Barbar

Gestart door BuBS, 02-01-2004 21:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

BuBS

Ik heb een recept samengesteld van het Barbar bier, na wat speurwerk ben ik tot het volgende recept gekomen. Als honing gebruik ik klaverlinde honing, deze kook ik 1 minuut mee, of voeg deze toe na de hoofdvergisting. Natuurlijk wordt deze honing ook gebruikt voor het bottelen.
Hier onder het recept
BarbarA ProMash Recipe Report BJCP Style and Style Guidelines
18-B Strong Belgian Ale, TripelMin begin SG:       1.065       Max begin SG:       1.095         
Min IBU:       20       Max IBU:       35         
Min Clr:       7       Max Clr:       12        Color in EBC
Recipe Specifics
Batch Size (L):       25.00       Wort Size (L):       25.00
Total Grain (kg):       8.40                  
Anticipated begin SG:       1.079       Plato:       19.0
Anticipated EBC:       8.6                    
Anticipated IBU:       18.0                  
Brewhouse Efficiency:       70        %         
Wort Boil Time:       60        Minutes         
Formulas Used
Brewhouse Efficiency and Predicted Gravity based on Method #1, Potential Used.Final Gravity Calculation Based on Points.Hard Value of Sucrose applied. Value for recipe: 46.2100 ppppg% Yield Type used in Gravity Prediction: Fine Grind Dry Basis.Color Formula Used: MoreyHop IBU Formula Used: GaretzAdditional Utilization Used For First Wort Hops: 10 %Grain/Extract/Sugar
%       Amount       Name       Origin       Potential       EBC
73.8       6.20 kg.        Pilsmout                1.038       3
7.7       0.65 kg.        Honing                1.042       2
7.7       0.65 kg.        Tarwe mout                1.037       3
7.1       0.60 kg.        Witte kandij                1.047       0
3.6       0.30 kg.        Cara Hell                1.035       19
Potential represented as SG per pound per gallon.Hops
Amount       Name       Form       Alpha       IBU       Boil Time
78.00 g.        Hallertau Hersbrucker         Whole       3.00       18.0       First WH
14.00 g.        Styrian Goldings       Whole       3.80       0.0       10 min
Extras
Amount       Name       Type       Time
220.00 gm        Klaver honing       Other       0 Min.(fermenter)
450.00 gm        Klaver honing       Fining       1 Min.(boil)
15.00 gm        Koriander       Spice       5 Min.(boil)
10.00 gm        Curacao       Spice       5 Min.(boil)
Yeast
BarbarMash Schedule
Mash Type:       Multi Step         
Grain kg:       7.80         
Water Qts:       26.42       Before Additional Infusions
Water L:       25.00       Before Additional Infusions
L Water Per kg Grain:       3.21       Before Additional Infusions
Rest                             Temp       Time
Acid Rest:                    0        o Min
Protein Rest:                    55       1 Min
Intermediate Rest:       62       40 Min
Saccharification Rest:       72       20 Min
Mash-out Rest:                    78       1 Min
Sparge:                                 80       0 Min

Ik wil graag weten wat jullie er van vinden?

Kees

Herman

Hoi Kees,

CiteerIk wil graag weten wat jullie er van vinden?

Een beetje moeilijk leesbaar  ;) Misschien kun je wat spaties hier en daar zetten?

Interessant recept!

Afijn, ik heb wel een opmerking over de honing. Je kookt 650 g mee en voegt later nog es 650g toe in 2 stappen? Ik denk dat je met 1,3 kg honing wel op de goede weg zit. Je opmerking honing te gebruiken voor het bottelen zorgt voor mijn reactie: het is niet altijd veilig dit te doen. Ten eerste weet je nooit hoeveel van de honing vergist, ten tweede, honing kan diverse sporen bevatten die zelfs hitteresistent kunnen zijn. In hoeverre dit laatste argument echt gevaarlijk is weet ik niet, ik blaat nu ook slechts anderen na ;D. Ten slotte kun je honing zo ook gewoon wel eten, maar het is beter te weten dat je klein risico loopt.

Herman

Edgar

Als ik het goed zie is de bitterheid berekend op 18 IBU, dat lijkt me niet zo veel voor een bier met een S.G. van 1079. En dan ga je nog uit van een efficiency van 70%, en dat zou best meer kunnen zijn natuurlijk, wat de bitterheid verder zal doen afnemen. Ik zou er dus iets meer hop bij doen, tot een bitterheid van 25 tot 30. Maar ieder z'n smaak natuurlijk.
Dat laatste geldt ook voor de hoeveelheid specerijen, ik denk dat het nogal veel is. Vooral de curacao is heel erg sterk van smaak, maar ook de koriander, hoewel het nogal afhangt van de 'batch' (de ene koriander is de andere niet), zal in het eindprodukt flink te proeven zijn vermoed ik. En des te meer als je het kneust voor gebruik. Ik zou voor 25 liter niet boven de 5 gram gaan.

Verder meen ik me te herinneren dat er hier op het forum wel eens is gezegd dat je, om honing te kunnen proeven in het eindprodukt, flinke hoeveelheden moet gebruiken. Ik heb er geen ervaring mee, maar doe je voordeel met de zoekfunctie; 650 gram lijkt me niet veel, ik denk dat je de kandij rustig kunt weglaten ten gunste van de honing.

* Ik ben het met Herman eens; hoewel honing vrijwel steriel is omdat het te zoet is om levende bacterien te herbergen, kunnen sporen erin overleven en kiemen in je bier. Het is een theoretisch risico maar ik zou de honing in elk geval verhitten tot het kookpunt voordat je het als nagistings-suiker gebruikt. En goed uitrekenen hoeveel gram per liter je nodig hebt!

JWVG

Met honing is het altijd moeilijk de balans te zoeken tussen enerzijds het honingkarakter behouden (dus eigenlijk niet verwarmen, want dan raak je heel veel smaak en geur kwijt) en anderzijds infecties vermijden (dus eigenlijk wel verwarmen). Ik zou gaan voor heel kort verwarmen.

Ik ben het wel met Edgar eens dat je eigenlijk niet meer dan 5 g coreander zou moeten toevoegen. Dat zou ik zelf ook nooit doen. Aan de andere kant: ik heb laatst een keer barbar van de tap geproefd, en wat mij betreft zit er veel te veel koreander in. Als je dat lekker vindt, is wat meer koreander dan 5 g (10 g?) wellicht aan te raden.

Nog een algemene opmerking: de laatste tijde knippen en plakken een aantal mensen de complete promash uitdraai in dit forum. Ik vind dit niet echt overzichtelijk en 'wied' zelf altijd even de nutteloze informatie er uit, en vertaal het in het Nederlands (met alle heisa rondom een Nederlandse versie van promash blijkbaar noodzakelijk op het forum, en Jacques heeft me in het verleden meermalen aangespoord om mijn moers' taal te gebruiken.). Zouden jullie dat ook kunnen doen misschien? SG per pound per gallon is tenslotte niet echt interessant voor ons....

 :degroeten: JW.

BuBS

Eerst mijn excuses voor het onoverzichtelijke pro-mash recept. De volgende keer zal ik het wat duidelijker proberen te plaatsen, zonder onnodige info. :-[

Maar goed de Barbar, honing is een moeilijk product. Of je voegt de honing toe aan het eind van het koken, of na de hoofdgisting. Zelf voeg ik de honing toe na de hoofdgisting, ik kook het eerst wel heel kort.

Ik zit in het bestuur van amateurbierbrouwvereniging de Deltabrouwers uit Goes en wij hebben elk jaar een gilde kampioenschap en natuurlijk een bijbehorende gildekampioen.Dit word je als je als beste twee commerciële bieren kan nabrouwen, dit jaar een dubbel (als type) en een Barbar. Vandaar het vele koriander en het iets te zoete karakter, want het moet op een barbar lijken. De bitterheid vond ik moeilijk, het is niet echt bitter, misschien moet de bitterheid naar 20 ebu. Hieronder een wat duidelijker recept.

Batch Size (L):          25.00    Wort Size (L):     25.00
Total Grain (kg):         8.40
Anticipated begin SG:          1.079    Plato:              19.0
Anticipated EBC:           8.6
Anticipated IBU:          20.0
Brewhouse Efficiency:    70 %
Wort Boil Time:             60    Minutes


 73.8     6.20 kg.  Pilsmout         1.038      3
  7.7     0.65 kg.  Honing            1.042      2
  7.7     0.65 kg.  Tarwe mout     1.037      3
  7.1     0.60 kg.  Witte kandij     1.047      0
  3.6     0.30 kg.  Cara Hell         1.035      25

   Amount     Name                       Alpha  
78.00 g.     Hallertau Hersbrucker       3.00  18.0  First WH
14.00 g.     Styrian Goldings            3.80   0.0  10 min.

  Amount      Name                           Type      Time

220.00 gm     Klaver honing          0 Min.(hergisting)
450.00 gm     Klaver honing          1 Min.(boil)
 10.00 gm     Koriander                5 Min.(boil)
   5.00 gm     Curacao                 5 Min.(boil)

Yeast  / Barbar

heeft iemand ervaring met de gist van de Barbar (Lefebvre)?

Groetjes, Kees

BVeenema

Dit topic verdient een schop omhoog. Het lijkt mij leuk om een bier te brouwen dat lijkt op de Barbar Blond. Het recept heb ik even in BrouwHulp gezet.

- De bitterheid heb ik verhoogd naar 25 IBU.
- Ik heb voor de Nottingham gist gekozen omdat ik die nog heb liggen en omdat dit een neutrale gist is. Dit lijkt mij goed om het karakter van de honing nog wat te benadrukken.
- De eerste batch honing (2,7%) gaat erin tijdens het koken en de tweede batch na de hoofdgisting.

Wat denken jullie? Is dit recept het brouwen waard of zien jullie problemen?

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk2016-10-**
Naam receptC | Barbar Blond kloon
Brouwdatum21-03-2016
BiertypeSterke Blonde
Volume12,0 l
Begin SG1,079 SG
Berekende kleur (Morey)12 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)25 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
2,00 lWater uit Zutphen
6,32 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
66 mg/l12 mg/l66 mg/l215 mg/l94 mg/l41 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,930 kgPilsmoutDingemans3 EBC73,9 %
0,305 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC7,7 %
0,143 kgCara-hellWeyermann25 EBC3,6 %
0,198 kgHeidehoningJohn3 EBC5,0 %
0,107 kgHeidehoningJohn3 EBC2,7 %
0,281 kgBruine kandijsuikerSupermarkt10 EBC7,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
1e63,0 °C1 min.60 min.3,8 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
34,6 gHallertau Mittelfrühpellets3,0%60 min.22,0 IBU
10,6 gStyrian Goldingsbellen4,0%10 min.3,0 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
4,80 gKorianderzaadspecerijkoken
2,40 gSinaasappelschil, bitterspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
125,0 mlNottingham (-)bovengist


Mthijs

Vanavond eindelijk weer eens gebrouwen, ik keek er al een tijd naar uit maar ben eerder gewoon te druk geweest. Uurtje eerder vanaf mijn werk vertrokken en lekker gaan brouwen. Honingbier a la Barbâr. Recept had ik een tijdje geleden al ontwikkeld, mede op basis van input hier en uit een brouwboek.

Gist van Westmalle gebruikt, restje van eerder brouwsel gepakt (slurrie die ik in koelkast altijd bewaar in bierflesje met dop erop) en deze opnieuw geactiveerd en opgekweekt met een forse starter van 2 liter.

