Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hartig Rood  (gelezen 3983 keer)

Offline Marcus

• Boven 10 berichten
  • *
Hartig Rood
« Gepost op: 10-08-2005 17:52 u »
Hallo medebrouwers!

Ik ben van plan een redelijk moutig doch doordrinkbaar, droog en hoppig biertje te maken, en het moet vooral ook rood/rossig worden. Wat vinden jullie van onderstaand recept?
Het is vooral niet de bedoeling om een te zoet bier te krijgen, daarom de volgende vragen:
-Zorgt de Cara Red niet onmiddelijk voor een zoetere smaak? Ik heb ergens gelezen dat de suikers op de cara-mouten niet vergistbaar zijn.
-Wordt het bier zo droog als een deurmat als je een eenstapsmaisch bij 60 graden uitvoert, maw is een 70 graden stap in ieder geval aan te bevelen?

Hartig Rood

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):          10.00    Wort Size (L):    10.00
Total Grain (kg):         2.50
Anticipated OG:          1.055    Plato:             13.66
Anticipated EBC:          24.5
Anticipated IBU:          40.6
Brewhouse Efficiency:       75 %
Wort Boil Time:             90    Minutes

Grain/Extract/Sugar

%     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 10.0     0.25 kg.  Cara Red                     Duitsland        9.00     40
 60.0     1.50 kg.  Pilsener 3                    België             9.25      3
 30.0     0.75 kg.  Amber Mout                Groot Britanië  8.00     50

Hops

Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 20.00 g.     Saazer                            Whole    3.10   7.2  15 min.
 30.00 g.     Saazer                            Whole    3.10  24.4  90 min.
 10.00 g.     Hallertau Hersbrucker        Whole    3.40   8.9  90 min.

Yeast
-----

Wyeast 1214 Belgian Ale

Mash Schedule
-------------

Mash Type: Multi Step

L Water Per kg Grain: 4

Intermediate Rest Temp :      60  Time:  50
Saccharification Rest Temp :  70  Time:  20
Mash-out Rest Temp :           78  Time:  10
Sparge Temp :                     80  Time:  30

Graag jullie wijze meningen hierover!

Alvast dank ende Proost!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Hopmans

• Super lid
  • Land: nl
Re: Hartig Rood
« Reactie #1 Gepost op: 10-08-2005 19:26 u »
Sorry Marcus,

Jij hebt vragen maar ik ook.
Wat is de sparge temp?
Waarom geen Cara-Amber (Is de Engelse beter of had je nog over)?
http://www.weyermann.de/ger/produkte.asp?PN=2&idkat=4&umenue=yes&idmenue=2&sprache=1

Het recept: Volgens mij geen spelt tussen te krijgen.

Goede vragen had je trouwens.
Hier zijn ze nogmaals, want ik weet het ook niet.

-Zorgt de Cara Red niet onmiddelijk voor een zoetere smaak? Ik heb ergens gelezen dat de suikers op de cara-mouten niet vergistbaar zijn.
-Wordt het bier zo droog als een deurmat als je een eenstapsmaisch bij 60 graden uitvoert, maw is een 70 graden stap in ieder geval aan te bevelen?

:degroeten:

Offline Marcus

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 10-08-2005 23:45 u »
Hoi Hoppie,

Volgens mij is de sparge temperatuur de spoeltemperatuur.

Waarom geen cara-amber? Omdat ik niet zeker weet of caramouten het bier zoeter maken, en omdat ik ook Cara-Red wil gebruiken, dacht ik er slim aan te doen om niet ook nog eens cara-amber te gebruiken. In plaats daarvan dus ambermout die - voor zover ik het heb begrepen - "hetzelfde" werkt als pilsmout, maar dan een beetje donkerder is. Vandaar...

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #3 Gepost op: 11-08-2005 09:23 u »
Ha Marcus :proost:

Op je vragen kan ik ook niet meteen antwoord geven, maar naar mijn idee hoef je niet 30 minuten af te maischen op 80 graden. 5 minuten is ruim voldoende.
De Chimay-gist (Wyeast 1214) is een gist die erg ver kan doorvergisten, dus wat dat betreft een goede keuze, maar het geeft ook veel fruitige esters die weer niet in lijn liggen met je wens een gortdroog bier te maken. Ik zou dan ook een andere gist gebruiken. Bijvoorbeeld Wyeast 1098 (British ale): Produces beers with a clean neutral finish allowing malt and hop character to dominate. Ferments dry & crisp, slightly tart, fruity and well-balanced. Ferments well down to 65°F (18° C). Flocculation - medium; apparent attenuation 73-75%. (64-72° F, 18-22° C)
De vergistingsgraad is ongeveer even groot als de 1214, dus dat is vergelijkbaar.

Edwin

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #4 Gepost op: 11-08-2005 09:36 u »
Ha Marcus,

Caramouten zorgen voor meer dextrinen in je bier. Dextrinen zijn smaakloos, pas als ze door je speeksel verder worden afgebroken geven ze een wat zoete sensatie achter in de mond en bieden zo tegenwicht tegen de bitterheid. Wel geven caramouten een vollere smaak. Je kunt deze mout dus zeker gebruiken. Een echt zoete smaak krijg je voornamelijk bij een gebrekkige vergisting.

Ik zou geen eenstaps bij 60 graden doen. Je krijgt ook een droog bier bij 65 graden, pas bij 68 tot 70 graden krijg je echt een minder droog bier. De alfa-amylase moet ook zijn werk kunnen doen en dat gaat beter bij wat hogere temperaturen.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #5 Gepost op: 11-08-2005 09:56 u »
Je wilt een droog bier MET een goede body. Mijn ervaring is dat de Chimay gist niet zo'n goede body genereert. Het bier zou wel wat dunnig kunnen worden. Ik heb geen ervaring met het alternatief van Edwin. De Duvel gist geeft mijns inziens wel een mooie body EN een droog bier. Wyeast 1388 zou dus mijn keuze zijn. Ook de Westmalle gist geeft een droog bier met een mooi body. Dan moet je Wyeast3787 hebben.
Een mooie rode kleur is heel eenvoudig te verkrijgen met een stort van 90% pilsmout en 10% cara120. Hoe heet die cara120 van Maasland nou precies A3?
Echt heel hoppig wordt-i niet, ik zou persoonlijk naar de 40-45 IBU gaan, maar dat is persoonlijk.
Ik vind niet dat je een eenstapsmaisch doet. Dit is hetzelfde maischschema als we gebruiken voor de Westmalle tripel kloon. een 60/70 schema met een lange rust op 60 grC. Je hoeft alleen maar te verwarmen naar 78 grC en dan kun je meteen gaan spoelen.

Tips, tips, ben benieuwd wat je gaat doen. Had je overigens een bierstijl in gedachten?

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #6 Gepost op: 11-08-2005 10:15 u »
Hoe heet die cara120 van Maasland nou precies A3?

CaraMünich, dacht ik.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #7 Gepost op: 11-08-2005 10:41 u »
Hallo medebrouwers!

Ik ben van plan een redelijk moutig doch doordrinkbaar, droog en hoppig biertje te maken, en het moet vooral ook rood/rossig worden.

DAT is precies de American Red Amber volgens een recept van Herman wat wij met ons Gilde hebben gebrouwen, die smaakomschrijving klopt gewoon helemaal!

Ik ga even helemaal buiten jou recept om en beveel meteen het recept aan wat ik heb gebrouwen (met het Gilde hebben we allen met verschillende hop en gistvarianten gebrouwen)

Als recept kan ik zo eerst alleen het logboekformulier van het ONK bij de hand:

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #8 Gepost op: 11-08-2005 10:44 u »
o ja nog even dit de gist die daar in staat kun je waarschijnlijk niet aankomen (tenzij je een verse fles freeminer trafalger weet te bemachtigen ik denk dat de gist die Edwin suggereerde een uitstekend alternatief is.

:degroeten:

Johannes

Offline Marcus

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 11-08-2005 11:20 u »
Tjonge wat een boel tips!  :duimop:
Laat ik die gist in ieder geval bewaren voor een Chimay-kloon poging. Die is hier vast wel te vinden. Ik ga voor dit bier de Westmalle gist opkweken, aan een andere Wyeast kom ik niet meer zo snel...
Een bierstijl had ik niet echt in gedachten, maar mijn idee doet me een beetje denken aan Palm en de Koninck. Ik wil het alleen pittiger en iets droger hebben.
MO, zou het rode ook lukken met mijn zelf bedachte storting, of raad je me dat af ten opzichte van jouw voorstel met pilsmout en cara120?

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #10 Gepost op: 11-08-2005 11:38 u »
De kleur van mijn stort zit rond de 24, je komt met jouw stort dus op dezelfde prachtige rode kleur terecht.

Offline Marcus

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 11-08-2005 11:48 u »
Dan hou ik het bij mijn eigen stort. 't Is trouwens een prachtig spul om te zien, die Cara Red. Er zit in de korrels echt een rooie gloed. Oe ik heb er enorm veel zin in om te beginnen!

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #12 Gepost op: 11-08-2005 12:21 u »
Ha Marco :proost:

Succes met je brouwsessie!
Westmallegist is een mooie gist. Let er wel op dat de vergistingstemperatuur niet te hoog is. De esters die dan gevormd worden zijn minder aantrekkelijk voor jouw bier. Probeer de vergistingstemperatuur rond de 18 graden te houden. Om de vergisting dan goed te laten verlopen is een goede giststarter nodig. Daar is hier op het forum al uitgebreid over gediscusieerd, dus heel veel succes!

Edwin

Tags: