ONK 07 D2 Quadrupel - Kees Bubberman.

Gestart door BuBS, 04-06-2007 20:18 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BuBS

Hierbij het recept van mijn winnende bier in klasse D. Het was een Quadrupel en het recept was mijn Rochefort 8 kloon. Dit bier is niet vergist met Rochefort gist, maar met Chouffe gist.

Het recept is voor 31 L
Bitterheid 21 EBU
Kleur 30.5 EBC
Brouwdatum 9 maart 07
Botteldatum 3 april 07
Begin SG 1082
Eind SG 1015

6.25 Kg pilsmout
2.00 kg Munchener
1.00 kg bruine kandijsuiker (10 min)
0.75 kg Maisvlokken
0.70 kg Special B

20 gr Simcoe 12 % FWH
14 gr EK goldings 5.1 % FWH
15 gr Gemalen koriander 10 min

Maischschema;            Water;
45 min 60°C                42 L maischwater
15 min 70°C                6 L spoelwater
  1 min 75°C                5 L aanlengwater

Gist White Labs WLP 530 ( La Chouffe )
Gist starter 2 dagen belucht en geroerd met 7.5 gr Sirisvit en servomyces, daarna 1 dag enkel geroerd.
Twee dagen laten uitzakken en daarna op de brouwdag afgegoten en met verse wort weer opgestart.
Gebotteld met 7 gr/L bruine basterdsuiker en verse gist.

Behaalde punten 90 en opmerking van de keurmeester.
Karamel karakter zou iets meer naar voren mogen komen.
Goed bier !!
Is wel erg esterig > niet te hoog vergisten .

Ik had de gist ingezaaid op 18 °C en verder kan ik weinig regelen. Maar volgens mij is ie niet boven de 22 °C geweest.

Kees





Hopmans

Gefeliciteerd Kees!  :proost2:
Het zou mooi zijn als je deze nu ook in het groot zou mogen brouwen.  ;)

 :degroeten:

BuBS

Dat gaat ook zeker gebeuren en dan kan ik de temperatuur mooi op 19 a 20 °C houden.

Kees

gelfling

Proficiat Kees! Ik hoorde gemompel in de zaal over dat een brouwmeester niet mee mag doen met het ONK. Ik heb ze maar meteen de mond gesnoerd en verteld dat het eerste emelissebier van jou nog op de fles moet komen. Ze waren meteen stil. Geniet van je overwinning.

BuBS

Dank hiervoor en inderdaad moet eerste bier nog op fles komen.
Dit was ook mijn laatste onk :huilen: :huilen: :huilen: :huilen:

Kees

Oscar

Kees,

Toch niet voor wat betreft het bezoeken ervan ? En als je nu de BKG cursus gaat volgens kun je je op een andere manier verdienstelijk maken voor Bierbrouwens Nederland  ;)

gelfling

Oscar, dat gaat voor ons ook een probleem worden. Wij mogen (mits we slagen voor de opleiding bierkeurmeester) toch ook niet meer meedoen met wedstrijden waar we zelf keuren? De kans is groot dat je op een ONK van de partij moet zijn om te keuren...

MO

Tsja, de oude garde verdwijnt (want gaat professioneel of wordt keurmeester) en de jonkies nemen over. Lijkt me logisch.

Oscar

Citaat van: MO op 11-06-2007  10:00 uTsja, de oude garde verdwijnt

 :o Ik ben geen oude garde hoor  :neenee: en ik verdwijn zeker niet. En als ik keurmeester ben (ik moet ook nog slagen voor het examen tzt) en er is ooit ruimte op een ONK zal ik zeker weer een inzending doen. En op een BONK kan ik wel meedoen, want daar zijn (nog) niet zoveel keurmeesters voor nodig.
Dan zal ik mij richten om een prijswinnend bokbier te brouwen. Het is nog wel een doel van mij om ooit op een wedstrijd in de prijzen te vallen.

Hoewel ik momenteel erg tevreden ben over mijn bieren, is een prijs winnen toch een stukje erkenning  ;)

 :degroeten:

MO

Ik vind dat je niet meer mee mag doen als je eenmaal keurmeester bent. Of je nu keurt of niet. Je weet dan veel te goed hoe het eraan toegaat op de keuring.

Oscar

Citaat van: MO op 11-06-2007  14:07 uJe weet dan veel te goed hoe het eraan toegaat op de keuring.

Onzin, als je als organisator een keer een keuring heb meegemaakt weet je ook hoe het er aan toegaat, mag je daarom niet meer meedoen ? Als keurmeester kun je dan alleen inschatten hoeveel punten je voor een bier krijgt. Maar dan nog het bier wordt door een ander gekeurd. En het feit dat iemand keurmeester is, wil niet zeggen dat ie ook beter bier brouwt.

Adrie

Ik vind dat als je eenmaal professioneel brouwt je niet meer mee mag doen aan wedstrijden voor hobbybrouwers.

Oscar

Dat is weer een hele andere discussie, maar daarin geef ik je, deels, gelijk   ;)

MO

Jaja, ik doe dan ook niet meer mee. Het mocht toch nog net dit jaar?

Oscar

Citaat van: MO op 11-06-2007  14:55 uHet mocht toch nog net dit jaar?

Jij ben naar mijn mening nog niet proffesioneel genoeg bezig om niet meer aan wedstrijden mee te mogen doen. Kees is nu fulltime brouwer, dat is een andere zaak.  ;)

Drents Hopbier

Citaat van: MO op 11-06-2007  14:55 uJaja, ik doe dan ook niet meer mee. Het mocht toch nog net dit jaar?

Volgens mij kun je nog steeds meedoen met de bieren die je thuis brouwt.

Hopbier

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.