Rochefort 8 - Gezamenlijk recept

Gestart door Herman, 11-07-2002 01:03 u

Vorige topic - Volgende topic

Herman

Hallo allen,

Ik ben van plan een kloon te maken van een van mijn favoriete bieren. Af en toe is het zelfs de favoriet: Rochefort 8. Ik weet dat JW hier ook wat mee wil bereiken, vandaar mijn vraag aan jullie allen: laat ons eens een recept samenstellen voor een kloon van Rochefort 8.

Ik zal nog even in mijn literatuur neuzen en internet raadplegen voor aanwijzingen aangaande het recept. Een ding dat ik wel weet is dat we in elk geval de Rochefort gist gaan opkweken (is er een Wyeast variant JW?). Verder schijnt de Carafa Special dehusked gebruikt te worden.

Ik heb ooit al eens een kloon geprobeerd, dit zal ik ook meenemen in de discussie.

Ik realiseer me dat de bijdragen door vakantieperikelen tegen kunnen vallen, laat dit jullie echter niet weerhouden te reageren. Ook late reacties zijn meer dan welkom!!!

Wordt vervolgd!
Herman

PS ik had nu geen tijd om een eerste versie van een recept te geven, deze volgt nog wel.

PPS Misschien is dit een leuke gelegenheid om gezamenlijk een bier te brouwen volgens een recept en dit op een later moment te evalueren met z'n allen!?

JWVG

Ha die Herman,

prima idee! Dat stond inderdaad op mijn verlanglijstje, ik heb ook al een voorlopig recept, maar heb dat hier niet bij me. Zo uit het hoofd weet ik dat er pilsner, bruine kandij, special B, dehusked en maisvlokken (sic) ingaan. Ja, de Wyeast Belgian Abbey II is van Rochefort. Ik wil op zich best proberen om Rochefort gist op te kweken (uit Rochefort 6 dan maar, die gist is waarschijnlijk nog het beste) maar hou de Wyeast wel achter de hand. Kom maar op met een eerste recept, dan zal ik de mijne morgen ook posten. Lijkt me leuk om met een paar mensen (ik weet dat Jacques ook erg van Rochefort houdt - hint) hetzelfde te brouwen.

Groetjes, JW.

Adrie

Heren,

Wat een uitstekend initiatief in deze stille vakantietijden. De Rochefort 8 is ook één van mijn top-5 bieren, dus ik doe ook graag mee!

Groeten,

A3

JWVG

Laten we het dan ook goed doen, en hierbij afspreken dat we elkaars bieren ook gaan proeven. Hetzij via de post, hetzij via een bierproefavond bij iemand thuis (Adrie en ik wonen mooi centraal  ;) ). Dat zal dan overigens nog wel een tijdje duren, want dit is natuurlijk wel bier dat een tijdje moet staan.

Jan Willem.

fritz

Goed idee!  :biersmile:

Zoals ik al in m'n thread van de Bosberg Blanche aangaf, was een Rochefort/Westvleteren stijl de volgende kandidaat.
Ik denk dat we wel een aantal kandidaten kunnen vinden om aan dit project (!) te kunnen deelnemen

:proost2:

Fritz

Edwin

En hier is de volgende  :proost:

Ik doe ook wel mee. Ik heb enkele maanden geleden een Rochefort-kloon geproefd van een van Roerstokleden en die was bijzonder lekker en treffend. Ik meen me te herinneren dat het recept in het clubblad heeft gestaan die ik nu natuurlijk ook niet bij me heb.

Edwin

Herman

Hoi allen,

Ik ben blij dat er zoveel enthousiastelingen zijn! Ik denk dat een meeting wel het leukste is, al was het alleen maar opdat we dan eindelijk eens de gezichten die bij de namen horen kunnen aanschouwen.

Zoals beloofd ben ik even gaan neuzen op internet en in mijn boeken.  :leren: Mijn boeken zijn nogal eensgezind over het recept (literatuurverwijzingen?). Het bier zou gemaakt worden van 1/2 pilsenermouten, een (cara)munchener mout, een tweetal hopsoorten: Hallertau en Styrian Goldings en een tweetal giststrengen (zowel hoofdvergisting als nagisting).

Naspeuring op het internet leverde de volgende interessante links op:
De stijl : http://brewingtechniques.com/library/styles/2_6style.html
Een recept : http://hbd.org/hbd/archive/3911.html#3911-5
Rochefort verslag : http://hbd.org/hbd/archive/1252.html#1252-12
Artikel + recept door Alan Moen : http://www.wort.org/Brewprint/9810.pdf

Hierdoor kwam ik er weer achter hoe ik mede op dit idee kwam, het was oorspronkelijk een vraag van JW! Grappig dat zoiets in je achterhoofd blijft hangen.

Dit gelezen hebbende ben ik wat gaan vogelen en kwam ik uit op het volgende recept (voor 20 liter)
Pilsmout                                      4500 gram
Caramunchener (niet te donker)        500 gram
Vienna                                          500 gram
Special "B"                                    250 gram
Biscuit                                          250 gram
Carafa Special/de-husked (=ontkaft)  100 gram
Donkere Kandijsuiker                        500 gram
Maisvlokken (verstijfselen)                250 gram
Koriander /5 min                               10 gram
Styrian Goldings (?%) als bitterhop      25g/75 min
Hersbrucker  Hallertau (ca. 3%) aroma  20g/30 min  
idem                                              10g/5 min
SG 1080/20P

Wat mij betreft volgen we het 60/70 schema.

Ik denk dat de Pils, Special B, Carafa en kandij vereist zijn.  :lessmile:
Vuur maar los!

:degroeten:
Herman

papa

Prima idee

Alleen het gezamenlijk nuttigen zal moeilijk worden gezien de afstanden van verschillende leden.Het handigste lijkt mij om dit toch overdag te doen zo dat de mensen met het openbaar vervoer kunnen komen.
Want om hierna nog te gaan rijden
Citeer(Adrie en ik wonen mooi centraal  ;) ).
Hier woon ik ook dichtbij, dus graag...
Citeer(ik weet dat Jacques ook erg van Rochefort houdt - hint)
Volgens mij is Jaques al op vakantie niet veel meer van gehoord de laatste tijd.

Frank

JWVG

Ha Herman,

dit lijkt al aardig op wat ik had bedacht, ik zou alleen de biscuit en vienna weglaten. Ik kwam dat niet echt tegen, en het wordt anders wel een erg uitgebreide graanlijst. Ben het eens met de hopgift en de koreander. maischschema lijkt me ook goed, al zou ik misschien iets langer op de 60 dan op de 70 C blijven. Rochefort is tenslotte een vrij droog bier. Verder zou ik een vrij dikke maisch aanhouden voor de body, dus zo'n 2.5-3.0 l water / kg mout. Wat zijn de kleur, bitterheid en dichtheid waar je op mikt? Ik ging voor 70 EBC, 31 IBU en 1.080, maar alleen dat laatste weet ik zeker.

Jan Willem.

JWVG

Trouwens, ik dacht wel ergens gelezen te hebben dat Rochefort ook special B gebruikt, en dat ze daarom in de problemen kwamen toen DWC ging sluiten.

Ik denk niet dat we allemaal nog aan Special B kunnen komen. Zelf overweeg ik daarvoor Weyermanns cara-aroma te gebruiken, dat Brouwland adviseert als vervanging.

Jan Willem.

JWVG

Hmmm.... is de belangstelling minimaal, of is iedereen het eens met jouw recept? Op zich ben ik van plan om dit bier binnen niet al te lange tijd te gaan brouwen, dus hoop ik dat we snel overeenstemming krijgen, zodat ik snel het e.e.a. kan bestellen. Ik ben nu overigens van plan om eerst een ander bier te brouwen (basisbier voor mijn bessenbier), en dit bier dan op die gist te hevelen. Het is tenslotte nogal sterk spul, dus kun je maar beter een goede giststart hebben. Wel ga ik natuurlijk de Rochefort gist gebruiken.

Ik stel dus voor om het recept van Herman te nemen, minus de Vienna en Biscuit. Verder stel ik voor dat we de ratio van de granen hetzelfde houden, maar de absolute hoeveelheid wat aanpassen aan onze extractieefficientie, zodat we allemaal mikken op dezelfde dichtheid (20P). Ook denk ik dat we allemaal moeten mikken op dezelfde bitterheid, zodat we dus de hoeveelheid bitterhop kunnen aanpassen aan het AA percentage.

Groetjes, Jan Willem.

Adrie

Hoi Rochefortliefhebbers,

Het voorstel van Jan Willem lijkt me prima. Het lijkt me inderdaad essentieel dat eenieder zijn recept aanpast aan zijn brouwinstallatie (efficiency) en aan de hop die je kunt bemachtigen.
Wat betreft de Caramunchener, Special "B" en Carafa Special/de-husked (=ontkaft), zijn die bij Brouwland te bestellen of elders te verkrijgen? Wat doen we met de gist, opkweken uit een flesje of een variant van Wyeast? Ik opteer voor opkweken, om de echte Rochefort zo goed mogelijk te benaderen. Probleem is wel, dat voor de nagisting niet dezelfde gist als voor de hoofdgisting wordt gebruikt, zodat de smaak kan afwijken van het origineel.

Groeten,

A3

JWVG

Ha Adrie,

ik heb op zich wel een voorkeur voor een Wyeast gist, omdat ik tot nu toe geen goede ervaringen heb met opkweken, en ik dit brouwsel liever niet voor experimenten wil gebruiken.

Groetjes, Jan Willem.

Adrie

CiteerJa, de Wyeast Belgian Abbey II is van Rochefort

Hoe kom je aan deze wijsheid, Jan Willem?

Groeten,

A3

JWVG

Staat op heel veel plekken op internet, en Wyeast heeft het ook met zo veel woorden toegegeven. Een snelle zoektocht bij google:

http://www.uiuc.edu/ro/BUZZ/wyeast2.html
http://smurman.best.vwh.net/zymurgy/Wyeast.html
http://www.brewingworld.com/Wyeast.htm
http://beer.tcm.hut.fi/Kotiolut/NewWyeast.html

en nog veel meer locatie's. Is natuurlijk geen garantie, maar ik geloof dat het wel vrij betrouwbaar is.

Groetjes, JW.

Adrie

OK, laten we die Wyeast dan maar gebruiken, dat vermindert in ieder geval het risico van niet opstartende gisten. Bovendien kunnen we dan eens testen of gebruik van deze gist inderdaad een Rochefort oplevert.

Groeten,

A3

JWVG

We zouden het ook aan de brouwer kunnen overlaten, wie weet zien we dan nog wat verschillen. Of heb je liever dat het echt zo min mogelijk van elkaar afwijkt?

JW.

Herman

Hoi allen,

Ok we droppen de vienna en biscuit. Omdat ik deze niet zomaar had verzonnen heb ik de overige hoeveelheden licht aangepast.

Bijgaand een stukje promash (aangepast)

%     Hoeveelh  Naam                          Gravity   SRM
------------------------------------------------------------
 70.4     4.75 kg.  Pilsener                         1.037      2
 11.1     0.75 kg.  CaraMunich 120 EBC          1.034     ...  (er stond 20 EBC)
  1.5     0.10 kg.  Carafa Special                 1.030    600
  3.7     0.25 kg.  Special B Malt                  1.030    120
  3.7     0.25 kg.  Maisvlokken                    1.040      1
  9.6     0.65 kg.  Kandij donker                  1.047    100
 -----   ---------- +
 100      6.75 kg

Hop & Kruiden

Hoeveelh     Naam                      Vorm    Alpha  IBU  Boil Time
------------------------------------------------------------
 10.00 g.     Hallertau Hersbrucker    Heel    3.00   0.6  5 min.
 20.00 g.     Hallertau Hersbrucker    Heel    3.00   3.9  30 min.
 40.00 g.     Styrian Goldings          Heel   5.00  27.5  75 min.
 10.00 g      Korianderzaad             Geplet                5 min.

Gist
Wyeast 1762 Belgian Abbey II of opgekweekt uit een flesje. Volgens mij is dit wel dezelfde als voor de hoofdgisting wordt gebruikt. A3, hoe kom je aan de info dat dat niet zo is?
Alternatief is de Zeeuwse gistbank, Rochefort gist kost daar €2,50 (goedkoper dan Wyeast, wel zelf giststarter maken).

Maischschema, 3 liter water op 1 kg storting.

Temperatuur     Duur
-----------------------
       60 C         40 min.
       70 C         30 min.
       75 C           5 min.

Te bereiken waarden
SG 1080
IBU 32
Kleur (voor de liefhebbers) 28 SRM = 73 EBC

Hoe lijkt jullie dat?

Herman

JWVG

Ha Herman,

lijkt prima! Drie vragen/opmerkingen:

- ik heb zojuist bij Brouwland ontbitterde chocolate en ontbitterde zwarte mout besteld, 800 EBC resp. 1200 EBC. Ik dacht dat dat carafa was, is dat niet zo?

- die caramunich moet, denk ik, 120 EBC zijn, niet 20.

- is iedereen het eens met het maischschema? Als er goede redenen zijn om het anders te doen heb ik daar ook geen bezwaar tegen. Die 40' op 60C kwam namelijk van mij...

Jan Willem.

JWVG

H Herman,

als je het niet erg vind, post ik het recept ook op het Amerikaanse forum. Wellicht dat Phil ook zin heeft om mee te doen - hij woont een uurtje rijden over de grens, en is een aardige kerel.

Jan Willem.

JWVG

Dom, dom dom, ik zie het al, die kleurwaardes voor donkere mouten zijn in SRM, en ik had het over EBC's. Die ontbitterde zwarte mout moet dus goed zijn.

Jan Willem.

Herman

Ik bedoel wel degelijk 20 EBC Munchener, anders kom je veel te donker uit. En blik in de Brouwland catalogus leert dat ik eigenlijk bezig was met 'gewone' munchener. Dus niet de cara-variant. Ik ben geen voorstander van gebruik maken van zoveel 120 EBC cara-munchener. De smaak wordt volgens mij dan te intens caramel. Hebben jullie bezwaar tegen de gewone munchener? Voor de donkerte en smaak zijn immers al de Special-B (of JW's alternatief) en de Carafa in het recept opgenomen.

Als je Phil nu nog even Nederlands leert ;-) Geen probleem natuurlijk.

:degroeten:
Herman

JWVG

H die Herman,

je hebt wel 'caramunich' in je recept staan, vandaar de verwarring. Ik moet nog even e.e.a. nakijken op www, want volgens mij is er sowieso wat verwarring over munich/caramunich. Morgen meer, heb nu 3 Rochefort 8 achter de kiezen (echt waar! Met collega's gebierd na werk).

JW.

JWVG

Ha die Herman,

het zou kunnen dat ik weet waardoor de verwarring kwam. Er is 1 of andere Amerikaanse brouwclub, toepasselijk genaamd BURP, die een Rochefort clone heeft gebrouwen, gebaseerd op een bezoek van 1 van hen aan het klooster. Een ander lid geeft in een HBD aflevering het recept, waarbij hij een zeker percentage munich mout aangeeft. Ik vermoedt dat jij daar die munich vandaan hebt. Volgens mij is dat echter een typefout, want op de newsletter van BURP,

http://www.burp.org/burpnews/pdf/200201.pdf   ,

gebruiken ze wel de term caramunich. Ik denk dus dat ze caramunich bedoelen - dat is tenslotte een authentieke Belgische mout, en 10% 'gewone' munich lijkt me weer niet zo'n heel grote invloed te hebben. Bovendien geeft die pater in een interview nog aan dat ze twee soorten crystalmouten gebruiken, maar ik kan dat nu even niet vinden  :-/

Dus, ik zou gaan voor caramunich, maar sluit me natuurlijk aan bij de rest als zij munich beter vinden. Ook wil ik evt. wel die kerel e-mailen om te vragen wat ze nou bedoelden

Groetjes, Jan Willem.

Adrie

CiteerGist
Wyeast 1762 Belgian Abbey II of opgekweekt uit een flesje. Volgens mij is dit wel dezelfde als voor de hoofdgisting wordt gebruikt. A3, hoe kom je aan de info dat dat niet zo is?

Ha Herman,

Zie de link in Jan Willems vorige bericht. Ik had het ergens anders gelezen, maar ik weet niet meer waar, maar in dit electronische document staat hetzelfde.
Gebruik van de gist van de Zeeuwse gistbank is trouwens om dezelfde reden niet aan te raden, omdat zij hun gisten hebben gecultiveerd van gist uit flesjes. Dit is dus evenmin de hoofdgist van de Rochefort. De Wyeast lijkt dus de beste optie.

Groeten,

A3

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.