Hallo Allen,
Gisteren heb ik de brouwkleren weer eens aangetrokken en een La Chouffe-achtig biertje gebrouwen.
Recept Voor 20 liter:
Pilsmout 6000 g
Tarwemout 250 g
Donkere Kandij 250 g
Saaz 3% 15 (First Wort Hopping)
Saaz 3% 60 g (60 min)
Hallertau Hersbrucker 3% 50 g (4/5 25 min; 1/5 2 min)
Koreanderzaad 20 g (5 minuten gekookt)
Opgekweekte Chouffe gist
De tarwe voeg ik toe omwille van de schuimkraag.
Het water (24l) heb ik van te voren even gekookt, het water in de stad Groningen heeft een gemiddelde hardheid van 10D.
Ik heb gemaischt met ca 22 liter.
Temp 56 60 70 75
Minuten 15 30 30 5
Het was mijn bedoeling een hoppig, niet te bitter maar wel fris en fruitig biertje te maken. Het streefgetal voor de originele dichtheid is ca SG1074.
Afijn, het brouwen is gelukt, vraag alleen niet hoe!
Een rampdag was het

Bierbrouwen hoort leuk te zijn, dat was het dit keer niet zo.
Ik had in alle eigenwijsheid maar eens besloten te gaan brouwen zonder echte voorbereidingen, m.a.w. er stond niets klaar. Tijdens het brouwen zocht ik alle benodigdheden bij elkaar om deze te reinigen.

1 uiteraard kon ik niet alles vinden. Het waterslot voor mijn gistingsvat is nog steeds zoek, een theedoek doet vervangende dienst....
2 Te laat met schoonmaken gistingsvat, koelen kon pas later beginnen.
3 Het koelen werkt niet!!! Ik krijg met geen mogelijkheid het wort door mijn tegenstroomkoeler heengezogen, ik spuug aldoende nogal wat litertjes uit (snif). Wat blijkt, bij het monteren na schoonmaken heb ik de gardenakoppelingen omgewisseld. Het is best moeilijk zuigen als de hardware niet meewerkt.
Afijn door al dit gedoe ben ik vele litertjes kostbaar bier verloren :-(
Geleerde lessen:
1 Niet onder tijdsdruk brouwen (juist ik ging nog op visite)
2 Toch maar weer alles van te voren klaarzetten
3 Test de tegenstroomkoeler eerst maar eens op bijv. een vat sulfietoplossing
Goed ik heb uiteindelijk toch nog zo'n 16 liter van zo'n 1074 weten te fabrieken. Nu maar hopen dat er niet al te veel speeksel (!) aan de slang is blijven hangen. Normaliter heb ik nooit problemen met hevelen, de slang blijven ook altijd netjes schoon. Dit keer moest ik echter wel vol met de mond aanzuigen...
Nu maar duimen dat het goed komt. Met zo veel tegenslag zou dit biertje toch ook niet nog eens bederven!!?

Herman