ONK 2014 C1 Brand IPA

Gestart door JeroenF, 22-09-2014 22:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JeroenF

In verband met verplichting tot geheimhouding is alleen beperkte informatie van dit recept mogelijk.
Dit betekent dat er geen gewichten en %-verhouding vermeld mogen worden.


Met 90 punten een 1e plek behaald in de C- klasse op het ONK 2014, tevens met dit bier 1e prijs behaald met de Brand IPA wedstrijd.

Biertype: India Pale Ale (IPA) American

Algemene gegevens

Naam brouwer: Jeroen Free
Lid van Bergsch Bierbrouwers Gilde

Brouwdatum: 8 Februari 2014
Botteldatum: 5 Maart 2014

Begin SG:  1060
Eind SG:  1010
Berekende kleur:  ca. 20 EBC

Mout
Pale Ale mout 7 EBC
Pilsmout 3 EBC
Munchenermout
Cara Crystal  120 EBC

Water
Beslagverhouding:  1 : 4

Toevoeging van Brouwzouten
Calciumchloride (33% oplossing)
Calciumsulfaat
Melkzuur 80%

Maischschema:
Temperatuur in °C:  66 / 78
Tijd in minuten :      75 / 5

Hoppen

Drie Amerikaanse hoppen worden gebruikt.

Amarillo bloemen,
Cascade bloemen,
Citra bloemen

Gedurende het kookproces wordt er meerdere keren gedoseerd.

Kooktijd
Totale kooktijd wort: 80 min

Gist
Lesaffre:  Safale  US-05
Giststarter:  Geen (los op wort gestrooid)
Niet belucht (kletteren)

Vergistingstemperatuur en -duur
Hoofdgisting:  6 dagen bij 19.5 °C
Nagisting:  18 dagen bij 21 °C
Hergisting: 21 dagen bij 23 °C
Lageren: 28 dagen bij 6 °C

Bottelen
8,5 gram kristalsuiker per liter gebotteld bier voor hergisting op fles.

Omschrijving Brand IPA:
Zachte bitterheid met citrus-/grape-/lichte fruitige mango smaak met bloemige geur.

Opmerkingen Keurmeester:
Beschaafde IPA, mooi in balans

Tips
*) Gebruik brouwzouten
*) Hopzakjes vooraf uitkoken
*) Hoofdvergisting in koelkast met temperatuurcontrole

succes met deze brouw   :brouwen:

 :degroeten:



Hoppenbrouwers

Hoezo verplichte geheimhouding? Jaqcues mocht hem toch ook gewoon bekend maken? :weetniet:

Het staat in het board 'bewezen recepten' terwijl dit geen recept is maar een lijst met ingrediënten. Zet er dan gewoon niets neer...

Thamerdal

Citaat van: JeroenF op 22-09-2014  22:10 usucces met deze brouw   :brouwen:

Zonder getallen valt er niet zoveel te brouwen, toch?

Herman

Tja, dit is inderdaad geen recept. Ga je e.e.a. nog aanvullen tot het bruikbaar wordt Jeroen? Het Brand recept zal m.i. altijd wat afwijken, zoals het bij Jacques volgens mij ook enigszins is aangepast. Anders is plaatsing in dit topic weinig zinvol.

Adbrouwt

Wel leuk te zien dat er een korrelgist gebruikt is. Top. Hopelijk geeft dit aan dat korrels een mooi product is. Het scheelt je weer een starter maken.  Dank voor het delen.

hans_nwk

Bedankt Jeroen voor het delen van hetgene je wel mag vertellen!
Groet,
Hans

ypenga

Citaat van: JeroenF op 22-09-2014  22:10 uBrouwdatum: 8 Februari 2014
Botteldatum: 5 Maart 2014

Vergistingstemperatuur en -duur
Hoofdgisting:  6 dagen bij 19.5 °C
Nagisting:  18 dagen bij 21 °C
Hergisting: 21 dagen bij 23 °C
Lageren: 28 dagen bij 6 °C

Volgens mij gaat er wat mis met de tijdsduur

Markiej87

Citaat van: ypenga op 23-09-2014  09:45 uVolgens mij gaat er wat mis met de tijdsduur
Ik denk dat ie de dagen heeft opgeteld.

6 dagen hoofdgisting
12 dagen nagisting
3 dagen hergisting
7 dagen lagering

hobbybob

Citaat van: ypenga op 23-09-2014  09:45 uVolgens mij gaat er wat mis met de tijdsduur

Niet echt

Brouwdatum 8-2-2014 + 24 dagen is 5-3-2014.
Dus hoofd- en nagistingsproces 24 dagen
Hergisting(op fles) 21 dagen
Lagering (op fles) 28 dagen

Markiej87

Citaat van: hobbybob op 23-09-2014  11:00 uNiet echt

Brouwdatum 8-2-2014 + 24 dagen is 5-3-2014.
Dus hoofd- en nagistingsproces 24 dagen
Hergisting(op fles) 21 dagen
Lagering (op fles) 28 dagen
Jouw beredenering klopt beter inderdaad ;)

JeroenF

Beste Forumleden,

Brand-Heineken heeft dit jaar de eisen betreffende geheimhouding flink aangescherpt. Een vergelijk met  de situatie van vorig jaar gaat niet meer op. Commerciële belangen liggen hieraan ten grondslag.
Vermelden van de ingrediënten mag wel echter geen gewichten en % verhoudingen, het is nu eenmaal zo. Toch wil ik info over het recept, hetzij beperkt, met jullie delen, om aan te geven in welke richting je moet denken hoe deze IPA is gebrouwen. Mango, citrus-/grape zijn het kenmerk.
Mijn recept is vrijwel één op één zo overgenomen, de gist is uitvoerig getest en goed bevonden.
@Hobbybob:  Het klopt zoals je zelf al aangeeft, mijn bieren staan altijd na hergisting lang in de koeling bij 6 °C.

