De bo(c)k van Caspar en Wesley

Gestart door oranjeboombiertje, 06-06-2007 21:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

oranjeboombiertje

Caspar en ik gaan samen een biertje brouwen, een bok. Hiervoor moeten we natuurlijk een recept hebben en dat gaan we hier uitvechten met wat hulp van buitenaf ;D Voorlopig denken we aan:

10% Tarwemout
10% Pilsmout
65% Munchener mout
5% Aroma 150
5% Cara120
5% Special-B

Voor de hop gaan we voor Magnum voor de bitterheid (tussen de 25 en 30 IBU?) en Saaz of iets dergelijks voor het aroma.

Ik zou zelf de pilsmout weg laten en alleen munchener als basismout gebruiken. Ook zou ik een paar procentjes kandij erin doen of heel dun+droog maischen om hem wat meer drinkbaar te maken.

 :degroeten:
Wesley

Oscar

He jongens, doe eens stoer en maak je bock ondergistend! Wil ik ook gaan doen (nNa de vakantie pas). De oorsprong van het bokbier (Einbecker urbock) is ook ondergistend.

oranjeboombiertje

Owhja vergeten te vermelden. Ik maak een ondergister (Wyeast chech pils) en Caspar maakt een bovengister.

 :degroeten:
Wesley

Oscar

Wordt het één batch brouwen en deze splitsen?

Hopmans


Als je echt lef hebt, doe je er Belgische gist in.

 :degroeten:

oranjeboombiertje

Yep. We gaan 40 liter brouwen en splitsen deze. Ik kan precies 20 liter aan als ondergister dus dat komt mooi uit. Wel ga ik eerst nog even een pils brouwen voordat deze bok in de koelkast mag :brouwen:

 :degroeten:
Wesley

korek

Wat denk je Tettnanger hop als aroma. Past wel bij de Magnum denk ik.

oranjeboombiertje

Citaat van: Hoppie op 06-06-2007  22:23 uAls je echt lef hebt, doe je er Belgische gist in.

 :degroeten:

Eh waarom heb je dan lef? Ik heb vorig jaar een bok gebrouwen met Westmalle gist, was in het begin niet lekker maar werd later een prima bier, had er eigenlijk teveel caramel kleurstof in gegooid vandaar.

 :degroeten:
Wesley

korek

Citaat van: Hoppie op 06-06-2007  22:23 uAls je echt lef hebt, doe je er Belgische gist in.

 :degroeten:

Ja, dan heb je wel lef, maar ook te veel fruitigheid. Een Bok moet een vol moutige smaak hebben. Suiker zou ik zelf niet of heel weinig toevoegen.

Oscar

Citaat van: oranjeboombiertje op 06-06-2007  21:50 uOok zou ik een paar procentjes kandij erin doen of heel dun+droog maischen om hem wat meer drinkbaar te maken.

Neeêh doe maar gewoon volmout, en maak hem lekker tot zo'n 7 % Alc. En volgens mij hoeft een bok geen aromahop. Geniet eens lekker van de moutaromageuren. die Special B geeft al best wat aroma's denk ik.

oranjeboombiertje

Ik heb ook nog wat biscuit mout liggen. Zou dat lekker zijn om toe te voegen?

 :degroeten:
Wesley

Herman

Provisiekast-bok? "De bokruiming"?

Wat is de bedoeling, een commercieel type bok, of gewoon een lekker bier dat toevallig een bok genoemd wordt. Heb je een bepaald commercieel bier als vergelijking in gedachten? (La Trappe of iets dergelijks?). Zonder dit soort bedoelingen is de marge om te variëren wel erg groot.

oranjeboombiertje

Als ik mijn voorraad op wil brouwen moet ik nog wel 10 van dit soort bokken maken ;D Het gaat mij er om een lekker biertje te maken maar wat wel echt een bok is (min of meer binnen de stijl dus). Ik weet niet wat Caspar wil maar daarvoor is dit topic natuurlijk.

Die biscuit mout klinkt alsof het lekker zou moeten smaken in een bok (brood/moutig) vandaar dat ik mij afvraag of het mooi is in een bok.

 :degroeten:
Wesley

Herman

Wel lekker denk ik, maar gebruikelijk is het niet. De meeste bokbieren zijn toch vrij saai qua receptuur.

Maar dat geeft niet, eenvoudige recepten kunnen qua smaak complex genoeg zijn. Persoonlijk zou ik het simpel houden. Bijv munchener, een caramout en wellicht nog een twist in de vorm van roggemout o.i.d. In een 70/15/25 verhouding wellicht? Beetje donkere kandijsiroop om te kleuren wellicht.

Maar die biscuit is best leuk als experiment, zal een brodig/koekjes effect kunnen geven.

Caspar

Ah, er is al een mooie discussie opgestart ;). Twee brouwers die een recept samenstellen blijft altijd lastig :brouwen:.