Het brouwen ging perfect, heb simpele 1-staps maisch van 67 graden (eigenlijk 2-staps, daarna nog door naar 78) gebruikt en behaalde een rendement van ˜80%.

De honing gaat er over 4 dagen in, eerst mag de gist deze vers gebrouwen suikers opsnoepen.

Hier het recept voor de liefhebbers. Heb er een erg goed gevoel over, volgnes mij gaat dit een heerlijk bier worden!

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk22
Naam receptBarbaard
Brouwdatum23-08-2018
BierstijlSterke Blonde
Volume28,0
Begin SG1,077 SG
Eind SG1,010 SG
Schijnbare vergistingsgraad86,9%
Alcoholgehalte8,7 vol.%
Berekende kleur (Morey)15 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)29 IBU
Brouwzaalrendement78,0 %
Kooktijd75 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,00 kgSwaen ViennaDe Swaen10 EBC44,4 %
3,00 kgPale Ale moutDingemans7 EBC33,3 %
0,50 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC5,6 %
1,05 kgAcaciahoningSupermarkt2 EBC11,7 %
0,45 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC5,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C1 min.60 min.2,9 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.2,9 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
35,0 gNorthern Brewerbellen9,4%75 min.27,2 IBU
20,0 gHallertau Mittelfrühbellen3,0%20 min.2,9 IBU
25,0 gStyrian Goldingsbellen4,1%3 min.1,0 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
5,00 gIers mosklaringsmiddelkoken
10,00 gKorianderzaadspecerijkoken
10,00 gSinaasappelschil, bitterspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
2,0 l + 1,0 l getrapte starterWestmalle ()bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting24,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting20,0 °C


Dugraph

Interessant. Wat verwacht je van het aandeel Vienna mout?

Mthijs

Vienna: "Goud gekleurde, soepel smakende bieren met een volle body. Geeft moutige tonen aan het eindproduct."

Maar ik las dat het behoorlijk veel lijkt op pale mout. We gaan het zien, wordt vast een lekker biertje!

joenedu

Ik wil ook graag een bier met honing brouwen.  Mijn plan was ook om de honing (geen supermarkthoning maar rechtstreeks van de imker) na de hoofdvergisting toe te voegen.
Ben benieuwd hoe dit bier geworden is!

Sjoerd

Mooi recept, heb ook een honingtripel in de planning, veel overeenkomsten met dit recept, ga hem vergisten met de W3522

Mthijs

Het bier zit nu een week op fles, dus nog te vroeg om wat over het resultaat te zeggen.
Maar het brouwen en de vergisting gingen super. Na 4 dagen hoofdgisting heb ik de honing toegevoegd. In een week tijd is het SG van 1,077 (incl. honing) naar 1,008 gegaan!
Nog een weekje of anderhalf laten nagisten, eind SG 1007.
Bij bottelen smaakte het al goed.
Al met al straks 9,5% op fles....  :proost:

lexkato

Onlangs een barbar gedronken en lijkt mij leuk om ook een honingbier te gaan brouwen.

Hoe is het afgelopen met je bier Mthijs?
Je recept ziet er leuk uit of heb je inmiddels nog wat aanpassingen gedaan?

Mthijs

Hi, het was echt een lekker bier geworden. Toch wel wat anders dan een echte Barbar, ik vond het meer een soort honing-tripel. Hij was lekker en een vleug kruidige smaak. De zachtheid van honing zat er wel in, maar verder niet een uitgesproken honingsmaak, maar dat heeft de echte ook niet zo.
Een volgende keer zou ik zelf geen supermarkt honing gebruiken maar echte goede imker honing. Ik las her en der dat je dan veel meer smaak zou krijgen.
Maar al met al was het een heerlijk bier!

lexkato

Bedankt voor je antwoord.
Hij gaat zeker op het lijstje "nog te brouwen"

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.