Chimay Blauw Kloon ONK 2008

Gestart door Oscar, 04-06-2007 12:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oscar

Zo we beginnen er meteen maar mee, want dit jaar wil ik zelf ook met deze kloon poging meedoen. Ik hoorde tijdens de LABO-vergadering dat er op de website van de Deltabrouwers al een mogelijk recept staat. Goed of niet hier komt ie:


De Chimay behoort tot één van de zes zeven trappisten brouwerijen. Dit is een recept van een Chimay blauw. De gist die je kan gebruiken is van de gistbank, of natuurlijk uit een flesje Chimay. Om de Chimay-smaak te benaderen kan je de eerste 5 dagen de vergistingstemperatuur op 28°C zetten en daarna op 22 °C. Wat je ook nog kunt doen is een gedeelte van de suiker te vervangen door klaverhoning, of een extra 5 % gerstevlokken toe te voegen. Het recept is voor 10 liter en 20 EBU:

Ingrediënten :
- 2500 gr. Pilsmout
- 450 gr. Munchener
- 250 gr. bruine kandij
- 160 gr. caramel mout 120 EBC
- 32 gr. Chocolade mout
- 15 gr. Hallertau hop 5,2%
- 2 gr. Goldings hop 4,6%
- 9 l. Maischwater
- 9 l. Spoelwater

Maischschema :
10 minuten op 50°C
40 minuten op 63°C
25 minuten op 74°C
1 minuut op 78°C

Kooktijd 90 minuten. De Hallertau hop 90 minuten mee laten koken, de overige hop 10 minuten.


Natuurlijk moet je dit bier eerst proeven (In mijn kelder staat er nog en uit 1999) om tot een goed recept te komen, maar vanuit een uitgangspunt kun je beter corrigerend te werk gaan.

Ik wil er dit jaar toch zeker wel een x aantal brouwsels (desnoods wat kleinere) aan wagen.


Adrie

Brrr, een Chimay blauw uit 1999. Die lijkt me absoluut niet representatief voor een goede kloon. Of wil je je bier 9 jaar laten staan voor je hem inzendt? Ik had er laatst een van maximaal 2 jaar oud die al geoxideerd smaakte. Je kunt beter een vers exemplaar proeven, dan kun je veel beter proeven wat de ingrediënten zijn.

En van dat recept geloof ik helemaal niets. Chimay gebruikt tarwe(zet?)meel in de stort en ik vermoed ook donkere kandij(siroop), maar volgens mij geen chocolademout. En ik zou zeker niet zo warm vergisten.

Edwin

Nee, zeker niet op die hoge temperaturen! Die gist is erg esterig en vraagt dus een wat koudere vergisting dan de voorgestelde 28 ºC. Ik zou zelfs onder de 20 ºC blijven, gezien mijn ervaringen met die gist. Op het etiket staat geloof ik dat er tarwemeel ingaat, dus dat wordt bloem storten!

Verder eens op zoek gaan naar de specificaties van dit bier (kleur, bitterheid enz). Dat praat wat makkelijker.

Edwin

Adrie

Mijn Quadrupel komt een aardig eind in de buurt wat betreft kleur, aroma's, bitterheid en moutigheid. Alleen die candico geeft een te zoute smaak. Ik ga het nog eens proberen met de donkere kandijsiroop van Brouwland of een vergelijkbaar product.

SiriS

Beste Kloners,

@ Edwin:Nogmaals voor alle duidelijkheid tarwezetmeel is geen tarwebloem.

@ Adrie: http://www.koninklijkebuisman.nl/karamel_gebrande_suiker/home.htm (sample aanvragen)

Groet, SiriS

RobinB

Citaat van: Jos Groen op 04-06-2007  13:33 uHier staat  'enkele jaren' http://nl.wikipedia.org/wiki/Chimay_%28bier%29
Foute quote? ???

Ik doelde op de cursieve tekst van Oscar: " De Chimay behoort tot één van de zes trappisten brouwerijen
Dit hoort zeven te zijn aangezien er 7 trappisten brouwerijen zijn.

