Platenkoeler eBay

Gestart door Arie, 29-05-2007 21:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Arie

Hallo allemaal,
Ik ben bezig met verzamelen van allerlei spullen om, na twee blikken te hebben gebrouwen, mij nu voor te gaan bereiden op het echte werk. Ik zit nu al een paar uur achter de PC op dit forum te lezen. Wat een schat aan informatie staat hier toch!! :lessmile:
Ik heb toch nog even een vraag over een platenkoeler die ik op eBay heb gevonden.
Het gaat om deze :


Gegevens : Koelvermogen +/- 15 kW
                Afmetingen 190 X 83 X 30 mm
                15 platen
Ik weet dat forumlid Johannes er een heeft met 20 platen en dat deze hem goed bevalt. http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,3694.msg46690.html#msg46690
In dat topic shchrijft forumlid Herman dat hij één met 15 platen heeft.
Mijn vraag is nu werkt deze platenkoeler met 15 platen ook naar volle tevredenheid. Is er iemand die mij dat kan vertellen ?


Jos Groen

Dat is meer dan voldoende ik ben in het bezit van http://www.brouwland.com/shop/product.asp?cfid=28&id=2753&xin=&src=koeler&dt=21
een platenkoeler met 12 platen en deze kan direct van 100 graden naar 20 graden terug koelen , 15 platen zal dan ook meer dan voldoende zijn.

Johannes

Voor zover ik weet zijn deze nu uitverkocht. Zodra ik de verhuizing achter de rug heb wil ik een gezamenlijke inkoopactie coordineren. Wie belangstelling heeft mag zich vast via een persoonlijk bericht bij mij aanmelden. Geheel onder voorbehoud want ik heb nog niet over de prijs onderhandeld.

Arie

Als de platenkoelers bij Brouwland uitverkocht zijn kun je ook bij Labstuff.nl terecht. Maar misschien dat een gezamenlijke inkoopactie wel enig prijsvoordeel op kan leveren bij Brouwland. Echter de platenkoelers op eBay zijn wel goedkoper en hebben meer platen.

12 platenkoeler Brouwland                              € 79,94
12 platenkoeler Labstuff (zelfde als Brouwland)  € 79,94
15 platenkoeler eBay                                     €54,90  ( € 39,90 + € 15,00 verzendkosten naar Nederland )

EBC

Neem er nou toch met veel meer platen! Een stuk of 40 lijkt me net voldoende.

Gerb

Heb je bij zo'n platenkoeler persé een pomp nodig of is het ook mogelijk om op zwaartekracht/hevelkracht het wort er door heen te krijgen? Verder kan ik op eBay geen platenkoelers vinden. Dit is zeker een oude advertentie?

Jaap

Je kunt gewoon op zwaartekracht door je platenkoeler hevelen.

Johannes

Citaat van: EBC op 30-05-2007  12:55 uNeem er nou toch met veel meer platen! Een stuk of 40 lijkt me net voldoende.

EBC, kijk nou eens naar de tijden en temperaturen die ik genoemd heb in mijn gamellentopic. Dat komt qua capaciteit nagenoeg overeen met jouw Therminator. Dat ding rechtvaardigd zijn veel hogere prijs niet.

Oscar

Meer of minder platen..De mate van koeling is grotendeels afhankelijk van de stromingsnelheden van je koelwater en je bier !

Dus bij minder platen en een gelijke stromingsnelheid van je bier heb je meer koelwater nodig. Nu nog even uitzoeken wat de extra stromingsnelheid van je koelwater is bij een X aantal toenemende platen van je koeler.. :denken:

Johannes

Nee, niet zo moeilijk doen, gewoon koelwater vol open, en wort onder vrijval met dit als resultaat:

Citeer18 liter water teruggekoeld van 100 naar 23 graden in 7 minuten, bij een koelwatertemperatuur van 15 graden. Ik heb even zitten pielen met de stroomsnelheid, en je kunt bijna terugkoelen tot de koelwatertemperatuur. Voor mijn 25 litertjes vermogen zat dus. Ik ben weer zeer content met de huidige

Arie

Citaat van: Gerb op 30-05-2007  13:02 uVerder kan ik op eBay geen platenkoelers vinden. Dit is zeker een oude advertentie?

Dit is geen oude advertentie, ik heb gezocht met de Duitse term Plattenwärmetauscher.
Je komt dan hier http://search.ebay.nl/plattenwarmetauscher_W0QQ_trksidZm37QQcatrefZC6QQflocZ1QQfromZR10QQfsooZ1QQfsopZ1QQftrtZ1QQftrvZ1QQga10244Z10425QQsacatZQ2d1QQsaprchiZQQsaprcloZQQsaslcZ2QQsatitleZplattenwQe4rmetauscherQQsbrexpZWD2SQQssPageNameZWD2S

Gerb

Heeft iemand al eens een platenkoeler (of iets anders) bij deze persoon gekocht? Het adres: www.poel-shop.de
Het is niet echt duur!

Johannes

Daar heb ik gekocht, via deze leverancier wil ik ook inkopen voor de gezamenlijke inkoopaktie. Sowieso voordeel m.b.t. verzendkosten, daarnaast valt er misschien nog te onderhandelen.

Wie belangstelling heeft; aanmelden via persoonlijk bericht bij mij.

EBC

Het gaat niet om de Therminator, maar om de koelcapaciteit. Meer platen koelt beter en die op eBay zullen het vast prima doen.

Met meer platen kan je het wort volledig laten lopen en hoef je alleen het koelwater te regelen. Terugkoelen naar koelwatertemperatuur is dan geen probleem. Sneller koelen levert beter bier.

En echt, koelen naar 23 ºC is niet genoeg. Vergisten doe je bij 20 ºC of minder.

Jullie moeten het zelf weten hoor...

Johannes

Nou dan knel je de wortstroom iets af en duurt het een paar minuten langer. Uiteraard kun je ook een grotere koeler aanschaffen.

korek

Citaat van: Johannes op 30-05-2007  15:00 uDaar heb ik gekocht, via deze leverancier wil ik ook inkopen voor de gezamenlijke inkoopaktie. Sowieso voordeel m.b.t. verzendkosten, daarnaast valt er misschien nog te onderhandelen.

Wie belangstelling heeft; aanmelden via persoonlijk bericht bij mij.

Net te laat gelezen, ik heb vanmorgen deze gekocht.

Johannes

Gaaf ding, goeie prijs ook.

Edgar

Citaat van: Johannes op 30-05-2007  16:26 uGaaf ding, goeie prijs ook.

Dat ziet er uit als een heel goede deal.

Edgar

Zou er een voordeel zijn aan die koperen solderingen? De platen zijn in beide gevallen van inox. Sta op punt om ook die Duitse ebay koeler te kopen.

Gerb

Ik wil er ook graag eentje hebben. Johannes, wanneer ben je klaar met verhuizen?

Edgar

Citaat van: EBC op 30-05-2007  12:55 uNeem er nou toch met veel meer platen! Een stuk of 40 lijkt me net voldoende.

Die Therminator heeft er toch ook geen 40 (hoeveel wel?)? Is dat niet ook een gewone platenkoeler net als deze? Zitten daar speciale werveldingetjes op?

Emile

"een platenkoeler met 12 platen en deze kan direct van 100 graden naar 20 graden terug koelen", zinloze informatie dit. Ook een opmerking als "je kunt gewoon op zwaartekracht door je platenkoeler hevelen" is irrelevant. Natuurlijk kan dat.

Probeer nu eens de capaciteit (in kW) uit te rekenen! Dat is relevante informatie. Dus hoeveel liter kan ik in hoeveel minuten hoeveel graden in temperatuur afkoelen? Dit is de enige manier om deze koelers met elkaar te vergelijken.

Johannes

In andere topics zijn mensen al aan het rekenen geweest, daar kwamen we er nog niet uit. Daarom zei ik ook:
Citeer18 liter water teruggekoeld van 100 naar 23 graden in 7 minuten, bij een koelwatertemperatuur van 15 graden. Ik heb even zitten pielen met de stroomsnelheid, en je kunt bijna terugkoelen tot de koelwatertemperatuur. Voor mijn 25 litertjes vermogen zat dus.

Dat is zegt in gewone mensentaal dat je supersnel kunt koelen. Kilowatts zegt velen niks tenzij iemand een goede vergelijkende berekening maakt.

Citaat van: Gerb op 30-05-2007  16:40 uIk wil er ook graag eentje hebben. Johannes, wanneer ben je klaar met verhuizen?

Volgende week en daarna ga ik op vakantie, laten we zeggen dat ik over een maand hiermee aan de slag ga. Mocht iemand anders niet kunnen wachten, en zelf willen coordineren ga je gang, ik heb tenslotte al zo'n ding.

Batavier

Citaat van: Emile op 30-05-2007  17:02 u"Probeer nu eens de capaciteit (in kW) uit te rekenen! Dat is relevante informatie. Dus hoeveel liter kan ik in hoeveel minuten hoeveel graden in temperatuur afkoelen? Dit is de enige manier om deze koelers met elkaar te vergelijken.


Q=m*4,2*(Tin-Tuit)
=17kg * 4,2 * (100°C - 23°C) =  5.498 kJ
Dit terug rekenen naar seconden 5.498 / (7*60) = 13,1 kW koelvermogen
e.e.a is wel afhankelijk van de koelwatertemperatuur en de hoeveelheid.


EBC

Ja, de Therminator heeft er 40. En ja, de platen zijn voorzien van een visgraatprofiel dat turbulentie opwekt. In de Therminator zitten alle aansluitingen aan 1 kant. De vloeistof gaat dus heen en terug. Ofwel 20 tweekeerzolange platen.

Voor de laatste keer...koelen naar 23 graden of 18 of koelwatertemperatuur is belangrijk, maar de meeste koelers kunnen dat. Veel belangrijker is de snelheid waarmee dat gebeurt. Hoe meer platen hoe sneller en hoe meer eiwitneerslag. Dat maakt bier fris. Als je voor een paar euro een grotere kan kopen, doe dat dan! Natuurlijk kan je de wortzijde knijpen, het duurt maar een paar minuutjes langer, maar het maakt verschil in je bier. Nee ik heb geen wetenschappelijk bewijs. Soms moet je het maar gewoon aannemen, logisch nadenken, simpel.



William

Citaat van: EBC op 30-05-2007  22:09 uHoe meer platen hoe sneller en hoe meer eiwitneerslag. Dat maakt bier fris.

Komt die koude eiwitneerslag terecht in de koeler of in het gistingsvat?
Als het in de koeler precipiteert, is het dan nog wel gemakkelijk schoon te spoelen? Ik kan me voorstellen dat dit erg afhankelijk is van de binnengeometrie van de koeler (rond versus scherpe hoeken).

Edgar

Ok, maar een profiel hebben sommige hier ook. En juist bij de Therminator zitten juist niet alle aansluitingen aan dezelfde kant. Tenzij je de lengte-kant bedoelt, en dan heeft het eerder met even/oneven aantal platen te maken.

Lijkt mij dat 30 platen voor € 69 plus verzendkosten (45 kW, aansluitingen aan dezelfde kant, visgraatprofiel) vergeleken met de dure Therminator een heel goed aanbod is.

EBC

Dat denk ik ook. Ga ervoor!

Voor dat geld kan je zelf van waterleidingpijp niks maken.

EBC

Voor de volledigheid: de Therminator heeft 40 platen. Bij 20 zit een tussenschot, dus de vloeistof stroomt in een U-vorm. Dat is niet gewoon en geeft extra capaciteit. Het koelwater is langer in 'contact' met het wort en kan zo beter de warmte afvoeren. Het is echt geen gewone koeler.

korek

Ik denk dat de Therminator een klasse apart is, zowel in prestatie als in prijs. Ik ben benieuwd hoe mijn 30 pl. koeler zal werken en wanneer ik hem krijg.

BuBS

Vroeger een platenkoeler gebruikt van ± 12 platen. Met deze koeler kreeg ik het bier met heel veel moeite op 20°C
Vooral veel knijpen aan de wortkant en veel geduld hebben. Alle koelers koelen perfect tot 25°C, daar onder wordt het lastiger. Maar om een niet te hoge vergisting temp te krijgen, moet je wel op 18°C inzaaien.
Nu ik een therminator gebruik, wordt het bier vele, vele malen sneller gekoeld tot 18°C.
En zonder te knijpen, gewoon kraan open en laat maar lopen.
Wil je het goed doen, koop dan niet het geval van Brouwland. Veel te klein, ga voor een koeler van ± 40 platen.

