Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Poll

Wie wast z'n gist (met fosforzuur) ?

Ja, ik was mijn gist van de hoofdgisting met fosforzuur
2 (6.1%)
Ja, ik was mijn gist maar op een ander manier die ik hieronder beschrijf
3 (9.1%)
Neen, ik was mijn gist niet en gebruik een giststarter
26 (78.8%)
Neen, ik was mijn gist niet en gebruik korrelgist
2 (6.1%)

Totaal aantal stemmen: 30

Auteur Topic: Gist wassen  (gelezen 7545 keer)

Offline Bierke

• Senior lid
  • Land: be
  • Brouw met verstand, brouw lekker en gezond!
Gist wassen
« Gepost op: 29-05-2007 22:06 u »
Hoikes,

Ik had gelezen op de site van 't wort wat dat je gist ook kon wassen met fosforzuur.
Eergisteren dus gedaan. Mooie gistkoek als gevolg. De dag daarna wat gistvoeding toegevoegd en de gist in vers moutextract gedaan en wat gistvoedingszouten toegevoegd. Het geheel begon fel te schuimen. Dus denk ik dat de gist goed leeft en de dode gistcellen verwijderd zijn. Alles staat nu netjes in de koelkast. Bij een volgend brouwsel blaas ik de gist weer nieuw leven in en laat ik hem z'n werk doen.
Op de site van Wyeast heb ik wel gelezen dat de gist nooit langer dan 2 uur bij een lage pH waarde mag staan. Ik kon echter nooit een pH van 1.9 bereiken (volgens Wyeast) en haalde slechts pH 3.5. Alles blijkt dus nog te leven. We zien wel !!
Wie wast 'n gist nog?

Uiteraard met vriendelijke brouwgroeten,
Bierke

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Gist wassen
« Reactie #1 Gepost op: 29-05-2007 22:09 u »
Ik heb nog nooit mijn gist gewassen, omdat ik een eigen gistbankje heb waaruit ik een giststarter maak, of ik gebruik een whyeast. Echter wil ik het nog wel eens proberen. Later dus..

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #2 Gepost op: 29-05-2007 22:10 u »
Ik was mijn gist soms, maar niet met fosforzuur. Gewoon een aantal keren "spoelen" met kraanwater en in een afgesloten fles bewaren in de koelkast. En of twee dagen voor de brouwdag weer opstarten in een verse starter.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #3 Gepost op: 29-05-2007 22:18 u »
Je hebt dus te weinig fosforzuur gebruikt. Als je het goed wilt doen, moet de pH echt naar de 1 gaan.

Offline bakkerman

• Junior lid
  • **
  • Land: au
« Reactie #4 Gepost op: 30-05-2007 00:37 u »
Ik spoel met gekookt water.
Ik heb reageerbuizen gevonden met een inhoud van 220 ml, en daar sla ik de gist onder een vol rubber stop in de koelkast in op.
De 1388 Belgian strong ale heeft nu tot drie keer de stop eraf geduwd, terwijl die al bijna een maand in de koelkast staat!

Offline Hans (Lagos)

• Super lid
  • Land: 00
  • Blichmann Assisted Brewing member
    • Mijn brouwzaal
« Reactie #5 Gepost op: 30-05-2007 02:04 u »
Een keer zo gedaan met de Wyeast munich lager 2308, het pH had ik 2 uurtjes op 2,5 gehouden met fosforzuur alvorens verse (eerste) wort toegevoegd te hebben, ik haalde toen een schijnbaren vergisting van 72% in mijn Oktoberfeste maar zijn verse Meibock voorganger haalde 75%, terwijl die toch een iets minder droog maischschema had.

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #6 Gepost op: 30-05-2007 09:51 u »
Ik was mijn gist soms, maar niet met fosforzuur. Gewoon een aantal keren "spoelen" met kraanwater en in een afgesloten fles bewaren in de koelkast. En of twee dagen voor de brouwdag weer opstarten in een verse starter.

Adrie, na dat wassen en terug uitzinken: hoeveel % onderaan laat je staan als "onzuiverheden, trub en dood"?

Offline Bierke

• Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 30-05-2007 14:10 u »
Je hebt dus te weinig fosforzuur gebruikt. Als je het goed wilt doen, moet de pH echt naar de 1 gaan.

