Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Platenkoeler eBay  (gelezen 82265 keer)

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • Land: nl
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
Re: Platenkoeler eBay
« Reactie #25 Gepost op: 30-05-2007 22:23 u »
Hoe meer platen hoe sneller en hoe meer eiwitneerslag. Dat maakt bier fris.

Komt die koude eiwitneerslag terecht in de koeler of in het gistingsvat?
Als het in de koeler precipiteert, is het dan nog wel gemakkelijk schoon te spoelen? Ik kan me voorstellen dat dit erg afhankelijk is van de binnengeometrie van de koeler (rond versus scherpe hoeken).

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #26 Gepost op: 30-05-2007 22:27 u »
Ok, maar een profiel hebben sommige hier ook. En juist bij de Therminator zitten juist niet alle aansluitingen aan dezelfde kant. Tenzij je de lengte-kant bedoelt, en dan heeft het eerder met even/oneven aantal platen te maken.

Lijkt mij dat 30 platen voor € 69 plus verzendkosten (45 kW, aansluitingen aan dezelfde kant, visgraatprofiel) vergeleken met de dure Therminator een heel goed aanbod is.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #27 Gepost op: 30-05-2007 22:29 u »
Dat denk ik ook. Ga ervoor!

Voor dat geld kan je zelf van waterleidingpijp niks maken.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #28 Gepost op: 30-05-2007 22:39 u »
Voor de volledigheid: de Therminator heeft 40 platen. Bij 20 zit een tussenschot, dus de vloeistof stroomt in een U-vorm. Dat is niet gewoon en geeft extra capaciteit. Het koelwater is langer in 'contact' met het wort en kan zo beter de warmte afvoeren. Het is echt geen gewone koeler.

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #29 Gepost op: 30-05-2007 22:43 u »
Ik denk dat de Therminator een klasse apart is, zowel in prestatie als in prijs. Ik ben benieuwd hoe mijn 30 pl. koeler zal werken en wanneer ik hem krijg.

Offline BuBS

• Super lid
    • http://www.facebook.com/?ref=home
« Reactie #30 Gepost op: 30-05-2007 22:44 u »
Vroeger een platenkoeler gebruikt van ± 12 platen. Met deze koeler kreeg ik het bier met heel veel moeite op 20°C
Vooral veel knijpen aan de wortkant en veel geduld hebben. Alle koelers koelen perfect tot 25°C, daar onder wordt het lastiger. Maar om een niet te hoge vergisting temp te krijgen, moet je wel op 18°C inzaaien.
Nu ik een therminator gebruik, wordt het bier vele, vele malen sneller gekoeld tot 18°C.
En zonder te knijpen, gewoon kraan open en laat maar lopen.
Wil je het goed doen, koop dan niet het geval van Brouwland. Veel te klein, ga voor een koeler van ± 40 platen.

Gr Kees

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #31 Gepost op: 30-05-2007 22:54 u »
Ik kan me bij dat langere contact niet veel voorstellen, zeker niet als de doorstroom zo goed is. Het inwendig volume zal toch ongeveer gelijk zijn, dus veel langer onderweg lijkt me moeilijk te geloven, tenzij de kanalen kleiner zijn, wat stroomproblemen zou geven. Ook Blichmann geeft ca. 40 kW op als vermogen, dus ik ben redelijk overtuigd dat dat ding hierboven een vergelijkbare koeling geeft als de Therminator voor een fractie van de prijs. Ik vrees dat ik dat nu zal moeten bewijzen, dus ik zal dat ding dan maar aanschaffen... Gaat wel weer van mijn bierkoelerbudget af... :-\

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #32 Gepost op: 30-05-2007 22:56 u »
Als je het enkel wilt bewijzen, koop dan een tweedehands studieboek warmteleer, dat is goedkoper. Zeker als je nog even wacht tot de examens zijn afgelopen ;D

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #33 Gepost op: 30-05-2007 22:59 u »
Als je het enkel wilt bewijzen, koop dan een tweedehands studieboek warmteleer, dat is goedkoper. Zeker als je nog even wacht tot de examens zijn afgelopen ;D

Vriend, snij dan eerst even je Therminator open en laat de stromingsroute zien. Tssssk. Ik weet dan nog wel een goedkope vervanging! :clownsmile:

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #34 Gepost op: 30-05-2007 23:08 u »
Jongens, geen ruzie maken, de één heeft een Therminator en de ander een andere.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #35 Gepost op: 31-05-2007 00:05 u »
Ha! Uit EBC's valse reactie kunnen we denk ik gevoeglijk opmaken dat dat Duitse ding er pijnlijk goed uitziet >:D  Zou een leuke 'event' zijn om een koelwedstrijd te doen op één of ander bierevenement.

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #36 Gepost op: 31-05-2007 00:07 u »
Volgend jaar op het ONK.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #37 Gepost op: 31-05-2007 07:56 u »
Hoe meer platen hoe sneller en hoe meer eiwitneerslag. Dat maakt bier fris.

En waar komt nou die eiwitneerslag terecht? In de koeler of gaat deze pas in het gistingsvat uitvlokken? Als het in de koeler bljft hangen met z'n vele platen en smalle gleuven, in hoeverre is dit goed schoon te maken..

William

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #38 Gepost op: 31-05-2007 08:01 u »
Door de stroming zullen de eiwitten zeer waarschijnlijk in het gistvat pas de kans krijgen om daadwerkelijk neer te slaan.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #39 Gepost op: 31-05-2007 08:12 u »
Ook met mijn huidige tegenstroomkoeler laat ik nog wel eens het koude wort bezinken om het een tweede keer van de trub af te hevelen. De koude neerslag bestaat uit kleine vlokken; niet te vergelijken met de hete trub. Het heeft naar verluidt geen slecht effect op het bier en kan zelfs in enige mate als voedselbron dienen voor de gist.

Een tweede afheveling geeft wel een heel schone gistkoek. Bijkomend voordeel: je hoeft niet zo voorzichtig te zijn bij het hevelen; het geeft niet als er hete trub meekomt, omdat je het bij de twede heveling zal acterblijven.

Verstoppen van de koeler zal wel meevallen, en warme natronloog lost alles op.

Offline Hans (Lagos)

• Super lid
  • Land: es
  • Blichmann Assisted Brewing member
    • Mijn brouwzaal
« Reactie #40 Gepost op: 31-05-2007 11:21 u »
Ik ben heel tevreden met de Chillus Convolutus van Morebeer, door de getwiste binnenspiraal in de vorm van een varkensp*k koelt deze het beste als de pomp voluit het wort er doorheen pompt, in zeer korte tijd bereik ik dan ook bijna de temperatuur van het koelwater.

Makkelijk schoon te maken en weinig kans op verstoppingen.

Vroeger koste hij meen ik ongeveer $105,- maar nu vragen ze $155,- , vreemd.  :-\

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #41 Gepost op: 31-05-2007 21:45 u »
Jammer dat deze al verkocht is, maar voor wie lekker wil chillen is deze nog altijd verkrijgbaar.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #42 Gepost op: 31-05-2007 21:58 u »
Nu noem je er toch twee die gelijk of bijna twee keer zo duur zijn als de Therminator! Nou ja, je moet hem dan wel zelf uit Amerika meenemen...  :verbergen:

Offline bartbier

• Vol lid
« Reactie #43 Gepost op: 31-05-2007 22:03 u »
godver... en ik heb vorige week juist bij de flowshop (was een tip van jou Edgar enige tijd terug ) de zb 20 30 aangekocht.
zie link http://www.flowshop.be/assets/s2dmain.html?http://www.flowshop.be/

Kost een pak meer voor minder platen, ik begrijp niet hoe de prijs op ebay zo laag kan zijn tov een webwinkel.

Bart

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #44 Gepost op: 31-05-2007 22:23 u »
Oe da's jammer Bart, althans van dat geld, want het is natuurlijk wel een goede koeler. Toch waren die Ebay koelers al een heel tijdje in beeld op het forum, al lang voor deze thread in elk geval. Flowshop was eventjes interessant vergeleken met Therminator + verzendkosten + invoerrechten.

De reden dat ze zo duur zijn: In België is iets al gauw duur. Belgen zijn nu eenmaal nauwelijks prijsbewust en handelaren weten het (en jij bewijst het :P ).

Je hebt wel een heel chique koeler te pakken denk ik. Heb je 'm al binnen? Getest?

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #45 Gepost op: 31-05-2007 22:39 u »
Nu noem je er toch twee die gelijk of bijna twee keer zo duur zijn als de Therminator! Nou ja, je moet hem dan wel zelf uit Amerika meenemen...  :verbergen:

Die tweede kost hetzelfde, die eerste heeft een koelvermogen van 60-240 kW. Dan mag het iets meer kosten. Koop er één bij Brouwland van dat vermogen en je betaalt ehm, heel veel meer.

Maar eerlijk is eerlijk, ik kwam hier  deze info tegen. Een tabelletje zonder bronvermelding, maar wel interessant en nogal positief over de eigenschappen van de Therminator wat betreft flowrestrictie en koelvermogen. Wel apart dus, dat ding. Hm.

Offline bartbier

• Vol lid
« Reactie #46 Gepost op: 31-05-2007 22:57 u »
Nee Edgar ik heb hem nog niet binnen, ik zal hem in ieder geval met gemengde gevoelens in ontvangst nemen...
Spijtig van het geld, ik moet eerlijk bekennen de laatste maanden slechts sporadisch op het forum actief te zijn geweest.
Interessante opmerking trouwens over wij Belgen..zijn dit kantjes die je ook bij je ega opviel  ;D?

In ieder geval had ik het budget kunnen gebruiken om een pomp aan te schaffen genre Iwaki of March.
Ik heb al eens geïnformeerd naar andere RVS pompvarianten maar krijg offertes in de bus van centrifugaaltypes die mijn budget ver overstijgen (>1200€). trouwens dergellijke pompen zijn overgedimensioneerd voor onze kleinschalige toepassing.
Misschien biedt ebay ook uitkomst voor mijn pompvraag.

Bart

Offline thibolleke

• Super lid
  • beerteam world press
« Reactie #47 Gepost op: 31-05-2007 23:06 u »
Misschien biedt ebay ook uitkomst voor mijn pompvraag.

Zeker en vast! Met wat regelmatig zoeken heb je binnen de 2 weken een iwaki van onder de 50 (exl verzend kosten)
Betaal dus ook zeker niet meer dan dat bedrag aan een pomp, zoek dan gewoon wat verder.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #48 Gepost op: 31-05-2007 23:13 u »
nee Edgar ik heb hem nog niet binnen, ik zal hem in ieder geval met gemengde gevoelens in ontvangst nemen...

Als ik jou was zou ik proberen van de koop af te zien. Je kunt het altijd proberen (maar ja, brutaal zijn jullie ook al niet...), het is tenslotte een webshop en vergissen is menselijk. Een goede smoes is altijd denkbaar.

Nee hoor niet mijn eega, collega's, werkrelaties, het valt bijna dagelijks op hoe de Belg zich bij de neus laat nemen. Aan de andere kant rijdt elke baas dan ook in een Mercedes en die moet ergens van betaald worden. Er wordt minder kritisch gekeken, zullen we zeggen, naar een vette winstmarge.

Iwaki's en Marches zijn er in overvloed op Marktplaats en Ebay. Niet nieuw kopen in een Vlaamsche winkel of webshop in elk geval!

Offline bartbier

• Vol lid
« Reactie #49 Gepost op: 31-05-2007 23:18 u »
Inderdaad net een Iwaki MD40 ontdekt bij Marktplaats.nl voor € 145.