Gr Kees

Edgar

Ik kan me bij dat langere contact niet veel voorstellen, zeker niet als de doorstroom zo goed is. Het inwendig volume zal toch ongeveer gelijk zijn, dus veel langer onderweg lijkt me moeilijk te geloven, tenzij de kanalen kleiner zijn, wat stroomproblemen zou geven. Ook Blichmann geeft ca. 40 kW op als vermogen, dus ik ben redelijk overtuigd dat dat ding hierboven een vergelijkbare koeling geeft als de Therminator voor een fractie van de prijs. Ik vrees dat ik dat nu zal moeten bewijzen, dus ik zal dat ding dan maar aanschaffen... Gaat wel weer van mijn bierkoelerbudget af... :-\


EBC

Als je het enkel wilt bewijzen, koop dan een tweedehands studieboek warmteleer, dat is goedkoper. Zeker als je nog even wacht tot de examens zijn afgelopen ;D

Edgar

Citaat van: EBC op 30-05-2007  22:56 uAls je het enkel wilt bewijzen, koop dan een tweedehands studieboek warmteleer, dat is goedkoper. Zeker als je nog even wacht tot de examens zijn afgelopen ;D

Vriend, snij dan eerst even je Therminator open en laat de stromingsroute zien. Tssssk. Ik weet dan nog wel een goedkope vervanging! :clownsmile:

korek

Jongens, geen ruzie maken, de één heeft een Therminator en de ander een andere.

Edgar

Ha! Uit EBC's valse reactie kunnen we denk ik gevoeglijk opmaken dat dat Duitse ding er pijnlijk goed uitziet >:D  Zou een leuke 'event' zijn om een koelwedstrijd te doen op één of ander bierevenement.

korek

Volgend jaar op het ONK.

William

Citaat van: EBC op 30-05-2007  22:09 uHoe meer platen hoe sneller en hoe meer eiwitneerslag. Dat maakt bier fris.

En waar komt nou die eiwitneerslag terecht? In de koeler of gaat deze pas in het gistingsvat uitvlokken? Als het in de koeler bljft hangen met z'n vele platen en smalle gleuven, in hoeverre is dit goed schoon te maken..

William

Oscar

Door de stroming zullen de eiwitten zeer waarschijnlijk in het gistvat pas de kans krijgen om daadwerkelijk neer te slaan.

Edgar

Ook met mijn huidige tegenstroomkoeler laat ik nog wel eens het koude wort bezinken om het een tweede keer van de trub af te hevelen. De koude neerslag bestaat uit kleine vlokken; niet te vergelijken met de hete trub. Het heeft naar verluidt geen slecht effect op het bier en kan zelfs in enige mate als voedselbron dienen voor de gist.

Een tweede afheveling geeft wel een heel schone gistkoek. Bijkomend voordeel: je hoeft niet zo voorzichtig te zijn bij het hevelen; het geeft niet als er hete trub meekomt, omdat je het bij de twede heveling zal acterblijven.

Verstoppen van de koeler zal wel meevallen, en warme natronloog lost alles op.

Hans (Lagos)

Ik ben heel tevreden met de Chillus Convolutus van Morebeer, door de getwiste binnenspiraal in de vorm van een varkensp*k koelt deze het beste als de pomp voluit het wort er doorheen pompt, in zeer korte tijd bereik ik dan ook bijna de temperatuur van het koelwater.

Makkelijk schoon te maken en weinig kans op verstoppingen.

Vroeger koste hij meen ik ongeveer $105,- maar nu vragen ze $155,- , vreemd.  :-\

Edgar

Jammer dat deze al verkocht is, maar voor wie lekker wil chillen is deze nog altijd verkrijgbaar.

EBC

Nu noem je er toch twee die gelijk of bijna twee keer zo duur zijn als de Therminator! Nou ja, je moet hem dan wel zelf uit Amerika meenemen...  :verbergen:

bartbier

godver... en ik heb vorige week juist bij de flowshop (was een tip van jou Edgar enige tijd terug ) de zb 20 30 aangekocht.
zie link http://www.flowshop.be/assets/s2dmain.html?http://www.flowshop.be/

Kost een pak meer voor minder platen, ik begrijp niet hoe de prijs op ebay zo laag kan zijn tov een webwinkel.

Bart

Edgar

Oe da's jammer Bart, althans van dat geld, want het is natuurlijk wel een goede koeler. Toch waren die Ebay koelers al een heel tijdje in beeld op het forum, al lang voor deze thread in elk geval. Flowshop was eventjes interessant vergeleken met Therminator + verzendkosten + invoerrechten.


De reden dat ze zo duur zijn: In België is iets al gauw duur. Belgen zijn nu eenmaal nauwelijks prijsbewust en handelaren weten het (en jij bewijst het :P ).

Je hebt wel een heel chique koeler te pakken denk ik. Heb je 'm al binnen? Getest?

Edgar

Citaat van: EBC op 31-05-2007  21:58 uNu noem je er toch twee die gelijk of bijna twee keer zo duur zijn als de Therminator! Nou ja, je moet hem dan wel zelf uit Amerika meenemen...  :verbergen:

Die tweede kost hetzelfde, die eerste heeft een koelvermogen van 60-240 kW. Dan mag het iets meer kosten. Koop er één bij Brouwland van dat vermogen en je betaalt ehm, heel veel meer.

Maar eerlijk is eerlijk, ik kwam hier  deze info tegen. Een tabelletje zonder bronvermelding, maar wel interessant en nogal positief over de eigenschappen van de Therminator wat betreft flowrestrictie en koelvermogen. Wel apart dus, dat ding. Hm.

bartbier

Nee Edgar ik heb hem nog niet binnen, ik zal hem in ieder geval met gemengde gevoelens in ontvangst nemen...
Spijtig van het geld, ik moet eerlijk bekennen de laatste maanden slechts sporadisch op het forum actief te zijn geweest.
Interessante opmerking trouwens over wij Belgen..zijn dit kantjes die je ook bij je ega opviel  ;D?

In ieder geval had ik het budget kunnen gebruiken om een pomp aan te schaffen genre Iwaki of March.
Ik heb al eens geïnformeerd naar andere RVS pompvarianten maar krijg offertes in de bus van centrifugaaltypes die mijn budget ver overstijgen (>1200€). trouwens dergellijke pompen zijn overgedimensioneerd voor onze kleinschalige toepassing.
Misschien biedt ebay ook uitkomst voor mijn pompvraag.

Bart

thibolleke

Citaat van: bartbier op 31-05-2007  22:57 uMisschien biedt ebay ook uitkomst voor mijn pompvraag.

Zeker en vast! Met wat regelmatig zoeken heb je binnen de 2 weken een iwaki van onder de 50 (exl verzend kosten)
Betaal dus ook zeker niet meer dan dat bedrag aan een pomp, zoek dan gewoon wat verder.

Edgar

Citaat van: bartbier op 31-05-2007  22:57 unee Edgar ik heb hem nog niet binnen, ik zal hem in ieder geval met gemengde gevoelens in ontvangst nemen...

Als ik jou was zou ik proberen van de koop af te zien. Je kunt het altijd proberen (maar ja, brutaal zijn jullie ook al niet...), het is tenslotte een webshop en vergissen is menselijk. Een goede smoes is altijd denkbaar.

Nee hoor niet mijn eega, collega's, werkrelaties, het valt bijna dagelijks op hoe de Belg zich bij de neus laat nemen. Aan de andere kant rijdt elke baas dan ook in een Mercedes en die moet ergens van betaald worden. Er wordt minder kritisch gekeken, zullen we zeggen, naar een vette winstmarge.

Iwaki's en Marches zijn er in overvloed op Marktplaats en Ebay. Niet nieuw kopen in een Vlaamsche winkel of webshop in elk geval!

bartbier

Inderdaad net een Iwaki MD40 ontdekt bij Marktplaats.nl voor € 145.

lijsjelorresnor


Johannes

Ja, daar heb ik de mijne gekocht.

Eduard

We hebben ook een Chiller van MoreBeer, of dat het varkensp*kmodel is of niet dat weet ik niet, maar hij doet het prima. Ik heb geen 'getallen' maar ons brouwsel van 80 liter is binnen een kwartiertje wel gekoeld naar vergistingstemperatuur. Overigens gebruiken wij een (overgedimensioneerde) pomp om het wort er doorheen te jagen, met een knelkraan aan de uitgang. Bij de Mikrobrouwerij is er een platenkoeler van zo'n 30 platen, oorspronkelijk gebruikt in de zuivelindustrie. Er staat nog 'milk in' en 'milk out' op. :)

EBC

Blichmann zelf heeft de Therminator, Shirron en Chillus Convolutus getest. http://www.blichmannengineering.com/Therminator/Competition.htm
Zo te zien aan de tekst hebben die Australiers daar eea van overgenomen.

kW zelf zegt niet zoveel. Je kan die getallen alleen vergelijken bij gelijke omstandigheden. Als de temperatuur van je koelwater toeneemt, neemt het aantal kW af. 4 ºC toename van je koelwatertemperatuur, doet de capaciteit van je koeler (meer dan) halveren!

De capaciteit van de koelers op eBay wordt meestal gegeven voor plantaardige olie. De soortelijke warmte van plantaardige olie is ongeveer de helft van die van water. De capaciteit van de eBay koelers is daarom voor onze toepassing maar de helft van wat eBay aangeeft.

Edgar

Dat Verhaal over kW'S van jou klopt niet. Het is eerder andersom door de slechtere warmte-overdracht van olie.

EBC

Het heeft niet te maken met warmte overdracht, maar met de hoeveelheid energie die nodig is om 1 ºC temperatuur stijging/daling te verkrijgen. Olie heeft maar de helft van de energie nodig. Dus als je water wilt koelen, heb je twee keer zoveel energie nodig en is dus de capaciteit van de koeler maar de helft.

Hans (Lagos)

Citaat van: EBC op 01-06-2007  10:50 uOlie heeft maar de helft van de energie nodig
:denken:
De therminator gebruikt weinig koelvloeistof, dus een vat olie koelen in de koelkast en deze als koelvloeistof gebruiken om je wort te koelen. Hier zie ik weer een mooi project in voor onze vriend EBC.  ;D


Edgar

EBC maakt een denkfout. 1 kW uit een visceuze vloeistof halen die bovendien een veel lagere warmteinhoud heeft, vraagt veel meer koelend vermogen dan het zelfde vermogen uit heet water halen.

korek

Citaat van: EBC op 01-06-2007  10:50 uHet heeft niet te maken met warmte overdracht, maar met de hoeveelheid energie die nodig is om 1 ºC temperatuur stijging/daling te verkrijgen.

Ik kan het mis hebben, maar volgens mij is dat juist het principe van warmte overdracht. HIER is het één en ander beschreven.

EBC

Zojuist op de fiets, de laatste inkopen voor het prONK, nog eens nagedacht...

Jullie hebben natuurlijk gelijk over de warmteoverdrachtscoefficient. Maar mijn gedachtegang was ergens anders op gebaseerd.

Naast warmteoverdracht en soortelijke warmte spelen met name de werktemperaturen een grote rol. Ik nam aan, ik weet niet waarom, dat die olie temperaturen hoog zijn. Als je dezelfde koeler gebruikt bij lagere temperaturen, dan krijg je een aanzienlijke verandering in capaciteit. Temperatuur 2x zo hoog, soortelijke warmte 2x zo laag...(ja en de warmteoverdracht is inderdaad 3x zo laag, dus dat heft het weer een beetje op) Maar, eigenlijk denk ik dat er niets over te zeggen valt. Nergens wordt op eBay aangegeven hoe ze tot die getallen zijn gekomen. Laten we maar aannemen dat een kW een kW is en dat kW een lastige grootheid is. Zoals ik al aangaf, de Therminator verliest de helft van die kWs bij een stijging van de koelwatertemperatuur van 15 naar 19 ºC...en juist daarom is het hebben van een 'grote' koeler belangrijk.

Edgar

Temperatuur van olie (dat is het verwarmend medium in dit geval dacht ik) in een auto is dacht ik meestal rond 90 graden. Anders had je zeker een punt. Nu denk ik best dat de olieverwarmmannen stiekem het meest gunstige cijfer vermelden (water/water) maar dat betekent bij 45 kW toch nog een goede waarde. Ik heb goede hoop op een goed werkende koeler (die nu onderweg is).

korek

Fietsen heeft bij mij ook een gunstige werking op mijn hersens.

Harold

Jongens, jongens (en evt. meisjes),

Ik snap niet dat jullie die hardsoldeer warmetwisselaars durven te kopen.  :huilen: Die dingen zijn niet schoon te maken. Zuur, zuur bier op den duur. Niet voor niets worden in de levensmiddelenindustrie ofwel buis-type warmetwisselaars gebruikt of platen warmetwisselaars ; deze zijn beide goed te reinigen (de buis type warmetwisselaars zelfs met borstels, de platentype warmetwisselaars na uit elkaar halen). Sorry als ik de knuppel in het hoenderhok gooi, maar ik durf die therminators en convoluted dingen niet te gebruiken. Zilmet adviseert zelf hun hardsoldeer warmetwisselaars niet te gebruiken voor levensmiddelentoepassingen en raadt daaarvoor hun demontabele platen warmetwisselaars aan. De koelcapaciteiten van de hardsoldeer warmetwisselaars zijn OK, maar voor het overige... Ik wil kunnen schoonmaken en de garantie hebben dat het schoon is.

Harold

thibolleke

Gewoon de laatste 10 minuten van de kook dat ding meekoken. Dan is het 'steriel'. Na koeling kan je het in water dompelen waardoor al de bierresten ook verwijderd worden.
Volgens mij is er niets mis met deze methode.


Groet
Thibolleke

RobinB

Mocht er nog een inkoopactie komen met deze koelers, dat meld ik me bij deze aan!

Zal proberen dit topic in de gaten te houden voor verdere ontwikkelingen :)

Hans (Lagos)

Citaat van: Harold op 02-06-2007  00:32 uIk wil kunnen schoonmaken en de garantie hebben dat het schoon is.
Harold

 ???

Spoel er loog doorheen! Dan heb jij je garantie dat het schoon is.

Arie

Citaat van: Harold op 02-06-2007  00:32 uik snap niet dat jullie die hardsoldeer warmetwisselaars durven te kopen.  :huilen: Die dingen zijn niet schoon te maken.

Ik weet dat bij melkveehouders de koemelk wordt voorgekoeld met een platen koeler voordat het in de melktank komt. Als die dingen echt niet goed schoon te maken zouden zijn zouden deze nooit bij het koelen van melk gebruikt worden. Want als iets snel zuur wordt is het wel melk. Het spoelen gebeurd in drie stappen. Eerst met heet water. Dan met heet water met zuur. En als laatste wordt er met koud water na gespoeld.

Harold

Arie,

Klopt: boeren gebruiken platen warmtewisselaars, echter deze zijn demontabel; niet de hardsoldeertypes.

Loog reinigt niet: loog helpt bij desinfectie. Wie garandeert dat bij gebruik van de hardsoldeer ww's er geen ophoping van vuil plaatsvindt? Ik durf te stellen dat dat wel gebeurt. Hoe je ook spoelt, verwarmt bij 100 C of spoelt met loog, na gebruik blijft er een vuil residu achter in de ww dat een infectiebron is; hierin zal zonder meer na enige tijd micro-biologisch leven ontstaan, in welke vorm dan ook.

De koelcapaciteiten van de hardsoldeer ww's is goed; hun prijs is prettig; voor de rest is het rotzooi. Niet gebruiken dus.

Harold

korek

Citaat van: Harold op 03-06-2007  15:05 uLoog reinigt niet: loog helpt bij desinfectie. Wie garandeert dat bij gebruik van de hardsoldeer ww's er geen ophoping van vuil plaatsvindt? Ik durf te stellen dat dat wel gebeurt. Hoe je ook spoelt, verwarmt bij 100 C of spoelt met loog, na gebruik blijft er een vuil residu achter in de ww dat een infectiebron is; hierin zal zonder meer na enige tijd micro-biologisch leven ontstaan, in welke vorm dan ook.

De koelcapaciteiten van de hardsoldeer ww's is goed; hun prijs is prettig; voor de rest is het rotzooi. Niet gebruiken dus.

Harold

Natronloog of natriumhydroxide heeft wel degelijk een groot vuiloplossend vermogen, ik ervaar het als ik mijn leidingen ermee doorspoel. Bewijs dat alles goed schoon is heb ik natuurlijk niet, maar als telkens weer blijkt dat je geen infectie in je bier hebt, mag je er van uit gaan dat alles goed schoon is. Voorlopig koel ik met mijn hardgesoldeerde platenkoeler tot het tegendeel bewezen is, want het alternatief is mij te duur.

Jacques

Natronloog of natriumhydroxide wordt in commerciële brouwerij veelvuldig ingezet als reinigingsmiddel. Het loog wordt warm tot heet gebruikt en lost de vuiligheid op. Prima spul maar je moet er wel mee opletten. Het tast je huid aan en je moet het niet in je ogen krijgen.

Harold

Jacqus, jammer, je beschrijft maar een deel van de waarheid, loog kan onderdeel zijn van reinigingsmiddel: http://tapreinigingsdienst.nl/pdf/reinigen_bierleidingen.pdf (dit is maar een willekeurige link, maar heeft wel betrekking op bier).

Korek, voor wat betreft de prijs heb je helaas helemaal gelijk.

Zelf had ik een koeler waar ik niet overal bij kon met reinigen; dus..... viezigheid accumuleerde. met als gevolg.....

Harold

Jacques

Harold,

Loog lost wel degelijk organische verontreiniging op. Echter geen anorganische verontreinigingen, daarin heb je gelijk. Loog hoort onderdeel te zijn van een reinigingsprogramma waarbij ook een sterk zuur wordt gebruikt voor het oplossen biersteen dat voornamelijk bestaat uit anorganische verbindingen. Voor alle duidelijk nooit loog en zuur gelijktijdig gebruiken. Altijd tussentijds spoelen met zuiver water.
Neemt niet weg dat loog wel degelijk een prima reiniger is en zeker niet ingezet wordt als louter een desinfectant (zoals sulfiet).

Johannes

Citaat van: Harold op 03-06-2007  15:05 uDe koelcapaciteiten van de hardsoldeer ww's is goed; hun prijs is prettig; voor de rest is het rotzooi. Niet gebruiken dus.

Dit is wel sterk overdreven. Het zijn prima koelers, met een beetje gezond verstand gebruiken en er is niks aan de hand. Er zijn talloze brouwers die zo'n apparaat gebruiken.

korek

Harold, bedankt voor de link. Mijn vraag is nu; kan de hobbybrouwer aan deze middelen komen. Ik heb wel de beschikking over Topax, dat o.a. in de vlees industrie gebruikt wordt voor desinfectie en reiniging, maar omdat dit een sterk toxisch middel is, wil ik het niet gebruiken in mijn Herms.

EBC

Ik heb schoonmaakspul uit Amerika meegenomen, helaas niet in de handel in Nederland en België, voor zover ik weet...

Misschien dat Brouwland tot verkoop over wil gaan nu steeds meer mensen platenkoelers gaan gebruiken?

Ik gebruik PBW en StarSan voor mijn koeler. Daar blijft echt niks in achter. En het spul is nog 100% biologisch afbreekbaar ook.

http://www.fivestarchemicals.com/brew/homead.pdf

korek

Welke gebruik je? De PBW of de Homebrew Cleaning & Sanitizing Kit?

EBC

PBW om te reinigen. StarSan om te ontsmetten. Great stuff!

Jacques

Ik heb heel veel goede berichten gezien over de fivestar producten. Van andere hobbybrouwers die deze spullen meegebracht hebben uit de states heb ik begrepen dat StarSan fantastisch goed spul is. Inderdaad jammer dat we het hier niet tot onze beschikking hebben.

Harold

Jaques, loog is inderdaad deel van een reinigingsprogramma en het haalt wat verontreiniging weg. Maar niet veel (vraag me nu niet wat veel of weinig is). Samen met andere stoffen werkt het goed. Maar:er blijft altijd rommel achter en deze rommel is een risico. Op den duur moet je een koeler open maken om deze grondig te reinigen.
Johannes, er zijn inderdaad talloze brouwers die de hardsoldeer koelers gebruiken, vooral hobbybrouwers. De prijs is de voornaamste overweging (denk ik, dat is voor mij een heel belangrijke overweging).
Korek, via de groothandel is wel aan e.e.a. te komen (maar ja, dan moet je wel een bedrijf hebben), zie opmerkingen EBC. Was het niet EBC die een buizenkoeler had? Die zijn perfect te reinigen.

Harold

Jacques

Loog haalt juist heel veel verontreiniging weg. Het merendeel van het materiaal dat achterblijft in de koeler is namelijk organisch van aard. Diverse leden van dit forum hebben verslag gedaan van de grote hoeveelheid rommel dat uit een koeler kwam na bewerking met loog.
Biersteen neemt meestal maar heel weinig ruimte in maar kan heel hardnekkig zijn. Voor de verwijdering ervan moet je een sterk zuur gebruiken en geen zwak zuur zoals melkzuur of azijnzuur.

Nogmaals loog moet apart gebruikt nooit gelijktijdig met een ander (niet alkalisch) middel. Zeker niet in combinatie met een middel dat biersteen verwijderd. Altijd tussentijds spoelen en dan pas het andere middel gebruiken.

korek

Misschien nog een andere manier van reinigen van platenkoelers. Ik heb een Kärcher hogedrukspuit die een temperatuur van 90 ºC kan verdragen. Als je deze aansluit op je koeler en spuit met 65 ºC (temperatuur van de combi-CV), lijkt me dat er ook een grondige reiniging plaatsvindt.

Johannes

Voor mijn koeler zet ik de pomp ertussen. Dan kan ik als ik wil uren doorpompen met water en/of reinigingsmiddel.

korek

Inderdaad, doe ik ook met hete natriumhydroxide en naspoelen met koud water. Tsja , dat spul uit de US zal wel erg goed zijn, maar wij moeten het doen met wat hier voorhanden is.

EBC

Ik denk niet dat een hogedrukspuit werkt. Het gaat erom om de verontreinigingen op te lossen. Met alleen druk haal je die niet ergens tussen de 13e en 14e plaat weg...

Jacques heeft gelijk met zijn advies om goed te spoelen tussen de reiniging en ontsmetting door. Het ene middel neutraliseert het andere, dus spoelen is erg belangrijk, anders heeft het gewoon geen zin! Rondpompen versterkt de reinigende werking, maar het is niet nodig om dat uren lang te doen. Hou je aan de aanbevolen contactduur van de fabrikant, langer contact, zeker met een zuur, is niet aan te bevelen.

Ik gebruik ook een platenkoeler, geen buizenkoeler.

Arie

Citaat van: Johannes op 03-06-2007  16:45 uHet zijn prima koelers, met een beetje gezond verstand gebruiken en er is niks aan de hand. Er zijn talloze brouwers die zo'n apparaat gebruiken.

Ik denk ook niet dat het zo'n vaart zal lopen met die verontreiniging. Wat Johannes al zegt, ze worden veel gebruikt onder de brouwers. Als je maar gelijk na het koelen de platenkoeler goed schoonspoelt/reinigt dan zie ik geen probleem met verontreiniging.
Ik heb vanmiddag nog even met de boer gesproken waar ik veel kom. Deze zei dat hun de platenkoeler die hun voor de melk gebruiken slechts eenmaal per jaar uitelkaar halen om te controleren op verontreiniging. Ik vroeg hem dan ook of er nog aangekoekte melkresten in de koeler zitten. Hij zei dat de koeler van binnen perfect schoon is, alleen zit er soms een sprietje gras in.
Dus ik denk dat wanneer je je wort goed filtert, zodat er geen stukjes hop of andere zaken door de koeler gaan die de boel kunnen verstoppen, er geen problemen met een platenkoeler te verwachten zijn. Mits je gelijk na het koelen goed spoelt/reinigt.

bakkerman

Ik heb een platenkoeler gekocht, de Mashmaster ChillOut.
Ben daar zeer tevreden mee.

Het schoonmaakadvies dat ze daar hierbij geven is direct na gebruik doorspoelen met Napisan.
Dat is een wasmiddelversterkern / inweekmiddel dat in Nederland naar mijn geheugen onder het merk OxiAction wordt verkocht.

CLEANING INSTRUCTIONS

Cleaning a plate chiller is a bit more involved than a normal immersion chiller, due to the tiny pockets created by the channels in the plates. These pockets can harbor cold break material, hop remains, or any other solid, and if not removed can cause infection in subsequent batches. The best way to clean is to recirculate a solution of hot water and Sodium Percarbonate (Napisan) or Powdery Brew Wash (PBW) through the chiller as normal, then back flush the chiller. Pushing cleaning solution into the "Wort Out" side and out of the "Wort In" side. This should remove any that may have gotten trapped by the ridges on the plates.

