En jawel... Guinness

Gestart door Edwin, 23-12-2003 20:18 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edwin

Ha mannen  :proost:

Gisteren mijn Ierse buurman op bezoek gehad en hij was onder de indruk van mijn kerstbier (en WMd).

Het idee opgepakt om samen een brouw te maken en wel de Guinness. Nu heb ik het recept in het boekie van Derek Walsch opgezocht en dit recept in elkaar gedicht:

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):          15.00    Wort Size (L):     15.00
Total Grain (kg):         3.12
Anticipated OG:          1.039    Plato:              9.75
Anticipated EBC:         113.8
Anticipated IBU:          47.2
Brewhouse Efficiency:       64 %
Wort Boil Time:             90    Minutes

Grain/Extract/Sugar

   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 65.0     2.03 kg.  Palemout 7 - Dingemans        BelgiĆ«         1.037      8
 10.0     0.31 kg.  Roasted Barley                Belgium        1.030   2000
 25.0     0.78 kg.  Flaked Barley                 America        1.032      5

Hops

   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 15.00 g.     Nugget                            Whole   12.00  27.6  90 min.
 15.00 g.     Hallertau Northern Brewer         Whole    8.50  19.6  90 min.


Yeast
-----

Wyeast 1084 Irish Ale


Mash Schedule
-------------

Mash Type: Multi Step

L Water Per kg Grain: 3.00 - Before Additional Infusions

Intermediate Rest Temp :      65  Time:  75
Saccharification Rest Temp :  67  Time:  45
Mash-out Rest Temp :          78  Time:   5


Ikzelf zit te dubben rond de hopsoorten. Derek noemt een hele waslijst waarvan ik niet eerder gehoord had en ook het zelf roosteren van gerst vind ik niet zo'n leuk idee.

Heeft iemand aanvullende informatie (uit Wheeler en huppeldepup) over dit recept?

Ik ga zaterdag naar Brouwland, dus dan hoop ik wat mee te kunnen nemen.

Edwin

JWVG

Ha die Edwin,

het ziet er eigenlijk vrij goed uit, al is 10% geroosterde gerst volgens mij wel iets aan de hoge kant. Die hoef je overigens niet zelf te roosteren - dat verkopen ze gewoon bij Brouwland. Volgens mij werkt geroosterde mout ook prima, maar dit is natuurlijk meer authentiek. Verder lijkt de storting prima. Ook de hopgift (uitsluitend aan het begin van de kook) lijkt me prima, al zou ik i.p.v. northern brewer misschien fuggles gebruiken. Een maischschema van 65 C en 67 C lijkt me onzinnig - ik zou gewoon een 1 temperatuursmaisch doen op 66C tot je conversie hebt, dat is nog authentiek ook.

Ik kan me herinneren dat sommige mensen de irish ale gist wat minder vinden omdat die vrij veel diacetyl geeft. Je zou kunnen overwegen om een andere Wyeast (london ale?) te gebruiken, maar wellicht weten anderen op dit forum daar meer van.

 :degroeten: JW.

MO

Guiness is toch een ondergistende vriend? Welke vergistings temperatuur ga je gebruiken en hoe ga je die aanhouden?
gr
MO

TVERSCH

Hoi Edwin,

Ik zou ook voor een  Britse hopsoort kiezen zoal Jan-Willem al schrijft. Maar voor de kleur zou er volgens mij flink wat meer donkere mout en/of kleurstof in moeten.
Volgens mij is Guinness echt bijna zwart, en dat haal je met 113,8 ebc  niet.
De R8 kloon was iets in de 160 ebc, en die was nog diep rood van kleur.
Een flinke dosis chocolade mout of carafa kan volgens mij geen kwaad.

Theo


JWVG

Martin,

guinness is bovengistend, zoals trouwens alle traditionele angelsaksische bieren. Gewoon een Engelse of Ierse gist, en vergisten op een graadje of 18 zou ik zeggen.

Theo, volgens mij was die Rochefort echt geen 160 EBC. Ik heb trouwens sowieso het gevoel dat die kleur berekening niet zo goed werkt voor heel donkere bieren. Ik heb trouwens nog eens teruggerekend naar mijn haverstout, en daar zat ongeveer even veel donkere mout in als Edwin nu voorstelt. Dat bier was niet best, maar wel goed donker. Ik neem dus terug wat ik zei over de hoeveelheid geroosterde mout, Edwin. Lijkt me wel goed zo.

 :degroeten: JW.

Edwin

Ha Mannen

Bedankt voor jullie snelle reactie. Wat betreft de kleur: Walsh geeft aan een EBC van zo'n 117-124. Het hangt een beetje af van de kleur van de gebrande gerst hoe donker het uiteindelijke recept wordt. Als dat te licht blijkt, dan pas ik dat iets aan met carafa special.
Ik hoopte al niet te hoeven roosteren, en jullie reacties bevestigen dat. Mooi.
Voor wat betreft de gist...Walsh geeft de genoemde Wyeast aan. Ik vertrouw natuurlijk ook op de ervaringen van JW, dus dat wordt kiezen uit twee gisten. Misschien heeft de zeewse gistbank de juiste gist op voorraad?

Edwin

Jacques

Hoi Jan Edwin,

Ik zou zeker gaan voor het gebruik van de Wyeast 1084 Irish Ale. Ik heb begrepen dat het vrijwel zeker is dat dit de originele gist is van Guinness. Dan ga je toch geen andere gist gebruiken als je een monument van de bierklassiekers wilt nabrouwen.
Die extra diacetyl die de gist aanmaakt is volgens mij essentieel noodzakelijk als tegenhanger van de grote hoeveelheid donkere (gebrande) mout. Guinness wordt door sommigen beschreven als 'Black Velvet'. Het zachte fluwelige is naar mijn idee afkomstig van de diacetyl.
In de porter die ik heb gebrouwen met deze gist vond ik de hoeveeheid diacetyl in ieder geval niet storend.

 :degroeten: Jacques

Edwin

Ha mannen

Ik ga voor de Wyeast 1084. Als hop wil ik oa gebruik maken van EK goldings en een andere britse hop (nugget of zo) Northern Brewer wordt ook genoemd. Ik zoek eigenlijk een andere hop naast de EK Goldings die ik ook in andere recepten nog kan toepassen. Dan lijkt me Northern Brewer wel een mooie hop.

Het recept begint vorm te krijgen!

Edwin

Adrie

Ha Edwin,

Je vroeg nog wat Wheeler en Protz erover te vertellen hebben. Eergisteren is het boek bij mij binnengekomen, dus laat ik er gelijk even in kijken.
Voor 25 liter, 1048 OG, 45 IBU en 200 EBC geven zij het volgende recept:
Pale mout 3,9 kg
Flaked barley 1,5 kg
Roast barley 0,5 kg.

Target hop 30 g 90 minuten koken
Goldings hop 45 g 90 minuten koken.

maischschema: 90 minuten op 67 graden.

Maar zij benadrukken dat de recepten die in het boek staan niet gezien moeten worden als klonen van het genoemde originele bier, maar meer als een benadering en als een voorbeeld van het biertype.

Groeten,

A3

BuBS

Edwin,

Ik brouw regelmatig een stout/porter/Russian Imp stout en mijn ervaringen zijn, dat je het best Fuggles kan gebruiken en bij de zwaardere types de Norther Brewer. Ik gebruikte altijd de Guinness gist( Wyeast en gistbank ), maar ik vind deze iets te hard en te fruitig. De Guinness van de gistbank gist heel ver uit, verder dan de Wyeast. Tegenwoordig gebruik ik de British Ale 2, voor mijn stouts, deze is wat zachter. Mijn laatste stout ( 17 liter ) bevatte 570 gram zwarte mout 1200 gr en was pik zwart en had een kleur van 100 EBC

Gr Kees

MO

A3, ik zoek al een half jaar naar de W&P. Mijn boekhandel vertelde me dat-i op was en dat er een nieuwe druk aan zat te komen (augustus 2003). Waar heb jij hem vandaan?
gr
MO

Adrie

Ha Martin,

Ik heb hem besteld bij Bol.com. Binnen 5 werkdagen was hij binnen.

Groeten,

A3

Bubblegun

Ik heb hem een paar maanden terug besteld bij Proxis.be
ISBN: 1887167021


Greetz,

Frederik.

Adrie

Hoi Edwin,

Heb je de Guinness al gebrouwen? En zo ja, volgens welk recept?

Mijn nieuwe brouwinstallatie is bijna klaar (als het goed is krijg ik vrijdag de vaten gelast en al terug). Mijn plal is om dan binnen twee weken mijn eerste brouwsel in de installatie te maken en ik was van plan om, jawel, de Guinness te brouwen. Dit om een vriend die mij met vervoer heeft geholpen te plezieren. Hij heeft een tijdje in Ierland gewerkt en mist de Guinness. Eens kijken of het lukt om iets te brouwen dat in de buurt komt.

Overigens las ik dat de originele, Ierse Guinness een mengbier is van een beetje verouderd bier met veel vers bier om het een klein beetje zurig/wrangig karakter te geven. Dit soort fijnslijperij laat ik echter nog maar even achterwege. Ik ben trouwens wel van plan om de Wyeast 1084 te gebruiken. Het recept dat ik ga gebruiken post ik nog wel.

Groeten,

A3

Edwin

Hoi A3  :proost:

Ik heb wel alle spullen in huis, maar ik heb het bier nog niet gebrouwen. Ik had ook begrepen dat het om een versneden bier gaat, maar ik had ook begrepen dat dit met de Wyeast niet noodzakelijk is. Ik meen dat er melkzur oid nodig is en dat zou in het zakje zitten. Ik denk ook niet dat het een rake kloon wordt, maar ik hoop wel in de buurt te komen.

Ik zie dat ik mijn aangepaste recept nog niet gepost heb. In ieder geval ga ik voor single-fusion op 67 graden en in ieder geval EK goldings. Ik denk dat daar nog Northern Brewer bij komt.

Edwin

Adrie

Melkzuur in het zakje  ??? . Dat is interessant. Ik ben benieuwd en hoop dat het er dan los bijzit, want dan kan ik altijd nog bepalen of ik het bij het bier mieter. Overigens denk ik dat ik Target en EK Goldings ga gebruiken, dus dat wordt nog een interessante vergelijking (eventueel, misschien ooit nog eens...). Verder ga ik ook voor de eenstaps infusie bij 67 graden, dus verder zouden onze bieren vergelijkbaar moeten zijn.

Groeten,

A3

Edwin

HA3  :proost:

Ik heb het niet uit eerste hand hoor, en daarbij kan het ook weer heel goed zijn dat ik de spreekwoordelijke bel heb horen luiden.

Edwin

Adrie

Ha Edwin,

Nog niet gebrouwen, zeker?

Ondertussen heb ik de ingrediƫnten ook binnen, maar ik zie zo snel geen apart zakje met melkzuur, dus dat verhaal kunnen we wel onder de categorie "broodje aap" scharen.

Groeten,

A3

MO

Heren
welke willen jullie eigenlijk brouwen, de normale Guiness die je overal in GB van het vat krijgt, of de export versie (die ik vroeger heel heftig vond maar toen was ik nog niet zo'n proever), volgens mij alleen op de fles verkrijgbaar. Ze verschillen nogal in bitterheid, zo uit mijn hoofd. Beide recepten worden door de W&P gegeven, maar van een zuurtje (volgens W&P Brettomyces (of hoe schrijf je dat) wordt alleen gerept in de export versie.
gr
MO

Edwin

HA MO  :proost:

Ik ga voor de gewone versie. En nee, nog niet gebrouwen. De buurman moet wel meedoen en dan wordt agenda's trekken toch al een stuk lastiger dan in je uppie brouwen. Ga zaterdag wel brouwen, maar wat anders. Ik post dat nog wel...

Als er geen melkzuur in de gewone zit, dan lijkt me dat geen probleem (komt me eigenlijk ook wel goed uit). Ik moet Walsch er even op naslaan, maar volgens mij schrijft hij wel over melkzuur in de gewone versie.

Edwin

Adrie

Heren,

Ik ga ook voor de "echte", alhoewel ik niet een deel ga laten verouderen, zoals naar verluid bij Guinness wel gebeurt. En ik ga ook geen melkzuur toevoegen. Eigenlijk wil ik gewoon een lekkere stout brouwen en maakt het me niet zoveel uit of hij een exacte kloon van Guinness is. Ik ga trouwens wel voor het recept uit Wheeler en Protz, dus met Target en EK Goldings. Het zal echter nog wel even duren voor ik hem ga brouwen, want zoals gezegd moet eerst mijn installatie klaar zijn, inclusief pomp.

Groeten,

A3

Adrie

Brouwers,

Voor het stoutrecept is een eenstapsmaisch de aangewezen methode, omdat het een Brits/Iers recept betreft. Maar er zit ook een aanzienlijk deel ongemoute granen in (gerstevlokken). Nu heb ik geleerd dat ongemoute granen toch eigenlijk een 40- en 50-gradenstap nodig hebben om de gomachtige stoffen en eiwitten af te breken. Wat is wijsheid in deze? Is 20% te weinig om je er zorgen over te maken of moeten we toch maar inmaischen bij 40 graden?

Edwin, hoe ga jij het doen met je Guinness?

Groeten,

A3

P.S. Als ik aanstaande zaterdag mijn HERMS afkrijg, ga ik de zondag erna (14 maart) brouwen.

Edwin

Ha Adrie,

ik was van plan om de ongemoute granen te maischen op 40 en 50 graden en dit dan aan de rest toe te voegen om dan verder te maischen. Tja, hoe noem je zoiets?

Edwin

Adrie

Ha Edwin,

Zoiets noem je onzinnig, omdat in ongemoute granen geen enzymen zitten  ;D . Je moet om zijn minst een deel van de mout bij de ongemoute granen doen om bij 40 en 50 graden enzymatische afbraak te krijgen.

Groeten,

A3

Edwin

Kijk, weer wat geleerd  :-[

dan zou ik 'gewoon' alles bij elkaar doen en een single-maisch uitvoeren...

Edwin

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.