@SiriS:
Buisman Classic is vrij goed verkrijgbaar in de supermarkt :D

oranjeboombiertje

Ik heb hier nog een Wyeast Belgian abbey liggen (dat is Chimay toch?) Zou daarmee een goede kloon te maken zijn of is het beter een depot op te kweken. Dus zit er hier tussen de "echte" gist en de Wyeast net zo'n verschil als bij de Westmalle of valt dat mee?

 :degroeten:
Wesley

Edwin

Citaat van: oranjeboombiertje op 04-06-2007  15:51 uIk heb hier nog een Wyeast Belgian abbey liggen (dat is Chimay toch?)

Als het de 1214 is wel. Er is namelijk een Belgian Abbey I en een Belgian Abbey II. Mijn idee is dat het verschil bij de Chimay wel klein is. opkweken moet zeker ook tot goede resultaten leiden, maar waar vind je een versche Chimay? OP DE MTG-HOBBYBROUWENDAG in Oss!

Edwin

oranjeboombiertje

Ik heb de Belgian abbey I en II beide maar ik bedoelde hier inderdaad de I. Ik ga zometeen eens even kijken of ik tegen een verse Chimay aan kan lopen. Ik wil toch graag al een stuk of 3-4 klonen gebrouwen hebben voor de mtg-hobbybrouwendag :nut:

 :degroeten:
Wesley

gelfling

Citaat van: oranjeboombiertje op 04-06-2007  16:07 uIk heb de Belgian abbey I en II beide maar ik bedoelde hier inderdaad de I. Ik ga zometeen eens even kijken of ik tegen een verse Chimay aan kan lopen. Ik wil toch graag al een stuk of 3-4 klonen gebrouwen hebben voor de mtg-hobbybrouwendag :nut:

 :degroeten:
Wesley

Hmmmm, als jij ook meedoet met klonen, zal ik maar een andere categorie uitzoeken, anders heb ik geen kans meer om te winnen!  :nut: ;)

Emile

Heeft iemand enig idee van de kleurwaarde (EBC) en bitterheid (IBU)?

Ik zal morgen eens wat winkels aflopen en kijken of ik wat Chimay Blue in kan slaan. Want je kunt hier niet te vroeg mee beginnen  ;D

oranjeboombiertje

Citaat van: gelfling op 04-06-2007  19:55 uHmmmm, als jij ook meedoet met klonen, zal ik maar een andere categorie uitzoeken, anders heb ik geen kans meer om te winnen!  :nut: ;)
Nee joh, dit is geen super bittere pils dus ik kan het niet brouwen ;D

 :degroeten:
Wesley

Oxhead

Gegevens Chimay blauw volgens Pint nr 102 uit augustus 1997, dus al tien jaar oud.
alc. 9%
stamwort (g/100g) 18.7
bitterheid (ibu) 16.8
kleur (ebc) 80
vergistingsgraad 88.8%
pH 4.34

 :degroeten: Marco

BuBS

Ik denk dat het recept van de R8 en de blauwe Chimay elkaar niet veel ontlopen.
Chimay gebruikt tarwe en wordt heel veel suiker gebruikt.
Qua kleur is Chimay iets donkerder dan de R8.
Voor de hop wordt het moeilijk, er gaat namelijk hopextrakt/olie in.
Ik heb het idee, dat Chimay heel commercieel en zo goedkoop mogelijk bier brouwd.

Gr Kees

Johannes

Nee man, Chimay blauw is een prima bier, en waarschijnlijk wordt net als bij de Rochefort de kloon beter dan het origineel. Ik zie het wel zitten.

gelfling

Citaat van: Hoppie op 04-06-2007  20:48 uAls ik dit zo hoor, is het bier niet te zuipen.
Om daar dan 6 kratten van te brouwen.  :-\

 :degroeten:

Mee eens. We zullen het wel in vaten doen... :)
Ik heb overigens per abuis jouw brief gekregen Hoppie....... Wat een organisatie... :D

EBC

Citaat van: Oxhead op 04-06-2007  20:37 uGegevens Chimay blauw volgens Pint nr 102 uit augustus 1997, dus al tien jaar oud.
...
bitterheid (ibu) 16.8
...

MO en Oranjeboombiertje doen niet mee...  :D

Hopmans


CiteerNee man, Chimay blauw is een prima bier, en waarschijnlijk wordt net als bij de
Rochefort de kloon beter dan het origineel.

Dat is de bedoeling niet.
Het bier moet exact zo smaken als de echte.

Grote kans dat je per ongeluk een beter bier brouwt.  ;D

 :degroeten:

Hopmans


Citeerbitterheid (ibu) 16.8

Klinkt goed.  ;D
Alhoewel ik nu ook last heb van het 50 IBU-syndroom.

 :degroeten:

Emile

Klopt dit nog wel? Een bitterheid van 16.8 IBU? Dat is ook in mijn ogen een beetje weinig voor zo'n bier.

Maar goed, eerst maar eens proeven, dan kunnen we aan de slag.

Ik lees ook allemaal verhalen dat er tarwezetmeel in zit, toch wel zo'n 10%. Nu ken ik wel tarwebloem, maar wat is nu weer tarwezetmeel?

William

Citaat van: Emile op 05-06-2007  20:26 uIk lees ook allemaal verhalen dat er tarwezetmeel in zit, toch wel zo'n 10%. Nu ken ik wel tarwebloem, maar wat is nu weer tarwezetmeel?

Bloem bestaat uit de gemalen kern van een graankorrel (dus zonder kaf). De bloem bestaat vooral uit zetmeel en eiwit. De bloem kun je behandelen waardoor je de verschillende componenten kunt scheiden. Met b.v. windziften krijg je twee fracties: een fractie waarin het eiwit verrijkt is en een fractie waarin het zetmeel verrijkt is. Tarwezetmeel zal dus veel minder eiwit bevatten dan tarwebloem. Dit is volgens het droog proces.

De link hierboven van Jos beschrijft een nat proces waarmee je meer zuivere fracties kunt maken.

Als je gaat brouwen met bloem zul je waarschijnlijk een maischstap bij lage temperatuur moeten inbouwen om het eiwit een beetje te splitsen. Bij tarwezetmeel zal dit waarschijnlijk minder nodig zijn

William

Op http://www.brewrats.org/ (Promash Recipes->Stijl18->UptheGrandCru) kwam ik een recept tegen van iemand die ook Chimay blue gekloond heeft en erg tevreden was over het resultaat. In dat recept wordt paradijszaad en cardemom gebruikt. Er is een een 1-staps maisch gebruikt bij ongeveer 66 ºC. De autheur gaf aan dat dit nog iets hoger moest zijn (68 ºC)'

Lijkt dit wat? De kleur lijkt mij wat licht.

Chimay Blue clone

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):          10.00    Wort Size (L):     10.00
Total Grain (kg):         3.84
Anticipated OG:          1.096    Plato:             22.81
Anticipated EBC:          36.0
Anticipated IBU:          44.7
Brewhouse Efficiency:       78 %
Wort Boil Time:             60    Minutes

Color Formula Used:   Morey
Hop IBU Formula Used: Rager

Grain/Extract/Sugar
   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 80.3     3.08 kg.  Pale Malt(2-row)              Belgium        1.037      6
  7.1     0.27 kg.  Candi Sugar (clear)           Generic        1.046      1
  6.3     0.24 kg.  Wheat Malt                    America        1.038      4
  2.5     0.10 kg.  Biscuit Malt                  Belgium        1.035     47
  1.9     0.07 kg.  Chocolate Malt                America        1.029    690
  1.9     0.07 kg.  Special B Malt                Belgian        1.030    236


Hops
   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 27.23 g.     Styrian Goldings                  Pellet   5.25  38.3  60 min.
 13.62 g.     Styrian Goldings                  Pellet   5.25   6.4  20 min.


Extras
  Amount      Name                           Type      Time
--------------------------------------------------------------------------
  4 gr     Grains of Paradise / paradijszaad             Spice     
  2 gr     Cardamom Seed                                   Spice     


Yeast
-----
Wyeast 1214 Belgian Ale


Mash Schedule
------------
Saccharification Rest Temp :  66  Time:  60
Mash-out Rest Temp :          77  Time:   5




korek

Wat is Grains of Paradise?

William

Citaat van: korek op 05-06-2007  21:06 uWat is Grains of Paradise?
paradijszaad, maar ik ken het eigenlijk niet.

korek

Ik heb HIER wat gevonden. Zo te zien is het hier niet of nauwelijks verkrijgbaar.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.