben ik dan ook van het forum gebanned ? Omdat veel bieren die ingezonden worden hier besproken worden. Ik zou beinvloed kunnen zijn en bieren misschien kunnen herkennen.

Nog iets : Dit jaar was ik de enige met een lambiek/geuze bij het ONK, stel nu dat die keurmeester op het forum had gelezen dat ik mijn bieren spontaan vergist. en dat ik samen met Hoppie een geuze had gemaakt. Dan had hij tijdens het keuren kunnen weten dat dat bier van mij en/of van mij en Hoppie kwam.

Waar ligt de grens ? hoever kun je gaan ? Hoever moet je gaan ? Hoever wil je gaan ? Wat kan wel en wat kan niet ?

Blijkt toch lastiger als je erover nadenkt.... :denken:

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #16 Gepost op: 11-06-2007 17:33 u »
Bij nader inzien denk ik dat je toch als keurmeester wel mag meedoen, zolang je niet bij dezelfde wedstrijd ook aan het keuren bent. Het een paar weken van tevoren bieren laten proeven aan een keurmeester vind ik wel echt te ver gaan. Hij zou het bier kunnen onthouden en zo jouw bier voor kunnen trekken.

Offline Batavier

• Senior lid
  • Goede wijn is nog steeds geen bier
« Reactie #17 Gepost op: 11-06-2007 18:21 u »
Nee. Nee. Nee. Zowel keurmeesters als (semi)professionele brouwers mogen niet mee doen aan amateur brouwwedstrijden. Is mijn mening.

Dit vind ik van jou een gewaagde uitspraak.
Wat versta je onder SEMI professioneel?

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #18 Gepost op: 11-06-2007 21:03 u »
Volgens mij diskwalificeert MO zich hiermee en ik vind dat hij daarin gelijk heeft. Ook keurmeesters mogen niet deelnemen aan wedstrijden, alleen aan een wedstrijd voor keurmeesters. Wellicht nóg een nieuwe categorie voor het ONK?

Zodra een wedstrijd maar een zweem van belangenverstrengeling of vriendjespolitiek krijgt is de waarde van die wedstrijd verdwenen. Bedenk maar wat je zou denken op het moment dat je een superbier hebt ingezonden en tweede wordt, terwijl de winnaar keurmeester of (semi)profesional is. Wedden dat je dan wat anders denkt dan: "Jammer, de volgende keer beter. Die keurmeester heeft nu eenmaal een beter bier gebrouwen."?

Keurmeerster zijn heeft nu eenmaal voordelen, maar ook nadelen. Zoals uitgesloten worden voor wedstrijden wat mij betreft.

Edwin

Offline @

• Vol lid
« Reactie #19 Gepost op: 11-06-2007 21:30 u »
Ik denk dat het heel goed mogelijk is dat een keurmeester zijn bieren aanbied voor een wedstrijd. Tenminste, als hij zelf niet in de jury zit.
Maar dat laatste spreekt in mijn ogen voor zich. Je mag ook geen foto's inzenden voor een fotowedstrijd waarbij je zelf in de jury zit.

Brouwen en keuren is niet hetzelfde; iemand die heel goed kan proeven is nog geen goede brouwer (en andersom).
Daar heb je een heel goed punt denk ik. Als ik het hier zo lees zijn er een hoop forum leden die er van uit gaan dat een keurmeester per definitie ook een goed brouwer is.
Toegegeven, hij moet wel een biertje kunnen brouwen, maar of alle keurmeesters dezelfde kwaliteiten hebben als een hoop brouwers hier op het forum  :groots: durf ik te betwijfelen.
En daarmee hebben ze dan dus net zo veel kans als ik om een wedstrijd te winnen  :clownsmile:

Ik heb dan ook ja gestemd.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 11-06-2007 21:32 u »
Toegegeven, hij moet wel een biertje kunnen brouwen, maar of alle keurmeesters dezelfde kwaliteiten hebben als een hoop brouwers hier op het forum  :groots: durf ik te betwijfelen.

Kun je niet brouwen? Dan kun je nog altijd keurmeester worden!  :clownsmile:

Offline halikidee

• Vol lid
« Reactie #21 Gepost op: 11-06-2007 21:37 u »
Dat een keurmeester zelf bier brouwt vind ik een goed iets om binding te houden met het product dat hij keurt.
Dat hij brouwfouten makkelijk herkent wil niet zeggen dat hij ook in staat is om deze brouwfout kan verbeteren.

