Hoe te bottelen na foutje?

Gestart door owee, 09-08-2019 16:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: BrouwMark op 09-08-2019  20:10 uNa de edit van de heer Hulzebos:

Een bierbrouwer brouwt bier en heeft dus geen 'vat met stookwijn' staan om z'n (eventueel talloze) mislukkingen in te gieten en vervolgens te verstoken.
Nogmaals excuses dat ik misschien een beetje hard voor je ben, maar de adviezen die je geeft aan beginnende brouwers getuigen van een absolute onkunde.
Leer alsjeblieft eerst eens zelf bier brouwen dat je niet hoeft te verstoken en op zichzelf goed lukt, doe dat nog een keer of 20 en ga dan pas anderen adviseren over hoe bierbrouwen zou kunnen. Je adviezen over oa 'maximaal 4 g/l bottelsuiker' en 'zuurstof is je vriend' werken misschien voor jouw wijze van brouwen (een nonchalante wijze zou ik zeggen) maar niet voor elke andere medemens die serieus lekker bier wil produceren. Leer anderen niet jouw nonchalance aan, en als je niks kunt of wil bijdragen, zeg dan niks. Alsjeblieft.


Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 09-08-2019  20:35 uAch, je overal vervelender irritante mannetjes die het beter weten en dan ook nog 'n Ollander!


Heren,

Graag met respect naar elkaar reageren...

Jacques

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 09-08-2019  22:40 uDaar heb ik mijn twijfels over... Dat moet wel een hele sterke en fijne gist zijn.
Ik ben benieuwd!

Ik heb wel eens een bier gebrouwen met saisongist met een (berekend) alcoholgehalte van 13%.
Saisongisten gaan echt heel ver door.

Oscar

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 09-08-2019  22:40 uDaar heb ik mijn twijfels over...

Ik niet... ;)

BrouwMark

Citaat van: Jacques op 09-08-2019  22:42 uDaarom is het een goed idee om nu al een bottelgist toe te voegen.

Precies, vandaar mijn advies om champagnegist te gebruiken, die heeft een alcoholtolerantie tot ±18% en eet vrijwel alleen de simpele suikers op. Overigens vind ik 1112-1030 = 71% svg en ± 11-12% alcohol niet eens zo heel extreem hoor. Kans dat de belle saison dat zelf wel redt.

Ben nog steeds benieuwd of owee nu met refractometer of hydrometer heeft gemeten...

seed7

Als de gisting echt niet verder wil, zelfs met Belle, dan een heel klein beetje cervomyces (zink en voeding) gistvoeding kort opkoken en toevoegen.
Belle wil wel gisten maar moet zich ook vermenigvuldigen. Het dieet van de voorganger was voornamelijk simpele suiker, dus die heeft zich vlot vermenigvuldigd maar daarbij ook allerhande ander voedingsstoffen op gemaakt. Hierdoor gaat de vermenigvuldiging van belle traag en de gisting nog trager.
Een ander optie is om een monster van het bier te trekken en daar voldoende voeding Cervomyces en eventueel droog moutextract aan toe te voegen en het als een starter met voldoende beluchting op te kweken tot je koffiemelkkleur hebt en dat dan weer terug in je bier om aan voldoende fitte cellen te komen.
Of gewoon geduld hebben en over een half jaar nog eens kijken. Dan een bottelgist gebruiken of iemand vinden die het voor je vanuit een fust wil afvullen.

Ingo

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Jacques op 09-08-2019  22:44 uHeren,

Graag met respect naar elkaar reageren...
Als 'n Ollander zo reageert denk aan npo2
Citeer gebakken lul
Iemand gaat mij vertellen hoe ik bier moet vegisten.
Laat ik eens vertellen:
Zo in 1980 ergen tussen kerstdagen en nieuwjaar zaten mijn ouders mij op te wachten in de eetkeuken.
'Des morgens om 05.00  al gezien dat de stop, waterslot uit de fles met bier en bramen was.
Toen ik in de eetkeuken kwam wezen ze mij op het unieke veschijnsel aan het plafond.
CiteerDonder ff lekker op!

BrouwMark

Ieder mag brouwen zoals hij of zij wil. Een beginnend brouwer help je echter het best door hem of haar te wijzen op gangbare manieren van doen. Later kan diegene dan altijd nog beslissen om dwars te gaan zijn.

De relevantie en oorsprong van de quotes en opmerkingen ontgaat mij dan weer volledig...

Brouwert

...wat een niveau weer in dit topic..  :huilen:

Haagse Wouter

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 10-08-2019  00:59 uAls 'n Ollander zo reageert denk aan npo2 Iemand gaat mij vertellen hoe ik bier moet vegisten.
Laat ik eens vertellen:
Zo in 1980 ergen tussen kerstdagen en nieuwjaar zaten mijn ouders mij op te wachten in de eetkeuken.
'Des morgens om 05.00  al gezien dat de stop, waterslot uit de fles met bier en bramen was.
Toen ik in de eetkeuken kwam wezen ze mij op het unieke veschijnsel aan het plafond.
Donder ff lekker op!

Gaat het?

owee

Dag allemaal,

Jammer dat mijn post frustratie oproept bij sommigen, dat was de intentie niet.

Wij meten enkel met een ouderwetse dobber, altijd goed namelijk.
Nog steeds weet ik niet welk proces ik moet gaan volgen. Ik voel wel iets voor wat Jacques zegt, bottelgist. We hebben daar nog nooit mee hoeven werken en moeten ons daar in verdiepen. Wat ik wel heb geleerd is om geduld te hebben en dat zal ik ook nu doen.

Ik zal het eea opzoeken en kom er op terug, wellicht hebben anderen daar ook nog wat aan. 

Nogmaals dank voor de reacties.



owee

Citaat van: BrouwMark op 09-08-2019  22:49 uPrecies, vandaar mijn advies om champagnegist te gebruiken, die heeft een alcoholtolerantie tot ±18% en eet vrijwel alleen de simpele suikers op. Overigens vind ik 1112-1030 = 71% svg en ± 11-12% alcohol niet eens zo heel extreem hoor. Kans dat de belle saison dat zelf wel redt.

Ben nog steeds benieuwd of owee nu met refractometer of hydrometer heeft gemeten...
De hydro dus [emoji6]


seed7

Jacques, ik snap je logica niet. Waarom zou je nu een bottelgist toevoegen? Alle simpele suikers zijn al door de T-58 verwerkt en de Belle is met het moeilijke deel nog niet klaar. Die bottelgist heeft nu niets te doen. Het bier moet eerst gewoon goed uitgisten, sterker nog, we weten niet eens of het dat wel of niet is.

Om er achter te komen of het bier uitgegist is en, indien niet, hoeveel het nog verder kan gaan neem je een ruim monster, meet sg en zet het lekker warm (30-35°C) op een roerder (of stop het in een fles die heel schoon is en die je heel regelmatig goed schud). Eventueel zelfs met af en toe wat lucht. Ook kun je nog extra gist (Belle) toevoegen, een overmaat gist in dit monster zorgt uiteindelijk niet voor een lager eind SG, alleen voor een snellere gisting.

Meet na een paar dagen - week roeren het SG opnieuw. Heb je dan geen verandering dan kun je gewoon afvullen. Is het SG duidelijk gezakt, ga door met het monster op de roerer en meet om de paar dagen tot het SG echt stabiel is. Daarna geduld hebben tot het deel in de fles het zelfde SG bereikt heeft, om dat te bespoedigen, zie mijn eerder post.

Deze snelvergistingsproef is eigenlijk iets dat je meteen moet inzetten als je ziet dat er tijdens het maischen/koken iets dergelijks fout is gegaan. Gokken helpt zeker niet.

Ingo

Jacques

Citaat van: seed7 op 10-08-2019  18:24 uJacques, ik snap je logica niet. Waarom zou je nu een bottelgist toevoegen? Alle simpele suikers zijn al door de T-58 verwerkt en de Belle is met het moeilijke deel nog niet klaar. Die bottelgist heeft nu niets te doen. Het bier moet eerst gewoon goed uitgisten, sterker nog, we weten niet eens of het dat wel of niet is.

De Belle Saison is een var diastaticus gist. Die maakt enzymen aan die van onvergistbare suikers vergistbare suikers maakt. Deze enzymen worden door de gist uitgescheiden en doen hun werk buiten de gistcel. Wanneer de Belle Saison gist tegen zijn alcoholtolerantie loopt is hij weinig of niet meer actief. Ondertussen gaan de enzymen verder met hun werk. Het gevolg is dat je vergistbare suikers krijgt zonder dat deze vergist worden. Die suikers kunnen voor verrassingen zorgen.

Het verhogen van de temperatuur is een goed idee. Hierdoor stimuleer je de werking van de enzymen.

Oscar

Citaat van: Jacques op 10-08-2019  22:52 uWanneer de Belle Saison gist tegen zijn alcoholtolerantie loopt is hij weinig of niet meer actief.

En daar was ie nog zeker niet... Had nog 1,5% te gaan... ;) :brouwen:

Jacques

Citaat van: Oscar op 10-08-2019  23:20 uEn daar was ie nog zeker niet... Had nog 1,5% te gaan... ;) :brouwen:

Hij heeft inderdaad nu nog wat ruimte. Maar er zijn nog veel restsuikers (1030)...

Michiel1987

Helpt het als we zeggen dat de sg al een dikke week op 1030 staat?



Wallie

Citaat van: Michiel1987 op 13-08-2019  18:50 uHelpt het als we zeggen dat de sg al een dikke week op 1030 staat?

Daaruit blijkt dat de gist in ieder geval minder actief is, misschien zelfs al "klaar".

Maar wat Jacques zegt klopt, er zitten nog veel restsuikers in(SG van 1030), dus er is nog wel wat te vergisten.
Dat lukt het belle saison gist (waarschijnlijk) niet meer.. Of hij moet nog weel geheractiveerd kunnen worden (met wat Seed7 zegt).

Verder moet je je van het haantjesgedrag van sommige niets aan trekken hier.. Daar zijn een aantal heel goed in, en gelukkig zijn er een boel die het wel leuk vinden om anderen serieus te helpen en er een forum van te maken waar je wat aan hebt en met plezier topics gaat lezen..

Jacques

Citaat van: Wallie op 13-08-2019  19:19 uDat lukt het belle saison gist (waarschijnlijk) niet meer.. Of hij moet nog weel geheractiveerd kunnen worden (met wat Seed7 zegt).

Het zou inderdaad kunnen dat de gist te weinig aminozuren en andere voedingstoffen voorhanden heeft om nog te kunnen groeien.
Het is mij wel eens meer opgevallen dat er ook bij var diastaticus gisten niet alle suikers verbruikt worden. Theoretisch zou dat namelijk wel het geval moeten zijn.

owee

We hebben de proef op de som genomen en 2 gebotteld met respectievelijk 2 en 4 gram suiker. Vervolgens zorgvuldig en veilig opgeborgen... [emoji1696]

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.