Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: En dan nu een (bijna) echte Pils ;)  (gelezen 20443 keer)

Offline JWVG

• Super lid
  • Land: nl
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
Re: En dan nu een (bijna) echte Pils ;)
« Reactie #25 Gepost op: 27-01-2003 10:42 u »
Op welke temp heb je het nu staan? Sommige mensen laten de vergisting op gang komen op hogere temperaturen, en laten het daaran afkoelen, en anderen zweren bij alles vanaf het begin op lagere temperaturen.

JW.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #26 Gepost op: 27-01-2003 11:00 u »
Het bier is nu 16o en staat met een dik dekbed om het vat in een kamer waar het nu 12o is. Ik wilde niet al te warm (21-23 zoals je soms leest) maar ook niet te koud beginnen. Bij het pitchen was het ca. 20o, dezelfde T als de starter.

Het komt (voorlopig) perfect uit met het weer! Alleen hoe ik over een paar weken die koude lagering moet organiseren is nog een ander vraagstuk. Ik hoop op een elfstedentocht in maart :P

*edit* (wil hier nou ook weer geen nieuwe post aan wijden)
Inmiddels is de gisting echt hoog-krausend bezig, dikke schuimlaag! Dat kon veel slechter zal ik maar zeggen. Hij begint zichzelf al te verwarmen, (van 16 naar 16,5 in een kamer waar het 12o is) dus de isolatie gaat eraf en hij mag vannacht bij open raam koelen naar een graad of 10.

Offline JvH

• Vol lid
  • Pennie brouwer in actie
« Reactie #27 Gepost op: 27-01-2003 12:45 u »
Hoi Edgar,

gefeliciteerd met het resultaat dusver. Dat de omzetting na een uur nog niet klaar was vind ik niet zo heel raar. Als ik goed reken heb jij een graan-water verhouding van 1:1,85. De enzymen kunnen dan niet zo makkelijk door de maisch dobberen.

Suc6 Hans  :bijdrage_forum:

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #28 Gepost op: 28-01-2003 23:41 u »
Kleine update: Ik heb het bier vanmiddag met de koude douche (langs het vat) gekoeld naar 10-11o, want voor het raam ging het niet snel genoeg.

Het brouwhok stinkt geweldig naar rotte eieren!  :rundum: Ik schrok wel een beetje, maar het schijnt toch, zeker voor deze gist, heel normaal te zijn. Het bier smaakt ondanks de stank (leek op IJ-pils ;D) al erg lekker! SG alweer naar 1039.

Van een zeer `ehulpzame medewerker van Wyeast, die zelf jaren met deze gist heeft gebrouwen, heb ik nuttige info over de temperatuur-eigenschappen van deze gist gekregen, en dat stelt aardig gerust. Zolang je niet boven de 17,5o komt kan je een drinkbaar bier verwachten, maar beter is onder de 15,5o. Optimaal is rond de 10-11o, zoals bekend. Diacetylrust van 4 dagen en vrij lange, koele lagering is onontbeerlijk.

*edit* Recept in ge-upload naar Jacques' site

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #29 Gepost op: 02-02-2003 23:30 u »
Precies één week na het pitchen is de SG gedaald van 1050 naar 1017; niks mis mee denk ik. De temperatuur is mooi op 10-11o gebleven, dus dat is ook ok. Vandaag of morgen de diacetylrust.

Verder ben ik op dit moment een soort ondergistende fantasie-lentebok aan het brouwen, waarvoor ik :idea: een paar liter van de jonge pils als starter ga gebruiken. De 2278 schijnt bij uitstek een bokgist te zijn, dus ik ben benieuwd.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #30 Gepost op: 02-02-2003 23:43 u »
Hoi Edgar,

Mooie verigsting inderdaad. Wat je idee betreft, dat werkt natuurlijk wel, maar kun je niet beter overhevelen en de bok op de gistkoek zetten? Sla je 2 vliegen in een klap. Je pils wordt cleaner en je houdt je litertjes pils. Je kunt natuurlijk ook een starter maken van de jonge pils.

Herman

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #31 Gepost op: 03-02-2003 00:03 u »
Hmmm da's ook een goeie :weetbeter: maar ik heb nu geen vat vrij om die 40 liter pils in te mikken. Daar moet eerst nog een bottelronde voor volgen. Ik heb geen tijd voor een starter helaas, begin ongeveer nu met koken ;D (wordt nachtwerk ::) )
En is het misschien niet ook beter om de diacetylrust in het hoofdvat te doen?

Twee liter geroerd jongbier zou toch wel genoeg moeten zijn voor totaal 30 liter bok?

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #32 Gepost op: 10-02-2003 13:43 u »
Pils-update:

Bij SG 1016 (nu een week geleden) heb ik de diacetyl-rust ingelast; vier dagen (waarvan de eerste om op te warmen) op 16o. Daarna (SG inmiddels naar 1012) alles overgeheveld in mandflessen; de grootste (15 l) in mijn koelkast geparkeerd, en dat betekende nogal wat reorganiseren ;D. De andere staan bij een graad of 10 (afhankelijk van het weer) op zolder. Eigenlijk natuurlijk te warm voor lagering, maar ik heb nu eenmaal geen andere optie. Hoewel ik nog iets zou kunnen fabrieken met leidingwaterkoeling...

De rotte-eieren-geur is bíjna weg, het schijnt nog verder te verdwijnen. Diacetyl meen ik toch nog wel te proeven, hoewel ik er niet erg in thuis ben. Het heeft nog wel een zekere romigheid. Smaak is verder erg goed vind ik, net als de bitterheid. Hoppigheid troef, en geen harde hoekige bitterheid. Toch wel flink bitter te noemen. Ben zeer benieuwd hoe dat zal zijn met koolzuur.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #33 Gepost op: 20-02-2003 12:50 u »
Ook maar even een Pils-update:

Van de rotte eieren is gelukkig niets meer te bekennen. Wat de lagering betreft heb ik tot nu toe nogal geluk met het weer, het zolderkamerbier (10 liter gedryhopt, 10 liter normaal)is steeds ruim onder de 10o gebleven.

De 15 liter in de koelkast (temp schommelt daar tussen de 0 en de 5 graden, het bier zal dan wel een graad of 3 zijn schat ik) zien er gek uit: De bovenste 4 cm is helder, daaronder wordt het troebel, met een hele duidelijke grens. Bij bovengisters zie je dat ook wel, maar dit is al bijna twee weken zo en die grens lijkt niet echt te zakken. Iemand dat vaker zo gezien? Zakken die eiwitten gewoon zo gruwelijk langzaam uit? Met dit tempo kan ik het wel een jaar lageren!

Verder vandaag het bier uit een twee literfles (ook nog in de koelkast) gebotteld in een 1,5 liter PET-fles en een Duvelflesje, met 7,5 gram suiker per liter. Die staan nu op kamertemperatuur (schijnt toch gebruikelijk te zijn voor de nagisting van een ondergist; zal wel :weetniet: ). Dit om toch alvast over een week of twee een idee te hebben van wat het gaat worden.

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #34 Gepost op: 20-02-2003 13:10 u »
Hoi Edgar,

Ik vind die 7,5 g/l wel wat veel voor een koel gelagerde pils. Er van uitgaande dat de temperatuur ca 4C was, is ca 5,5g/l wel voldoende.

Zie ook http://www.hab.brouwen.nl/Brouwen/Koolzuurgehalte.html

Herman

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #35 Gepost op: 20-02-2003 13:14 u »
Hoi Edgar,

Het niet verder uitzakken van vaste deeltjes heb ik met wijn maken ook wel eens gehad. Het blijkt dan vaak te gaan om deeltjes met een kleine lading, die elkaar afstoten, zodat de klaring niet verder verloopt. Of dit bij jou het geval is, kan ik zo natuurlijk niet beoordelen, maar het zou een verklaring kunnen zijn.
De remedie kan zijn een klaringmiddel toe te voegen.

Groeten,

A3

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #36 Gepost op: 20-02-2003 13:15 u »
Herman: Ik begrijp wat je bedoelt, maar het bier was zo plat als een dubbeltje! Ik denk dat de diacetylrust alle suikertjes heeft laten verbranden.

*edit*
Ik ga er tenminste van uit dat die vuistregel uitgaat van een bier dat met nog enige suikers erin ter lagering is gezet en zo dus z'n maximale CO2-druk bij die temperatuur kan opbouwen. Als je dat dus doet op een later moment, en ook nog tijdens het hevelen wat CO2 uitspoelt, dan gaat 'ie niet op. Vandaar dat ik ook altijd even proef.

Verder verlies je vaak ook nog CO2 tijdens het vullen (afhankelijk van een heel aantal factoren), dus ik vaar er maar niet op blind.

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #37 Gepost op: 20-02-2003 13:31 u »
Citaat

De 15 liter in de koelkast (temp schommelt daar tussen de 0 en de 5 graden, het bier zal dan wel een graad of 3 zijn schat ik) zien er gek uit: De bovenste 4 cm is helder, daaronder wordt het troebel, met een hele duidelijke grens. Bij bovengisters zie je dat ook wel, maar dit is al bijna twee weken zo en die grens lijkt niet echt te zakken. Iemand dat vaker zo gezien?

Geduld! Je bier is nog geen maand oud, het heeft even tijd nodig. Je zou het klaren kunnen versnellen door het bier in de fles voorzichtig een beetje rond te draaien, waardoor de inhoud zich weer mengt. Ook kouder zetten wil wel helpen. Alternatief is het gewoon laten klaren in de flesjes  :lessmile:  ;D

*edit* het vuistregeltje gaat niet uit van restsuikers, maar van de opgeloste hoeveelheid koolzuur. Als je dus einde vergisting het bier zou schudden gaat het verhaal niet op. Uiteraard moet je de hoeveelheden nog verminderen als je bier nog niet is uitgegist, maar we zijn toch geen Duitsers neem ik aan? (die willen nog wel eens gaan bottelen voor einde vergisting)

Herman

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #38 Gepost op: 20-02-2003 13:45 u »
Citaat
Geduld!

Ok! Bedankt voor de geruststelling :)

Citaat
het vuistregeltje gaat niet uit van restsuikers, maar van de opgeloste hoeveelheid koolzuur.

Hmmm ok tuurlijk, maar natuurlijk ook van nagisting (of beter gezegd uitgisting). Stel je vergist op 26C, dan zit er in je bier de maximale hoeveelheid CO2 voor die Temp opgelost. Zoals elke temperatuur z'n maximale gasdruk heeft voor een bepaald gas. Dan zet je het te lageren, en dan komt er niet zomaar, door het verlagen van de temperatuur alleen, meer CO2 in je bier! Dat moet nog geproduceerd worden door de gist die z'n allerlaatste beetje eten aan het oppeuzelen is. Dat kan toch niet anders? Zonder suiker geen CO2!

Zo zie ik tenminste het verband tussen CO2, temperatuur en suikers.

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #39 Gepost op: 20-02-2003 14:04 u »
Tuurlijk gaat die regel alleen op als het bier de kans heeft gehad koolzuur op te nemen. Nu ga ik er even vanuit dat de meeste brouwers hun bier laten lageren nog voor het uitvergist is. Lager je pas hierna dan kloppen de tabellen niet.

Doe dit echter niet! Ook bij uitvergist bier zal het kouder zetten resulteren in ietwat CO2 opname, met mogelijk naar binnen zuigen van zuurstof door het waterslot als gevolg. Dit alleen is al voldoende reden om niet te wachten met lageren totdat het bier uitgegist is.

Herman

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #40 Gepost op: 20-02-2003 14:14 u »
Check!

Het was dan ook niet de bedoeling. Deze gist moet een diacetylrust hebben, en die paar dagen op hogere temperatuur hebben vermoedelijk heel snel het onderste uit de kan gehaald, zogezegd. Sowieso een lastig probleempje vermoed ik, als je een diacetylrust toepast bij een ondergister.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #41 Gepost op: 27-02-2003 11:07 u »
Van de gebottelde PET-fles heb ik stiekem een klein beetje geproefd (daarna water toegevoegd, het schuim zorgde voor de verdrijving van de lucht), en hij was al zeer goed op druk en niet meer zoet. De smaak was... Pils! Heerlijk fris, hoewel iets minder bitter dan ik voor ogen had. Wel een duidelijke na-bitterheid. Het smaakte al aardig in balans (te vroeg misschien!?). Mout en hop duidelijk aanwezig en aangenaam. Geen zwavel meer in de geur. Kortom alle seinen staan op groen!

...Wachten is moeilijk...

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #42 Gepost op: 27-02-2003 11:55 u »
Hoi Edgar,

Klinkt goed! Wachten is inderdaad moeilijk. Ik gebruikte vroeger zo'n kunstofkraan met tapkraan voor de lagering en nam dan geregeld een glas direct uit de lagertank  ;D

Herman

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #43 Gepost op: 27-02-2003 12:21 u »
Hehe da's precies wat ik nu met mijn bok doe :lekkerbier: ;D

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #44 Gepost op: 28-02-2003 20:18 u »
Eerste flesje geproefd! :proost:
Of eigenlijk: aan het proeven.

De helderheid lijkt nog nergens op, hij is troebeler dan een witbier. Maar de kleur is goed, mooi goudgeel. Schuimkraag: een minuut of twee heel mooi, daarna blijft (in een Duvelglas, dus da's eigenlijk niet eerlijk) een dun laagje over.

Geur: Nog een heel klein beetje zwavel, maar wat mij betreft ruim onder de grens. Lekker zelfs. Verder ruik ik hop, maar meer nog verse ongemalen mout. Gewoon lekker. (ok ik ben niet objectief!)

Smaak: Koolzuur perfect. Flink veel, en fijne bellen. Frisse, open smaak, duidelijk moutig. Licht rinsig en heel licht samentrekkend. Weinig body. De bitterheid komt vooral na het slikken door. Niet zo bitter als een Plzen, bitterder dan een commerciële Pils. Ongeveer zo bitter als Brand Up, schat ik. Makkelijk drinkbaar.

Als 'ie ook nog helder wordt (wat ik betwijfel), is 'ie genant goed gelukt! :hoera: :dansen:

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #45 Gepost op: 05-03-2003 11:29 u »
Eergisteren de eerste 10 liter (de 10 liter met Saaz-hop in de mandfles) gebotteld. De hop dreef los bovenin de fles, en ik heb de indruk dat er daardoor niet al te veel aroma's zijn vrijgekomen. En misschien is dat maar goed ook, aangezien het niet 'hoort', en voor een licht bier als een Pils dat soort aroma niet te sterk zou moeten zijn.

Het bier zag er behoorlijk helder uit tijdens het bottelen. Ik had twee dagen tevoren de suiker toegevoegd, en het bier koud gehouden in een waterbad om te vroeg startende nagisting te voorkomen. Op die manier hoefde ik niet over te hevelen naar een bottelvat, kon ik toch goed mengen en kon de opgewervelde troep weer bezinken.

In de flesjes is duidelijk activiteit. Van bijna helder naar, nu, een sediment dat sliertig opwervelt. Het bier staat bij kamertemperatuur.

De troebelheid van het koud lagerende bier wordt vermoedelijk door eiwitten veroorzaakt. De gebottelde 1,5 liter-PET-fles heb ik bij wijze van experiment een paar uur buiten de koelkast gezet, en toen verdween 80% van de troebelheid. Echte chill-haze dus. Ik ga toch meer letten op het helder overhevelen van het gekoelde bier naar het gistingsvat. (Ik denk aan een soort 'sok' van kaasdoek om het hevelfilter heen.)

Ook het helder filteren van de maisch moet misschien toch nog preciezer. Bij mijn vorige twee bieren (Bok en Orval) was het bier wel helder, maar niet kráákhelder (ik zou zeggen een lichte tweeschijn) en zaten er toch enkele minuscule vaste deeltjes in. Overigens ook nog halverwege het (zeer rustig verlopende) spoelen. Puntje van aandacht :)

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #46 Gepost op: 10-03-2003 13:07 u »
Ok, ok, deze thread is een ego-trip. Maar misschien mag dat voor een maagdenbrouwsel.

Eergisteren heb ik een flesje geprobeerd. Het was nog niet helemáál op druk, dus er was nog iets van zoetheid, dat er niet in hoorde. Maar verder.... :o :nut: :beersmiley: :hoera: :dansen:

Oftewel... Het proefflesje bevestigd. Echt heel lekker, vond ik. Nogmaals, ik ben niet objectief. Goeie kans dat ik een typisch bijsmaakje links en rechts over het hoofd zie, maar ik ben tevreden. Het is absoluut een Pils. De kleur is perfect geworden, de helderheid was ok (de andere flesjes zijn nog iets troebel), schuim was voldoende (wordt beter als er meer druk ontstaat), geur was hoppig en fris, en ook de smaak vond ik raak. De bitterheid klapt je niet in je gezicht, maar blijft toch flink hangen. Delicaat.

Tot dusverre zijn de verwachtingen ver overtroffen. Ik weet wat ik van Oktober tot Februari ga brouwen... Erg prettig ook om meer dan één van je biertjes te kunnen drinken zonder gelijk :clownsmile: te zijn ;D

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #47 Gepost op: 10-03-2003 13:41 u »
Gefeliciteerd, Edgar!

Ik ben heel benieuwd naar jouw pils. Wellicht kunnen we eens wat flesjes uitwisselen om te zien in hoeverre onze pilzen op elkaar lijken. Jij hebt andere hop en een andere gist gebruikt, dus verschillen zullen er zeker zijn.

Enneh nu niet meteen alleen maar pils gaan brouwen, hoor. Er zijn nog zoveel andere heerlijke bieren te maken. Probeer ook eens een Weizen voor de zomer.

Groeten,

A3

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #48 Gepost op: 10-03-2003 14:05 u »
Duitse bieren zijn helemáál onontgonnen terrein voor mij, en dan bedoel ik ook wat drinken betreft. Ik ben er zeer benieuwd naar.

In ieder geval zal ik deze gist (Czech 2278 ) vaker gaan gebruiken; die moutigheid en cleanheid bevallen me zeer.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #49 Gepost op: 18-03-2003 10:55 u »
Pils-update:

Tot nu toe zijn 2 mandflessen van 10 liter gebotteld. De ene was gedry-hopt, de andere niet. Beide waren gelagerd bij een graad of 10 (tegen de gevel van een onverwarmde kamer).

Bij de niet-gedry-hopte fles heb ik 1 ml hopextract 6% toegevoegd, om de bitterheid een zetje te geven. Tot nu toe vind ik het geen daverend succes, maar het zou nog kunnen bijtrekken aangezien het bier nog duidelijk rijpende is. De bitterheid is duidelijk hoger (zou volgens Bartjens 6 punten moeten zijn en dat lijkt wel ongeveer te kloppen). Ik vind het iets te bitter en ook vrij hard bitter. Bij nader inzien was de bitterheid van het bier zonder extract ook wel voldoende en vooral zeer aangenaam. Dat bier vind ik echt een onvervalste topper. Gelukkig is ook medebrouwer Fred zeer enthousiast. Ik zal mijn uiterste best doen om een paar flesjes te bewaren voor de Orval-proeverij.

Gisteren heb ik 15 gram Saaz toegevoegd aan de 15 liter die koud staat te lageren, omdat dat zo goed beviel in de eerste mandfles. Over twee weken zal ik die bottelen.

Die 15 liter zijn nu overigens (je had gelijk Herman, geduld is beloond) ruim voldoende helder geworden. Gelukkig heb ik nog geen klaringsmiddel hoeven gebruiken; ik doe dat toch liever niet.

Tags: