Wurms, Herms, manueel?

Gestart door Amberbock, 02-06-2007 20:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Welke basis techniek gebruik je voor het brouwen?

Ik brouw manueel, verwarm met gas.
Ik brouw manueel, verwarm met electricteit.
Ik gebruik een HERMS/WURMS installatie.
Ik gebruik een RIMS installatie
Ik gebruik stenen die in het vuur gestookt zijn...
Ik maak gebruik van een roerwerk, niet RIMS/HERMS

Amberbock

Maak één keuze, als je meerdere technieken gebruikt kies dan diegene die je meest toepast.

Amberbock

Nu brouw ik manueel, maar ben wel een mini-HERMS aan het bouwen. De Herms zal een klein volume hebben zodat ik niet telkens dertig liter bier moet opdrinken... De bedoeling is van een aantal recepten te kunnen uittesten op kleine schaal.

Herman

Volgens mij mis je in de poll nog een optie voor roerwerken.

Pieter.

Er staat geen RIMS in het keuzemenu.

 :degroeten:

thibolleke

Wurms is de Nederlandse vertaling voor Herms. Dus die Wurms moet dus Rims worden.

Ik gebruik dus een Herms/ Wurms.

Groet
Thibolleke


Herman

Ik ben zo vrij geweest e.e.a. aan te passen. De aparte optie WURMS is veranders in RIMS, aan HERMS heb ik WURMS toegevoegd. Daarnaast een extra optie voor het roerwerk.

Amberbock

OOps, mijn hersenen hadden mij even in de steek gelaten. Te veel zelf gebrouwen bier? Dank je voor de correctie!!

Pieter.

Ik gebruik een RIMS, een 1 ketel systeem super eenvoudig. Probleem is alleen dat ik het wort tijdens het filteren/spoelen moet opvangen in een emmer, daarna de ketel schoonmaken en het wort uit de emmer weer terug hevelen naar de ketel. Dit kost dus extra tijd en het wort koelt intussen af dus het duurt weer langer om het aan de kook te brengen.

Ik wil dit nog eens gaan oplossen dmv een aparte kookketel of juist een andere maischketel (koelbox) Als ik zin en tijd heb ga ik me daar eens in verdiepen.

 :degroeten:

Amberbock

Pieter, heb je ergens een foto van je systeem?
Amberbock(ook 64)

korek

Ik ben zeer tevreden met mijn Herms, geen geroer, geen geklooi met pannen. Lekker ontspannen een biertje brouwen.

Henielma

Citaat van: Herman op 02-06-2007  21:59 uDaarnaast een extra optie voor het roerwerk.

Op de optie met roerwerk heb ik gestemd. Ik gebruik een weckketel met roerwerk. Met daaronder een gasbrander met automatische temperatuurregeling met behulp van een laptop. Deze zorgt voor een automatische afloop van het maischschema en het koken. Zie hiervoor het topic "Henielma's geautomatiseerde weckketel installatie".

Deze manier lijkt heel veel op het handmatige brouwen maar je kan het rustig afkijken en de rest van de werkzaamheden van het brouwen doen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.