Even voorstellen, Joost

Gestart door joostdw, 03-06-2007 09:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

joostdw

Hallo allemaal.

Mijn naam is dus Joost en ik woon in Noord Limburg, in het gehucht Veulen. Ik ben 38 jaren jong en woon met vrouw en 3 zonen op een boerderij. Ik werk parttime als hartfunctielaborant in een ziekenhuis in Veldhoven. Verder ben ik huisman. Zelf bier brouwen is helemaal nieuw voor mij.
Ik ben enthousiast geraakt na het bezoek aan de brouwerij in Horst. Samen met mijn vader maak ik wel eens in de paar jaar een heleboel wijn die we dan gezellig samen destilleren tot sterkers. (alleen voor eigen gebruik natuurlijk)
Ik ben dus een volkomen leek op bierbrouwgebied en ben in de oriënterende fase. Heb dus ook nog geen apparatuur. (behalve dan een destilleeerkolom maar daar heb je niet zoveel aan.)
Het spreekt voor zich dat ik dus een biergenieter ben. Ik heb een voorkeur voor de lichtere bieren en pilseners.

Dat wilde ik dus even kwijt.

Groeten Joost

Amberbock

Joost,
Welkom op dit forum. Als je regelmatig de berichten leest of de artikelen op de website zal je niet lang een leek blijven.
Groetjes,
Amberbock

Jos Groen

Je zou kunnen proberen dit http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//boeken.marktplaats.nl/overige-boeken-en-tijdschriften/81002109-het-groot-zelf-bierbrouw-boek.html aan te schaffen tweede hands. Geeft vooral voor je eerste brouwsel een goed gevoel om mee te beginnen, nadeel is dat het boek al snel niet meer veel gebruikt wordt.

En dat brouwen van bier is leuk, Als je er eenmaal aan begint en het is een geslaagd bier dan "Maar ik verander water in bier" gevoel.

joostdw

Dank jullie wel.
Jos, Het boek had ik eergisteren besteld bij Brouwland.com. Stom, ik had eerst even beter moeten zoeken.

Groeten Joost

korek

Ook welkom Joost, heb je al enig idee wat voor een installatie je wilt gaan maken?

joostdw

Citaat van: korek op 05-06-2007  20:43 uOok welkom Joost, heb je al enig idee wat voor een installatie je wilt gaan maken?

Dank je.
Ik ga gewoon klein beginnen. Beetje ala het boodschappenlijstje wat ik hier http://www.martijndekker.com/biertje.html gevonden heb. Komt ook vrij aardig overeen met wat ik op deze site terug zie.
Een van de dingen waar ik nu op aan het broeden ben is het wortfilter. Het filter met de RVS plaat vind ik een erg elegante oplossing maar het hevelfilter van koper heeft ook wel iets en is misschien iets makkelijker te realiseren.
Verder ben ik een beetje aan het rommelen met promash.

Groeten Joost

joostdw

Na vele en vele artikelen gelezen te hebben valt me nu ineens de misschien wel de meest belangrijke vraag (voor mij) te binnen.
Wat is eigenlijk een mooi biertje om mee te starten als brouwleek ?

Groeten uit een dorstig Limburg,

Joost

korek

Een Blondje is vrij makkelijk en dan vergisten met Safbrew T-58. Kan bijna niet mis gaan. Recepten staan er genoeg op het forum.

oranjeboombiertje

De keuze is aan jezelf, wat je de lekkerste biersoort vindt. Je kunt dan het beste beoordelen of je tevreden bent.

 :degroeten:
Wesley

joostdw

Citaat van: korek op 12-06-2007  21:07 uEen Blondje is vrij makkelijk en dan vergisten met Safbrew T-58. Kan bijna niet mis gaan. Recepten staan er genoeg op het forum.

Bedankt voor de tip.
Ik wilde deze http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1649.msg17810.html#msg17810 gaan proberen.
Is curacaoschil hetzelfde als bittere oranjeschil ?

Groeten Joost

MO


joostdw

Na wekenlang lezen lezen en nog eens lezen is het eindelijk zover.
Deze week ga ik naar Brouwland met mijn boodschappenlijst en een aanhanger  ;)
Ik heb een recept uitgezocht. De Calvijn Bimbo en heb hem verwerkt in BrouwVisie. In het recept hier word gesproken van 7 ltr maischwater en 8 liter spoelwater. Als ik het recept in BrouwVisie invoer komt er veel meer spoelwater uit. Namelijk 25 liter. Zie hieronder. Wat moet ik gaan aanhouden als spoelwater en wat doe ik fout in BrouwVisie ?
Natuurlijk zijn ook aanmerkingen op het recept meer dan welkom.

Joost

Basis----------------------------------------------------------------
Naam recept         : Calvijn Bimbo
Brouwdatum          : 03.07.07
Biertype            : Blond(e)
Aantal liters       : 10
Gewenst begin SG    : 1060
Brouwzaal rendement : 70.0%

Moutstort------------------------------------------------------------
Pilsmout 3 EBC               75.0 %         2467 Gram      3 EBC                                                                       
Spelt mout                   9.0 %          296 Gram       3 EBC                                                                 
carared                      6.0 %          197 Gram       30 EBC                                                             
Kristal suiker               4.3 %          141 Gram       0 EBC                                                                     
CaraPils                     6.0 %          197 Gram       5 EBC                                                               

Hopstort-------------------------------------------------------------
Saaz                         3.0 %          9 Gram         30 Min.                                                         
Styrian Goldings             5.0 %          11 Gram        90 Min.                                                                     

Kruiden-------------------------------------------------------------
sinaasappelschillen                               2 Gram         90 Min.                                                             

Gist-----------------------------------------------------------------
Gistsoort : 1214 Belgian Ale Yeast
Gist toegevoegd als  : Giststarter
Volume          : 0 ml
Beluchtingstijd : 0 uur
Temperatuur     : 0°C

maischschema-----------------------------------------------------------
Stap 1 : 60°C      35 min      3 l/kg
Stap 2 : 70°C      40 min      3 l/kg
Stap 3 : 78°C      5 min      3 l/kg

Algemeen-------------------------------------------------------------
Totaal brouwwater    : 35.37 liter
Maischdikte          : 3.00 l/kilo
Kooktijd             : 90 minuten
Berekende kleur      : 14 EBC
Berekende Bitterheid : 17 EBU

Oscar

Joost, kijk eens even naar de instellingen van je brouw installatie, voor 10 liter bier heb je echt geen 35 liter water nodig. Ik denk dat je kookverlies nog op 15 liter per uur staat  :D  Dit zal tussen de 2 en 3 liter per uur zijn (afhankelijk van je installatie) Kijk even bij Instellingen --> Brouwerij constanten. Hier staan de verliezen tijdens het brouwen. aan de hand van deze waarden wordt het totale water dat je mag gebruiken berekend.


Succes !!

joostdw

Citaat van: Oscar op 22-07-2007  11:41 uJoost, kijk eens even naar de instellingen van je brouw installatie, voor 10 liter bier heb je echt geen 35 liter water nodig. Ik denk dat je kookverlies nog op 15 liter per uur staat  :D  Dit zal tussen de 2 en 3 liter per uur zijn (afhankelijk van je installatie) Kijk even bij Instellingen --> Brouwerij constanten. Hier staan de verliezen tijdens het brouwen. aan de hand van deze waarden wordt het totale water dat je mag gebruiken berekend.
Succes !!

Bedankt Oscar, dat was inderdaad het probleem. Petje af voor je mooie en zeer gebruikersvriendelijk programma. Ook voor een volslagen leek zoals ik, werkt het erg duidelijk.

Groeten Joost

Oscar

Citaat van: joostdw op 22-07-2007  12:10 uOok voor een volslagen leek zoals ik, werkt het erg duidelijk.

En dat is nu juist het uitgangspunt van dit programma !!  :duimop:

korek

Ik ben ook zo'n leek, ik zou je de hemel in willen prijzen voor dit werk ware het niet dat daar geen bier is.

Herman

Citaat van: korek op 22-07-2007  14:25 uIk ben ook zo'n leek, ik zou je de hemel in willen prijzen voor dit werk ware het niet dat daar geen bier is.
Je bedoeld de hel zeker?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.