HOE LANG lageren?

Gestart door Bierke, 03-06-2007 11:48 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HOE LANG lager je alvorens te bottelen

Enkele dagen
11 (8.5%)
1 week
22 (16.9%)
1,5 weken
13 (10%)
2 weken
40 (30.8%)
3 weken
10 (7.7%)
Langer dan 3 weken
10 (7.7%)
Ik kijk naar de activiteit van het waterslot (hieronder vertel ik wat en hoe)
11 (8.5%)
Ik controleer regelmatig het SG tijdens het lageren (vanaf welk SG ik bottel vertel ik hieronder)
3 (2.3%)
Ik begin te bottelen wanneer ik tijd heb
8 (6.2%)
Ik begin te bottelen als ik mijn lager-vat nodig heb voor een volgend brouwsel
2 (1.5%)

Totaal aantal stemmen: 130

Bierke

Beste allemaal,

Over lageren is op dit forum al veel gezegd en veel te lezen. Misschien even het moment om een korte peiling te houden. HOE LANG lageren jullie alvorens te bottelen?
Of wordt er rekening gehouden met de activiteit van het waterslot? Of controleer je regelmatig het SG en geeft dat aan wanneer je kan gaan lageren?

Ben benieuwd beste mede-brouwers !!!!

Uiteraard met vriendelijke brouwgroeten,
Bierke

korek

Ik kijk altijd naar de activiteit in het waterslot en de tweede vergisting gaat bij mij naadloos over in het lageren. Bij aanvang van de tweede vergisting/lagering controleer ik het SG.

Ronnie

Kijk es naar:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=6576.msg73561;topicseen#msg73561

ik vind dat de vraag onvolledig is: er dient ook over lageringscondities (temp) gesproken te worden, lagering in fie van biertype, hoger/lager..

j.steen

Ik kijk naar de activiteit van het waterslot. Als er niks meer gebeurt wacht ik nog zeker een week. In totaal lager ik doorgaans een week of twee.

Bij mijn huidige brouwsel was er de eerste week van het lageren geen noemenswaardige activiteit te zien. Daarna begon het toch weer een beetje te pruttelen en ontstond er een dun schuimlaagje op het bier. SG was ook nog wat te hoog dus daar wordt nu ook wat aan gedaan. Ik wacht nog maar even met bottelen.

Bierke

Citaat van: Lobosbrouwer op 03-06-2007  12:26 uKijk es naar:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=6576.msg73561;topicseen#msg73561

ik vind dat de vraag onvolledig is: er dient ook over lageringscondities (temp) gesproken te worden, lagering in fie van biertype, hoger/lager..

Hier heb je zeker en punt beste Lobosbrouwer. Maar dat zou de poll een beetje te uitgebreid maken. Ik hoop dat wie in de poll stemt een woordje uitleg geeft naar temperatuur en biertype. Je hebt gelijk. Ik zou trouwens niet weten hoe ik een lopende poll kan wijzigen? Een vraagje misschien voor Jaques?

Jacques

Citaat van: Bierke op 03-06-2007  12:43 uIk zou trouwens niet weten hoe ik een lopende poll kan wijzigen? Een vraagje misschien voor Jaques?

Degenen die een poll gestart heeft en de moderators kunnen een poll wijzigen door te klikken op de link 'Bewerk de poll' die je vindt bij de resultaten van de poll.

De-Geert

Ik ben ook erg benieuwd hoe warm mensen lageren, en of er bijvoorbeeld brouwers zijn die eerst warm en dan koud lageren of iets dergelijks.


Jacques

Daar hebben al een poll over lopen. Zie hier.

Henielma

Ik houd de activiteit van het waterslot in de gaten. Als er geen schuim meer op het jongbier staat en het waterslot staat al een paar dagen stil dan ga ik bottelen op een moment dat ik er tijd voor heb. In de praktijk duurt het lageren bij mij vaak een week of twee.

Bierke

Ik heb daarnet nog eens het SG van het lagerend bier gecontroleerd. Het was ondertussen 1014. Een blonde 'dubbel'.
Er stonden nog kleine schuimvlekjes op het bier. Het smaakte nog scherp maar helemaal niet slecht. Momenteel staat het 10 dagen te lageren bij 15°C. :gistsmile:
Er mag dus nog gerust een klein weekje bij. Dan zal ik het SG nog eens controleren. Een reden om nog eens te proeven! :proost:

Greggy

Leuk oud topic om eens leven in te blazen.  :biersmile:

Wij brouwen eigenlijk altijd zondags. 's-Ochtends vroeg beginnen en rond 4 schuiven wij het volle gistvat in de temperatuur gecontroleerde koelkast. We meten tijdens het vergisten de SG e.d. maar eigenlijk gaan we altijd hevelen & bottelen twee weken na het brouwen.

Is dit eigenlijk wel 'goed'? Zouden we veel meer het jong bier moeten aanhouden en gaan bottelen na 'geen gistactiviteit + bijv. 2 dagen'?

Twee weken na brouwen gaan bottelen is wel zo praktisch... En als ik de poll zo zie doen wel meerdere brouwers het zo.


Ronald_

Twee weken na het brouwen bottelen is erg snel. Dit topic gaat over lageren. Dus na de hoofdvergisting laten de meeste het bier nog twee weken lageren. totaal kom je dan op 3-4 weken tot bottelen uit.


Oscar

Citaat van: Ronald_ op 16-07-2014  15:01 uTwee weken na het brouwen bottelen is erg snel.

1 week vergisten daarna 1 week warm lageren, daarna bottelen...zo doe ik het al een tijdje ... :)

Ronald_

Dan geef je in mijn beleving het bier niet voldoende tijd om zijn gistafvalstoffen op te ruimen en blijf je met bijsmaken zitten.

Oscar

Nee, dat valt heel heel erg mee.....Ik ruik en proef geen bijsmaken in mijn bieren..(en anderen ook niet)  :biersmile: en eventuele rijping (opruimen van stoffen) gaat op de fles natuurlijk gewoon door.....

Greggy

@Oscar; gist & lager jij ook gewoon in het gistvat? Anders gezegd, jij hebt dezelfde methode als ons blijkbaar?

Oscar

Citaat van: Greggy op 16-07-2014  19:52 u@Oscar; gist & lager jij ook gewoon in het gistvat?

Na een week gisten hevel ik over in een bolfles...en daar een weekje in "lageren". Dit alles mits een goede vergisting !!! Al mijn bieren zijn in 1 week uitvergist  :brouwen:

Eric v B

Citaat van: Oscar op 16-07-2014  15:31 u1 week vergisten daarna 1 week warm lageren, daarna bottelen...zo doe ik het al een tijdje ... :)

Doe je nooit koud lageren/heb je ooit koud gelagerd?
Ik heb na berichten op dit forum nu een aantal keren koud gelagerd om het bier helderder/minder troebel te krijgen maar tot nu toe blijft het bier troebel. Ik heb dan een week op 10 ºC gelagerd maar ik heb niet het idee dat het verschil maakt met warm lageren. Ik heb gemerkt dat het bier na verloop van tijd toch wel helder wordt. Alleen mijn porter blijft (na een maand of 4) troebel maar daar zal wel iets mis gegaan zijn tijdens het brouwen.
Momenteel heb ik een Kölsch in de hoofdgisting staan en ben van plan deze gewoon warm lageren.

Oscar

Citaat van: Eric v B op 16-07-2014  22:19 uDoe je nooit koud lageren/heb je ooit koud gelagerd?

Nee, doe ik nooit en heb ik in een ver verleden wel gedaan. Maar ik zie het nut er niet meer van in..mijn bieren worden ook wel helder. En sommige gisten treken je bier ook helder... :) en lageren bij dezelfde temp als je vergisting zorgt ook dat je bier goed uitvergist, mocht dat na 1 week nog niet het geval zijn  :brouwen:

Jacques

Citaat van: Ronald_ op 16-07-2014  17:21 uDan geef je in mijn beleving het bier niet voldoende tijd om zijn gistafvalstoffen op te ruimen en blijf je met bijsmaken zitten.

Net als Oscar bottel ik al een hele tijd het merendeel van mijn bieren 2 weken na het brouwen. En daar zitten echt geen bijsmaken in. Het duidelijkste voorbeeld is mijn Blozende Blonde, het prijswinnende bier van de Brand Bierbrouwwedstrijd 2013.

Greggy

@Jacques; hevel je het jong bier dan nog over of laat je het gewoon in het gistvat liggen?

Jacques

Citaat van: Greggy op 17-07-2014  00:03 u@Jacques; hevel je het jong bier dan nog over of laat je het gewoon in het gistvat liggen?

Ik heb een CCT en kan de gist aftappen. Dat is iets wat ik altijd (een paar keer) doe.

mr.chelsea

Ik heb onlangs voor de tweede keer bier gebrouwen en nu alles zelf gedaan, mout malen, maischen etc. Na twee weken gebotteld en 24 uur voor het bottelen de temp van de klimaatkast op 1 a 2 graden Celcius gezet. De volgende dag was er toch nog weer aardig wat gist bezonken. Bier was nog niet helder, maar zag er goed uit. (verder een suikeroplossing in het bottelvat gedaan en voorzichtig het jongbier erdoor geroerd). Aankomend weekend zit het bier 3 weken onder de kroonkurk en ga ik proeven. Misschien bij een volgend brouwsel iets langer lageren als dit goed is gegaan.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.