Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Vraag over honingbier van nieuweling  (gelezen 7089 keer)

Offline Robin

• Eerste berichten geplaatst
  • *
Vraag over honingbier van nieuweling
« Gepost op: 10-06-2007 23:17 u »
Beste mensen,

Ik heb vier maanden in de bushbush van Kenia gezeten voor een waterbouw project. De lokale mensen brouwden daar zelf een soort honingbier. Dit smaakte mij behoorlijk goed. De smaak had wat weg van goedkope witte wijn. Ik heb me laten vertellen dat er alleen honing, suiker, water en iets van gist in zit. Als ik bij de honingbier recepten van deze site kijk, zit er heel wat meer in. Nou vroeg ik me af of ik met alleen die vier ingrediŽnten honingbier zou kunnen maken.

Ik heb zelf nog nooit geprobeerd om zoiets te maken maar het moet wel heel simpel zijn want het enige wat ze daar hadden zijn pannetje en een vuurtje waarboven ze koken.

Is er hier misschien iemand die enig idee heeft hoe ze dat gedaan hebben, en of het daadwerkelijk alleen met die vier ingrediŽnten kan? Het lijkt me namelijk heel leuk om het zelf eens te proberen.

Alvast bedankt, met vriendelijke groet, Robin Griffith

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline De-Geert

• Super lid
  • Land: nl
Re: vraag over honingbier van nieuweling
« Reactie #1 Gepost op: 11-06-2007 00:32 u »
Is het geen mede? Dat is geloof ik een soort honingwijn.

Offline Robin

• *
« Reactie #2 Gepost op: 11-06-2007 09:59 u »
Is het geen mede? Dat is geloof ik een soort honingwijn.

Dat zou best kunnen, de smaak had wel iets weg van zoete wijn. Ze noemden het alleen honing bier, maar ze noemen alles met alcohol daar bier dus het kan best wel wijn zijn. Ik ga wel even kijken of ik recepten van mede kan vinden.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #3 Gepost op: 11-06-2007 10:14 u »
Ik ga wel even kijken of ik recepten van Mede kan vinden.

Ik zou gewoon het geen wat je daar gedronken hebt proberen na te maken. Als ik het zo lees was het gewoon een mengsel van honing en suiker, dit even  koken en daarna gist erbij. Dit kun je gewoon in een avondje doen. En als je begint met Ī 5 liter valt het goed te doen.

Waar je wel even op moet letten is dat suiker vrijwel volledig vergist, de honing niet, dus zorg dat de honing overheest, maar ook deze bevat veel vergistbare suikers. Zorg wel dat je de dichtheid kunt bepalen voor je gaat vergisten. Deze zou ik niet te hoog maken (Ī 1050) dan wordt het nog een redelijk te drinken drankje.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
Re: Vraag over honingbier van nieuweling
« Reactie #4 Gepost op: 11-06-2007 10:17 u »
Bier heeft als hoofdbestandeel gemoute granen. Als het alleen van honing is gemaakt, dan is het dus geen bier! Maar dat had je geloof ik al door.

Offline Bieker

• Junior lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 11-06-2007 10:19 u »
Wat voor gist zouden jullie voor dit 'brouwsel' gebruiken?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #6 Gepost op: 11-06-2007 12:08 u »
Niet te moelijk gewoon een korrelgist. hoeft niet eens een biergist te zijn. Baukje Bakkersgist zal prima voldoen denk ik, we hebben het hier tenslotte niet over bier.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #7 Gepost op: 11-06-2007 14:05 u »
Hangt ervanaf wat je precies wilt. Wil je een hoogalcoholische drank die je lang kunt bewaren: neem dan een goede wijngist (korrel of vloeibaar). Wil je een laagalcoholisch drankje dat binnen een week of wat op is: dan kun je inderdaad eens gewoon bakkersgist proberen, maar met een wijngist zal de mede beter smaken.

Ik heb ooit eens mede gemaakt met wijngist en dat smaakte puik. Het recept weet ik niet meer want het is vele jaren geleden. Ik weet wel dat er alleen water, honing en gistvoeding in ging en geen suiker.

Offline Bieker

• Junior lid
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 11-06-2007 14:07 u »

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #9 Gepost op: 11-06-2007 14:11 u »
Zou koken echt nodig zijn om mede te maken? Water is nagenoeg steriel, honing in een pot ook, dus waarom koken?

Offline Bieker

• Junior lid
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 11-06-2007 14:15 u »
Als je via Google op Mede en drank zoekt vind je vele recepten. Bij veel recepten wordt er gekookt.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 11-06-2007 14:35 u »
In honing komen wilde gisten, schimmels en bacteriŽn voor, dus een zekere ontsmetting lijkt me wel handig.

Offline Robin

• *
« Reactie #12 Gepost op: 11-06-2007 14:42 u »
Het recept wat hier boven vermeld staat kan ik denk ik wel uitproberen. Ik heb dan wel geen kurkapparaat maar ik doe het wel in een andere afsluitbare fles.

iedereen bedankt voor de tips en recepten!

Groetjes Robin

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 11-06-2007 14:46 u »
Als je wilt kun je natuurlijk bottelen in bierflesjes en wat suiker voor de nagisting erbij doen. Dan heb je een heerlijke mede met prik. Lijkt al iets meer op bier.  ;D

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #14 Gepost op: 11-06-2007 17:11 u »
Recept gevonden:

http://www.bijlmakers.com/wine/mede.htm

Op diezelfde pagina staat nog een link naar een recept voor Tej (Ethiopische honingwijn). Hier zit 50 gram hopkorrels in voor 20 liter. Het begint al op bier te lijken. Nu nog moutextract erbij.  :elifant:

De gistvoedingszout schijnt erg belangrijk te zijn in mede omdat er verder in de honing onvoldoende voeding zit voor de gist.

SanderZ

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 11-06-2007 17:58 u »
Ik heb reeds honderden liters mede gemaakt (en gedronken  :proost: ). Koken heb ik nooit gedaan. Dat is naar mijn mening niet nodig. Door koken raken je verschillende aromatische stoffen kwijt. Als je meer wil leren over het maken van mede en als engels geen probleem is, dan raad ik je het forum van www.gotmead.com sterk aan.

Offline Robin

• *
« Reactie #16 Gepost op: 11-06-2007 23:13 u »
Ik heb reeds honderden liters mede gemaakt (en gedronken  :proost: ). Koken heb ik nooit gedaan. Dat is naar mijn mening niet nodig. Door koken raken je verschillende aromatische stoffen kwijt. Als je meer wil leren over het maken van mede en als engels geen probleem is, dan raak ik je het forum van www.gotmead.com sterk aan.

Wauw! Die site is zo ongeveer de Mede-Bijbel :groots:. Ik weet wel zeker dat ik hier wat goede recepten en tips kan vinden, Bedankt!

Tags: honing