Wesley,

Ik kan me wel vinden in de onderstaande stort:

10% Tarwemout
75% Munchener mout
5% Aroma 150
5% Cara120
5% Special-B

Laten we gewoon volmout brouwen, maar de pilsmout inderdaad achterwegen laten. Biscuit zie ik niet zo zitten, dan wordt de moutstort echt te complex. Het bier moet inderdaad niet te hoppig worden. Magnum als bitterhop en Saaz als FWH en een vleugje Saaz 10 minuten koken.

Perle past misschien wel beter bij een bok? Wat denken de forummers hiervan?

Wat dacht je van een uurtje op 65 oC?

En dan nu de bovengist:

Wat dachten jullie van de Wyeast European Ale?

Groet Caspar

Adrie

European Ale is een lastige gist. Ik heb er twee keer mee gebrouwen (waarvan één bok) en twee keer stopte hij bij een veel te hoge eind SG om vervolgens heel langzaam door te gaan. Leverde twee keer spuiters op. De moutige smaak viel me tegen. De German Ale beviel me in een bok veel beter, maar ook bij deze gist moet je de vergistingstemperatuur liefst rond 18 graden houden en in ieder geval onder de 20.

Caspar

Hetgeen jij nu beschrijft had ik juist weer met de German Ale. Volgens mij zijn het allebei lastige jongens.

Moeilijk...

oranjeboombiertje

In mijn installatie lijkt het me niet zo'n goed plan om 40 liter te brouwen met een eenstapsmaisch, de temperatuur blijft niet gelijk genoeg. Gewoon 2 stapjes, lekker makkelijk en 100% goed.

Die Perle kan op zich wel maar ik vind hier niet veel aroma aan zitten (heb hem ook niet meer op voorraad dus). Ik zou toch gaan voor een Saaz, Spalt Select of Tettnanger als aroma hop.

De moutstort zijn we dan nu over uit, nu de rest nog :brouwen:

 :degroeten:
Wesley

Caspar

Goed jongen, ik ben de beroerdste niet ;)

Saaz, maar wel met 35 IBU!

Ik vind dat er een soms vreemd gistig smaakje zit aan de German Ale (in meerdere brouwsels geproefd), dus ik ga gewoon de European Ale proberen.

Heb je wel een eigen ondergist, ik heb namelijk niet de middelen om deze te vermeerderen?

Groet Caspar

oranjeboombiertje

Ik heb nog een Wyeast chech pils liggen die ik gekocht had om een bok mee te brouwen. Ik ga waarschijnlijk wel een nieuwe koelkast nodig hebben tegen die tijd want het lijkt er op dat mijn koelkast niet meer onder de 13 graden wil :-\

 :degroeten:
Wesley

Caspar

Oei, heeft dat niet met het extreem warme weer te maken?

oranjeboombiertje

Het is de koelkast die tot vorig jaar in de keuken heeft gestaan en daar is weggehaald omdat hij op het punt stond er mee te stoppen. Ik koop voor 30-40 euro wel een nieuwe op marktplaats want dit lijkt niks te gaan worden. Ik heb al een aantal ventilators uit oude pc's in en om de koelkast gezet om te proberen de temperatuur omlaag te krijgen maar hij wil echt niet meer onder de 13 gaan, een paar maanden terug heb ik -2 gehaald dus hij zal wel gewoon te oud zijn.

 :degroeten:
Wesley

Henielma

De binnentemperatuur van een koelkast is in zekere mate afhankelijk van de omgevingstemperatuur. Het kan natuurlijk zijn dat die koelkast aan het verslijten is. Maar een koelkast kan maximaal een x graden onder de omgevingstemperatuur koelen. Dit heeft te maken met de isolatie van de koelkast versus de koelcapaciteit.

oranjeboombiertje

Deze koelkast is nu volgens mij bijna 20 jaar oud. De compressor/motor wordt enorm heet als hij nu aanstaat, zo heet dat het aan de binnenkant van de koelkast te voelen is. Een nieuwe koelkast op marktplaats is niet de grootste investering dus ik ga even een beetje zoeken.

 :degroeten:
Wesley

MO

Nog niet het hele topic goed doorgelezen (ik word een beetje wanhopig van de hoeveelheid bij-leesvoer, ik ben er zelfs stil van!), maar een goede moutige bock smaakt ook prima indien vergist met de nottingham gist. Maar ik wil je niet van vloeibare gist afhouden.

Ik heb steeds vaker goede ervaringen met 800 EBC ontbitterde mout. Mijn alt en mijn dubbelbock konden het prima hebben. Ik ben helemaal af van mijn angst voor zwarte mout. Mijn advies: skip de special B, die geeft mijns inziens smaken die helemaal niet in bokken thuishoren. Vervang hem door 1,5% cara800 ontbitterd.

En maak je bock niet te bitter. Niet meer dan 30 IBU. Het moet toch een bock worden (er is echt maar één voorbeeld van een bittere bock hoor!).

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.