ONK 07 A2 Pilsener - Wesley Aarse

Gestart door oranjeboombiertje, 03-06-2007 17:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

oranjeboombiertje

Hier is het recept van mijn urtype pilsner waarmee ik de 2e prijs behaald heb ik klasse A:

Schaal: 22 liter
Kleur: 8,2 EBC
Bitterheid: 47,4 IBU
Rendement: 80%
Begin s.g.: 1043 (door een hoger rendement kwam het s.g. uit op 1046)

Mouten en granen:
Pilsmout         (80%)      3,2 kg
Munchener     (15%)      0,6 Kg
Maïs              (5%)       0,2 Kg

Maischschema: (beslagdikte 5,57 liter/kilo)
63 ºC   35 Min.
73 ºC     5 Min.
Uitmaischen en spoelen bij 78 ºC

Hop: (75 minuten koken)
Magnum (12,5%)       25G   FWH
Spalt Select (2,6%)   15G   FWH
Tettnanger (4,6%)    15G   FWH
Tettnanger (4,6%)    20G   5 Min.

Gist/vergisting:
Wyeast 2001 Urquell lager (6 liter starter laten bezinken)
Hoofdgisting: 11 dagen bij een temperatuur van 12-14 ºC
Diacetylrust: 3 dagen bij een temperatuur van ±17 ºC
Lagering: 24 dagen bij een temperatuur van ±4 ºC
N.B. Deze temperaturen zijn buiten het gistvat gemeten met een maischthermometer. De temperatuur werd gecontroleerd door de koelkast zelf en kan dus wat geschommeld hebben.

Gebotteld met 3 gram suiker per liter en hervergist op buitentemperatuur.

Dit bier haalde 89 punten. Het commentaar was: Mooie urtype

Hier is de discussie over dit bier te vinden.

 :degroeten:
Wesley

korek


Huub Krekels

Super Wesley.

Je bent een topper! :dansen: :dansen: :dansen:

Gr.

Huub

Hopmans


Inderdaad top Wesley!  :dansen: :elifant: :hoera:

Pils is een vreselijk moeilijk bier.  :lessmile:

Klasse!   :biersmile:

 :degroeten:

oranjeboombiertje

Dank voor de complimenten :groots: Het was voor mij toch wel een grote verrassing toen mijn naam genoemd werd, ik ben er ook erg blij mee. Maar ik heb ook genoeg bieren van anderen geproefd die prima smaakten :proost2:

Op zich is een pils niet zoveel moeilijker dan een bovengister maar je moet het eerst een keer geprobeerd hebben voordat het wat wordt (meestal dan) Ik kan het jullie ook aanraden om het eens te proberen, als je geen koelkast hebt kan het in de winter natuurlijk gewoon buiten. Het geeft een enorme voldoening als je zelf een bier gebrouwen hebt wat op een pils lijkt.

 :degroeten:
Wesley

William

Citaat van: oranjeboombiertje op 03-06-2007  17:17 uHier is de discussie over dit bier te vinden.

Hey Wesley, van harte gefeliciteerd met dit succes.

Las ik nu in bovenstaande link dat je deze pils al zowat had weggegooid vanwege de vergisting die niet op gang kwam.....

oranjeboombiertje

Dat klopt. Na 4 dagen was de vergisting nog niet op gang gekomen door de kou. Daarom heb ik het toen warmer gezet en heeft het uiteindelijke bier best veel esters, dit kan gelukkig niet zoveel kwaad in een urtype.

 :degroeten:
Wesley

Hans (Lagos)

Ook van harte gefeliciteerd Wesley!  :duimop:

Jos Groen

Goed gedaan hoor! Gefeliciteerd Wesley!

 :groots:


Herman

Gefeliciteerd Wesley! Mooi dat je met zo'n jonge pils (1 april gebrouwen toch?) goed kunt scoren.

oranjeboombiertje

Dit bier is gebrouwen op 1 april en ik heb 3 dagen voor het inleveren gebotteld. Ik vind het prima kunnen voor een pils. Ik zou er een voor je apart houden Herman maar helaas was je niet op het ONK, maar je houdt hem natuurlijk van me tegoed :biersmile:

 :degroeten:
Wesley

Adrie

Mensen: let op Wesley. Ik heb enkele uitstekende bieren van hem geproefd, hij is een supertalent. Wesley, nogmaals gefeliciteerd, klasse!

oranjeboombiertje

Dankje Adrie, Jij natuurlijk ook nog gefeliciteerd. Je hebt het weer voor elkaar om een prijs in de wacht te slepen, mijn complimenten.

 :degroeten:
Wesley

gelfling

Nogmaals gefeliciteerd Wesley. Zo kort bezig en in de prijzen! Echt knap hoor!

MO

Op het Pronk vond ik dit al een super lekker bier. Terechte klassering voor onze junior topper.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.