Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Platenkoeler eBay  (gelezen 82295 keer)

Offline lijsjelorresnor

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
Re: Platenkoeler eBay
« Reactie #51 Gepost op: 01-06-2007 08:55 u »
Ja, daar heb ik de mijne gekocht.

Offline Eduard

• Super lid
  • Land: no
  • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
    • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
« Reactie #52 Gepost op: 01-06-2007 09:04 u »
We hebben ook een Chiller van MoreBeer, of dat het varkensp*kmodel is of niet dat weet ik niet, maar hij doet het prima. Ik heb geen 'getallen' maar ons brouwsel van 80 liter is binnen een kwartiertje wel gekoeld naar vergistingstemperatuur. Overigens gebruiken wij een (overgedimensioneerde) pomp om het wort er doorheen te jagen, met een knelkraan aan de uitgang. Bij de Mikrobrouwerij is er een platenkoeler van zo'n 30 platen, oorspronkelijk gebruikt in de zuivelindustrie. Er staat nog 'milk in' en 'milk out' op. :)

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #53 Gepost op: 01-06-2007 09:59 u »
Blichmann zelf heeft de Therminator, Shirron en Chillus Convolutus getest. http://www.blichmannengineering.com/Therminator/Competition.htm
Zo te zien aan de tekst hebben die Australiers daar eea van overgenomen.

kW zelf zegt niet zoveel. Je kan die getallen alleen vergelijken bij gelijke omstandigheden. Als de temperatuur van je koelwater toeneemt, neemt het aantal kW af. 4 ºC toename van je koelwatertemperatuur, doet de capaciteit van je koeler (meer dan) halveren!

De capaciteit van de koelers op eBay wordt meestal gegeven voor plantaardige olie. De soortelijke warmte van plantaardige olie is ongeveer de helft van die van water. De capaciteit van de eBay koelers is daarom voor onze toepassing maar de helft van wat eBay aangeeft.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #54 Gepost op: 01-06-2007 10:17 u »
Dat Verhaal over kW'S van jou klopt niet. Het is eerder andersom door de slechtere warmte-overdracht van olie.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #55 Gepost op: 01-06-2007 10:50 u »
Het heeft niet te maken met warmte overdracht, maar met de hoeveelheid energie die nodig is om 1 ºC temperatuur stijging/daling te verkrijgen. Olie heeft maar de helft van de energie nodig. Dus als je water wilt koelen, heb je twee keer zoveel energie nodig en is dus de capaciteit van de koeler maar de helft.

Offline Hans (Lagos)

• Super lid
  • Land: es
  • Blichmann Assisted Brewing member
    • Mijn brouwzaal
« Reactie #56 Gepost op: 01-06-2007 11:17 u »
Olie heeft maar de helft van de energie nodig
:denken:
De therminator gebruikt weinig koelvloeistof, dus een vat olie koelen in de koelkast en deze als koelvloeistof gebruiken om je wort te koelen. Hier zie ik weer een mooi project in voor onze vriend EBC.  ;D

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #57 Gepost op: 01-06-2007 11:26 u »
EBC maakt een denkfout. 1 kW uit een visceuze vloeistof halen die bovendien een veel lagere warmteinhoud heeft, vraagt veel meer koelend vermogen dan het zelfde vermogen uit heet water halen.

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #58 Gepost op: 01-06-2007 11:45 u »
Het heeft niet te maken met warmte overdracht, maar met de hoeveelheid energie die nodig is om 1 ºC temperatuur stijging/daling te verkrijgen.

Ik kan het mis hebben, maar volgens mij is dat juist het principe van warmte overdracht. HIER is het één en ander beschreven.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #59 Gepost op: 01-06-2007 12:23 u »
Zojuist op de fiets, de laatste inkopen voor het prONK, nog eens nagedacht...

Jullie hebben natuurlijk gelijk over de warmteoverdrachtscoefficient. Maar mijn gedachtegang was ergens anders op gebaseerd.

Naast warmteoverdracht en soortelijke warmte spelen met name de werktemperaturen een grote rol. Ik nam aan, ik weet niet waarom, dat die olie temperaturen hoog zijn. Als je dezelfde koeler gebruikt bij lagere temperaturen, dan krijg je een aanzienlijke verandering in capaciteit. Temperatuur 2x zo hoog, soortelijke warmte 2x zo laag...(ja en de warmteoverdracht is inderdaad 3x zo laag, dus dat heft het weer een beetje op) Maar, eigenlijk denk ik dat er niets over te zeggen valt. Nergens wordt op eBay aangegeven hoe ze tot die getallen zijn gekomen. Laten we maar aannemen dat een kW een kW is en dat kW een lastige grootheid is. Zoals ik al aangaf, de Therminator verliest de helft van die kWs bij een stijging van de koelwatertemperatuur van 15 naar 19 ºC...en juist daarom is het hebben van een 'grote' koeler belangrijk.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #60 Gepost op: 01-06-2007 12:53 u »
Temperatuur van olie (dat is het verwarmend medium in dit geval dacht ik) in een auto is dacht ik meestal rond 90 graden. Anders had je zeker een punt. Nu denk ik best dat de olieverwarmmannen stiekem het meest gunstige cijfer vermelden (water/water) maar dat betekent bij 45 kW toch nog een goede waarde. Ik heb goede hoop op een goed werkende koeler (die nu onderweg is).

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #61 Gepost op: 01-06-2007 12:54 u »
Fietsen heeft bij mij ook een gunstige werking op mijn hersens.

Offline Harold

• Vol lid
  • Hobbybrouwen, een heerlijke hobby!
« Reactie #62 Gepost op: 02-06-2007 00:32 u »
Jongens, jongens (en evt. meisjes),

Ik snap niet dat jullie die hardsoldeer warmetwisselaars durven te kopen.  :huilen: Die dingen zijn niet schoon te maken. Zuur, zuur bier op den duur. Niet voor niets worden in de levensmiddelenindustrie ofwel buis-type warmetwisselaars gebruikt of platen warmetwisselaars ; deze zijn beide goed te reinigen (de buis type warmetwisselaars zelfs met borstels, de platentype warmetwisselaars na uit elkaar halen). Sorry als ik de knuppel in het hoenderhok gooi, maar ik durf die therminators en convoluted dingen niet te gebruiken. Zilmet adviseert zelf hun hardsoldeer warmetwisselaars niet te gebruiken voor levensmiddelentoepassingen en raadt daaarvoor hun demontabele platen warmetwisselaars aan. De koelcapaciteiten van de hardsoldeer warmetwisselaars zijn OK, maar voor het overige... Ik wil kunnen schoonmaken en de garantie hebben dat het schoon is.

Harold

Offline thibolleke

• Super lid
  • beerteam world press
« Reactie #63 Gepost op: 02-06-2007 00:44 u »
Gewoon de laatste 10 minuten van de kook dat ding meekoken. Dan is het 'steriel'. Na koeling kan je het in water dompelen waardoor al de bierresten ook verwijderd worden.
Volgens mij is er niets mis met deze methode.

Groet
Thibolleke

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #64 Gepost op: 02-06-2007 01:18 u »
Mocht er nog een inkoopactie komen met deze koelers, dat meld ik me bij deze aan!

Zal proberen dit topic in de gaten te houden voor verdere ontwikkelingen :)

Offline Hans (Lagos)

• Super lid
  • Land: es
  • Blichmann Assisted Brewing member
    • Mijn brouwzaal
« Reactie #65 Gepost op: 02-06-2007 02:34 u »
Ik wil kunnen schoonmaken en de garantie hebben dat het schoon is.
Harold

???

Spoel er loog doorheen! Dan heb jij je garantie dat het schoon is.

Offline Arie

• Vol lid
  • Cetero censeo birrum bibendum esse
« Reactie #66 Gepost op: 02-06-2007 11:19 u »

ik snap niet dat jullie die hardsoldeer warmetwisselaars durven te kopen.  :huilen: Die dingen zijn niet schoon te maken.

Ik weet dat bij melkveehouders de koemelk wordt voorgekoeld met een platen koeler voordat het in de melktank komt. Als die dingen echt niet goed schoon te maken zouden zijn zouden deze nooit bij het koelen van melk gebruikt worden. Want als iets snel zuur wordt is het wel melk. Het spoelen gebeurd in drie stappen. Eerst met heet water. Dan met heet water met zuur. En als laatste wordt er met koud water na gespoeld.

Offline Harold

• Vol lid
« Reactie #67 Gepost op: 03-06-2007 15:05 u »
Arie,

Klopt: boeren gebruiken platen warmtewisselaars, echter deze zijn demontabel; niet de hardsoldeertypes.

Loog reinigt niet: loog helpt bij desinfectie. Wie garandeert dat bij gebruik van de hardsoldeer ww's er geen ophoping van vuil plaatsvindt? Ik durf te stellen dat dat wel gebeurt. Hoe je ook spoelt, verwarmt bij 100 C of spoelt met loog, na gebruik blijft er een vuil residu achter in de ww dat een infectiebron is; hierin zal zonder meer na enige tijd micro-biologisch leven ontstaan, in welke vorm dan ook.

De koelcapaciteiten van de hardsoldeer ww's is goed; hun prijs is prettig; voor de rest is het rotzooi. Niet gebruiken dus.

Harold

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #68 Gepost op: 03-06-2007 15:19 u »
Loog reinigt niet: loog helpt bij desinfectie. Wie garandeert dat bij gebruik van de hardsoldeer ww's er geen ophoping van vuil plaatsvindt? Ik durf te stellen dat dat wel gebeurt. Hoe je ook spoelt, verwarmt bij 100 C of spoelt met loog, na gebruik blijft er een vuil residu achter in de ww dat een infectiebron is; hierin zal zonder meer na enige tijd micro-biologisch leven ontstaan, in welke vorm dan ook.

De koelcapaciteiten van de hardsoldeer ww's is goed; hun prijs is prettig; voor de rest is het rotzooi. Niet gebruiken dus.

Harold

Natronloog of natriumhydroxide heeft wel degelijk een groot vuiloplossend vermogen, ik ervaar het als ik mijn leidingen ermee doorspoel. Bewijs dat alles goed schoon is heb ik natuurlijk niet, maar als telkens weer blijkt dat je geen infectie in je bier hebt, mag je er van uit gaan dat alles goed schoon is. Voorlopig koel ik met mijn hardgesoldeerde platenkoeler tot het tegendeel bewezen is, want het alternatief is mij te duur.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #69 Gepost op: 03-06-2007 16:06 u »
Natronloog of natriumhydroxide wordt in commerciële brouwerij veelvuldig ingezet als reinigingsmiddel. Het loog wordt warm tot heet gebruikt en lost de vuiligheid op. Prima spul maar je moet er wel mee opletten. Het tast je huid aan en je moet het niet in je ogen krijgen.

Offline Harold

• Vol lid
« Reactie #70 Gepost op: 03-06-2007 16:32 u »
Jacqus, jammer, je beschrijft maar een deel van de waarheid, loog kan onderdeel zijn van reinigingsmiddel: http://tapreinigingsdienst.nl/pdf/reinigen_bierleidingen.pdf (dit is maar een willekeurige link, maar heeft wel betrekking op bier).

Korek, voor wat betreft de prijs heb je helaas helemaal gelijk.

Zelf had ik een koeler waar ik niet overal bij kon met reinigen; dus..... viezigheid accumuleerde. met als gevolg.....

Harold

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #71 Gepost op: 03-06-2007 16:43 u »
Harold,

Loog lost wel degelijk organische verontreiniging op. Echter geen anorganische verontreinigingen, daarin heb je gelijk. Loog hoort onderdeel te zijn van een reinigingsprogramma waarbij ook een sterk zuur wordt gebruikt voor het oplossen biersteen dat voornamelijk bestaat uit anorganische verbindingen. Voor alle duidelijk nooit loog en zuur gelijktijdig gebruiken. Altijd tussentijds spoelen met zuiver water.
Neemt niet weg dat loog wel degelijk een prima reiniger is en zeker niet ingezet wordt als louter een desinfectant (zoals sulfiet).

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #72 Gepost op: 03-06-2007 16:45 u »

Dit is wel sterk overdreven. Het zijn prima koelers, met een beetje gezond verstand gebruiken en er is niks aan de hand. Er zijn talloze brouwers die zo'n apparaat gebruiken.

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #73 Gepost op: 03-06-2007 16:51 u »
Harold, bedankt voor de link. Mijn vraag is nu; kan de hobbybrouwer aan deze middelen komen. Ik heb wel de beschikking over Topax, dat o.a. in de vlees industrie gebruikt wordt voor desinfectie en reiniging, maar omdat dit een sterk toxisch middel is, wil ik het niet gebruiken in mijn Herms.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #74 Gepost op: 03-06-2007 17:08 u »
Ik heb schoonmaakspul uit Amerika meegenomen, helaas niet in de handel in Nederland en België, voor zover ik weet...

Misschien dat Brouwland tot verkoop over wil gaan nu steeds meer mensen platenkoelers gaan gebruiken?

Ik gebruik PBW en StarSan voor mijn koeler. Daar blijft echt niks in achter. En het spul is nog 100% biologisch afbreekbaar ook.

http://www.fivestarchemicals.com/brew/homead.pdf