Chimay Blauw Kloon ONK 2008

Gestart door Oscar, 04-06-2007 12:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johannes

Citaat van: MO op 29-04-2008  13:53 uT-58 is de Chouffe gist.

Brouwen ze bij Chouffe tegenwoordig met T-58?? Vandaar dat dat bier niet meer te hachelen is.

RobinB

Citaat van: Edgar op 29-04-2008  14:08 uKunnen ze die gistpropagators bij het oud ijzer zetten.
Hahaha!
Of hier op het prikbord voor een schappelijk prijsje?  ::) ;)
Zoals MO zou ik het niet durven stellen, maar de s33 is volgens mij wel een goede vervanger van de Chimay qua smaakprofiel, als je op zoek bent naar een korrel.
T58 is toch anders (ook geen choufe)...
Zou wel wat zijn zeg!
Dan waren ze door hun korrelvorm ineens ook hun vermogen goed door te gisten kwijt! ;) ;D

MO

Nou, waarom zou dat niet kunnen. Vriesdrogen geeft heel veel stress en wellicht wat mutaties of zo?

RobinB

Oja!
Goed dat je het zegt, ik had laatst nog wat gelezen over het drogen voor korrelgist; dat is geen vriesdrogen :) (schrijf zo wat in het korrel-vloeibaartopic)
Maar wat betreft het doorgisten, er valt dan wel een heel enzymsysteem weg? (vermogen maltotriose af te breken) Dat lijkt me vrij ingrijpend en is bijvoorbeeld bij de S04 ook niet gebeurt.
En de verschillen in het doorgisten tussen de S33 en Chimay zijn wel vrij groot. Waar de S33 om en nabij 1020 de geest geeft, wil de Chimay wel onder de 1010!

Edgar

Citaat van: MO op 29-04-2008  22:54 uNou, waarom zou dat niet kunnen. Vriesdrogen geeft heel veel stress en wellicht wat mutaties of zo?

 ::)

Stress ja, kapotte enzymsystemen misschien, veranderde eigenschappen vast wel, mutaties (als oorzaak daarvan) denk ik niet. Volgens mij weten we al heel lang dat commerciële deftige gisten (zoals Chouffe of Chimay) niet zomaar kunnen worden gedroogd, maar dat het eerder andersom gaat: binnen de (organoleptisch gemankeerde) klasse van droogbare gisten worden variëteiten gezocht die zo goed mogelijke eigenschappen hebben.

MO

Heren, heren, ik zit maar wat te stoken hoor. Ik heb geen enkele aanwijzing anders dan een aantal organoleptische overeenkomsten.

RobinB

Citaat van: Edgar op 30-04-2008  14:08 uStress ja, kapotte enzymsystemen misschien, veranderde eigenschappen vast wel
Volgens Fermentis in ieder geval niet (maar het is ook hun bussiness he?):

-Will dry yeast affect the fermentation performance and the flavours of the beer?
-Dry yeast performs equally well as fresh yeast with regard to fermentation rate, limit attenuation and yeast sedimentation. When using the same yeast strain, dry yeast will produce identical beer analytical profiles and beer flavour profiles to fresh yeast.

Maar het een een ander komt op zich wel overeen met wat ik in het korrelgist-topic postte...

CiteerVolgens mij weten we al heel lang dat commerciële deftige gisten (zoals Chouffe of Chimay) niet zomaar kunnen worden gedroogd, maar dat het eerder andersom gaat: binnen de (organoleptisch gemankeerde) klasse van droogbare gisten worden variëteiten gezocht die zo goed mogelijke eigenschappen hebben.

Ook hiervan de Fermentis reactie:

-Toll manufacturing
-Breweries' own yeast strains can be manufactured and dried using Fermentis technology given sufficient volumes (above 1,500 kg of dry yeast). This is done under a confidentiality agreement.

De reden lijkt volgens Fermentis dus dat ze geen commerciele "deftige gisten" (chouffe / Chimay enz) mogen verkopen/maken? En niet dat het niet kan...
 :proost2:

oranjeboombiertje

De gist van Freddy (Heineken) gaat tegenwoordig ook de hele wereld over in droge vorm, zo heb ik me laten vertellen.

 :degroeten:
Wesley

Hopmans


oranjeboombiertje

Die gist blijft wel binnen de brouwerij hè ;)

Het is alleen handiger om droge gist over de hele wereld te verzenden naar alle brouwerijen dan slurrie, daarom is het in droge vorm. Ik wil dus alleen zeggen dat het dus niet alleen met die enkele stammen kan die wij kunnen kopen.

 :degroeten:
Wesley

Edgar

Citaat van: RobinB op 08-05-2008  21:04 u-Breweries' own yeast strains can be manufactured and dried using Fermentis technology given sufficient volumes (above 1,500 kg of dry yeast). This is done under a confidentiality agreement.

De reden lijkt volgens Fermentis dus dat ze geen commerciële "deftige gisten" (chouffe / Chimay enz) mogen verkopen/maken? En niet dat het niet kan...
 :proost2:


Wow. Dat is interessant zeg. Ik heb het idee dat die mogelijkheid om praktisch elke gist te drogen toch iets is van de laatste jaren, en dat dat betekent dat we binnen afzienbare tijd van Fermentis een produktreeks kunnen verwachten zoals Wyeast en White Labs die maken. En als Wyeast slim is, doen ze het zelf, want anders gaan ze gegarandeerd de boot in.

Aan de andere kant, als Fermentis batches van 1500 kg droog gewicht moet maken om rendabel te zijn, dan hebben we het wel over heel veel gist per 'strain'. 140.000 zakjes Rochefortgist van 11 gram moet je wel zien de verkopen binnen 6 maanden, dat is misschien niet zo simpel. Zeker niet als dat naast nog een heel scala aan andere soorten zou zijn.

Als Wyeast op de open dag van Brouwland aanwezig is, is dat iets om ze eens grondig over uit te vragen. Ik heb Logsdon al eens horen zeggen dat ze wel 'bezig waren' met drogen, maar dat bleef vaag.

Sietze K

Gaat deze draad nog wel over de Chimay blauw kloon ONK 2008 ?   :weetniet:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.