En dit werkt, nog geen problemen gehad. :weetbeter:

Harold

En dan maar hopen dat onze (terug)spoelprocedures net zo goed verlopen als bij onze commerciële vakgenoten; de reinigingsmiddelen hebben we in ieder geval dikwijls niet. misschien ben ik een zwartkijker .....

Harold

Edgar

In dit pdfje saat een interessant stukje over Natriumperboraat (vaatwasmachinepoeder) en Natriumpercarbonaat (oxy-action):

Natriumperboraat

Perboraat wordt veel gebruikt als bleekmiddel in poedervormige machinevaatwasmiddelen.
Het is in poedervormige producten zeer stabiel; in waterige oplossingen echter niet. Perboraat
splitst tijdens het wasproces waterstofperoxide af, dat voor de blekende werking
verantwoordelijk is.

Natriumpercarbonaat

Percarbonaat is veel minder stabiel dan perboraat en verliest daardoor al snel zijn
werkzaamheid. Het wordt daarom ook wel apart bijgeleverd en pas bij het wassen
toegevoegd. Natriumpercarbonaat vervalt bij het wasproces in natriumcarbonaat (soda) en
zuurstof waarop de blekende werking berust. Als stabilisator van percarbonaat wordt
magnesiumsilicaat gebruikt.
Een nadeel van de zuurstofbleekmiddelen is dat ze pas goed werken bij temperaturen vanaf
60° C. Daarom wordt bij gebruik van een zuurstofbleekmiddel ook een bleekmiddelactivator
toegevoegd. TAED (Tetra-acetyl-ethyleendiamine) is een veel gebruikte
bleekmiddelactivator. Het reageert al bij lage temperaturen met perboraat of percarbonaat en
vormt daarmee een stof (peroxyazijnzuur). Deze stof heeft al bij 40 ° C een blekende en
tevens antibacteriële werking.
Hierdoor werkt het bleekmiddel al bij 40 ° C. De benodigde
hoeveelheid zuurstofbleekmiddel kan bovendien verlaagd worden


Peroxyazijnzuur is een goede en veel in brouwerijen gebruikte ontsmetter. Je kunt dus vrij zeker zijn van een goede ontsmetting (mits je luchtbellen voorkomt!) bij gebruik van dit oxy-action of vaatwasmachinepoeder.

Jacques

Het vervelende is dat waspoeder bijna altijd een geurtje heeft dat je niet in je bier wilt hebben.

Verder gaat het om het oplossen van verontreinigingen die zich kunnen vasthechten aan de binnenkant van de koeler. De antibacteriële werking is in eerste instantie niet zo belangrijk. Belangrijk is dat de koeler schoon is.

Edgar

Her percarbonaat verdient dan ook de voorkeur. Soda (waar het in splitst) heeft een behoorlijke reinigende werking.


EBC

Citaat van: Jos Groen op 05-06-2007  08:40 uIs dat dit spul ? http://www.wijnmaken.nl/catalog/chemipro-gram-p-179.html


Chemipro Oxi, daar zou ik mijn koeler NIET mee schoonmaken. Dat laat een waas na. Volgens mij wordt die waas na elke keer steeds dikker en wordt zo een plaats waar bacterien zich in kunnen nestelen.

Als je een koeler met Chemipro wilt schoonmaken, gebruik dan de Caustic versie, maar hou de contacttijd kort, want er zit weer chloor in.

Waarom komt Brouwland nu niet met echt goede schoonmaakmiddelen, die dit soort nadelen niet hebben?

Eduard

Voor het verwijderen van biersteen kun je salpeterzuur gebruiken. Soms doe ik dit in de mikrobrouwerij waar de biersteen zich voornamelijk in de biertanks ophoopt. Met natronloog is deze biersteen inderdaad niet weg te krijgen, zelfs al eet het alle organische materialen op (waaronder ook de huid...).

Caspar

Je kan natriumhydroxide toch gewoon kopen bij Brouwland (Bijtende Soda / Caustic Soda / Loog), dit is Chempro Caustic zonder chloor (dus zonder chemische reactie op het metaal ???). Wat er met mijn koelspiraal gebeurde toen ik er Chempro Caustic overheen mikte was niet fraai >:D.

Groet Caspar

Jos Groen

Welk stofje is nu het beste, voor het schoonmaken?

Gootsteenontstopper?

oranjeboombiertje

Ik heb gewoon chemipro caustic gebruikt voor mijn koeler, zonder enig nadeel. Er staat op het etiket ook geen chloor als bestandsdeel geloof ik.

 :degroeten:
Wesley

Jacques

Citaat van: oranjeboombiertje op 05-06-2007  13:07 uEr staat op het etiket ook geen chloor als bestandsdeel geloof ik.

Toch zit er in Chemipro caustic een chlooractieve stof in.

Jos Groen


Edgar

Citaat van: Jos Groen op 05-06-2007  08:40 uIs dat dit spul ? http://www.wijnmaken.nl/catalog/chemipro-gram-p-179.html

Nee percarbonaat is oxy-action.

Jos Groen

Citaat van: Edgar op 05-06-2007  19:12 uNee percarbonaat is oxy-action.

Welke grondstoffen hebben we dan nodig?

EBC

Op de PBW verpakking staan geen ingredienten...

Op Star San staat:
Dodecylbenzenesulfonic acid 15%
Phosphoric acid 50%
Inert ingredients 35%
Phosphate content by weight percent as expressed as %P 15.8%
Phosphate content expressed as graams P per ounce 6.5 gm/oz.

Pad

Komt er nu op korte termijn nog een bestelactie? Ik ben ook wel geïnteresseerd...
Na de zomer zouden we graag met een platenkoeler aan de slag gaan, ipv onze dompelkoeler.

Edgar

Ebay koeler met 30 platen is binnen. Al met al een indrukwekkend ding, en gelukkig veel compacter dan de tegenstromer. Vanavond een testje.

korek

Ik heb hem ook vandaag binnengekregen. Ziet er mooi uit, beter dan dat zwarte Vaillant wisselaartje dat ik tot nu toe gebruikte. Ik ga hem morgen meteen uitproberen met een brouwsel.

Edgar

Hij is nu wel € 20,- duurder geworden... We hebben mazzel korek!

korek

Ik denk dat hij door heeft dat deze koeler populair wordt bij de hobbybrouwers. Ik ben nu bezig om hem aan te sluiten, nog even wat solderen en wat pijpjes buigen, dan is hij gereed voor gebruik.

Edgar

Temperatuur koelwater:       18,1°C
Temperatuur heet water:     97,5°C
Temperatuur gekoeld water: 21,0°C
Snelheid: 3,5 l/min geheveld met ± 1,1 meter hoogteverschil

Opvallend:

-Luchtbellen moeten verwijderd worden! Het draaien van de koeler geeft duidelijk vrijkomende luchtbellen die de koeling natuurlijk in de weg zitten. Het is dus handig om voor een beweegbare opstelling te kiezen (met genoeg slanglengte).

-Het ding wordt gloeiend heet op sommige plaatsen (duh)

-Sneller hevelen kan ook, maar geeft een hogere eindtemperatuur. (nogmaals duh)


Ik denk dat met wat voorkoeling (rondpompen naar ketel met koelwater aan) naar pakweg 80°, óf wat langzamer koelen, nog wat winst gehaald kan worden. Hij koelt duidelijk beter dan mijn tegenstromer en heeft veel minder weerstand. Ik ben tevreden.

korek

Goed dat je dat even meldt van die luchtbellen Edgar, ik was al bezig om met koperen pijp een vaste opstelling te maken. Ik moet nu even iets anders bedenken.

Edgar

Citaat van: korek op 12-06-2007  22:19 uGoed dat je dat even meldt van die luchtbellen Edgar

Eerlijk gezegd had EBC daar al eerder voor gewaarschuwd. En het is inderdaad essentieel voor een goede werking. Nadeel is dan natuurlijk, onvermijdelijk, dat er een risico is van dichtknikkende slangen. Vooral slangen met hete vloeistof erin zijn daar natuurlijk gevoelig voor. Ik zou dus aanraden om, als je hem bijvoorbeeld een 'vaste' plaats in een HERMS of RIMS wil geven, een paar slang-geleidende haakjes te voorzien.

EBC

Citaat van: Edgar op 12-06-2007  22:03 uTemperatuur koelwater:       18,1°C
Temperatuur heet water:     97,5°C
Temperatuur gekoeld water: 21,0°C
Snelheid: 3,5 l/min geheveld met ± 1,1 meter hoogteverschil

Dat klinkt niet verkeerd. Met wat kouder koelwater, zoals dat tijdens het brouwseizoen gebruikelijk is, kan je dan gemakkelijk op 18 ºC komen denk ik zo.

Hoeveel l/min kon je nog hevelen met terugkoelen naar koelwatertemperatuur?



EBC

Citaat van: Edgar op 12-06-2007  22:24 uEerlijk gezegd had EBC daar al eerder voor gewaarschuwd.

Dat is inderdaad ook mijn ervaring...

Een andere ervaring is dat als je de koeler heen en weer beweegt om de lucht eruit te krijgen, dat dan de slangen wel eens loskomen. Dat geeft natuurlijk een enorme paniek en rotzooi, om nog niet te spreken van brandwonden. Ik zet de waterzijde vast met Gardena en de wortzijde krijgen een slangenklem. Zo'n plasticje met zaagtandjes dat je weer los kunt maken. Brouwland verkoopt ze tegenwoordig ook, maar een beetje campingzaak kan je er ook aan helpen.

Edgar

Citaat van: EBC op 12-06-2007  22:39 uHoeveel l/min kon je nog hevelen met terugkoelen naar koelwatertemperatuur?

Dat heb ik niet precies gemeten, maar bij ongeveer 2 l/min was er 1 tot 1,5° verschil met het koelwater. Inderdaad als straks het koelwater weer 8-10° is maak ik me geen enkele zorgen. En ik denk dat ik in mijn volgend huis grondwater kan oppompen, goed voor in de zomer.

Ik heb de waterzijde inderdaad ook met Gardena vastgemaakt, de wortzijde met strak klemmende slangen zonder klem (ik weet het, don't try this at home).

Plasticje met zaagtandjes... hmmmm (ik heb ook een hekel aan die klassieke klemmen). Zal daar eens naar zoeken.

Edgar

Ik heb trouwens nog eens diep proberen na te denken (...) over die Therminator van jou, en wat ze volgens mij doen, is het wort koelen met de helft van het koelwater, en het vervolgens langs de andere helft van het koelwater voeren. Het is dan in feite twee kleinere koelers in serie waarvan het koelwater parallel is gekoppeld. Dat is wel slim, het moet gezegd. Twee kleinere koelers in serie koelen beter dan één grote doordat het deel waar het temperatuurverschil het grootst is (het eerste stuk in het koeltraject), bepalend is voor het koelresultaat. Dat grote verschil benut je twee maal door de splitsing van het koelwater.

Zou het dat kunnen zijn? Kan je dat rijmen met wat je aan de buitenkant ziet van de bouw?

EBC

Aan de buitenkant kan je niet zoveel zien. Als je in de openingen kijkt, zie je dat je maar half diep kan kijken, er zit een schot halverwege, bij de 20e plaat. Dat is aan beide zijden.

Ergens logisch want het is een in-line model, zowel wort als water moeten in U-vorm terugkeren naar de kant van instroom. Of het daarmee een 20 platen koeler met langere platen wordt, of dat er iets slims gebeurt als jij aangeeft weet ik niet. Ik heb wel eens met John Blichmann gesproken en hij zei dat het een afwijkend extra efficient ontwerp was...whatever that may be.

korek

Nou, ik heb vandaag gebrouwen en de platenkoeler voor het eerst gebruikt. Hij werkt perfect, koelt snel. Ik heb hem toch in een vaste opstelling ingebouwd, maar voordat ik hem vastzet vul ik hem eerst en schudt hem net zolang tot er geen luchtbellen meer uitkomen. Dit doe ik zowel met de wortzijde als de koelwaterzijde. Daarna schroef ik hem gevuld vast aan de leidingen.

René K

Gisteren maar even een gootsteenontstopper gekocht voor het reinigen van mijn platenkoeler.
Merk:  Becher
naam: Abfluss Rein
inhoud: minder dan 5% zeep, natriumhydroxide, anorganische zouten.

Ik neem aan dat ik hiermee mijn platenkoeler kan reinigen? (Heb namelijk geen idee wat ik van de anorganische zouten moet verwachten).


oranjeboombiertje

Ik ben bang dat je toch niet de juiste gootsteenontstopper hebt gekocht. Je moet de korrels hebben, dat is >99% natriumhydroxide.

Ik zou niet weten of je de ontstopper die je hebt kan gebruiken.

 :degroeten:
Wesley

MO

Ik zou geen ontstopper met zeep gebruiken maar alleen >99% NaOH. Kruidvat huismerk is een goeie.

korek

Wat ook belangrijk is, is dat je hem schoonspoelt in de tegenovergestelde richting.

Edgar

Wat is ook alweer het aanbevolen percentage voor de warme-loog-reiniging? 4% toch dacht ik? (40 g/liter)

MO

Ik heb iemand van Gulpener eens horen spreken over 5%. Met 4% zul je er ook wel komen. Aanbevolen temperatuur is 80 °C. Dat is inderdaad 40-50 g/L, mocht je 10 liter willen aanmaken dan ben je dus meteen de hele fles van 500 g kwijt. Ik gebruik zelf veel minder, rond de 1% of zo. Maar als je het echt volgens de regels wil doen, dan moet je 5% NaOH oplossing van 80 °C gebruiken.

René K

Bedankt voor de reacties. Deze korrels zal ik dan maar bewaren voor als de wc een keer verstopt zit.  ;)
Binnenkort maar even langs de kruitvat voor de juiste korrels.

joostdw

Ook ik ben nu in het gelukkige bezit van een ebay platenkoeler.
Helaas ben ik als techneut niet veel waard.
Kan iemand mij vertellen waar het hete wort erin/eruit gaat voordat ik meters slang ga verknippen ?


EBC

De kleine 1/2" aansluitingen zijn voor het wort. De grotere 3/4" aansluitingen voor het water.
Je moet ze tegengesteld aansluiten, dus als je het hete wort links laat instromen, dan moet het koude ingaande water rechts.

joostdw

Citaat van: EBC op 25-07-2007  17:11 uDe kleine 1/2" aansluitingen zijn voor het wort. De grotere 3/4" aansluitingen voor het water.
Je moet ze tegengesteld aansluiten, dus als je het hete wort links laat instromen, dan moet het koude ingaande water rechts.

Dank je!

MH

Ik ben me nu ook aan het oriënteren wat koeling betreft en zag deze op eBay:
http://cgi.ebay.nl/Waermetauscher-Plattenwaermetauscher-Poel-Pflanzenoel-A8_W0QQitemZ330159264149QQihZ014QQcategoryZ9895QQcmdZViewItem
Volgens mij met een capacitiet van 65 kW, toch?
Met een 15 mm/20 mm slang aansluitset (zijn dit de goede maten?) kost deze incl. verzendkosten €92,30

Wat vinden jullie daarvan?

Groet,
Marcel

 :proost2:

Oscar

Puik dingetje !! En er zijn er nog zat verkrijg baar...zouden ze kwantumkorting geven ?? Ik wil ooit ook nog wel zo'n ding

MH

Tja, wat kwantumkorting betreft ...daar is altijd naar te informeren, toch?

Mij lijkt een platenkoeler erg geschikt met name omdat zo'n koeler lekker compact is, ik heb namelijk niet zo veel opberg ruimte  ;)

MH

Ik heb al een mailtje gestuurd naar de verkoper met de vraag of ik eventueel een korting kan krijgen als ik er meer dan 1 koop.

 :proost2:

Oscar

Toppie !!! I'm in !!!  :proost2:

korek

Deze heb ik ook in de dertig platen uitvoering, prima ding. Ik heb hem vast ingebouwd in mijn Herms, d.w.z. geschroefd, dus ik kan hem losmaken en om schoon te spoelen draai ik hem om, tegengesteld aan de stroomrichting.


MH

Ondertussen heb ik ook antwoord gekregen van de verkoper:

'Beste Marcel!
 
De B3-12/30 kost buiten Ebay 57 euro per stuk, als je 5 Stück koopt 55 Euro per stuk, en vanaaf 10 stuk 53 Euro.
Verzendingskosten na Nederland zijn altijd 17 Euro per zending'


Ik weet eigenlijk nog niet precies wat hij bedoelt met 'per zending' (wat verzendkosten betreft). Is dat dan per stuk of echt per zending (dus ook bij meer dan 1 stuk)?

Op zich lijkt me dit wel iets  :)

Groet,
Marcel

 :proost2:
 

Pingo

Marcel,
Ebay een beetje te kennen betekent dat je eenmalig €17 kwijt bent voor pakket en verzendkosten en dat de daaropvolgende bestelde waren in de zelfde zending mee gaan ("in de zelfde doos")

p.s. het staat ook bij de advertentie   ;D



Dick

Oscar

Kijk het voordeel van samenbestellen zit hem al meteen in de verzendkosten.

Marcel wellicht kunnen we in ieder geval samen bestellen.

Wie heeft er nog meer interesse ?

[edit]
Als we deze maand nog bestellen en geleverd kunnen krijgen kan ik hem eind deze maand nog bij jou op komen halen...Snel handelen.. :D
Of kom je ook op de MTG dag in Oss ? Dan hebben we 3 weekjes meer... :D
[/edit]

MH

Ik vind het prima om samen te bestellen. Hoe meer personen des te minder betaal je dus voor de verzendkosten. Alleen hoe komen ze in Nederland dan bij de mensen terecht? Kost ook wel wat om ze hier te verzenden, toch?

Marcel

 :proost2:

MH

Sorry Oscar, ik had je antwoord nog niet helemaal gelezen.

Ik kom niet naar de MTG dag in Oss. Je kunt hem natuurlijk wel bij mij af komen halen.

Marcel

oranjeboombiertje

Ik heb ook wel interesse. Als ik het goed begrepen heb is het dus een nieuwe warmtewisselaar met 30 platen en 2 3/4 koppelingen en 2 1/2 koppelingen, klopt dit?

 :degroeten:
Wesley

Oscar

Wesley dat klop !

Kijk tot nu toe kan het allemaal nog goed geregeld worden...

Macel, 29 September heb ik een ritje naar Bergen op zoom, en de 30ste moet ik weer terug, dan kan ik bij jou lang rijden om ze af te halen. Neem ik die van Wesley ook mee en die geef ik weer af op de MTG dag...

Goed geregeld ?

Moet er deze week even  snel en effectief gehandeld worden !

oranjeboombiertje

Dat is erg mooi Oscar. Het kan ook nog anders want ik zag dat Marcel woont in Delft dat is vanaf hier een half uurtje fietsen dus ik kan ze ook nog ophalen als het nodig is. Laten we even kijken of er nog een paar mensen interesse hebben zodat we de verzendkosten optimaal kunnen benutten. Tot hoe zwaar zou je daar kunnen verzenden binnen het benoemde tarief?

 :degroeten:
Wesley

Oscar

Oke, dan doen we maar weer een transfer op de MTG dag !  ;D

oranjeboombiertje

Dat is weer eens iets anders dan bier ruilen hè :D

 :degroeten:
Wesley

MH

Dus even wachten met bestellen tot er wat meer geïnteresseerden zijn?
Misschien is het dan beter om mij een pb'tje te sturen. Kan ik ook meteen mijn rekening nummer doorgeven als ik ze besteld heb.


Ik zat ook eens een beetje te rekenen:    :denken:

Stel je bestelt 3 stuks. Kosten pp zijn dan € 62,70. Bij 5 stuks is dat € 58,40, bij 7 stuks € 57,42 en bij 10 stuks is dat € 54,70.
Boven de 10 stuks maakt de prijs niet zoveel meer uit.

 :proost2:

Marcel

oranjeboombiertje

Ik weet niet of we wel 10 mensen gaan vinden die interesse hebben. 5 moet toch wel te doen zijn?

 :degroeten:
Wesley

Gerb

Ik heb wel interesse, is het dan de bedoeling om ze met de MTG dag te overhandigen?

MH

Wanneer is die MTG dag eigenlijk?
Ik kan er hier op het forum niets over vinden namelijk.

Ik kom trouwens zelf uit Uden en ben daar ook nog af en toe te vinden dus misschien ben ik dan wel in de buurt :)

 :proost2:


Even off-topic: Zijn er in de buurt van Delft hobby-brouwers waar ik eens een keer in de brouw keuken mee mag kijken?

oranjeboombiertje

Ik woon in Bergschenhoek (vlakbij Delft) en je bent welkom om eens te komen brouwen.

Informatie over de mtg hobbybrouwendag is hier te vinden.

 :degroeten:
Wesley

Oscar

Citaat van: Gerb op 17-09-2007  18:29 uIk heb wel interesse, is het dan de bedoeling om ze met de MTG dag te overhandigen?

Ja, dat was wel het idee

Jacques

Citaat van: MH op 17-09-2007  18:36 uWanneer is die MTG dag eigenlijk?
Ik kan er hier op het forum niets over vinden namelijk.

De MTG-dag is ook bekend als de Hobbybrouwdag die in  Oss op 20 oktober 2007 wordt gehouden.

Caspar

Mannen,

Werken deze apparaatjes ook op zwaartekracht, ik heb namelijk geen pomp?

Groet Caspar

Oscar

Citaat van: Caspar op 17-09-2007  20:23 uWerken deze apparaatjes ook op zwaartekracht, ik heb namelijk geen pomp?

Zwaartekracht werkt ook mits je een hoogteverschil hebt natuurlijk  ;) Maar een pompje is bij mij in het investeringsplan al meegenomen... :dansen:

René K

Het moet zeker zonder pomp kunnen. Ik heb een platenkoeler met 14 platen. Dit werkt ook gewoon op zwaartekracht.

oranjeboombiertje

Een pompje is vaak goedkoop te vinden op marktplaats. Ik heb er eentje gekocht voor 40 euro via marktplaats, helemaal nieuw en hij werkt prima in combinatie met mijn tegenstroomkoeler. Ik zou hem niet willen missen want het is echt geweldig ook met reinigen.

 :degroeten:
Wesley

René K

Voor het reinigen gebruik ik een simpel aquariumpompje van de Hornbach. De prijs weet ik zo niet meer maar volgens mij amper 10 euro.

Caspar

Ik wil er ook wel eentje hebben, dan zitten we op 5.

Misschien gebruik ik hem niet meteen, maar het is wel een koopje volgens mij... ik zal hem ook op de hobbybrouwen dag meenemen.

Groet Caspar

MH

Nou dat gaat goed....We zijn dus al met zijn vijfen (Oscar, Wesley, Caspar, Gerben en ik)
Ik denk dat ik nog even wacht op andere geïnteresseerden en dan maar bestellen. Ik zal dan voor de zekerheid maar vragen wat de totaal kosten zijn, dat laat ik jullie weten en dan bestellen maar.
Ik stuur jullie tegen die tijd wel een pb met mijn rekening nummer en zo.

Groet,
Marcel

 :proost2:

PS. Als ik niet naar de hobbybrouwdag kom zal ik ze wel afleveren bij Wesley. Geeft mij mooi de kans om eens een blik te werpen in zijn brouwkeuken  :D

oranjeboombiertje

Citaat van: MH op 17-09-2007  22:02 uPS. Als ik niet naar de hobbybrouwdag kom zal ik ze wel afleveren bij Wesley. Geeft mij mooi de kans om eens een blik te werpen in zijn brouwkeuken  :D

Dat is goed. Dan spreken we wel even een keer af wanneer de brouwerij in actie is dan kan je dat gelijk ook zien.

 :degroeten:
Wesley

Edgar

Een onderwerp om evt af te splitsen: de montage van dit type koeler. Het is me nu een aantal malen opgevallen dat deze koelers in verwarmingsketels schuin gemonteerd zijn, ook al lijkt daar geen reden voor. De reden is vermoedelijk lucht. Ook dat heb ik gemerkt in het gebruik: luchtbellen zijn snel gevormd en verminderen de koelcapaciteit flink. Dus let er op bij gebruik: horizontaal is waarschijnlijk af te raden. Zeker bij montage in een vaste installatie is dat een punt van aandacht.

korek

Klopt, ik heb mijn koeler ook een beetje schuin gemonteerd, de uitstroomkant iets hoger dan de instroomkant.

Edgar

De montages die ik bedoel zijn onder een hoek van 30 à 40° schat ik. Zal eens een fotootje nemen als ik de kans heb. Het staat flink schuin.

Oscar

Belangrijk in deze: welke kant staat dan schuin omhoog? Ingang bier/uitgang water of ingang water/uitgang bier?

MH

Een ander vraagje voor degenen die deze koeler niet in een vaste installatie heeft gemonteerd. Wat voor soort slangen gebruiken jullie en hoe sluiten jullie deze aan op deze koeler? Wat is bijvoorbeeld een makkelijke koppeling (zowel voor het koelwater als het wort)? Een gardena koppeling of een andere koppeling?

 :proost2:

PS. Er zijn nu 6 geïnteresseerden!

EtP

Citaat van: Oscar op 18-09-2007  16:36 uBelangrijk in deze: welke kant staat dan schuin omhoog? Ingang bier/uitgang water of ingang water/uitgang bier?

Je zou hem ook plat kunnen monteren met de aansluitingen naar boven. Gaat de lucht er altijd uit. Alleen bij het schoonmaken moet je hem dan dementeren omdat je er anders de resten niet uit krijgt.

Met vriendelijke groeten Edwin  :beersmiley:

MH

Omdat ik de koeler los ga gebruiken zal ik hem sowieso plat op de grond leggen met de aansluitingen naar boven. Het wort laat ik dan door zwaartekracht door de koeler stromen. Dat lijkt mij het makkelijkst.

 :proost2:

joostdw

Citaat van: MH op 18-09-2007  20:29 uEen ander vraagje voor degenen die deze koeler niet in een vaste installatie heeft gemonteerd. Wat voor soort slangen gebruiken jullie en hoe sluiten jullie deze aan op deze koeler? Wat is bijvoorbeeld een makkelijke koppeling (zowel voor het koelwater als het wort)? Een gardena koppeling of een andere koppeling?

 :proost2:

PS. Er zijn nu 6 geïnteresseerden!

Ik heb het met gardenakoppelingen en knelkoppelingen gedaan. Voor het koelwater gebruik ik tuinslang en voor het wort siliconenslang.
Althans dat is de bedoeling want as zondag ga ik voor het eerst "full grain" brouwen.

Groeten Joost


Edgar

Citaat van: EtP op 18-09-2007  20:30 uJe zou hem ook plat kunnen monteren met de aansluitingen naar boven. Gaat de lucht er altijd uit. Alleen bij het schoonmaken moet je hem dan dementeren omdat je er anders de resten niet uit krijgt.

Ik denk dat dat niet juist is. Probeer maar, en beweeg dan eens flink tijdens het pompen. Geheid dat je lucht ziet ontsnappen. Waar lucht zit, wordt niet gekoeld.

Oscar

Citaat van: Edgar op 19-09-2007  09:02 uWaar lucht zit, wordt niet gekoeld.
Klopt natuurlijk.. maar dan zou in de wortleiding ook lucht komen (waarom het een wel en het ander niet ?)... en dan heb je ongewenste oxidatie!

MH

@Joost: Hoe sluit je dan je siliconen slang aan op die knelkoppelingen?
(ik neem aan dat je de gardena koppelingen gebruikt voor het koelwater?)

William

Let op dat je siliconen slangen gebruikt die ook bij hoge temperatuur voldoende stevig zijn anders heb je snel last van dichtknikkende slangen. Vooral bij de aansluiting op de koeler omdat je daar vaak een scherpe bocht wilt maken.

Edgar

Citaat van: Oscar op 19-09-2007  15:43 uKlopt natuurlijk.. maar dan zou in de wortleiding ook lucht komen (waarom het een wel en het ander niet ?)... en dan heb je ongewenste oxidatie!

Inderdaad, ook nog eens een keer. Dat gebeurt ook. Maar: zolang het wort er koel uitkomt, is dat niet zo'n probleem. Er is weinig tijd voor oxidatie van het hete wort, immers als het koud is mag de lucht er wel in.

oranjeboombiertje

Gisteren is Marcel hier langs geweest om de koelers te brengen. Natuurlijk heb ik zelf al gebrouwen met de koeler, en het is echt een genot. Het koelen gaat super snel en de koeler neemt ook lekker weinig ruimte in.

De 20ste neem ik de andere koelers mee naar Oss voor de mensen die er ook een besteld hadden.

 :degroeten:
Wesley

Caspar

Perfect Wesley,

Zoals je heb kunnen lezen heb ik ook een IWAKI pomp ondertussen... misschien moet je maar eens bij mij langs komen om me even op gang te helpen, ik heb nog nooit met een pomp of tegenstroom / platenkoeler gewerkt (behalve bij jou dan ;)).

Ik zie je in Oss :lekkerbier:.

oranjeboombiertje

Dat is goed Caspar. Dan kan ik je misschien ook nog wat helpen met de ondergister? Werken met een pomp + koeler is ideaal en erg makkelijk als je het eenmaal gedaan hebt.

 :degroeten:
Wesley

Caspar

Goed plan, als zou ik ook graag een bitter samen brouwen :proost:. We bespreken het wel over twee weken ;).

oranjeboombiertje

Dat komt helemaal goed samenvol

 :degroeten:
Wesley

Jacques

Zo juist heb ik ook via Ebay een platenkoeler aangeschaft.

Tot nu toe gebruikte ik een dompelkoeler die in één van de deskels van mijn gistvat gemonteerd was (ik heb twee deksels voor mijn gistvat).
Nu ik onlangs een rvs cilinderconische gistvat heb aangeschaft kon ik niet meer mijn oude dompelkoeler gebruiken.

Het gaat om deze koeler.


De koeler is te koop met 20, 30 en 50 platen. Als de koeler niet via een veiling koopt zijn de kosten repressievelijk € 50, € 60 en € 100 plus € 15 verzendkosten naar Nederland.

Na twee weken achter het net te hebben gevist heb ik nu een veiling gewonnen. Voor de platenkoeler met 30 platen heb ik nu € 43,50 + € 15 = € 58,40 betaald.
Degenen die het het ook eens willen proberen de verkoper heeft nog meer veilingen lopen.
http://search.ebay.de/search/search.dll?from=R40&_trksid=m37&satitle=Plattenw%C3%A4rmetauscher+
Stel een reëel maximaal bedrag voor je zelf vast en ga er niet overheen. (Ik had deze voor mij gesteld op € 50 omdat ik anders voor iets meer geld zo'n koeler rechtstreeks zou kunnen bestellen.)

Succes!

Edgar

Koel! Eindelijk niet meer heet hevelen, da's winst ;) :duimop: Goeie prijs ook.

Jacques

Het hevelen naar de koeler doe ik nog steeds heet.  >:D

Edgar


JWVG

Ha Jacques,

Gefeliciteerd met de nieuwe aanschaf. Altijd leuk om wat nieuw speelgoed te hebben, en in het geval van een platenkoeler kan ik me goed voorstellen dat dat na een dompelkoeler nog tot een verbetering van het bier kan leiden. Heb je al geëxperimenteerd met hoe snel deze koeler koelt? Ik ben mezelf ook nog aan het oriënteren op een platenkoeler - deze ziet er wel erg goed uit. Kun je ze nou alleen per veiling kopen, of gewoon ook bij een leverancier? En is de koppeling met tuinslang (voor koelen) en standaard bier slangen moeilijk te maken, of gaat dat makkelijk?

 :degroeten: JW

Oscar

Citaat van: JWVG op 25-05-2008  20:44 uIk ben mezelf ook nog aan het orienteren op een platenkoeler

Oriënteren? Gewoon aanschaffen en minimaal 20 platen!  (Waarom hebben ze die nog niet bij Brouwland ???) daar zul je echt plezier van ondervinden.

Menno

Hoezo? Mijn koeler werkt ook uitstekend, hoor!  :duimop:

William

Ik heb wel geen e-bay koeler maar een 20 platenkoeler bij Brouwland gekocht. Ik heb er standaard Gardena koppelingen op kunnen draaien zodat ik snel slangen kan wisselen.


Johannes

Gardena koppelingen werken uitstekend. Erg handig.

Citaat van: Oscar op 25-05-2008  21:15 uOrienteren ? Gewoon aanschaffen en minimaal 20 platen !!! 

Ik zou voor een minimum van 30 gaan. 20 kan nog best langzaam gaan. Zeker als je ondergisters wilt brouwen.

Oscar

Citaat van: William op 25-05-2008  21:19 umaar een 20 platenkoeler bij Brouwland gekocht.

Ik dacht dat ie van Brouwland maar 15 platen was, ach die van mij is ook gewoon 30 platen.  >:D >:D

William

Citaat van: Oscar op 25-05-2008  21:39 uIk dacht dat ie van Brouwland maar 15 platen was, ach die van mij is ook gewoon 30 platen.  >:D >:D

Ik begin nu te twijfelen over mijn aantal platen, misschien heb ik er toch wel 15  :weetniet:

Met deze 15 platen kan ik echter wel 15 liter wort van 90 ºC binnen 15 minuten koelen naar 20 ºC met kraanwater van ongeveer 16 ºC. Voor mij voldoende maar ik kan me voorstellen dat je met ondergisters dieper wilt koelen hoewel je natuurlijk nooit lager zult komen dan de temperatuur van het koelwater.

Oscar

En dat zou in jou geval toch 16°C zijn... Maar met mijn koeler kom ik rond de 18°C uit...

William

Citaat van: Oscar op 25-05-2008  22:11 uEn dat zou in jou geval toch 16°C zijn... Maar met mijn koeler kom ik rond de 18°C uit...

Ik ben een zuinige Hollander.... Ik voel me altijd schuldig als ik de koelwaterkraan helemaal opendraai.  :pan:

bob

CiteerIk ben een zuinige Hollander

Ik ook en daarom heb ik in elkaar geknutseld.
groetjes

Jacques

Citaat van: JWVG op 25-05-2008  20:44 uHa Jacques,

Gefeliciteerd met de nieuwe aanschaf. Altijd leuk om wat nieuw speelgoed te hebben, en in het geval van een platenkoeler kan ik me goed voorstellen dat dat na een dompelkoeler nog tot een verbetering van het bier kan leiden. Heb je al geëxperimenteerd met hoe snel deze koeler koelt? Ik ben mezelf ook nog aan het oriënteren op een platenkoeler - deze ziet er wel erg goed uit. Kun je ze nou alleen per veiling kopen, of gewoon ook bij een leverancier? En is de koppeling met tuinslang (voor koelen) en standaard bier slangen moeilijk te maken, of gaat dat makkelijk?


De koeler die ik gekocht heb kun je gewoon bij de leverancier kopen voor de bedragen die ik genoemd heb. Als je de koeler iets goedkoper wilt dan is deelname aan een veiling aanbevolen. Bied echter niet te veel want anders heb je nog geen voordeel. Vandaag is er weer een koeler met 30 platen verkocht voor € 41,25 exclusief de verzendkosten naar Nederland (€ 15,-).

Ik heb nog niet kunnen experimenteren met de koeler omdat deze nog verzonden moet worden. Uit de beschrijving heb ik begrepen dat op de koeler 1.2 en 3/4 inch aansluitingen op zitten. Daarvoor heeft Gardena standaard koppelingen. Dat komt dus wel goed. Overigens kun je voor slangen en koppelingen heel goed terecht bij Wildkamp. Wildkamp heeft vestigingen door heel Nederland.

William

Citaat van: bob op 25-05-2008  22:39 uik ook en daarom heb ik in elkaar geknutseld.
groetjes

Goed om dit nog weer eens onder de aandacht te brengen. Zou deze seriële koppeling hetzelfde effect hebben als een koeler met meer platen? Ik vermoed dat seriële koppeling uiteindelijk effectiever zal zijn, vooral omdat je het koelwater gesplitst hebt waardoor je tweemaal een relatief groot T-verschil hebt aan de ingangen van beide koelers.

Jacques

Een grote koeler met bijvoorbeeld 50 platen is natuurlijk een stuk praktischer in het gebruik en ook een stuk goedkoper (vandaag werd zo'n koeler op e-bay verkocht voor € 85).

JWVG

Dank je wel Jacques, ik denk dat ik binnenkort zal gaan shoppen. Als ik zeg dat ik me 'aan het orienteren' ben, dan betekent dat natuurlijk dat ik aan het peilen ben of ik hier thuis mee weg kan komen na alle eerdere aanschaffen van de afgelopen maanden  :verbergen:.

 :degroeten: JW.

Jacques

Na een aantal jaren betrekkelijk weinig te hebben geïnvesteerd te hebben ben ik nu bezig met een inhaalslag. Dat betekent er een aanslag wordt gedaan op het geld voor het huishouden. Daarvoor moet je natuurlijk wel de steun hebben van je partner.

Broeder Tuk

Maar Jaques,

Is het handig voor een beginneling om meteen een platen koeler van 50 platen te kopen? Want ik neem aan dat jij een professionele amateur brouwer bent en jij koopt er 1 van 30?
Ik pak het het liefst meteen goed aan maar heb nog nooit gebrouwen. Heb nu bijna de installatie compleet. Maar mijn geëmailleerde pan heb ik net naar de knoppen geholpen en ik moet dus nog een koeler hebben.
Zat er zelfs aan te denken om de pan in de vijver te zetten(als ie al blijft drijven) maar denk toch dat het niet zo'n goed idee is. ;D

Ik wou hier op bieden http://offer.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll maar er gaat steeds iemand met 2 kwartjes over heen. Maar als ik het goed begrijp is 85 euro dan een goede prijs? En zit er ook nog verschil de kwaliteit?



Oscar

Citaat van: Broeder Tuk op 19-11-2008  00:05 uIk pak het het liefst meteen goed aan maar heb nog nooit gebrouwen.

En dus geen flauw idee hebt waarom je iets koopt en welke kwaliteit je koopt ? 50 platen is mooi, maar met 30 platen kun je al tot 19-20°C terug koelen en dat is meestal koud genoeg (behalve bij ondergisters). 

Johannes

Als je handelt in het kader: 'als je iets doet, doe het dan goed', dan koop je een 50 platenkoeler. Met mijn 20 platen moet ik de wortstroom nog behoorlijk knijpen wil ik op 20 ºC uitkomen. Dat duurt langer en de koude kraan staat dan ver open.

Ik zou net als Jacques meerdere keren bieden in de hoop er uiteindelijk 1 te kopen voor een scherpe prijs.

Jacques

Als ik met de kennis die ik nu heb opnieuw eentje zou moeten kopen dan zou ik ook gaan voor een koeler met 50 platen. Op e-bay moet je geduld hebben en met je zelf een prijs afspreken waar je niet over wilt gaan. Zodra dat bdrag bereikt is moet je stoppen met bieden en de volgende aanbieding afwachten. Vaak volgen die elkaar snel op.

Dat steeds verhogen met € 0,50 of € 1,- komt doordat iemand een hoger maximaal bod heeft gedaan. Zodra jij een bod hebt gedaan wordt het bod van de ander automatisch verhoogd totdat je hoger zit dan het maximale bod van die ander. Dan ben jij de hoogste bieder tot je weer overboden wordt... Op dit manier kunnen de prijzen snel ophoog gaan. Vandaar mijn advies om niet hoger te gaan dan je van plan was. Je kunt een paar keer een veiling in de gaten houden of kijken wat vorige veilingen gedaan hebben (kijken bij de feedback van de verkoper). Aan de hand daarvan kun je je maximale bedrag bijstellen.

heijligers

Citaat van: Broeder Tuk op 19-11-2008  00:05 uhttp://offer.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll
De link werkt niet..

Waar heb je op gezocht? Platenkoeler of warmtewisselaar levert geen hits op   :weetniet:.

Johannes

Het is een voornamelijk duits product: plattenwarmetauscher is de term als ik me niet vergis.

Pieter S

Citaat van: Johannes op 19-11-2008  19:49 uHet is een voornamelijk duits product: plattenwarmetauscher is de term als ik me niet vergis.

Je zal meer succes hebben met "Wärmetauscher" ;)

Broeder Tuk

Volgens mij geeft Plattenwärmetauscher een beter resultaat, stipjes niet vergeten he?  :)




heijligers

Citaat van: William op 25-05-2008  21:19 u
Misschien een domme vraag, maar hoe wordt in dit geval de hevelwerking opgestart?
Met de mond aanzuigen lijkt me niet erg steriel...

Johannes

Citaat van: heijligers op 21-11-2008  13:59 uMet de mond aanzuigen lijkt me niet erg steriel...

Niets is echt steriel, met de mond aanzuigen kan prima. Durf je dit niet aan, doe dan een stukje zilverfolie om het uiteinde.

jelle

Doe ik ook altijd

Alleen zorgen dat je je b*k niet verbrand ;D

Groet Jelle

De-Geert

Het wort is ook nog eens heet aan die kant, dus niet echt risico op infecties.

Johannes

Nou, om ellende te voorkomen zet ik vast de koeler aan...

Oscar

Ik zuig altijd aan aan de kant waar het gekoelde wort uit komt... geen centje pijn.

Edgar

Citaat van: Johannes op 22-11-2008  12:15 uNou, om ellende te voorkomen zet ik vast de koeler aan...

'T is maar welk soort ellende je verkiest (een verbrande bek of gushing na 5 maanden... ;) ) (oftewel 't is écht geen gek idee om je koeler te laten doorspoelen met kokend heet wort, en daarna pas het koelwater aan te sluiten, ik zou het zelfs essentiëel willen noemen, tenzij je echt hééééél zeker bent van de properheid van de binnenkant van je koeler...)

Oscar

Citaat van: Edgar op 22-11-2008  20:22 utenzij je echt hééééél zeker bent van de properheid van de binnenkant van je koeler...

No problemo.... :brouwen:

William

Citaat van: Edgar op 22-11-2008  20:22 u'(oftewel 't is écht geen gek idee om je koeler te laten doorspoelen met kokend heet wort, en daarna pas het koelwater aan te sluiten, ik zou het zelfs essentiëel willen noemen, tenzij je echt hééééél zeker bent van de properheid van de binnenkant van je koeler...)

Ik spoel altijd 6 liter kokend water door het filter en de koeler (de witte pan op de foto hier ergens boven; dit zuig ik dan wel meer met de mond aan - zorg voor een mooie hangende slang waarbij je omhoog zuigt). Het voordeel is dat ik met dat water ook de uitstroomsnelheid kan instellen om op de juiste eindtemperatuur uit te komen zonder dat ik achteraf met een thermometer in de gekoelde wort moet gaan rommelen.

Edgar

Goed plan is dat. De mijne past precies in de snelkookpan, dusseh... (en dan pomp ik nóg even heet rond om de rest van 't circuitje te grazen te nemen)

Johannes

Citaat van: Edgar op 22-11-2008  20:22 uik zou het zelfs essentiëel willen noemen, tenzij je echt hééééél zeker bent van de properheid van de binnenkant van je koeler...)

Dit is weer een typisch Edgariaanse overdrijving he? Ik maak mijn koeler in elk geval niet proper met wort. Daar doe ik andere dingen mee.

Edgar

Citaat van: Johannes op 22-11-2008  21:35 uDit is weer een typisch Edgariaanse overdrijving he? Ik maak mijn koeler in elk geval niet proper met wort. Daar doe ik andere dingen mee.

Tsss.... Amateurs!  (Niet met wort, slimpie, maar met hitte.)

Broeder Tuk

Er is net een platenkoeler van 50 platen weggegaan voor 91 euro.
Ik ben eigenlijk even nieuwsgierig hoeveel mensen er hier op zoek zijn naar zo'n ding. Want het is denk ik niet handig als we elkaar voor de voeten gaan lopen.

wilko

Citaat van: Edgar op 22-11-2008  21:59 uTsss.... Amateurs!  (Niet met wort, slimpie, maar met hitte.)

Gewoon een tijdje in (hetelucht)oven doet het prima.  Ook om 'm na goed schoonmaken weer netjes droog te krijgen. 
Droog opbergen lijkt me voor een koeler een absolute must.

Wilko

Johannes

Citaat van: wilko op 23-11-2008  20:53 uGewoon een tijdje in (hetelucht)oven doet het prima. 

Daarmee bak je eventuele verontreinigingen definitief aan, wat vervolgens weer een mooie infectiebron oplevert. Een restant kraanwater kan echt geen kwaad.

Edgar

Citaat van: wilko op 23-11-2008  20:53 uDroog opbergen lijkt me voor een koeler een absolute must.

En misschien ook een illusie. Ik vraag me af of je alle vocht eruit krijgt, en als dat lukt, of het handig is om de overblijvende kalkresidu's in je koeler te hebben. Voor de verhitters onder ons is dat geen probleem trouwens (alles gaat toch dood).

Voordeel van de snelkookpan: Kan kort voor het gebruik, en de koppelingen kunnen mee de pan in. Zo proper! Ah!

heijligers

Citaat van: Broeder Tuk op 23-11-2008  20:41 uEr is net een platenkoeler van 50 platen weggegaan voor 91 euro.
Ik ben eigenlijk even nieuwsgierig hoeveel mensen er hier op zoek zijn naar zo'n ding. Want het is denk ik niet handig als we elkaar voor de voeten gaan lopen.
Ik zoek een koeler en wil eigenlijk goed beginnen. Als ik kijk wat een spiraal bij Brouwland kost (al zou ik die zelf gaan maken) dan kan ik beter voor zo'n 50 platenkoeler gaan.
Ik ben echter financieel nog ff niet toe aan het daadwerkelijk kopen  :huilen:.

wilko

Citaat van: Broeder Tuk op 23-11-2008  20:41 uEr is net een platenkoeler van 50 platen weggegaan voor 91 euro.
Ik ben eigenlijk even nieuwsgierig hoeveel mensen er hier op zoek zijn naar zo'n ding. Want het is denk ik niet handig als we elkaar voor de voeten gaan lopen.

Ik zou gewoon eens bij het plaatselijke installatiebedrijf gaan informeren.  Een RVS (Inox) warmtewisselaar is gangbaar spul.  Ik heb een gebruikt exemplaar op de kop getikt van een bevriende installateur.  Geruild tegen 2 flesjes zelfbrouw  :proost:  De nodige keren de waterleidingkant (dat wordt het wort zijde nl.)  doorspoelen met schoonmaakazijn.  De "CV" zijde is bij een gebruikte warmtewisselaar is direct te herkennen: die is smerig van binnen, en dan druk ik me vriendelijk uit.

Voor EUR 91 kun je ook buiten evilBay wel slagen voor een nieuw exemplaar dunkt me.

Wilko

Broeder Tuk

Een half jaar geleden heeft de hele buurt een nieuwe cv ketel gehad. Dat had achteraf heel wat warmtewissellaars opgeleverd. Alleen toen snapte ik nog niet precies wat de bedoeling was met die dingen dus had ik het maar gelaten voor wat het was. Beetje jammer achteraf.

Broeder Tuk

Heb je ook suggesties dan waar je buiten Ebay een platenkoeler kunt bemachtigen? Ik kom niet verder als een platenkoeler voor melk installaties.

Oscar

Citaat van: Broeder Tuk op 25-11-2008  23:24 uHeb je ook suggesties dan waar je buiten Ebay een platenkoeler kunt bemachtigen?

www.poel-shop.de   :weetbeter:


Jacques

En die zijn dus niet goedkoper dan de koelers die je via e-bay kunt kopen.

De-Geert

Citaat van: Broeder Tuk op 25-11-2008  23:24 uHeb je ook suggesties dan waar je buiten Ebay een platenkoeler kunt bemachtigen? Ik kom niet verder als een platenkoeler voor melk installaties.
Marktplaats.

Albertus

Citaat van: Broeder Tuk op 25-11-2008  23:24 uIk kom niet verder als een platenkoeler voor melk installaties.

Die zijn vaak wel demontabel en dat is een groot voordeel t.o.v. de bekende warmtewisselaars uit cv-ketels.
Prijs is wellicht een probleem.

Bert

Broeder Tuk

CiteerPrijs is wellicht een probleem.



Dat vermoeden had ik ook al. ;D




Ik denk dat ik gewoon Ebay in de gaten houd en ondertussen ga koelen met een speciekuip en ijsblokjes.

Johannes

Citaat van: Albertus op 26-11-2008  12:31 uPrijs is wellicht een probleem.

Daarnaast zijn die dingen vaak zo groot dat je hele brouwsel er in 1 keer in past.

heijligers

Ik heb nog zitten zoeken, maar niets gevonden.

Is het ideale (of minimaal benodigde) aantal platen in zo'n platenkoeler nog afhankelijk van de omvang van je brouwsel?

Ikzelf wil niet groter brouwen dan 20 liter, zou ik dan met een 20 of 30 platenkoeler kunnen volstaan?

g20

Ik heb er deze week één gekocht met 20 platen via ebay voor 33,50 Euro.
Je moet gewoon even zoeken op Ebay  naar een Wärmetauscher, ik weet zeker dat je er dan een aantal zal vinden.

Dick

heijligers

Citaat van: g20 op 29-11-2008  17:05 uIk heb er deze week één gekocht met 20 platen via ebay voor 33,50 Euro.
Je moet gewoon even zoeken op Ebay  naar een Wärmetauscher, ik weet zeker dat je er dan een aantal zal vinden.

Dick
Die Wärmetauschers heb ik wel gevonden, maar niet op het forum of je brouwselomvang invloed heeft op het minimaal benodigde aantal platen in de warmtewisselaar.

RobinB

Citaat van: heijligers op 29-11-2008  19:41 umaar niet op het forum of je brouwselomvang invloed heeft op het minimaal benodigde aantal platen in de warmtewisselaar.

Tja volgens mij heb je dan niet goed gezocht of niet logisch doorgedacht. ;)
Het aantal platen van de koeler is één factor van het koelvermogen. Andere factoren zijn de temperatuur van je koelwater, het debiet van je koelwater en het debiet van je wort.

Als je hiermee door redeneert volgt dat je bij minder platen eerder aan je maximaal debiet van je wort zit. Als je dan 300 l met een lullig straaltje er door moet laten lopen, schiet dat natuurlijk niet op. Voor 20 l is dit minder vervelend, maar het volume van je brouwsel verandert niks aan het maximale debiet van je wort! :D

Broeder Tuk

Ik heb ondertussen een koeler gewonnen op Ebay 50 platen 75 euro. Ik heb ze nog niet voor minder weg zien gaan daar.
Nou wil het zo zijn dat ik nog zo'n een bod heb staan op zo'n zelfde koeler. Ik denk dat de kans klein is dat ik die ook win. Maar als ik hem wel win heb ik dus een koeler over... :(

Is dr iemand die eventueel interesse heeft?
Het bod loopt morgen avond af.


Johannes

Mooie prijs voor een mooie koeler. Als je deze ook wint raak je hem vast wel kwijt.

William

Citaat van: Broeder Tuk op 22-12-2008  22:36 uIs dr iemand die eventueel interesse heeft?
Het bod loopt morgen avond af.

Of je vertelt waar het item staat en dan gaat een geïnteresseerde hier er met €1 overheen zodat je niet twee maal verzendkosten hebt.

Broeder Tuk

Dat is wel slim ja

Als het goed is staat ie hier:

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT&item=140288958820

Is maximum bod is op dit moment 75 euro.

wilko

Citaat van: Broeder Tuk op 22-12-2008  23:32 uDat is wel slim ja

Als het goed is staat ie hier:

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT&item=140288958820

Is maximum bod is op dit moment 75 euro.

Knappe jongen..  Waarom zo'n grote, dwz met zoveel platen?  Echt heel veel wort te koelen, met hoog debiet?
Uiteraard schaden meer platen niet hoor..  Ben nieuwsgierig  :pan:

Wilko

Broeder Tuk

Omdat dat sneller gaat en dat dan minder water kost. En omdat ik een perfectionist ben. Misschien moet ik dat wat minder zijn  :)

Jacques

Citaat van: wilko op 23-12-2008  00:30 uKnappe jongen..  Waarom zo'n grote, dwz met zoveel platen?  Echt heel veel wort te koelen, met hoog debiet?
Uiteraard schaden meer platen niet hoor..  Ben nieuwsgierig  :pan:

Zelf heb ik er een met 30 platen. Als ik er nu nog een zou kopen ging ik ook voor 50 platen om net iets meer koelcapaciteit te hebben. Vooral handig als je ondergisters wilt gaan brouwen.

wilko

Citaat van: Jacques op 23-12-2008  00:38 uZelf heb ik er een met 30 platen. Als ik er nu nog een zou kopen ging ik ook voor 50 platen om net iets meer koelcapaciteit te hebben. Vooral handig als je ondergisters wilt gaan brouwen.

OK.  Ondergisters staan niet op het programma, ik heb domweg geen plek voor de benodigde spullen.

Mijn platenkoeler is niet zo'n groot exemplaar, 6 cm of zoiets, schat 20 platen max. Is dan ook een gratis okkazie van een bevriende installateur.  20 l wort terugkoelen met (vond ik) verrassend weinig koelwater ging prima.  Dat gemier met koelspiralen heb ik gelukkig over mogen slaan  :biersmile:

Wilko

Broeder Tuk

Hoeveel is dan weinig koelwater? En is je koelwater dan ook heet na gebruik?

Johannes

De berichten over de brouwinstallatie van Wilco (en Robert?) zijn verplaatst.

wilko

Citaat van: Johannes op 24-12-2008  09:01 uDe berichten over de brouwinstallatie van Wilco (en Robert?) zijn verplaatst.

Inderdaad "en Robert".  Sorry voor het OT gaan.

Wilko

Muldermans

Ik ben ook eens aan het kijken naar een platenkoeler en op e-bay voor 55 euro iets gevonden van Edelstahl. Nu heb ik nog nooit met e-bay gewerkt. Is het Pay-Pal systeem een beetje betrouwbaar?

Of is er in Nederland een goedkoper alternatief. Heb ook wel eens gehoord dat je een warmtewisselaar uit een CV kunt gebruiken, is dit goed schoon te krijgen, alvorens je er wort door laat stromen?

Groeten
Muldermans

Jacques

Citaat van: Muldermans op 20-01-2009  21:51 uNu heb ik nog nooit met e-bay gewerkt. Is het Pay-Pal systeem een beetje betrouwbaar?

Ik heb al diverse spullen gekocht via e-bay en betaald met Pay-Pal en heb daarbij uitsluitend positieve ervaringen mee.

Oscar

Citaat van: Muldermans op 20-01-2009  21:51 uHeb ook wel eens gehoord dat je een warmtewisselaar uit een CV kunt gebruiken, is dit goed schoon te krijgen, alvorens je er wort door laat stromen?

Met loog en zuur !  :D ;) ;)  gaat prima..maar denk er wel aan... :pan:

Muldermans

Citaat van: Oscar op 20-01-2009  22:46 umaar denk er wel aan... :pan:

Zie een van mijn eerdere post's in een andere draad :lessmile: :) Ik ben de laatste die niet :pan:

Groet
Muldermans

weed

Citaat van: Muldermans op 20-01-2009  21:51 uNu heb ik nog nooit met e-bay gewerkt. Is het Pay-Pal systeem een beetje betrouwbaar?

Binnen Europa gaat overmaken ook prima ! Mijn ervaring is dat in de bevestiging van de e-bay winkel bijna altijd het IBAN rekeningnummer en BIC code van de bank vermeld staan.
Bij de betalingsopdract moet je voor de kosten 'Shared' kiezen zo betaald iedere partij zijn eigen deel voor ons in Nederland is dat dus gratis.

Groet, Ronald

Muldermans

Dank voor de tip Ronald!

Op e-bay wil ik nog wat meer spullen kopen, zoals de materialen voor Tcontrol van Henielma. Interessant medium, nog beter dan marktplaats zou ik haast zeggen!

wilko

Citaat van: weed op 20-01-2009  22:49 uBinnen Europa gaat overmaken ook prima ! Mijn ervaring is dat in de bevestiging van de e-bay winkel bijna altijd het IBAN rekeningnummer en BIC code van de bank vermeld staan.
Bij de betalingsopdract moet je voor de kosten 'Shared' kiezen zo betaald iedere partij zijn eigen deel voor ons in Nederland is dat dus gratis.

Groet, Ronald

Niet alleen voor ons in NL, dit is Europese wetgeving voor de EURO-zone.  Dwz, een internationale betaling binnen de EUROzone mag niet meer kosten dan een nationale betaling.

Het werkt inderdaad prima, geen enkele reden om met Paypal etc te gaan knoeien.  Dat kost de verkoper bij eBay behoorlijk geld ook nog.


Wilko

wilko

Citaat van: Oscar op 20-01-2009  22:46 uMet loog en zuur !  :D ;) ;)  gaat prima..maar denk er wel aan... :pan:

Mijn gebruikte RVS (INOX) warmtewisselaar heb ik eerst grondig doorgespoeld met veel heet water.  Zeker de CV-kant was domweg goor.  De waterleiding (aka wort) kant was vele malen schoner.  Met de nodige schoonmaakazijn zijn beide kanten schoon geworden.  het wort kant is uiteraard de interessantste.  Daar kwam in eerste instantie de nodige groene (koperzouten) rommel uit, afkomstig van het waterleidingnet.  Een aantal keren goed spoelen met azijn hielp uitstekend.

Het leuke van een RVS koeler is dat je 'm prima in de oven kunt steriliseren.  Moet ie uiteraard wel eerst schoon zijn, eiwit residue etc erin "bakken" is weinig vreugdevol.

Wilko

Jacques

Citaat van: wilko op 20-01-2009  23:01 uHet werkt inderdaad prima, geen enkele reden om met Paypal etc te gaan knoeien.  Dat kost de verkoper bij eBay behoorlijk geld ook nog.

Het werkt anders wel heel handig in combinatie met e-bay. IBAM en BIC is meer gedoe! Maar Paypal kost de verkoper best wel wat geld, dat klopt.

wilko

Citaat van: Jacques op 20-01-2009  23:10 uHet werkt anders wel heel handig in combinatie met e-bay. IBAM en BIC is meer gedoe! Maar Paypal kost de verkoper best wel wat geld, dat klopt.

Op de min of meer korte termijn krijgen we een Europees bankrekeningnummer en dat maakt het niks meer uit, nationaal of internationaal.  Dan gebruik je dus altijd hetzelfde nummer.

IBAN vind ik prima werken in combinatie met Internet bankieren.  Via eBay.de heb ik al heel veel spul zo verhandeld.  Met name fotospullen overigens, maar dat maakt niet uit uiteraard.

Wilko

Broeder Tuk

Ik heb mijn platenkoeler ook per bank betaald en dat ging prefect. Ik was alleen een beetje bang dat ik een verkeerd nummer in zou voeren want je zult maar naar en verkeerde rekening wat over maken op een vreemde bank. Maar gelukkig ging alles goed.

Henielma

Sinds twee maanden ook al vanalles gekocht via ebay zoals geheugens, temperatuursensor en Brixmeter uit Hongkong, relaisprint uit Bulgarije, magneetroerder uit Duitsland en roerstaafjes uit Engeland.

Als je zo internationaal wil kopen is mij Paypal prima bevallen. Tegenwoordig kan je Paypal koppelen aan je banknummer en heb je dus geen credit card nummer nodig.

Inmiddels ook wat verkocht via ebay met Paypal en van de EUR 6 was er 0,56 cent voor Paypal. Dit is EUR 0,35 + 3,5%.

Toine

Na een speurtocht op Ebay eindelijk een platenkoeler gevonden waarvan ik denk dat hij voldoende capaciteit heeft voor mijn brouwinstallatie.

http://cgi.ebay.nl/Waermetauscher-Plattenwaermetauscher-30-Platten-max62KW-H_W0QQitemZ200314490924QQcmdZViewItemQQptZSolaranlagen?hash=item2ea3ac902c

Wat me echter opvalt is het verschil in dikte van de aansluitingen / koppelingen voor koelwater en wort. In deze draad wordt meerdere keren naar dit type verwezen.
Voordat ik deze ga aanschaffen, zou ik graag het volgende willen weten:

- is de brede of de smalle aansluiting meteen geschikt om er een gardena koppeling op te draaien? (of geen van beide?) :weetniet:
- wat kan ik het beste doen bij de andere aansluiting. Hiervan ook een gardena koppeling maken, zo ja, zijn er dan verloopstukken oid waardoor dit eenvoudig kan? of zijn er alternatieven voor een eenvoudige koppeling?

Alvast bedankt voor je reactie!

Toine. :degroeten:

Sjakie

Gardena koppelingen zijn er in veel verschillende maten.
Er is er altijd wel een die past.

Ik heb er nu ook een en kan gewoon bij bouwmarkt de goede maat halen. Ook voor die hele grote opneningen zijn er speciale aansluitstukken.
Anders even langs een CV boer gaan en daar een verloopje halen.

Jacques

Op de kleine aansluiting past een 1/2" nippel/kraanstuk en op de grote aansluiting een 3/4" nippel/kraanstuk. Deze nippels kun je in elke bouwmarkt kopen.





Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.