ONK 07 E1 La Chouffe kloon - NHC (Niels, Jos, Sjaak en Hoppie)

Gestart door Hopmans, 03-06-2007 18:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Ronnie

Citaat van: Herman op 09-11-2009  21:11 uIk heb er mee gebrouwen (uit de 33cl) ...Kan nog geen uitsluitsel geven of het de chouffe gist is, ben nog een beetje verkouden. Al een mailtje aan de brouwerij overwogen?
OK hab je diverse postings gezien Herman, maar die laatste niet, omdat ik gezocht had met "La Chouffe" en met "Achouffe".

Betreft dat mailtje aan de brouwerij: die zullen me graag zien komen...  ;D
 :degroeten:

Pepe

Ik wil dit recept ook eens proberen alleen vraag ik me af hoeveel bottelsuiker is gebruikt? 6 gram per liter?
Hopmans, weet jij dit nog ? (Recept is inmiddels wel een paar jaar oud).

erikgroothuis

Citaat van: Pepe op 17-02-2011  22:11 uIk wil dit recept ook eens proberen alleen vraag ik me af hoeveel bottelsuiker is gebruikt? 6 gram per liter?
Hopmans, weet jij dit nog ? (recept is inmiddels wel een paar jaar oud)

Gewoon een schepje per flesje, werkt prima bij dit recept. :brouwen:

Pepe


erikgroothuis

Citaat van: Pepe op 17-02-2011  22:25 uWat vond je van dit recept? Vaak gebrouwen ?
Een paar keer.
Levert een heerlijk biertje op!

Hopmans

Citaat van: Pepe op 17-02-2011  22:11 uIk wil dit recept ook eens proberen alleen vraag ik me af hoeveel bottelsuiker is gebruikt? 6 gram per liter?
Hopmans, weet jij dit nog ? (Recept is inmiddels wel een paar jaar oud).

8 gram per liter, bij kamertemperatuur.
 :biersmile:

Hopmans

Citaat van: Pepe op 20-02-2011  20:04 uThx !  :)

Ik raad trouwens 10 aan.


Pepe

Ah ok, zal eerst 10 g/l proberen of hou je van (zeer) veel koolzuur?

Heb, met de suggesties voor een solide kloon, het recept in BrouwVisie ingevoerd: maar dan klopt de hoeveelheid mout/kandijsuiker niet. Dit kan opgelost worden door het brouwzaalrendement te verhogen rond de 70%. Of zie ik iets over het hoofd?

 Recept : Chouffe Kloon
Basis gegevens
 Omschrijving    Waarde
 Naam recept    Chouffe Kloon
 Kenmerk    tripel
 Biertype    Tripel
 Aantal liters    30
 Gewenst begin SG    1070(7,7 Vol% alc.)
 Brouwzaalrendement    70,0 %
Algemeen
 Omschrijving    Waarde
 Totaal water    43,37 liter
 Maischdikte    3,02 l/kg
 Maischwater    30,07 liter
 Spoelwater    13,30 liter
 Kooktijd    75 Min.
 Berekende kleur    24 EBC (Ray Daniels)
 Berekende bitterheid    22 EBU (Glenn Tinseth)
Mout
 Moutnaam    % Stort    Massa    Kleur
 Pilsmout 3 EBC    89,00%    8578 gr    3 EBC
 Kandijsuiker (bruin)    11,00%    1060 gr    10 EBC
Hop
 Hopnaam    % Alfazuur    Massa    Kooktijd    Bitterheidsaandeel
 Saaz (CZ)    3,50%    19 gr    15 Min.    2 EBU
 Styrian Golding    6,00%    22 gr    75 Min.    10 EBU
 Cascade    7,00%    19 gr    75 Min.    10 EBU

 Opmerkingen    -
Kruiden
 Naam kruid    Massa    Kooktijd
 Koriander (gemalen korrels)    16,00 gr    5 Min.
 Opmerkingen    vlak voor toevoegen zaden malen
Gist
 Omschrijving    Waarde
 Gistsoort   
 Gist toegevoegd als    Giststarter
 Volume starter    2000 ml
 Beluchtingstijd    2 uur
 Temperatuur giststarter    0°C

 Opmerkingen    opgekweekt uit chouffe fles
maischschema
 Stap nr.    Temperatuur    Rusttijd    Maischdikte
 1    60°C    45 Min.    3,0 l/kg
 2    70°C    30 Min.    3,0 l/kg
 3    75°C    5 Min.    3,0 l/kg
 4    78°C    5 Min.    3,0 l/kg

 Opmerkingen    -

Hopmans

Citaat van: Pepe op 20-02-2011  22:26 uAh ok, zal eerst 10 g/l proberen of hou je van (zeer) veel koolzuur?

Heb, met de suggesties voor een solide kloon, het recept in BrouwVisie ingevoerd: maar dan klopt de hoeveelheid mout/kandijsuiker niet. Dit kan opgelost worden door het brouwzaalrendement te verhogen rond de 70%. Of zie ik iets over het hoofd?

Ik hou van een gezonde hoeveelheid koolzuur.
De hoeveelheid die je aantreft bij een goed Belgisch bier met een mooie schuimkop.
10 g/l is een normale hoeveelheid voor Belgische begrippen.
Hollands is 5 tot 8.
Bij kamertemperatuur dus.

Je moet gewoon het brouwzaalrendement aanpassen aan jouw installatie.
Het bier kan dan iets donkerder of lichter worden, maar het blijft een goede basis.



buitenbrouwer


erikgroothuis

Citaat van: buitenbrouwer op 01-03-2011  15:48 uMooi recept, ik ga dat zeker eens proberen!
Zeker de moeite waard om te doen. Gebruik de goede gist en vergeet zeker de tip van Hopmans over de suiker voor de hergisting niet.
Ik deed een schepje, maar da's eigenlijk te weinig. :brouwen:

Hopmans

Pas wel op als je een absolute beginner bent.
Ik weet wanneer iets goed is uitvergist, maar een beginner kan
door inefficiënt gistmanagement wel eens teveel koolzuur krijgen.
10 gram is wel zo'n beetje de veilige max.


buitenbrouwer


Hopmans


Pepe

Ik heb het recept gebrouwen (versie met de drie hoppen) maar nu ben ik vergeten om de koriander toe te voegen.
Is het een idee om dit weg te laten of is korander echt noodzakelijk in dit recept. Ik snap dat het dan geen chouffe kloon wordt of is het wel verstandig om een klein beetje wort te koken met koriander en achteraf toe te voegen?


Hopmans

Ik denk dat het bier dan nog wel beter wordt.
Je kan evt een heel klein beetje koriander koken.


Pepe

Dan laat ik de koriander wel weg! Geen gepruts achteraf, ben daar niet zo een fan van.

Ben benieuwd, de boel schuimt trouwens behoorlijk!

Jelle Hulitnk

Zit er geen gagel in La Chouffe? Of hebben jullie dit weggelaten omdat t zo moeilijk te verkrijgen is.

Hopmans

Citaat van: Jelle Hulitnk op 17-05-2011  20:22 uzit er geen gagel in La Chouffe? of hebben jullie dit weggelaten omdat t zo moeilijk te verkrijgen is

Zo ik weet zit er geen gagel in de Chouffe.
Ik proef het er ook niet in.




erikgroothuis

Citaat van: Hopmans op 17-05-2011  20:34 uZo ik weet zit er geen gagel in de Chouffe.
Ik proef het er ook niet in.
Gagel heeft een heel andere smaak. Als je dat zou toevoegen krijg je echt geen Chouffe-kloon.
Misschien wel een lekker bier, maar da's de vraag niet.

Rowan en ik hebben als eerste herms-brouw dit recept ook gemaakt mét koriander en het was een goede kloon.
Het is niet voor niets een recept van een winnend bier.

BrouwNispen

Door vele positieve reacties op dit recept gaan wij dit binnenkort ook uittesten.
Ik lees hier nu dat er bruine kandijsuiker bij de stort voor het maischen toegevoegd moet worden.

Deze heb ik dus ook bij Brouwmarkt besteld. Het zijn echter wel erg grote brokken vind ik zelf, bewerkt iemand deze nog voordat ze de maischketel in gaan?


Jacques

Citaat van: BrouwNispen op 05-05-2014  07:45 uDoor vele positieve reacties op dit recept gaan wij dit binnenkort ook uittesten.
Ik lees hier nu dat er bruine kandijsuiker bij de stort voor het maischen toegevoegd moet worden.

Deze heb ik dus ook bij Brouwmarkt besteld. Het zijn echter wel erg grote brokken vind ik zelf, bewerkt iemand deze nog voordat ze de maischketel in gaan?

Suiker hoort niet toegevoegd te worden bij het maischen maar bij het koken van het wort. De grote brokken zullen dan snel oplossen. Je hoeft dus niets te doen.

BdeB

Ik heb het originele recept gebrouwen en vind het werkelijk een toppertje :petje-af:

Eenvoudig recept; geniaal bier. Ik ben blij :dansen:

Bart

de feyter

ik wil dit zeker eens gaan brouwen.
Echter ik lees tijdens dit gesprek dat Hopmans 2 recepten heeft van deze kloon.

Wat is de ideaal IBU 19 of 24 voor een zo goed mogelijke kloon?
Is de keuze voor Cascade en Saaz ook goed? (zoals begin recept Hopmans) Deze 2 lijken me erg lekker-)

Dorstige groeten vanuit Belgie
 

BdeB

Ik heb gewoon het recept op de eerste post gebrouwen (ibu 19, Cascade en Saaz). Als ik deze drink naast de echte, is de mijne eigenlijk lekkerder.

Ik ben vanzelfsprekend heel objectief ;D.

Als ik jou was, zal ik eerst de een en dan de ander brouwen. Op gaat het toch wel :biersmile:. Echt iedereen vindt het lekker!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.