Brigand

Gestart door Edwin, 28-02-2003 11:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edwin

ha Bierminnenden  :proost:

Ik wil binnenkort graag een van mijn favorieten brouwen: Brigant.
Nou blink ik niet uit in het ontwikkelen van een goed recept, dus ik hoop dat jullie een handje kunnen helpen.
Volgens mij zijn de hop en de gist bepalend voor dit bier. Nu kan ik wel aan de goede gist komen, maar de hop? Ik zou niet weten welke ik daarvoor kan gebruiken.
Gezien de kleur verwacht ik dat er voor de storting alleen pilsmout met wat tarwemout gebruikt wordt.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit nou eens aan moet pakken?

Edwin

Edgar

Ik neem aan dat je Brigand bedoelt, en heb hier een receptje gevonden.

Edwin

HA EDGAR  :proost:

Euh...je hebt natuurlijk volkomen gelijk  :-[ De -D-

Bedankt voor het recept. Ik had niet verwacht dat er enkel Saaz in zit. Nou heb ik geen Pale mout. Is dat problematisch, of kan ik dat vervangen door de pilsmout?
Ik vind trouwens de maischtemperaturen wel aan de hoge kant, of zit ik er nu ver naast?

(voor het overzicht hier het recept:))

- 2800 gr pilsmout
- 900 gr Pale mout
- 150 gr Tarwe mout
- 25 gr Saaz Hop 3,6 % ( 90 minuten)
- 15 gr Saaz Hop 3,6 % ( 30 minuten)
- 4 gr Saaz Hop 3,6 % (Dry-Hopping)
- 10 liter Maischwater
- 8 liter Spoelwater

Maischschema.
1 minuten 55°C
40 minuten 65°C
20 minuten 74°C
1 minuut 78°C

Kooktijd 90 minuten

Begin SG: 1081
Eind SG: 1011


Edwin

Henk oet Paiz

Hoi Edwin,

Je schrijft dat je wel aan de goede gist kan komen, is dit opgekweekt uit een flesje of heb je 'em ergens anders weg?

Met betrekking tot de maischtemperaturen deel ik jouw mening. Recent heb ik een recept gebrouwen uit de biertypengids van Derek Walsh en ook de temperaturen die daarin stonden naar beneden bijgesteld. Ook heb ik de eiwitrust weggelaten. Resultaat een rendement van ongeveer 90% en een prima vergisting. Ik denk dat het ook hier een kwestie is van een wat ouder recept en nieuwere inzichten en betere mouten nu.

Groeten,

Henk :proost2:

Edwin

Ha Henk  :proost:

Ik kan aan gist komen van 'onze' gistbank. De Roerstok heeft een lid die een uitgebreide gistbank heeft aangelegd, waaronde de Brigand-gist . Daar wil ik dus gebruik van maken. Volgens mij zit er nu geen levende gistcel meer in een flesje, anders haal ik het daar natuurlijk zelf uit. Kan ik meteen weer een glas drinken  :lekkerbier:.

Op zich lijkt dit maischschema wel 'modern': inmaischen op 55 graden en dan meteen door naar de ß-amylase. Ik denk dat ik die temperaturen inderdaad wat naar beneden zou bijstellen.

Nu nog achter het effect van de pale-mout zien te komen.

Edwin

JWVG

Als je er niet aan kan komen, zou ik de pale mout maar laten zitten. Zelf voeg ik nog wel eens een beetje vienna toe om pale te simuleren, maar dat heb je waarschijnlijk niet bij de hand. Zou ik me niet druk om maken.

Volgens mij is het maischschema inderdaad zeker niet oud - dan zou je juist met veel verschillende stappen (ook lagere temps) werken. Ik heb meerdere prima biertjes gebrouwen met alleen een maisch op 65 of 66 ºC (evt. aangevuld met een eiwitrust). Ik zou misschien de 65 ºC stap iets langer maken, tot 50 ºC, en verder niets veranderen. Moet goed gaan. Maar je kunt er natuurlijk ook gewoon een 60-70 schema van maken.

 :degroeten: JW.

Edwin

Ha JW  :proost:

Vienna heb ik toevallig wel in huis (geen caravienna), dus dan vervang ik de Pale daar wel mee.
Je bedoeld met 50C toevallig 50 minuten denk ik?

Gisteren even verse Brigand gekocht. Eens kijken of daar nog wat leven in zit.

Edwin

JWVG

Ha Edwin,

Ik zou de pale mout vervangen door 1/3 deel pale mout, en 2/3 pils, anders wordt het weer te donker.... Dus, in totaal maar 300 g vienna.

Ja, ik bedoelde inderdaad 50', sorry.

JW.

Edwin

Thanx!  :proost:

Gisteren na lange tijd weer een BriganD op en...deze ga ik zeker proberen. Ik verbaas me over de Saaz.

Edwin

Adrie

Ha Edwin,

Hoezo verbaas je je over de Saaz?  :weetniet:

Groeten,

A3

Edwin

HA3  :proost:

Ik dacht dat ik de Saaz wel kende en de bitterheid van Brigand kwam niet overeen met wat ik van de Saaz ken. Verrekt veelzijdige hop dus. Het zal wel de combinatie hop-gist zijn die het m doen.

Edwin

Adrie

Ha Edwin,

Wanneer ga je hem brouwen?

Groeten,

A3

Edwin

HA3  :proost:

Tja, dat weet ik nog niet precies. Ergens in deze maand. Hangt een beetje van de gist af en mijn zin.  :-/

Edwin

brouwer_bongers

Ha brouwbroeders,


Dat klinkt goed een lekkere BRIGAND, een biertje wat er bij mij wel ingaat.
Ik wil dat recept ook wel eens proberen.
Maar de gist is natuurlijk ook belangrijk, hebben jullie een suggestie voor een Wyeast of korrelgist.
Want volgens mij zit er in Brigand geen gist, die weer op te kweken is.
Benieuwd en alvast (hopelijk) bedankt.

willem bongers.
 :elifant:

MO

Edwin,

Ga je deze nog brouwen?

MO

Edwin

Ha Martin  :proost:

Da's wel de bedoeling, maar ik ben nog niet aan brouwen toegekomen de laatste tijd. Ik heb geprobeerd vanuit een flesje Brigand gist op te kweken, maar dat is niets geworden. Nou weet ik niet of dat aan mij ligt of dat er echt geen levende gistcel meer in een flesje zit.
Ik denk dat ik een actieve giststarter ga halen bij de 'gistbank' van mijn brouwvereniging.

Edwin

TVERSCH

Hoi Edwin,
De laatste keer dat ik een Brigand-depot heb opgekweekt was febr.2002, uit een 75 cl fles. :duimop: Het bier wat ik ermee gebrouwen heb had veel weg van een Leffe Blond, maar veranderde langzaam richting ( een slappe Brigand  van 7,5%) De uitgespoelde gist heb ik later gebruikt om een 'Jaques Tripel' met het maischschema 60/70/75 te bottelen omdat ik deze lang had laten lageren om het helder te krijgen.
Na een paar weken was het hele W-M tripel effect weg en er was een lekker fris Brigand-achtig bier ontstaan. :hoera:
Bij het opkweken van een depot uit een commercieel bier gebruik ik wort uit de diepvries en voeg altijd wat gistvoedingszout toe.  :lessmile:
Naar mijn idee is de gistsoort die gebruikt wordt voor het bottelen van Brigand dus wel duidelijk bepalend voor de specifieke eindsmaak van Brigand.
Theo

Edwin

Ha Theo  :proost:

Dat idee had ik ook, maar het opkweken bij mji is mislukt. Ik gebruikte daarvoor wel de 33 cl-fles. Het zou mij niet verbazen als de 75-cl wél gistjes heeft en de 33-cl niet meer wegens pasteurisatie. Ik zal maar eens een 75-cl kopen.

Edwin

Edwin

Ha brouwgenoten  :proost:

Afgelopen vrijdag bij de clubbijeenkomst hebben we een Brigandrecept in elkaar gesleuteld. Ikzelf ben niet echt tevreden over het resultaat, omdat het nogal afwijkt van wat wij hier hebben besproken (zaken als verhoudingen van grondstoffen hebben we nog niet besproken).
In ieder geval wilde men maisvlokken en chokolademout gebruiken. Verder géén tarwemout, omdat dit de scherpe smaak teveel zou maskeren. De chokomout is dan vooral voor de kleur. De maisch weet ik niet meer. Ik geloof dat het voor iets met de body was.

Ik vraag me af of de kleine hoeveelheid tarwemout in 'mijn' recept nu zoveel effect zal hebben op de body. Ik dacht dat het vooral de schuimkraag ten goede zou komen. Verder denk ik dat de chokomout niet in een licht bier thuis hoort. Ik ben bang dat een kleine hoeveelheid gebrande smaak het bier al kan 'bederven'. Het nut van de maisch zie ik niet zo. Jullie wel?

Wat over de hop is gezegd weet ik nu zo niet meer precies. Dat komt nog wel.
Wat betreft de gist: dit is primair en is toch gewoon op te kweken uit een flesje brigand (ook de 33 cl-versie).


Edwin

Jacques

Hoi Edwin,

De suggestie om geen tarwe te gebruiken kwam van mijn kant. Afgelopen zaterdag heb ik een paar flesjes Brigand gekocht om het bier nog eens goed te proeven (jammer dat we dat bier niet op de clubavond hadden).
Nog eens op het etiket gekeken en gezien dat daar wel tarwemout vermeld staat als grondstof.
Blijft dat het bier een iets of wat scherpe smaak heeft die naar mijn idee uit de hop in de mout komt. Het is echter ook niet uitgesloten dat bepaalde kruiden hiervoor verantwoordelijk zijn.

Voor wat betreft de chocolademout en mais ben ik het met je eens. Deze moutsoorten zou ik ook niet gebruiken. Ze zijn vooral in het recept gekomen door toedoen van Paul Langenberg die eerder een Brigand-kloon gebrouwen heeft en daar redelijk tevreden over was...

 :degroeten: Jacques

Edwin

Ha Jacques  :proost:

Ik hoopte al dat je zou reageren ;D.
Is de invloed van 4% tarwemout zo groot dat het de eventuele scherpte uit de overige 96% mout kan doen onderdrukken?
In 'mijn' recept ga ik uit van 100% Saaz. Met mouten begin ik enig idee te krijgen wat voor effecten dat het heeft. Bij hop vind ik dat nog moeilijk. Is Saaz een goede hopsoort voor Brigand? Ik kan me niet herinneren dat we het vrijdag daarover gehad hebben.
Wél over het gebruik van kardemom als eventueel kruid.

Edwin

Jacques

Tarwe heeft, zo heb ik bij herhaling ontdekt, een maskerend effect op de scherpte van een bier. Het verzacht de smaak. Tarwevlokken doen dat een stuk sterker dan tarwemout. Het effect is natuurlijk ook afhankelijk van het gebruikte percentage. Een storting van 4% is natuurlijk niet veel.

Toen ik het bier afgelopen zaterdag proefde kon ik de hop niet thuis brengen. Ik vond het bier niet een overdreven hoparoma hebben. Wel was een onmiskenbare hopbitterheid waar te nemen. Op grond hiervan ga ik er vanuit dat de hopgift bestaat uit een combinatie van een aromahop met een bitterhop. Tijdens de clubavond heb ik als suggestie Brewers Gold aangedragen.

Overigens vind ik het altijd leuk een bier te brouwen volgens een gezamenlijk recept. Je hebt dan altijd elementen in een recept zitten waar je niet helemaal eens mee bent of waarvan je zegt: dat zou ik anders doen. Het is leerzaam zo'n recept toch helemaal te volgen om te ontdekken of je nu wel of geen gelijk had. Zo zit in het gezamenlijke recept voor de Rochfort-kloon ook mais. Als ik het recept alleen zou hebben samengesteld dan zou dit ingrediënt niet zijn opgenomen. Toch pakt het in uiteindelijk bier heel goed uit. Onze conclusie was immers niet dat het mais er uit zou moeten maar dat de hoeveelheid donkere mout lager zou moeten zijn. Zo zie je maar weer.

 :degroeten: Jacques

Adrie

Ha Edwin,

Heb je de Brigand ondertussen gebrouwen? En welk recept heb je gebruikt?

Groeten,

A3

Edwin

Hoi A3  :proost:

Nee, ik heb het bier nog steeds niet gebrouwen. Het is wel mijn eerstvolgende, dus lang kan het niet meer duren. Ik ga weinig aan het recept aanpassen: nog een andere hop erbij en een paar gram gemberpoeder. Ik zal het recept nog wel posten.

Edwin

TVERSCH

Hallo Edwin,
Heb je het Clubblad nog niet ontvangen?  Hierin staat het recept met de maischtijden.
50gr/15min
62gr/45 min
71gr/20 min
78gr/5 min.
De kans lijkt mij zeer groot dat wij een iets ander schema gaan toepassen.
Wat betreft de gemberpoeder haak ik af. Ik heb eens een bier gebrouwen (volgens recept) met gemberpoeder, maar het bier had een scherpe "harde" smaak en miste het gemberaroma. Naar mijn idee worden er geen kruiden gebruikt in Brigand.
De gist wordt ook ditmaal weer geleverd door Martin Hofhuis, wat toch iets meer zekerheid geeft op een zuivere Brigandgist, hoewel ik nooit problemen heb gehad met opkweken.
Ik ben van plan om een brouwsel geheel volgens Roerstok recept te maken, en 1 volgens jouw recept, maar dan zonder gember.
 :degroeten:
Theo

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.