En ik had nu al 400 ml (!) fosforzuur (75%) toegevoegd aan 3 liter te wassen gist! Dus nog meer toevoegen?
Dan kost het op den duur wel meer dan gist kopen...

Offline thibolleke

• Super lid
  • beerteam world press
« Reactie #8 Gepost op: 30-05-2007 14:46 u »
Ik was mijn gist nooit.
Nu ik mijn Herms af is wil ik wel wat meer aan gistmanagement gaan doen. (niet dat ik klaag, want ik haal altijd een SVG van + 85%)
Dus in de toekomst ga ik ook wat meer experimenteren met gistbanken, gistwassen, opkweken ed.

Groet
Thibolleke

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #9 Gepost op: 30-05-2007 18:54 u »
En ik had nu al 400 ml (!!) fosforzuur (75%) toegevoegd aan 3 liter te wassen gist !! Dus nog meer toevoegen? Dan kost het op den duur wel meer dan gist kopen...

400 ml  ??? Ik krijg rillingen ervan. Dat je nu 3 l gist wast met 3 l H2O en enkele ml fosforzuur lijkt me normaal. Kijk eens op de website van Wyeast. pH 1 is toch laag hoor. En dan nog, is die pH meter wel juist, en temperatuur gecompenseerd?

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #10 Gepost op: 30-05-2007 21:37 u »
Adrie, na dat wassen en terug uitzinken: hoeveel % onderaan laat je staan als "onzuiverheden, trub en dood"?

Pfff, dat wat snel bezinkt (binnen een halve minuut of zo) is trub, hopresten en andere rommel. Van dood spul weet ik het niet, ik denk dat die bij mij altijd gewoon meekomen en dienen als gistvoeding.

Offline Bierke

• Senior lid
« Reactie #11 Gepost op: 02-06-2007 19:23 u »
400 ml  ??? Ik krijg rillingen ervan. Dat je nu 3 l gist wast met 3 l H2O en enkele ml fosforzuur lijkt me normaal. Kijk eens op de website van Wyeast. pH 1 is toch laag hoor. En dan nog, is die pH meter wel juist, en temperatuur gecompenseerd?

Die 400 ml waren echt wel nodig om dat water een lage pH te doen krijgen. Maar verder dan 3 geraakte ik dus niet.

Jos Groen

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 29-06-2007 23:49 u »
Ik heb nog nooit mijn gist gewassen, omdat ik een eigen gistbankje heb waaruit ik een giststarter maak, of ik gebruik een whyeast. Echter wil ik het nog wel eens proberen. Later dus..

Zijn gistbankje ... dat is toch niets meer dan een rekje met gistjes? Die raakt toch ook op?

Offline Hans (Lagos)

• Super lid
    • Mijn brouwzaal
« Reactie #13 Gepost op: 30-06-2007 00:12 u »
Zijn gistbankje ... dat is toch niets meer dan een rekje met gistjes? Die raakt toch ook op?

Uitstrijkje maken op een petrischaaltje en na een paar dagen de mooiste en losstaande gistcellen weer in bijvoorbeeld een schuine buis bewaren, er is hier op dit forum al veel over geschreven.

Offline Bierke

• Senior lid
« Reactie #14 Gepost op: 02-07-2007 10:22 u »
Die gewassen gist is ondertussen 4 weken oud. 'k Heb al eens een beetje recthstreeks in een flesje bier gedaan dat niet wou hergisten op fles. Geen resultaat. 'k Ga eens proberen deze gist terug leven in te blazen. Moutpoeder, gitvoeding en aquariumpompje.
Ik laat jullie weten wanneer de slapende gist wakker is...

Met vriendelijke brouwgroeten,
Bierke

Offline Hans (Lagos)

• Super lid
    • Mijn brouwzaal
« Reactie #15 Gepost op: 02-07-2007 11:08 u »
Vier weken lijkt mij erg lang om gezond zonder voeding door te komen, waarom niet elke week (of twee) een beetje moutextract erop gedaan?

Offline Bierke

• Senior lid
« Reactie #16 Gepost op: 02-07-2007 11:56 u »
Ja, je hebt gelijk van dat moutextract. Ga ik de volgende keer zeker doen!
Bedankt voor de tip!

Tags: