Platenkoeler eBay

Gestart door Arie, 29-05-2007 21:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Arie

Hallo allemaal,
Ik ben bezig met verzamelen van allerlei spullen om, na twee blikken te hebben gebrouwen, mij nu voor te gaan bereiden op het echte werk. Ik zit nu al een paar uur achter de PC op dit forum te lezen. Wat een schat aan informatie staat hier toch!! :lessmile:
Ik heb toch nog even een vraag over een platenkoeler die ik op eBay heb gevonden.
Het gaat om deze :


Gegevens : Koelvermogen +/- 15 kW
                Afmetingen 190 X 83 X 30 mm
                15 platen
Ik weet dat forumlid Johannes er een heeft met 20 platen en dat deze hem goed bevalt. http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,3694.msg46690.html#msg46690
In dat topic shchrijft forumlid Herman dat hij één met 15 platen heeft.
Mijn vraag is nu werkt deze platenkoeler met 15 platen ook naar volle tevredenheid. Is er iemand die mij dat kan vertellen ?


Jos Groen

Dat is meer dan voldoende ik ben in het bezit van http://www.brouwland.com/shop/product.asp?cfid=28&id=2753&xin=&src=koeler&dt=21
een platenkoeler met 12 platen en deze kan direct van 100 graden naar 20 graden terug koelen , 15 platen zal dan ook meer dan voldoende zijn.

Johannes

Voor zover ik weet zijn deze nu uitverkocht. Zodra ik de verhuizing achter de rug heb wil ik een gezamenlijke inkoopactie coordineren. Wie belangstelling heeft mag zich vast via een persoonlijk bericht bij mij aanmelden. Geheel onder voorbehoud want ik heb nog niet over de prijs onderhandeld.

Arie

Als de platenkoelers bij Brouwland uitverkocht zijn kun je ook bij Labstuff.nl terecht. Maar misschien dat een gezamenlijke inkoopactie wel enig prijsvoordeel op kan leveren bij Brouwland. Echter de platenkoelers op eBay zijn wel goedkoper en hebben meer platen.

12 platenkoeler Brouwland                              € 79,94
12 platenkoeler Labstuff (zelfde als Brouwland)  € 79,94
15 platenkoeler eBay                                     €54,90  ( € 39,90 + € 15,00 verzendkosten naar Nederland )

EBC

Neem er nou toch met veel meer platen! Een stuk of 40 lijkt me net voldoende.

Gerb

Heb je bij zo'n platenkoeler persé een pomp nodig of is het ook mogelijk om op zwaartekracht/hevelkracht het wort er door heen te krijgen? Verder kan ik op eBay geen platenkoelers vinden. Dit is zeker een oude advertentie?

Jaap

Je kunt gewoon op zwaartekracht door je platenkoeler hevelen.

Johannes

Citaat van: EBC op 30-05-2007  12:55 uNeem er nou toch met veel meer platen! Een stuk of 40 lijkt me net voldoende.

EBC, kijk nou eens naar de tijden en temperaturen die ik genoemd heb in mijn gamellentopic. Dat komt qua capaciteit nagenoeg overeen met jouw Therminator. Dat ding rechtvaardigd zijn veel hogere prijs niet.

Oscar

Meer of minder platen..De mate van koeling is grotendeels afhankelijk van de stromingsnelheden van je koelwater en je bier !

Dus bij minder platen en een gelijke stromingsnelheid van je bier heb je meer koelwater nodig. Nu nog even uitzoeken wat de extra stromingsnelheid van je koelwater is bij een X aantal toenemende platen van je koeler.. :denken:

Johannes

Nee, niet zo moeilijk doen, gewoon koelwater vol open, en wort onder vrijval met dit als resultaat:

Citeer18 liter water teruggekoeld van 100 naar 23 graden in 7 minuten, bij een koelwatertemperatuur van 15 graden. Ik heb even zitten pielen met de stroomsnelheid, en je kunt bijna terugkoelen tot de koelwatertemperatuur. Voor mijn 25 litertjes vermogen zat dus. Ik ben weer zeer content met de huidige

Arie

Citaat van: Gerb op 30-05-2007  13:02 uVerder kan ik op eBay geen platenkoelers vinden. Dit is zeker een oude advertentie?

Dit is geen oude advertentie, ik heb gezocht met de Duitse term Plattenwärmetauscher.
Je komt dan hier http://search.ebay.nl/plattenwarmetauscher_W0QQ_trksidZm37QQcatrefZC6QQflocZ1QQfromZR10QQfsooZ1QQfsopZ1QQftrtZ1QQftrvZ1QQga10244Z10425QQsacatZQ2d1QQsaprchiZQQsaprcloZQQsaslcZ2QQsatitleZplattenwQe4rmetauscherQQsbrexpZWD2SQQssPageNameZWD2S

Gerb

Heeft iemand al eens een platenkoeler (of iets anders) bij deze persoon gekocht? Het adres: www.poel-shop.de
Het is niet echt duur!

Johannes

Daar heb ik gekocht, via deze leverancier wil ik ook inkopen voor de gezamenlijke inkoopaktie. Sowieso voordeel m.b.t. verzendkosten, daarnaast valt er misschien nog te onderhandelen.

Wie belangstelling heeft; aanmelden via persoonlijk bericht bij mij.

EBC

Het gaat niet om de Therminator, maar om de koelcapaciteit. Meer platen koelt beter en die op eBay zullen het vast prima doen.

Met meer platen kan je het wort volledig laten lopen en hoef je alleen het koelwater te regelen. Terugkoelen naar koelwatertemperatuur is dan geen probleem. Sneller koelen levert beter bier.

En echt, koelen naar 23 ºC is niet genoeg. Vergisten doe je bij 20 ºC of minder.

Jullie moeten het zelf weten hoor...

Johannes

Nou dan knel je de wortstroom iets af en duurt het een paar minuten langer. Uiteraard kun je ook een grotere koeler aanschaffen.

korek

Citaat van: Johannes op 30-05-2007  15:00 uDaar heb ik gekocht, via deze leverancier wil ik ook inkopen voor de gezamenlijke inkoopaktie. Sowieso voordeel m.b.t. verzendkosten, daarnaast valt er misschien nog te onderhandelen.

Wie belangstelling heeft; aanmelden via persoonlijk bericht bij mij.

Net te laat gelezen, ik heb vanmorgen deze gekocht.

Johannes

Gaaf ding, goeie prijs ook.

Edgar

Citaat van: Johannes op 30-05-2007  16:26 uGaaf ding, goeie prijs ook.

Dat ziet er uit als een heel goede deal.

Edgar

Zou er een voordeel zijn aan die koperen solderingen? De platen zijn in beide gevallen van inox. Sta op punt om ook die Duitse ebay koeler te kopen.

Gerb

Ik wil er ook graag eentje hebben. Johannes, wanneer ben je klaar met verhuizen?

Edgar

Citaat van: EBC op 30-05-2007  12:55 uNeem er nou toch met veel meer platen! Een stuk of 40 lijkt me net voldoende.

Die Therminator heeft er toch ook geen 40 (hoeveel wel?)? Is dat niet ook een gewone platenkoeler net als deze? Zitten daar speciale werveldingetjes op?

Emile

"een platenkoeler met 12 platen en deze kan direct van 100 graden naar 20 graden terug koelen", zinloze informatie dit. Ook een opmerking als "je kunt gewoon op zwaartekracht door je platenkoeler hevelen" is irrelevant. Natuurlijk kan dat.

Probeer nu eens de capaciteit (in kW) uit te rekenen! Dat is relevante informatie. Dus hoeveel liter kan ik in hoeveel minuten hoeveel graden in temperatuur afkoelen? Dit is de enige manier om deze koelers met elkaar te vergelijken.

Johannes

In andere topics zijn mensen al aan het rekenen geweest, daar kwamen we er nog niet uit. Daarom zei ik ook:
Citeer18 liter water teruggekoeld van 100 naar 23 graden in 7 minuten, bij een koelwatertemperatuur van 15 graden. Ik heb even zitten pielen met de stroomsnelheid, en je kunt bijna terugkoelen tot de koelwatertemperatuur. Voor mijn 25 litertjes vermogen zat dus.

Dat is zegt in gewone mensentaal dat je supersnel kunt koelen. Kilowatts zegt velen niks tenzij iemand een goede vergelijkende berekening maakt.

Citaat van: Gerb op 30-05-2007  16:40 uIk wil er ook graag eentje hebben. Johannes, wanneer ben je klaar met verhuizen?

Volgende week en daarna ga ik op vakantie, laten we zeggen dat ik over een maand hiermee aan de slag ga. Mocht iemand anders niet kunnen wachten, en zelf willen coordineren ga je gang, ik heb tenslotte al zo'n ding.

Batavier

Citaat van: Emile op 30-05-2007  17:02 u"Probeer nu eens de capaciteit (in kW) uit te rekenen! Dat is relevante informatie. Dus hoeveel liter kan ik in hoeveel minuten hoeveel graden in temperatuur afkoelen? Dit is de enige manier om deze koelers met elkaar te vergelijken.


Q=m*4,2*(Tin-Tuit)
=17kg * 4,2 * (100°C - 23°C) =  5.498 kJ
Dit terug rekenen naar seconden 5.498 / (7*60) = 13,1 kW koelvermogen
e.e.a is wel afhankelijk van de koelwatertemperatuur en de hoeveelheid.


EBC

Ja, de Therminator heeft er 40. En ja, de platen zijn voorzien van een visgraatprofiel dat turbulentie opwekt. In de Therminator zitten alle aansluitingen aan 1 kant. De vloeistof gaat dus heen en terug. Ofwel 20 tweekeerzolange platen.

Voor de laatste keer...koelen naar 23 graden of 18 of koelwatertemperatuur is belangrijk, maar de meeste koelers kunnen dat. Veel belangrijker is de snelheid waarmee dat gebeurt. Hoe meer platen hoe sneller en hoe meer eiwitneerslag. Dat maakt bier fris. Als je voor een paar euro een grotere kan kopen, doe dat dan! Natuurlijk kan je de wortzijde knijpen, het duurt maar een paar minuutjes langer, maar het maakt verschil in je bier. Nee ik heb geen wetenschappelijk bewijs. Soms moet je het maar gewoon aannemen, logisch nadenken, simpel.




Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.