Groet,
JeroenF

Jacques

Bedankt Jeroen voor het plaatsen van het recept.

Zoals ik van jou begrepen heb is Brand wat terughoudender geworden in het bekend maken van winnend recept. Dat vind ik jammer omdat openheid over recepten een wezenlijk onderdeel is van de hobbybrouwcultuur. Dit argument heb ik destijds ook naar voren gebracht waarna Brand instemde met het publiceren van mijn winnende recept. Maar ik kan mij ook voorstellen dat Brand er ondertussen anders over is gaan denken. De commerciële belangen zijn immers groot.

Aan de hand van jouw vermelde ingrediënten en goed proeven kan naar mijn idee toch een poging worden gedaan tot het klonen van het bier.

Mooi om te zien dat je een topbier hebt gebrouwen met een niet gehydrateerde korrelgist...

[edit] Terwijl ik mijn reactie zat te typen was je kennelijk ook bezig een reactie te geven. [/edit]

Herman

Citaat van: JeroenF op 23-09-2014  22:58 uVermelden van de ingrediënten mag wel echter geen gewichten en % verhoudingen, het is nu eenmaal zo. Toch wil ik info over het recept, hetzij beperkt, met jullie delen, om aan te geven in welke richting je moet denken hoe deze IPA is gebrouwen. Mango, citrus-/grape zijn het kenmerk.
Mijn recept is vrijwel één op één zo overgenomen, de gist is uitvoerig getest en goed bevonden.

Snap ik best hoor. Wellicht wil je mensen wel een score toedichten als ze een poging wagen met een opzet voor een recept? Dan verklap je niks ten slotte.

Leuk dat je basisrecept vrijwel 1:1 wordt overgenomen, complimenten! Wanneer verschijnt hij in de winkel?

RobinB

Jammer van de geheimzinnigheid, maar toch leuk dat je iets probeert. :)
Citaat van: JeroenF op 23-09-2014  22:58 uVermelden van de ingrediënten mag wel echter geen gewichten en % verhoudingen, het is nu eenmaal zo.
De berekende kleur heb je gegeven, kan je ook iets zeggen over de berekende bitterheid en gebruikte formule? De gebruikte kleurformule is ook wel van belang eigenlijk.
Mooist zou zijn om daarnaast ook de gemeten waarden van Brand te hebben? :duimop:

Superbeun

Bedankt Jeroen voor het delen van de informatie die je mag geven.
Jammer dat Brand hierin  minder open is geworden en aan de andere kant toch ook wel weer logisch i.v.m. commerciële belangen.
Ik vind wel dat ze het prijzengeld dan volgend jaar flink omhoog mogen schroeven.

We moeten het dus doen met de informatie die we hebben om een kloonpoging te wagen.
Wel, we hebben de ingrediënten en we weten dat Jeroen vaker prijzen heeft gewonnen.
Opvallend is Jeroens recept van een IPA die (toevallig ?) ook meerdere prijzen heeft gewonnen, het ONK 2013 en Gildekampioen.

Tevens valt mij op dat de gebruikte moutsoorten, de kleur, 2 van de 3 hopsoorten en de gist hetzelfde zijn als die van de Brand IPA.
Misschien een goede leidraad ? :biersmile:

Recept:

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,23114.msg352397.html#msg352397

Zedd

Voor de 'auteursrecht op recepten'-discussie is net een ander topic gestart: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,26839.0.html


JeroenF

@Herman:  De introductie van de Brand IPA  in de horeca is januari 2015.
Vanaf maart in de supermarkt.

@RobinB:  Bierkleur is amber, de gemeten kleurwaarde is net onder de 20 EBC. Gemeten bitterwaarde doe ik geen uitspraken over maar aangezien deze IPA voor een groot publiek is ontwikkeld moet je het niet in het extreem bittere zoeken, deze IPA kenmerkt zich vooral door het zacht bittere, 'beschaafd' dus.

@Superbeun:  Het grote verschil tussen de Brand IPA en die van afgelopen jaar (ONK 2013) is dat de hopstortingen en tijdstippen van doseren in z'n geheel  'op de schop' is gegaan waardoor er een betere balans is ontstaan tussen het zacht bittere en het bloemig aroma.

Verder volgen er van mij kant geen reacties meer over het recept.
Binnenkort zal ik in een ander topic een uiteenzetting geven over mijn introductie en de eerste brouwdag bij Brand.

Gr.
JeroenF

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.