En jawel... Guinness

Gestart door Edwin, 23-12-2003 20:18 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JWVG

Ik zou de ongemoute granen even opkoken om e.e.a. goed bereikbaar te maken voor de enzymen (of het zetmeel te verstijfselen) en dan gewoon op 1 temp maischen. Volgens mij is dat behoorlijk gebruikelijk bij dit type.

 :degroeten: JW.

Jacques

Citaat van: Adrie op 04-03-2004  14:24 uZoiets noem je onzinnig, omdat in ongemoute granen geen enzymen zitten  ;D . Je moet om zijn minst een deel van de mout bij de ongemoute granen doen om bij 40 en 50 graden enzymatische afbraak te krijgen.

Hoi Adrie,

In ongemoute granen zitten wel degelijk enzymen want hoe zou anders kan er een kiempje groeien uit een graankorreltje. Door het mouten wordt wel de aanmaak van nieuwe enzymen sterk bevorderd en mout bevat dan ook veel meer enzymen dan ongemoute granen. Jouw opmerking dat Edwin er goed aan doet bij de ongemoute granen mout toe te voegen is dan ook een hele goede.  :weetbeter:

 :degroeten: Jacques

Adrie

Brouwers,

Aanstaande zondag ga ik voor het eerst brouwen in mijn HERMS. Zoals gezegd wordt het een droge Stout, hopelijk in de buurt komend van de bekende Guinness (de originele). Hier het recept:

Black Adder Stout

A ProMash Recipe Report

Recipe Specifics
----------------
Batch Size (L):         26.00     Wort Size (L):     26.00
Total Grain (kg):         5.00
Anticipated OG:         1.045    Plato:                11.31
Anticipated EBC:         62.7
Anticipated IBU:          39.6
Brewhouse Efficiency:     80 %
Wort Boil Time:              90    Minutes


Grain/Extract/Sugar
   %     Amount     Name                                  Potential EBC
-------------------------------------------------------------
 66.0     3.30 kg.  Pilsener 3 - Dingemans              1.037      3
 20.0     1.00 kg.  Flaked Barley                           1.032      5
  6.0     0.30 kg.  Aromamout (Amber 50) - Dingem 1.037     66
  8.0     0.40 kg.  Roasted Barley                         1.030   1523

Potential represented as SG per pound per gallon.


Hops
   Amount     Name               Form    Alpha  IBU   Boil Time
----------------------------------------------------------
 20.00 g.     Wye Target       Whole   10.50  21.8  90 min.
 30.00 g.     Goldings - E.K.   Whole    5.70   17.8  90 min.


Yeast
-----
Wyeast 1084 Irish Ale


Mash Schedule
-------------
Mash Type: Multi Step
Grain kg:     5.00
Water L:     17.50 - Before Additional Infusions
L Water Per kg Grain: 3.50 - Before Additional Infusions

Saccharification Rest Temp :  67  Time:  90
Mash-out Rest Temp :           78  Time:   5
Sparge Temp :                     80  Time:   0

Total Mash Volume L: 20.84 - Dough-In Infusion Only

All temperature measurements are degrees Celsius.

De paar procenten ambermout heb ik toegevoegd om te compenseren voor de te lichte pilsmout. In de echte stout wordt immers Pale mout gebruikt. Liever had ik Viennamout hiervoor gebruikt, maar die had ik niet. Oorspronkelijk werden ook donkerder moutsoorten voor stout gebruikt dan pale mout. 8% geroosterde gerst lijkt me genoeg voor de gebrande smaak en de kleur. Ook Wheeler en Protz gebruiken dit percentage (8,5% om precies te zijn).
Het zakje gist is ondertussen opgestart. Hij ligt al een tijdje te wachten, dus ik begin op tijd.

Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat in mijn nieuwe installatie en houd jullie uiteraard op de hoogte.

Groeten,

A3

MO

A3,
waar heb je de gerstevlokken en geroosterde gerst gekocht? Brouwland?
En ga je de niet gemoute gersten nu wel of niet voorbehandelen?
In ieder geval heel veel succes met je nieuwe installatie.
gr
MO

Adrie

Ha MO,

De geroosterde gerst komt van Brouwland, de gerstevlokken van de natuurvoedingswinkel. Ik heb besloten om de ongemoute gerst niet voor te gaan behandelen. Dit met name omdat Wheeler en Protz deze voorbehandeling niet aangeven. Ik ga het gewoon proberen. Mislukt het, dan doe ik  het de volgende keer anders.

De gist staat lekker te pruttelen in de giststarter. Nog 1 nachtje slapen...

Groeten,

A3

Adrie

Brouwers,

Het is gelukt. De Stout staat in het gistingsvat met een begindichtheid van 1048.
Ik  heb toch maar ingemaischd op 51 graden en na 10 minuten doorverhit naar 67 graden.

Groeten,

A3

Adrie

Brouwers,

In mijn nieuwe gistingsvat heb ik de mogelijkheid om een temperatuursonde in het bier te hangen. Vanmorgen bleek de temperatuur van het bier 23 graden te zijn, terwijl de omgevingstemperatuur 18 graden was. En dat terwijl de gisting nog niet eens op volle snelheid is. Dit is dus een punt om goed in de gaten te houden: de vergistingstemperatuur kan gemakkelijk vijf graden hoger zijn dan de omgevingstemperatuur!

Groeten,

A3

Johannes

???

Dat is een erg groot verschil! Ik had eerder verwacht dat er zo'n 2 graden verschil tussen zou zitten.
Toch maar 's kijken hoe ik een thermometer in mijn lagerfles kan hangen.

 :degroeten:

Johannes

Adrie

Brouwers,

Op het hoogtepunt van de vergisting was de temperatuur 24,7 graden, terwijl de omgevingstemperatuur op 19,5 maximaal lag.

Vandaag heb ik de Stout overgeheveld want de vergisting leek bijna ten einde. Een dichtheid heb ik niet gemeten, omdat mijn nieuwe dichtheidsmeter te lang bleek voor mijn 100 ml maatcylinder  :echtboos: . Eerst maar een 250 ml bestellen dan (elke keer weer bijna een flesje door de gootsteen. Of toch maar een refractometer bestellen?). Het bier leek al verrassend veel op een Guinness. Het lijkt er inderdaad op dat de Wyeast Irish Ale hetzelfde smaakprofiel geeft als de Guinness gist. Ik moet zeggen dat ik het bier opvallend mild van smaak vond, hoewel het nog erg jong is. Ik ben benieuwd hoe deze uit gaat pakken.

Groeten,

A3

Bas

Citaat van: Adrie op 17-03-2004  21:08 u... Of toch maar een refractometer bestellen? ...
Uit ervaring (ik heb een refractometer): de beste metingen krijg als je de refractometer metingen met hydrometer metingen combineert. Dus ;)  De refractometer los gebruiken vind ik iets te onbetrouwbaar.

Grt, Bas H.

JWVG

H3,

ik ken het probleem van de dichtheidsmeter - daarom hou ik angstvallig vast aan degene die in mijn eerste pakket zat die ik in de VS kreeg - die past nl. wel in een 100 ml. cylinder. Inmiddels heb ik een mooie nieuwe gekocht bij Brouwland, maar die past dus niet. Inderdaad - 1 flesje per keer is veel te veel...

JW.

MO

Ik heb een densimeter gekocht in Drenthe in Valthermond die makkelijk past in een 100 ml maatcylinder. Omdat mijn familie daar woont kom ik daar een paar keer per jaar en ik wil er best 1 of meer meenemen voor geinteresseerden.

gr
MO (sorry voor off-topic)

Adrie

Ha MO,

Bij dezen meld ik mij aan voor zo'n hydrometer!

Groeten,

A3

MO

A3,
Eind april ga ik weer die kant op, herinner er me tegen die tijd maar eens aan.

Hoe meer ik erover nadenk, hoe benieuwder ik word naar die Guiness van je. Ik hoop zo dat het een topper wordt.

Overigens in je recept hier in de thread staat de Wye hop, en op je site heb je het over Target. Welke hoppen heb je nu precies gebruikt?

gr
MO

Adrie

ha MO,

Officieel heet hij Wye Target, vandaar.

Groeten,

A3

Adrie

Brouwers,

De watersloten pruttelen niet meer, het bier lijkt helder (voor zover je dat in zo'n donker bier kunt zien), de flessen komen eraan, dus van het weekend ga ik de stout bottelen (en proeven!). Ik hoop dat hij dan nog op tijd op druk is om hem in te sturen voor de ONK (ik mag Edwin natuurlijk niet teleurstellen door geen bieren in te sturen).
Een stout heeft van nature weinig koolzuur, dus ik denk erover om te bottelen met 5 gram suiker per liter voor de nagisting. Heeft iemand ervaring met of gedachten over de beste dosering voor een stout?

Groeten,

A3

Adrie

Citaat van: Adrie op 25-03-2004  13:04 uEen stout heeft van nature weinig koolzuur, dus ik denk erover om te bottelen met 5 gram suiker per liter voor de nagisting. Heeft iemand ervaring met of gedachten over de beste dosering voor een stout?

OK,ik heb het antwoord al gevonden op internet. Zie deze interessante link. Bij een lageringstemperatuur van 16 graden, een CO2 volume van 2,0 en gebruik van kristalsuiker, kom ik dan uit op 3,53 gram suiker per liter.
Als ik het met ProMash bereken, kom ik trouwens uit op 4,11 gram per liter. ProMash rekent trouwens met Corn Sugar, dus wellicht geeft dit een ander getal dan rekenen voor gebruik van kristalsuiker. Ik denk dat ik 4 gram per liter ga gebruiken, dan zit ik wel goed.

Groeten,

A3

JWVG

H3, de onvolprezen Korzonas geeft equivalenten qua CO2 productie. Het is voor het bottelen van 5 gallon (~ 19 L) bier met vrij veel CO2, maar het gaat jou natuurlijk om de verhoudingen:

125 g dextrose (glucose of corn sugar) = 200 g dried malt extract = 115 g sucrose (tafelsuiker) = 205 g honing = 440 g melasse.

Ik neem aan dat dit gebaseerd is op de hoeveelheid metaboliseerbare C per gewichtseenheid van het substraat.

Je moet dus in principe een beetje compenseren voor sucrose t.o.v. corn sugar, maar niet zoveel

:degroeten: JW.

Adrie

Gisteravond heb ik de stout gebotteld. De einddichtheid was 1013 en het bier smaakte zoals het smaken moet: naar Guinness, maar dan iets zwaarder en voller. Benieuwd hoe die is met koolzuur. Ik heb gebotteld met 4,2 gram suiker per liter en de totale hoeveelheid gebotteld bier was 21 liter.

Groeten,

A3

Adrie

Citaat van: JWVG op 25-03-2004  16:16 u125 g dextrose (glucose of corn sugar) = 200 g dried malt extract = 115 g sucrose (tafelsuiker) = 205 g honing = 440 g melasse.
JW.

Ha Jan Willem,

Hartelijk bedankt voor deze nuttige informatie! :groots: Ik ga deze gegevens snel inbouwen in mijn brouwspreadsheet en heb trouwens naar de maker van Promash een mail gestuurd of hij hetzelfde wil doen.

Groeten,

A3

MO

Volgende week gaat mijn bierbuurvrouw brouwen met de Chimay gist. Vanuit drie flesjes opgestart, en binnen 24 uur veel activiteit. Wat denken jullie: een stout met de Chimay gist, vergisten bij ca 18 grC, zou dat wat worden. Of mag ik 1 of 2 flesjes van jou gebruiken A3?

gr
MO

Adrie

Een stout met Chimay gist. Tja, het is in ieder geval een boeiend experiment. Maar ik ben ook graag bereid om twee flessen te leveren, hoor.

Groeten,

A3

MO

Zij gaat overigens geen stout brouwen, maar weer de Chimay met kaneel (zie eerder onderwerp), maar als ik haar lief aankijk dan mag ik misschien wel de gistkoek na lagering gebruiken. OK, niet voor een stout dan, daar gebruik ik liever jouw Wyeast gistjes voor, A3.

gr
MO

Adrie

Brouwers,

Het is wel een recordbiertje, zeg. Anderhalve week na het bottelen is het bier helder (alleen te zien door er een supersterke lamp achter te houden) en uitgegist op fles. Tijd dus om te proeven.

Allereerst valt op dat de 2,2 volumes CO2 waar ik op gestuurd had toch iets te weinig is. Dit bier is net zo plat als de Guinness, er is een lichte koolzuurprikkeling op de tong merkbaar. Dit hoort wel bij de stijl, dus in die zin klopt het. Maar helaas levert het geen schuimkraag op. Guinness lost dit op door een stikstofgaspatroon in het blikje te stoppen of het bier te tappen op stikstof, waardoor de typische Guinness-schuimkraag ontstaat. Die ontbreekt dus totaal bij mijn versie. Wellicht is het beter als ik het bier een keer bij hogere temperaturen inschenk, nu was hij ongeveer 10 graden celcius. En zoals je weet hoor je een stout bij 15-20 graden te drinken.

De smaak en geur zijn echter wel typisch Guinness. De gebrande, metalige, enigzins zurige smaak overheerst, samen met wat koffie-achtige smaken. De bitterheid is prima en het bier heeft precies genoeg body en is dus wat mij betreft perfect in balans. Het is echter wel te merken dat de begindichtheid hoger is dan bij de Guinness, want het bier smaakt iets te sterk en komt daardoor minder zacht en mild over dan de Guinness. Volgende keer toch maar naar een begindichtheid van zo'n 1039.

Al met al ben ik wel tevreden met het resultaat (het eerste bier in mijn HERMS). Volgende keer zou ik sturen op een lagere begindichtheid en iets meer koolzuur op de fles (2,5 volumes CO2).

Groeten,

A3

MO

Zou het echt heel vies worden als je een normale CO2 druk zou maken met 7-8 g/L suiker? ALs ik jou ervaring zo lees dan ga ik mijn stout op die manier maken.
gr
MO

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.