Persoonlijk vind ik het wel vreemd dat iemand aan een wedstrijd deel kan nemen waarvan hij zelf een keurmeester is.
Ook al vind de keuring blind plaats, er bestaat altijd een (kleine) kans dat hij zijn eigen bier zal herkennen.

Ik heb overigens nee gestemd

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 11-06-2007 21:42 u »
Nee, een keurmeester mag niet meedoen aan de wedstrijd waarin hij keurt.

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #23 Gepost op: 11-06-2007 22:53 u »
Ja, ik vind dat een keurmeester mag meedoen aan een wedstrijd waarin hij niet keurt.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #24 Gepost op: 11-06-2007 23:18 u »
Kun je niet brouwen? Dan kun je nog altijd keurmeester worden! 

Op een pagina van het BKG is te lezen dat "van een cursist wordt verwacht dat hij/zij minimaal 3 jaar brouwervaring heeft
en dat hij/zij nog steeds regelmatig brouwt"

En dat een keurmeester de ene keer een beter bier brouwt dan de andere zou kunnen aantonen dat een keurmeester ook (maar) een mens is.

Hopbier

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #25 Gepost op: 12-06-2007 00:05 u »
Persoonlijk vind ik het wel vreemd dat iemand aan een wedstrijd deel kan nemen waarvan hij zelf een keurmeester is.

Halikidee, wel goed lezen  :police: . Het is meerdere malen gezegd. Het gaat er hier om of een keurmeester mee mag doen met een wedstijd waarin hij niet zelf hoeft te keuren

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #26 Gepost op: 12-06-2007 07:15 u »
Citaat
Nog iets : Dit jaar was ik de enige met een lambiek/geuze bij het ONK, stel nu dat die keurmeester op het forum had gelezen dat ik mijn bieren spontaan vergist. en dat ik samen met Hoppie een geuze had gemaakt. Dan had hij tijdens het keuren kunnen weten dat dat bier van mij en/of van mij en Hoppie kwam.

Ik durf er een joet op te gooien dat hij dat wist.
We zijn gewoon benadeeld op persoonlijke gronden.

Had dan ook niet met zijn vrouw lopen flirten Oscar.  :(

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #27 Gepost op: 12-06-2007 10:36 u »
Had dan ook niet met zijn vrouw lopen flirten Oscar.  :(

Sorry  :verbergen:  :D :D :D

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #28 Gepost op: 12-06-2007 11:35 u »
Ook keurmeesters mogen niet deelnemen aan wedstrijden, alleen aan een wedstrijd voor keurmeesters. Wellicht nóg een nieuwe categorie voor het ONK?

lijkt mij onzin !

Zodra een wedstrijd maar een zweem van belangenverstrengeling of vriendjespolitiek krijgt is de waarde van die wedstrijd verdwenen. Bedenk maar wat je zou denken op het moment dat je een superbier hebt ingezonden en tweede wordt, terwijl de winnaar keurmeester of (semi)profesional is. Wedden dat je dan wat anders denkt dan: "Jammer, de volgende keer beter. Die keurmeester heeft nu eenmaal een beter bier gebrouwen."?

Keurmeerster zijn heeft nu eenmaal voordelen, maar ook nadelen. Zoals uitgesloten worden voor wedstrijden wat mij betreft.

Hoe kan een keurmeester nu weten van wie het bier is wat hij keurt ? Dat weet hij dus niet, tenzij deelnemer nummers worden doorgegeven voor de keuring. Maar dat zou een hobbybrouwer, die bevriend is met een keurmeester net zo goed kunnen doen.
Als een hobbybrouwer op een ONK 2 of 3 prijzen zou winnen en er is bekend dat hij goed bevriend is met een (of meerdere) keurmeesters is er dan sprake van vriendjes politiek ? Dat zou betekenen dat je als amateurbrouwer goede banden met een keurmeester zou mouten breken om dit soort dingen te voorkomen..

Onzin dus.  Er kan geen sprake zijn van vriendjes politiek juist omdat iemand toevallig keurmeester is

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
Re: Mag een keurmeester nog meedoen aan wedstrijden?
« Reactie #29 Gepost op: 12-06-2007 13:30 u »
Ha Oscar,

Dat van die aparte wedstrijdcategorie is inderdaad niet serieus bedoeld. Dat andere wel, dus dat afdoen als onzin gaat me iets te gemakkekijk. De argumenten die je hierbij aanhaald zijn wat mij betreft ook wat ver gezocht. Ik heb het niet of bevriend zijn met een keurmeester, maar over het zijn van keurmeester. Dat een keurmeester dan ook niet meer op het forum actief zou mogen zijn om beïnvloeding te voorkomen (wat je eerder opperde) vind ik een te ver doorgeassocieerd argument, waarvan ik er ook nog wel een paar kan verzinnen.

Het punt is simpel. Zie je vraag: "mag een keurmeester meedoen aan wedstijden?". Mijn antwoord is hierbij simpel: ja, alleen als keurmeester en niet als deelnemer, omdat ik vind dat elke vorm van belangenverstrengeling funest is voor de wedstrijd. Ik ken je ambities als keurmeester en ik ben van mening dat dat dus kan betekenen dat je niet meer kan deelnemen aan wedstrijden. Net als de (semi) professionele brouwers onder ons. Noem het maar puritisme.
Verder ben je een toffe peer en drink ik weer graag een pot bier met je  samenvol (of 2...of 3).

Edwin

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #30 Gepost op: 12-06-2007 13:40 u »
omdat ik vind dat elke vorm van belangenverstrengeling funest is voor de wedstrijd.

Het kan aan mij liggen, maar ik begrijp het belangenverstrengeling in dit geval niet  ???.

Als Keurmeester zou het in mijn belang zijn om een bier zou goed mogelijk te keuren, als brouwer om een zo goed mogelijk bier te maken en zo veel mogelijk punten te scoren. Bij een wedstrijd zou ik maar in 1 rol mee kunnen doen.

:proost2:

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #31 Gepost op: 12-06-2007 13:50 u »
Bij een wedstrijd zou ik maar in 1 rol mee kunnen doen.

Dit is precies het punt wat ik bedoel. Je hebt op zo'n moment voor jezelf die ene rol van hobbybrouwer, maar als er binnen het deelnemersveld bedenkingen komen over welke rol jij nu hebt gespeeld, (ten opzichte van de andere keurmeesters) dan ontstaat er een situatie die voor jou niet prettig is en voor de wedstrijd in het algemeen ook niet.

Het gaat niet over feitelijke belangenverstrengeling, maar over de mogelijke bedenkingen over belangenverstrengeling. Nu kunnen die altijd ontstaan, maar een paar actoren in een wedstrijd kunnen daar wel meer aan doen om dat te voorkomen: de organiserende club en de keurmeesters.

Edwin

Offline @

• Vol lid
« Reactie #32 Gepost op: 12-06-2007 22:16 u »
Het gaat niet over feitelijke belangenverstrengeling, maar over de mogelijke bedenkingen over belangenverstrengeling. Nu kunnen die altijd ontstaan, maar een paar actoren in een wedstrijd kunnen daar wel meer aan doen om dat te voorkomen: de organiserende club en de keurmeesters.
Edwin

Als je het zo strikt stelt dan mag je zeker als brouwer ook niet meer meedoen als een van de keurmeesters een goede vriend of misschien zelfs wel familie van je is? Ik ben het met je eens dat je belangenverstrengelingen moet voorkomen, maar zolang je met mensen werkt is dat nooit 100% te garanderen.
Laten we de keurmeesters het voordeel van de twijfel geven, en pas gaan optreden en oordelen als er gedegen twijfels zijn over het functioneren van een keurmeester tijdens een wedstrijd.
Het proeven gebeurd volgens mij blind, en welk nummer bij welke brouwer hoort wordt hem door de organisatoren niet verteld. Dus als hij het al weet, dan heeft een van de brouwers het hem verteld, en treft hem/haar net zo veel blaam als de keurmeester.

Groeten,  Ed.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #33 Gepost op: 12-06-2007 23:25 u »
Natuurlijk ben je als keurmeester in en in integer. Je zult daarom niet zomaar een 'vriendje' bevoordelen. Overigens is het wel een grappig dat je denk dat je een bier herkent terwijl dan achteraf blijkt dat toch iemand anders het gebrouwen heeft.

Toch vind ik dat je als keurmeester zeker bij een wedstrijd waarbij je keurt geen bieren mag inzenden. Je zit in dezelfde ruimte en soms krijg je het verzoek van een collega keurmeester om even jouw oordeel te geven over een bepaald bier. Het mag dan natuurlijk nooit zo zijn dat er dan de kans bestaat dat je eigen bier proeft.

Ook bij andere wedstrijden waar je dus niet keurt hoor je naar mijn idee geen bier in te zenden als keurmeester. Als keurmeester hoor je boven de partijen te staan. Je onafhankelijkheid en objectiviteit dient buiten kijf te staan.
Met zoveel prijswinnaars onder de leden van het forum ben ik blij dat ik niet gekeurd heb bij het ONK. Hierdoor kan er ook niet gediscussieerd worden over mogelijk voortrekkerij van forumleden door niet-forumleden. Dit soort discussies moet je gewoon weg niet hebben.

Nogmaals keurmeesters horen volgens mij geen bieren in te zenden bij wedstrijden (of het moet een buitenlandse wedstrijd zijn).

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
« Reactie #34 Gepost op: 12-06-2007 23:29 u »
Citaat
Het proeven gebeurd volgens mij blind, en welk nummer bij welke brouwer hoort wordt hem door de organisatoren niet verteld. Dus als hij het al weet, dan heeft een van de brouwers het hem verteld, en treft hem/haar net zo veel blaam als de keurmeester.

Ik heb Nee gekozen. Door bovenstaande quote begin ik toch bijna definitief overstag te gaan. De reglementen zoals al eerder zijn genoemd in dit topic zeggen in principe al voldoende. ;)

OK, ik ga mijn stem aanpassen! ;D

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #35 Gepost op: 12-06-2007 23:34 u »
Toch vind ik dat je als keurmeester zeker bij een wedstrijd waarbij je keurt geen bieren mag inzenden.

Jaques, dit is al vaker gezegd en is hier niet ter sprake naar mijn idee !! Nogmaals, het gaat erom
als een keurmeester niet keurt !

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #36 Gepost op: 13-06-2007 07:36 u »
Mijn eerste ingeving was: Natuurlijk mag een keurmeester meedoen aan wedstrijden! Het is een vrij land, en als er geen belangenverstrengeling is, kan er geen bezwaar zijn. Echter Jacques argument:

Citaat
Ik heb dit in het verleden meegemaakt. Heel omstandig moest de voorzitter uitleggen dat het allemaal eerlijk aan toe was gegaan. Ja, ja denk je dan als deelnemer, het zal wel...

heeft me van het tegendeel overtuigd. In een groter land, waar niet steeds dezelfde keurmeesters optreden op de diverse wedstrijden, zou het minder problematisch zijn. Maar in Nederland ontkom je waarschijnlijk niet aan de schijn van partijdigheid, en hoe jammer dat ook is, dat lijkt me een onoverkomelijk bezwaar.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #37 Gepost op: 13-06-2007 07:49 u »
Maar in Nederland ontkom je waarschijnlijk niet aan de schijn van partijdigheid

En hoe is deze partijdigheid uit te leggen ? Op welke wijze kan een keurmeester partijdig zijn als hij niet weet welk bier van wie is ? Eer staan geen naampjes bij de bieren hoor.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #38 Gepost op: 13-06-2007 08:03 u »
En hoe is deze partijdigheid uit te leggen ? Op welke wijze kan een keurmeester partijdig zijn als hij niet weet welk bier van wie is ? Eer staan geen naampjes bij de bieren hoor.

Of er nu echt sprake is van onpartijdigheid of niet, doet niet ter zake. Het gaat om de schijn van partijdigheid. Volgens mij is Jacques' argument heel duidelijk. Alles is leuk en aardig totdat een keurmeester met prijzen of meedere prijzen aan de haal gaat. En dat misschien wel meerdere jaren achtereen. Wat denk je dat er dan met het aantal inzendingen gebeurt?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #39 Gepost op: 13-06-2007 08:04 u »
Jaques, dit is al vaker gezegd en is hier niet ter sprake naar mijn idee !! Nogmaals, het gaat erom
als een keurmeester niet keurt !

Mijn mening hierover gaf ik aan in de tekst die je niet citeert. Ik vind dat je als keurmeester boven de partijen moet gaan staan en gewoon niet moet mee doen. Een keurmeester bepaalt wie in de prijzen valt, dan moet hij zelf niet meer in de prijzen kunnen vallen.

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
« Reactie #40 Gepost op: 13-06-2007 11:31 u »
En toch zou een nieuwe klasse niet gek zijn: keurmeesters die bieren insturen die niet door keurmeesters worden beoordeeld! Dàt zou nog eens een hoop gespreksstof en hilariteit kunnen brengen! ;D

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #41 Gepost op: 13-06-2007 13:15 u »
. Een keurmeester bepaalt wie in de prijzen valt, dan moet hij zelf niet meer in de prijzen kunnen vallen.

Wordt er naast deze discussie op het forum ook dezelfde discussie gevoerd bij het BKG?

Hopbier

Offline bazje

• Entre Les Collines
  • Super lid
    • Bazelbrouwerij
« Reactie #42 Gepost op: 13-06-2007 13:43 u »
Ik lees door het verhaal heen en zie :
1. Een keurmeester kan geen bier brouwen
2. Een (hobby)brouwer kan geen bier keuren
3. Een brouwende keurmeester is per definitie corrupt

Om alle schijn van corruptie, vriendjespolitiek, etc. te verbannen moet je inderdaad een verbod instellen voor keurmeesters, of een aparte klasse voor keurmeesters. Maar daar geef je dan de definitie uit punt 3 meteen handjes en voetjes.
Misschien moeten we ons dan wel afvragen of we bang moeten zijn voor het aantal inzendingen, (dat overigens al een probleem is !!) of dat we bang moeten zijn voor het aantal keurmeesters omdat die liever inzenden.

Volgens mij kan een "steedsmaarweeroveraldeeersteprijsweghalendebrouwendekeurmeester" zelf goed genoeg inschatten wanneer een inzending tot discussie gaat leiden !
Een een beetje keurmeester laat zijn bieren toch gewoon meekeuren, uitgesloten van deelname ?

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #43 Gepost op: 13-06-2007 14:48 u »
of dat we bang moeten zijn voor het aantal keurmeesters omdat die liever inzenden.

Een een beetje keurmeester laat zijn bieren toch gewoon meekeuren, uitgesloten van deelname ?

Het aantal inzendingen is te beperken door maxima te stellen aan in te zenden bieren.

Volgens mij hebben de keurmeesters onderling ook nog een wedstrijd, dus een aparte klasse lijkt me overbodig. Ze mogen gewoon inzenden voor een wedstrijd waarin ze niet keuren.

En als iemand bang is dat keurmeesters corrupt, dan wel gevoelig voor steekpenningen zijn, kan hij/zij altijd besluiten om zelf niet in te zenden.

Hopbier

Offline Peter_van_den_Hurk

• Vol lid
  • God schiep de mens, de mens het Bier. Goddelijk !!
    • Bierproeven met Peter
« Reactie #44 Gepost op: 18-06-2007 19:35 u »
Biervrienden en Vriendinnen,
Alle bieren worden anoniem gekeurd.
Als er een bier is ingezonden en de keurmeester denkt te weten wie de inzender is zal hij altijd dat bier door een andere keurmeester laten keuren.
De keurmeester kan dus niet weten wie de inzender is.
Als een keurmeester dus zou inzenden in een klasse die niet door hem gekeurd wordt, zou er niets aan de hand zijn. Echter…..

Om elke vorm van partijdigheid te voorkomen heeft het bestuur van het BKG in overleg met de leden besloten:
Een keurmeester mag niet inzenden op een wedstrijd waar hij ook keurt.

Jammer genoeg heeft dit in het verleden er toe geleid dat er keurmeesters toch wilde inzenden en dus niet beschikbaar waren voor de keuring. Dit probleem doet zich alleen voor bij het ONK omdat we dan steeds elke keurmeester dringend nodig hebben.
We kunnen de keurmeester echter niet van weerhouden om toch zijn bier in te zenden en hem te verplichten te komen keuren.

Nogmaals, het BKG standpunt is: Een keurmeester mag niet inzenden op een wedstrijd waar hij ook keurt.

Offline j.steen

• Vol lid
  • eh...was dit mijn glas...?
« Reactie #45 Gepost op: 18-06-2007 21:10 u »
Het lijkt mij, als ik keurmeester zou zijn, voor mijzelf ook het meest prettig om de boel te scheiden. Wanneer ik weleens zou keuren bij wedstrijd A dan zou ik daar nooit meer als brouwer aan meedoen. Bij wedstrijd B zend ik dan wel eens wat in, maar zal ik nooit als keurmeester aan de gang gaan. Afwisselend als keurmeester en brouwer bij dezelfde wedstrijd (de ene keer keuren, het jaar daarop meedoen) is dan misschien niet echt fout, maar ik zou me er zelf niet prettig bij voelen omdat misschien niet voor iedereen duidelijk is welke rol ik daar op dat moment heb.

Er is, denk ik, altijd wel een grijs gebied waar iedereen zijn eigen afwegingen zal moeten maken. hoe meer je je bij 1 rol houdt, hoe minder commentaar er op kan komen. Maar als je het goed organiseert kunnen twee rollen best, alleen niet op hetzelfde moment en plaats en misschien ook beter niet op een ander moment op dezelfde plaats. (eh, snap ik het nu zelf nog?)

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #46 Gepost op: 18-06-2007 23:17 u »
Nogmaals, het BKG standpunt is: Een keurmeester mag niet inzenden op een wedstrijd waar hij ook keurt.

Dit lijkt mij een duidelijk en redelijk standpunt en wat mij betreft mag het hier dan ook bij blijven.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #47 Gepost op: 18-06-2007 23:56 u »
Ik kan hier dus uit afleiden : Een keurmeester mag wel inzenden op een wedstrijd waar hij niet hoeft te keuren !!   :hoera:

De stelling van Peter is naar mijn idee helder, duidelijk en zo klaar als een klontje maar dat heb ik al eerder vermeld, en daar gaat deze peiling niet over.
Toch jammer dat dat niet meteen bij iedereen overkomt  :(

Dit lijkt mij een duidelijk en redelijk standpunt en wat mij betreft mag het hier dan ook bij blijven.

Op een Bonk waar ik niet hoef te keuren in de toekomst zal ik dan ook gewoon inzenden!  >:D >:D

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #48 Gepost op: 19-06-2007 08:12 u »
Maar als je zo graag keurmeester wil worden, dan vind ik wel dat je het aan je eer verplicht bent om te keuren tijdens het ONK. Daar moeten namelijk gewoon 600 bieren ingezonden kunnen worden als dat nodig is.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #49 Gepost op: 19-06-2007 08:46 u »
Ik had het toch niet over het ONK ! wel goed lezen hoor  :police: Als ik keurmeester ben (Zo ver is het natuurlijk nog niet) dan ben ik mij zeer bewust van de "keurings plicht" op een ONK, ik zou ook niets liever willen, daarom wil ik ook keurmeester worden.

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #50 Gepost op: 19-06-2007 12:46 u »
Volgens mij heeft MO prima gelezen in ging zijn opmerking over:
Jammer genoeg heeft dit in het verleden er toe geleid dat er keurmeesters toch wilde inzenden en dus niet beschikbaar waren voor de keuring

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #51 Gepost op: 16-09-2007 15:51 u »
Nog even een leuke :

Mag een keurmeester inleveradres zijn ?  ??? :denken:

Offline Schaepekop

• -
  • Senior lid
« Reactie #52 Gepost op: 16-09-2007 16:10 u »
Waarom niet?
Alles valt of staat met de integriteit van de keurmeester!
Of dit nu bij deelnamen aan een wedstrijd is of als inleveradres.
Mensen die het niet eens zijn met een uitslag zal je altijd blijven houden.

Offline Jos Groen

• -
  • Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #53 Gepost op: 16-09-2007 18:45 u »
Ik zou zeggen liever niet maar als het niet kan...

Want als tie al begint te keuren voor de wedstrijd is begonnen...

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #54 Gepost op: 16-09-2007 19:38 u »

Citaat
Mag een keurmeester nog meedoen aan wedstrijden?

Nee.

Citaat
Mag een keurmeester inleveradres zijn ?
Nee.

Heel simpel heren.

:biersmile:

Offline Schaepekop

• -
  • Senior lid
« Reactie #55 Gepost op: 16-09-2007 19:42 u »
Bij zo een stevig antwoord, denk ik niet dat ik mij nog inschrijf voor een applicatiecursus, zodat ik weer kan gaan keuren.

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
« Reactie #56 Gepost op: 16-09-2007 22:41 u »
Mag een keurmeester inleveradres zijn ?  ??? :denken:
Ik denk van niet. Het ingeleverde bier wordt toch gelijk gecodeerd?  ???  Voorkennis...  :-\ ??!?

En Louis, ik denk dat een keurmeester wel degelijk mee kan doen. Keuren is iets anders als brouwen!  :lessmile: Deze discussie is al geweest, herhaling is mijns inziens onnodig. Tenzij er nieuwe items aan bod komen!  :idea:

Dus, Schaepekop, denk er nog maar rustig over na.  ;)

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #57 Gepost op: 17-09-2007 07:22 u »

Inderdaad is herhaling onnodig.
Ik was het toen oneens.

:biersmile:

Offline EtP

• Vol lid
  • wuivende gerst is het beste wat de zomer geeft
« Reactie #58 Gepost op: 17-09-2007 18:33 u »
Mag een keurmeester inleveradres zijn ? 

Van mij mag een keurmeester wel inleveradres zijn. Als hij op de plaats der keuring aankomt en er komen nog honderde flessen bij die er bijna identiek uitzien weet hij toch niet meer welke van wie komt.

Mvg Edwin  :proost:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #59 Gepost op: 17-09-2007 19:50 u »
Natuurlijk mag een keurmeester nooit fungeren als inleveradres. De flessen hebben al nummers. Het is een koud kunstje om deze op te schrijven.

Nogmaals als het om wedstrijden gaat moet elke schijn van partijdigheid worden voorkomen. Dus geen inleveradres en als het aan mij ligt ook geen deelname.

Offline bazje

• Entre Les Collines
  • Super lid
    • Bazelbrouwerij
« Reactie #60 Gepost op: 18-09-2007 12:35 u »
wordt een beetje zinloos deze discussie  :slaperig:

Offline Jos Groen

• -
  • Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #61 Gepost op: 18-09-2007 12:47 u »
Ik ben het met Jacques eens.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #62 Gepost op: 18-09-2007 12:48 u »

ik vind ook dat keurmeesters een IP-ban moeten krijgen op dit forum.  >:D  :P

Hey Peter een Belgische bok in de vrije klasse.
Maar dat is toch dat brouwsel van Mr. Yeast?
Geef maar minder punten Willem, en kijk meteen even of hij die lambiek ook nog heeft ingeleverd, dan
kan je die gelijk ook minder punten geven.
Dan zingt Mr. Yeast in het vervolg wel een toontje lager.

Dit kan een mogelijk scenario zijn.  :-\
Vergezocht, maar toch.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #63 Gepost op: 18-09-2007 16:23 u »
ik vind ook dat keurmeesters een IP-ban moeten krijgen op dit forum.  >:D  :P

:neenee: :police: :D

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #64 Gepost op: 18-09-2007 17:11 u »
Dus geen inleveradres en als het aan mij ligt ook geen deelname.

Zijn de meningen binnen het BKG hier dan over verdeeld?

Hopbier

Offline j.steen

• Vol lid
  • eh...was dit mijn glas...?
« Reactie #65 Gepost op: 18-09-2007 21:46 u »
Ik dacht dat we het er wel over eens waren dat we het er niet over eens waren maar dat het nu wel eens over was met deze discussie.  ;)

Offline Eduard

• Super lid
  • Land: no
  • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
    • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
« Reactie #66 Gepost op: 25-10-2007 18:26 u »
Wij van het Noorse Norbrygg zijn een vrij kleine groep. Daarom hebben we besloten dat de bierkeurders ook zelf brouwsels mogen inleveren voor de open Noorse kampioenschappen thuisbrouwen. Het is wel zo dat als een bierkeurmeester een brouwsel in een bepaalde categorie inlevert, dat hij dan niet de bieren in diezelfde categorie mag keuren. Oftewel, de bierkeurmeester zal nooit zijn eigen bier tijdens een keuring te proeven krijgen.

Wat betreft welke mensen er mogen meedoen: semiprofessionele brouwers mogen ook meedoen. Dus ook ik mag meedingen. Voorwaarde is wel dat het bier is gebrouwen met een hobbyinstallatie en niet bijv. bij een (micro)brouwerij. Dus mout schroten bij de microbrouwerij, dat kan nog nèt, maar de rest moet maar gewoon thuis of bij een hobbybrouwvereniging gebeuren.

Tags: