Trappist

Gestart door Amberbock, 28-05-2007 07:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Welke trappist vind jij het lekkerst?

Achel Blond
Achel Bruin
Chimay Blauw
Chimay Rood
Chimay Wit
Orval
Rochefort 6
Rochefort 8
Rochefort 10
Westmalle Dubbel
Westmalle Tripel
Westvleteren Blond
Westvleteren 8
Westvleteren 12
La Trappe blond
La Trappe dubbel
La Trappe tripel
La Trappe quadrupel
La Trappe bockbier
De witte trappist

Amberbock

Alle Trappisten; maak één keuze!

EBC

Wat is kiezen toch moeilijk.
Als ik nu 1 blond en 1 donker mocht kiezen...

Ik heb Westmalle Tripel gekozen, maar Rochefort 10 is een gelijkwaardige tweede.

Amberbock

Inderdaad kiezen is moelijk.  Zelf heb ik het ook zo moeilijk, daarom dat ik het jullie vroeg.

Edgar

Eigenlijk wel grappig dat niemand (ik incluis...) heeft geprotesteerd over het ontbreken van La Trappe...

Ik kan trouwens ook niet kiezen. Westmalle Tripel doet het al een tijdje niet meer voor mij, ik zou dan nog eerder de Dubbel kiezen. Eergisterend dronk ik een Achel Blond die nogal tegenviel, misschien moet het dan toch maar Westvleteren Blond worden mits 'ie vers is...

Edgar

Krimmeneel! 9 stemmen 9 verschillend!


Huub Krekels

Ik blijf een enorme liefhebber van Orval. !!!  :beersmiley: Naar mijn mening een topper onder de trappistbieren. Op de tweede plaatse een dubbel (Achel bruin) van de Achelse Kluis maar dan wel uit de fles. :proost: Ik vind namelijk dat het flessenbier van de Achelse Kluis lekkerder smaakt dan het bier uit het vat. (Over smaken valt echter niet te twisten)

Johannes

Westmalle Tripel. Wat een bier, smaakt elke keer weer net iets anders, maar elke keer even goed.

EBC

Het flessenbier van Achelse Kluis is ook anders dan het vat. Hun vatbieren zijn lichter dan de flesvariant. Of maken ze tegenwoordig 4 bieren op fles?

oranjeboombiertje

Ik heb nog niet alle bieren op (geen Westvleteren) maar tot nu toe vond ik de Rochefort 6 het lekkerste. Maar de andere blijven natuurlijk ook wel lekker voor de afwisseling.

 :degroeten:
Wesley

Oscar

Hoe kun je in hemels naam kiezen uit zo'n lijst met lekkere bieren ? Ik heb maar gekozen voor de Rochefort 8, maar dat was gewoon iene miene mutte  ;D

Huub Krekels

Dat zal dan de reden zijn waarom het flessenbier van de Achelse kluis lekkerder is. Toch vreemd dat ze een ander bier in een fust vullen.  :denken:

Emile

Ik zie dat ik de eerste ben die gestemd heeft op de West-Vleteren 12. Is dat soms omdat de meesten deze nog niet kennen?

Johannes

In mijn geval omdat ik het het minst lekker bier vind wat er tussen staat.

Jacques

Citaat van: Emile op 28-05-2007  13:05 uIk zie dat ik de eerste ben die gestemd heeft op de West-Vleteren 12. Is dat soms omdat de meesten deze nog niet kennen?

Dat bier vind ik gewoon te veel van het goede.

Geef mij maar een Westmalle tripel. Dit bier smaakt mij altijd.

korek

Ik heb ook gestemd voor Westmalle Tripel. Dit bier is met heel veel vakmanschap gebrouwen. Het is bier om echt voor te gaan zitten en te genieten.

Caspar

Ik vind ze eigenlijk allemaal wel lekker, maar de Orval is mijn favoriet :lekkerbier:.

korek

Citaat van: Caspar op 28-05-2007  14:33 uIk vind ze eigenlijk allemaal wel lekker, maar de Orval is mijn favoriet :lekkerbier:.

Ja, misschien had ik daar wel op moeten stemmen, het is inderdaad een bier dat, hoewel heel anders van smaak, beslist niet onderdoet voor de Westmalle Tripel. Maar dat geldt voor alle bieren in de lijst.

MO

Ik heb ook gekozen voor de Westmalle tripel. Maar de Orval is ook super.

Tevens heb ik de La Trappe bieren toegevoegd. De lijst moet wel volledig zijn he.

 :lekkerbier:

korek

Dan zou je ook Grimbergen moeten toevoegen.

EBC

Koningshoeven?

Hopmans

En de Leffe, maar dat zijn geen echte trappisten meer.

Henielma

Tel de stemmen op de Rochefort bieren op en ze blijken het lekkerste.  :dansen:

Of juich ik nu te vroeg?

thibolleke

Mijn stem gaat uit naar de Orval, deze heb ik altijd al heel lekker gevonden. Westmalle komt op de tweede plaats, die vind ik eigenlijk even lekker. De Westmalle extra staat er niet bij. (Westmalle extra + trippel = geniaal!!)

Oscar

Citaat van: thibolleke op 28-05-2007  16:24 uDe Westmalle extra staat er niet bij.

Is die in de handel dan ? Of alleen voor de paters in het klooster ?

thibolleke

'k dacht dat je die elke vrijdag aan het klooster kon kopen.

korek

Of Floreffe,



de meest rechtse is het glas van La Trappe. Helaas zijn ze allemaal leeg.
Wat betreft Floreffe, daar ben ik in 1986 geweest, in het klooster. Destijds brouwden ze er drie of vier soorten bier en maakten ook kazen. Het bier dat ik toen daar gedronken heb was een trappisten bier van 9% en ik was met de auto. Gelukkig was er nog iemand nuchter en heeft die ons heelhuids naar de camping teruggebracht.

thibolleke

Citaat van: korek op 28-05-2007  16:33 uWat betreft Floreffe, daar ben ik in 1986 geweest, in het klooster. Destijds brouwden ze er drie of vier soorten bier en maakten ook kazen. Het bier dat ik toen daar gedronken heb was een trappisten bier van 9%

Floreffe heeft nooit een trappist gehad. En de Floreffe word er niet (meer) gebrouwen.

Gerb

Jongens, Leffe en Floreffe vallen niet onder "De Trappisten". De 7 bovengenoemde bieren zijn echt alleen trappisten, de rest niet!
En Koningshoeven is La Trappe.

korek

De Floreffe Tripel is misschien geen Trappist maar werd destijds gebrouwen door de monniken van de abdij van Floreffe, zie foto:



Waar ligt eigenlijk de grens tussen Trappist en Abdijbier?

Jacques

Citaat van: korek op 28-05-2007  17:04 uWaar ligt eigenlijk de grens tussen Trappist en Abdijbier?

Bij de poort van een trappistenklooster. Als een bier gebrouwen wordt buiten een trappistenkooster is het per definitie geen trappistenbier. Als je dan wil delen in het succes van deze bieren moet je het een abdijbier noemen.

Overigens hoeven de paters dan broeders van de Trappisten het bier niet zelf te brouwen. Als de brouwerij maar staat binnen de muren van de kloostergemeenschap. Er zijn meer kloosterordes dan de trappisten, deze brouwen geen van allen. De namen van de kloosters worden wel gebruikt door de biergiganten voor hun imitatie van de trappistenbieren.

Hans (Lagos)

Smaken verschillen, net nog in de matig bevoorraadde Belgische kroeg alhier eens een Orval geprobeerd maar daar vind ik echt helemaal niks aan, de Chimay is redelijk te drinken, geef mij dan maar liever een La Trappe of een Leffe Tripel.
De Rocheforts vind ik maar drop drankjes en de 12 krijg ik helemaal niet weg.

De Westvleteren 12 vind ik veel smaakvoller, maar ik stemde toch voor de 8 daar ik er dan nog een zou kunnen nemen zonder gelijk aan mijn taks te zitten.

Mijn zuinig bewaarde en goed bewaakte tripel en quadrupel voorraadje hier in Zuid Spanje:

2 x Westvleteren 12
1 x Wv   8
3 x Brugge tripel (Helaas de nieuwe)
2 x La Trappe
                                     (Tussenruimte uit respect voor de bovenstaande merken.  ;D )
5 x Lagos Safale 04 tripel

MO

Kom op jongens. Grimbergen, Leffe en Floreffe zijn abdijbieren. Koningshoeven is de naam van het klooster waar de La Trappe bieren worden gebrouwen. La Trappe is echt weer toegelaten tot de club der trappistenbrouwerijen hoor.

Vorige week weer eens een rijtje La Trappe bieren (blond, dubbel, tripel en quadrupel) gedronken. Net als vorige keer vind ik het in het algemeen zeer saaie, zoete, hoploze bieren. De blond en de tripel zijn enorm saai. Het zeer fruitige gistprofiel past wel zeer goed bij de dubbel. De quadrupel is lekker omdat hij zo zwaar is.

Hans, misschien kun je eens een verse Orval proberen. Bitter en hoppig, echt een uitbijter in het Belgische bieren gamma.

BartC

Ik heb voor de blauwe Chimay gestemd hoewel ik de anderen ook heel lekker vind.

thibolleke

Citaat van: korek op 28-05-2007  17:04 uDe Floreffe Tripel is misschien geen Trappist maar werd destijds gebrouwen door de monniken van de abdij van Floreffe, zie foto:

De foto laat zien dat de Floreffe bestaat. Maar niet dat het door monniken gebrouwen word.
Maar laten we het er dus op houden, alleen de bieren die hierboven staan zijn Trappisten. De andere abdijbieren zijn bieren die gebrouwen zijn door een brouwerij met de naam van een abdij. Zie ook Moortgat(Duvel) die de Maredsous brouwt. Dus veel hebben zo'n bieren niet meer te maken met een abdij. Pure commercie.

MO

Wat zijn de scores tot op heden toch voorspelbaar. De enige bieren waarin hop goed gedoseerd is, scoren.

korek

Citaat van: MO op 28-05-2007  17:33 uWat zijn de scores tot op heden toch voorspelbaar. De enige bieren waarin hop goed gedoseerd is, scoren.

Inderdaad, maar dat bepaalt dan ook de uiteindelijke smaak en geur van het bier.

Hans (Lagos)

Citaat van: MO op 28-05-2007  17:27 uHans, misschien kun je eens een verse Orval proberen. Bitter en hoppig, echt een uitbijter in het Belgische bieren gamma.

Bij mijn volgende bezoek zal ik eens op de datum letten, vd week deze Belg eens bezoeken.

korek

Bij Leffe kunnen ze beter de eerste e vervangen door een a. (smaken verschillen)

Hopmans

CiteerHans, misschien kun je eens een verse Orval proberen. Bitter en hoppig, echt een uitbijter in het Belgische bieren gamma.

Gewoon te weinig body.

De uitslag gaat ook nergens over, gezien het feit dat het beste bier (Westvleteren) door bijna niemand is geproefd,
omdat het niet te krijgen is in Nederland.

 :degroeten:

Oscar

Citaat van: Hoppie op 28-05-2007  18:52 ugezien het feit dat het beste bier (Westvleteren) door bijna niemand is geproefd,

Hoe weten we dan dat Westvleteren het Beste bier is ? als we het niet regelmatig ergens kunnen proeven zonder er een vermogen voor hoeven te betalen (11-13 Euries hier in de kroeg) ? Dat hele Westvleteren is gewoon een suffe mythe, deze is echt niet veel beter dan de Westmalle tripel/dubbel of de Rochefort serie.

Hopmans

Juist, je zegt het zelf al.
Als dat ding al niet te krijgen is, is deze onbetaalbaar.
En is deze dan wel zo goed.
Officieel heeft dit bier de status van het beste bier, maar welke organisatie dit heeft bepaalt?

 :weetniet:

Oscar

Niemand, zit gewoon tussen de oren van enkele bierbrouwers/proevers. Een fles wijn van 60€ is toch per definitie ook lekerder dan een huiswijntje van €4,95.

Ik heb wel eens een Westvleteren gehad, van een vriend die bier spaart en dit soort bieren lang bewaard. Maar dat het nu zo bijzonder is..Onzin !


thibolleke

Die organisatie heet Michael Jackson.
De blonde van Westvleteren vind ik persoonlijk helemaal geen topper.

Edgar

Citaat van: thibolleke op 28-05-2007  19:21 uDie organisatie heet Michael Jackson.

Het gaat over de 12 en volgens mij was dat van ratebeer.com afkomstig, toch?

Johannes

Citaat van: Hoppie op 28-05-2007  19:11 uOfficieel heeft dit bier de status van het beste bier, maar welke organisatie dit heeft bepaalt?

Amerikaanse bierliefhebbers, voor hen is dit bier nog meer onbereikbaar dan voor ons. Ik vind alle trappisten behoren tot de top van de Belgische bieren. Ik vind de Blond van Westvleteren wel een superbier, toch gaat er niks boven een Westmalle tripel. Ik heb ooit een krat Rochefort gekocht, en die smaak ben ik een beetje op uitgekeken. Maar Westmalle smaakt keer op keer weer uitstekend!

Oscar

Citaat van: Edgar op 28-05-2007  19:30 uHet gaat over de 12 en volgens mij was dat van ratebeer.com afkomstig, toch?

Klopt. Als we die site bekijken blijkt :

Bier                          Beoordeling     ratings
Westvleteren Abt 12   4.53            983

En ik kon zo gauw geen bier vinden dat hoger gewaardeerd werd

Hopmans

Ik heb vorig jaar in de partytent een slok Westvleteren (nr?) geproefd.
Ik was er toen niet kapot van.
Alhoewel mijn smaakorganen toen al een beetje naar de bliksem waren.
Aan de andere kant heb ik daarna bieren geproefd die ik wel weer lekker vond.
Dus.  :-\

 :degroeten:

Oscar

Citaat van: Hoppie op 28-05-2007  19:47 uDus.  :-\

...Er gaat niets boven een eigenbrouw  :brouwen:  :biersmile:  :proost2:

Emile

"Er is geen betere, dan die van West-Vletere".

De afgelopen jaren ben ik regelmatig afgezakt naar de St. Sixtus abdij om er wat bakken bier te halen. Maar sinds de toenemende populariteit kun je nog maar 1 bak bier meenemen per klant. En dat is jammer, want daar ga je niet dat hele eind voor rijden.

Maar het blijft gezegd: er gaat niets boven een West-Vletere 12. En dat staat los van de zeldzaamheid of het feit dat een web-site dit tot beste bier heeft uitgeroepen.

Hopmans


En wat Oscar zegt: Een zelfbrouw?

Jij moet toch ook ondertussen wel toppertjes in je receptenboek hebben staan.

 :degroeten:

Edgar

Sinds Westvleteren 12 die zogenaamde status heeft, is het volgens mij heel hip om het, onder kenners, geen al te lekker bier te vinden... En eerlijk gezegd sluit ik me daarbij aan; het is te zoet, vaak nog niet klaar als het uit de brouwerij komt en als het 4 maanden oud is is het geoxideerd.

De Blond daarentegen kan, mits krakend vers, heel goed uitpakken. Vooral als 'ie eens wat bitterder is dan normaal is het echt een heel aangenaam bitter, fris bier.

Jacques

Citaat van: Hoppie op 28-05-2007  18:52 uDe uitslag gaat ook nergens over, gezien het feit dat het beste bier (Westvleteren) door bijna niemand is geproefd,
omdat het niet te krijgen is in Nederland.

Ik heb meer dan eens de bieren van Westvleteren gedronken. Dit bier vind ik niet zodanig gebrouwen dat ik deze de beste van de wereld kan noemen. Zeker, het is niet slecht maar daar houdt het ook mee op. De uitbaters van de cafés die deze bieren voeren zullen aan mij geen extra euro's verdienen.

Alhoewel ik net als Edgar een Blond niet te versmaden vind.

MO

De enige 12 die ik gedronken heb was flauw, zoet en geoxideerd (ca 6 maanden oud). Toch maar eens op zoek naar een blond.

korek

Citaat van: MO op 28-05-2007  20:42 uDe enige 12 die ik gedronken heb was flauw, zoet en geoxideerd (ca 6 maanden oud). Toch maar eens op zoek naar een blond.

Een Blond? Zelf brouwen!

Edgar

Ik kan niet nalaten te vermelden dat het eten dat je in lokaal 'De Vrede' bij je Westvleteren kunt eten, wel van heel magere, maar dan in de vette variant, kwaliteit is. De zogenaamde Abdijpaté is moorddadig vet, de paterskaas is flauw, het brood dat je erbij krijgt is ook al niks. De mosterd en dergelijke zit in van die snackzakjes, eigenlijk is het een snackbar met een heel aparte bierkaart. Dat mogen ze van mij verbeteren; het is trappistenkwaliteit onwaardig.

Henk oet Paiz

Op de Westmalle Tripel gestemd, uiteraard!!  :proost:

Groeten,

Henk  :proost2:

Pieter.

Ik heb op Chimay rood gestemd, dit vind ik persoonlijk de lekkerste trappist, al moet ik wel zeggen dat ik geen tripel liefhebber ben. In het verleden dronk ik graag Koningshoeve dubbel wat nu La Trappe heet, helaas zijn de laatste twee niet meer te vergelijken, Koningshoeve was toppie, La Trappe is bijna bagger.

 :degroeten:

Herman

La Trappe lijkt inderdaad de laatste jaren (of is het al decennia?) flink aan kwaliteit te hebben ingeboet. De tripel is ook niet meer te zuipen.

Drents Hopbier

Citaat van: Herman op 29-05-2007  01:11 uLa Trappe lijkt inderdaad de laatste jaren (of is het al decennia?) flink aan kwaliteit te hebben ingeboet. De tripel is ook niet meer te zuipen.

Daar was ie ook niet voor bedoeld. Meer om rustig te degusteren.

Hopbier

Brouwerken

Ik heb op Westmalle tripel gestemd. Blijft de betere van de trappist.

Alx

Ik heb ook op de Westmalle Tripel gestemd, maar Orval is zeker ook een favoriet.  Het hangt nogal af van het moment. 
Tot mijn grote schande moet ik ook bekennen dat ik ze nog niet allemaal heb mogen degusteren. 

Bierke

Rochefort 10
Ga ik ook proberen te evenaren of een gelijkaardig lekker bierke brouwen !!

BartC

Citaat van: Hoppie op 28-05-2007  19:11 uOfficieel heeft dit bier de status van het beste bier, maar welke organisatie dit heeft bepaalt?

 :weetniet:

www.ratebeer.com
Maar dat wisten jullie ondertussen ook al. Even wel een kleine correctie: Ratebeer is geen verzameling van alleen maar gekke Amerikanen, maar mondiaal. Vandaar natuurlijk de impact als Westvleteren 12 plots als nummer 1 wordt verkozen.
Als ik me niet vergis, staat er nu trouwens een Zweeds of Deens bier op nummer 1.


grtz
Bart

Gerb

http://beeradvocate.com/top_beers. In de US betalen ze rustig 30 dollar voor een fles.

JOT

Een echte Trappist is voor mij de Rochfort 6.
Niet overvallen worden door de alcohol, zoals bij een 10. In de 6 proef je de heerlijke complexe smaken van oa. rozijnen en de geur is ook heerlijk fruitig.
De smaak is zoetig, maar niet overdreven plakkerig. En geen medicinale fenolen in de geur.
Een dubbel waar je ook nog van kan genieten zo na je werk, zonder dat je gelijk op de bank blijft plakken.

Groetjes,
Johan.

j.steen

Hoewel er veel lekkere bieren in staan - die ieder op hun eigen moment de lekkerste kunnen zijn - vind ik de eigenheid van Orval iets prijzenswaardigs. Daar dus op gestemd!

Arny

Grappig dat Westmalle Tripel zo hoog scoort. Dat vind ik dan weer helemaal geen bijzonder (lekker) bier. Maarja, gelukkig verschillen smaken.

Mijn favorieten zijn de Westvleteren 12, Rochefort 10, Orval en La Trappe Dubbel.

Amberbock

Tot nu toe staat de Westmalle tripel met stip aan de leiding.

Zal ik deze poll afsluiten?

Adrie

Nee, waarom? Er komen regelmatig nieuwe leden bij. Wie weet hoe de stand over een jaar is...

Menno

Citaat van: Adrie op 17-07-2007  16:26 uNee, waarom? Er komen regelmatig nieuwe leden bij. Wie weet hoe de stand over een jaar is...

En wat de ontwikkeling van deze bieren zal zijn de komende jaren. Behouden ze hun karakter, wordt deze beter, of slechter? ;)

Om maar niet te spreken over de verandering van je eigen smaak... ;D

Dus eigenlijk zou je je stem moeten kunnen wijzigen... ::)

Hopmans


Het lijkt wel of ik nog wat bieren mis.
Of haal ik nu trappist en abdij door elkaar?

Chimay is in ieder geval schandalig dun.
Dat kan niet de bedoeling zijn voor een vloeibaar brood voor het volk in de naam van de vader.

 :degroeten:

Herman

Citaat van: Mr.Yeast op 18-07-2007  22:50 uHet lijkt wel of ik nog wat bieren mis.
Of haal ik nu trappist en abdij door elkaar?

Chimay 'enkel' ontbreekt, evenals de 'groene' Orval (niet verkrijgbaar?), Westmalle Refter (niet verkrijgbaar?). That's it volgens mij.

RobinB

Citaat van: Mr.Yeast op 18-07-2007  22:50 uHet lijkt wel of ik nog wat bieren mis.
Of haal ik nu trappist en abdij door elkaar?
Alle trappisten zijn vermeld, misschien niet al hun bieren? (zie Herman)
Er zijn gewoon maar 7 Trappisten: Achel, Chimay, La Trappe, Orval, Rochefort, Westmalle en Westvleteren.

Alle andere bieren met een abdij-achtige naam zijn inderdaad Abdijbieren. Deze zijn niet per se minder van kwaliteit, maar mogen gewoon geen Trappist heten! :)

j.steen

Wat mij opvalt is dat de Westmalle dubbel zo weinig wordt gekozen. Misschien zo'n bier waarvan velen zeggen: één van de lekkerste , maar net niet dé lekkerste. Ik kan me namelijk haast niet voorstellen dat men het echt een van de minste trappistenbieren vindt.

RobinB

Mja, zit wat in. Maar peilingen als deze blijft natuurlijk een kwestie van smaak!
Ik heb gisteren voor het eerst een Westvleteren 12 gehad. Ik vond dit een erg lekker bier, maar had al eerder de Rochefort 6 ingevuld. Op zich zou ik ook nog twijfelen...

den_organolept

Gisteren 5 trappisten blind geproefd en de Rochefort blijkt absolute heer en meester. Rochefort herken ik nog met een wasknijper op mijn neus, het mondgevoel is uniek! :duimop:

Wat is dat trouwens voor kliederboel, die bruine Achel. Die monniken kunnen beter gaan koken of kaas maken of zo. Logisch dat niemand erop gestemd heeft.

Edgar

Citaat van: den organolept op 15-12-2007  09:56 uWat is dat trouwens voor kliederboel, die bruine Achel. Die monniken kunnen beter gaan koken of kaas maken of zo. Logisch dat niemand erop gestemd heeft.

Zat 'ie weer eens vol gistvlokken? In goede staat vind ik het een zeer lekker bier, maar de Achelianen blinken niet uit door constante kwaliteit.

den_organolept

Citaat van: Edgar op 15-12-2007  10:14 uZat 'ie weer eens vol gistvlokken? In goede staat vind ik het een zeer lekker bier, maar de Achelianen blinken niet uit door constante kwaliteit.

Nee, deze keer geen vlokken (maar dat heb ik bij Achel inderdaad wel eens gezien). Het bier was gewoon compleet uit balans, plakkerig zoet met een onaangename, "belegen" smaak. Echt enorm amateuristisch naast een Rochefort 6 of een Chimay rood. Slecht uitgedrukt trouwens want dit kunnen amateurs beter.

Volgens de verkoper zou de Achel bruin uit grote fles heel anders zijn, maar ik vrees dat mijn proefmaten die gisteren meester hebben gemaakt toen ik al naar huis was.

Edgar

Ahja, heel zoet heb ik 'm ook wel eens gehad; dat was op Zythos 2 jaar geleden. Heb de monniken er nog een mailtje over gestuurd maar daar hebben ze nooit op gereageerd.

'Belegen' zoals oude hop misschien? Dat gaat wat kaasachtig ruiken.

den_organolept

Ik kan dat "belegen" moeilijk bewoorden, het is een beetje een muffige, ziltige smaak. Ik heb dezelfde associatie ook met de bieren van Affligem (die ik ook niet hoog waardeer). Met de gist zal het niet te maken hebben want ik ben gek op Westmalle. misschien dat het inderdaad met de hop te maken heeft.

Jacques

Klinkt voor mij als oxidatie.

den_organolept

Ja, dat zou het goed kunnen zijn. Maar ik heb Achel al een paar keer de kans gegeven en het draaide telkens op een teleurstelling uit.

misschien laat de consument dit bier liever in de winkel staan waardoor het vaak te lang op de schappen blijft staan en oxideert.

Edgar

Delhaize had tot voor kort beide bieren, maar heeft de Bruin laten vallen, althans in mijn lokale winkel. Misschien niet zonder reden.

Caspar

Ik heb ook zeker geen hoge pet op van Achel. Ik heb een keer een bruine gehad waar een soort ranzige gistachtige brei onder op de bodem lag van 2 cm dik en ik heb al twee keer een verzuurde blonde gehad :neenee:.

Oxhead

Yep vorige week nog een zure bruine geproefd >:(

Oscar

En dat was echt geen Vlaams bruine ?  ;D

Hopmans

CiteerIk heb ook zeker geen hoge pet op van Achel.

Ik heb van geen enkele trappist meer een hoge pet op.
Ik had laatst bijval van Walter (gelukkig, want ik dacht al dat het aan mij lag).
Die dacht ook even te genieten van een bokaal Westmalle dubbel met in zijn
achterhoofd een bekkie vol met body en karamelsmaken en verse hop.
Dat ging na de eerste slok ook regelrecht de gootsteen in.
Ook een verziekte avond dus.

Ik koop in ieder geval geen enkele trappist meer.
Ik heb het helemaal gehad met die troep.

 :degroeten:



den_organolept

Citaat van: Sharky op 15-12-2007  13:07 uDie dacht ook effe te genieten van een bokaal Westmalle dubbel met in zijn
achterhoofd een bekkie vol met body en caramelsmaken en verse hop.


Dan heb je geen zin in Westmalle dubbel, maar in een vers bokbier. Ik kan ze wel waarderen die trappisten, met name van Rochefort kan ik echt genieten van geur tot afdronk maar ook de Chimay rood viel me gisteren niets tegen.

De Achel is gewoon inferieur en ik ben blijkbaar niet de enige die er slechte ervaringen mee heeft. 

De-Geert

Bij deze peiling zou je er eigenlijk 2 (of 3) moeten kunnen selecteren, dan wordt het resultaat heel anders.

Edgar

Ik wil toch graag nuanceren: Een goeie Achel is een heerlijk bier. Jammer genoeg zwalkt de kwaliteit nogal heen en weer. Van de Waalse trappisten heb ik overigens ook geen hoge pet op. Die hogere alcoholen van Rochefort kunnen me gestolen worden.

den_organolept

Citaat van: Edgar op 15-12-2007  15:00 uVan de Waalse trappisten heb ik overigens ook geen hoge pet op. Die hogere alcoholen van Rochefort kunnen me gestolen worden.

Ha ha, kijk niet verbaasd op als ik dan de dief blijk te zijn  ;)

Ik vind continuiteit een heel belangrijk aspect van kwaliteit. Wanneer die sterk schommelt knap ik al snel af. Ik associeer dit gebrek trouwens eerder met Hollanders dan met Walen 

Dat een geuze van jaar tot jaar verschilt is de drank eigen, maar voor een trappist zou dat niet nodig hoeven zijn.

Edgar

Je hebt gelijk, ik haalde even stijl en kwaliteit dooreen. En Orval bedoelde ik ook niet, al zijn dat wel degelijk Walen. Vergeet die opmerking :)

Inderdaad varieert de kwaliteit van bieren van kleine brouwerijen in Nederland nogal; om niet te zeggen dat er heel wat afgeprutst wordt. Veel brouwers doen maar wat, zo lijkt het soms. Maar laten de Belgen zich niet teveel op de borst kloppen, breek me de bek niet open.

Er is voldoende reden om de Trappisten geen aura van heilig kunnen te geven. Eigenlijk denk ik dat alleen Chimay, Rochefort en Westmalle constante kwaliteit leveren, al proef ik de eerste twee niet vaak. Orval piest wel eens buiten de pot met een spuiter of een raar dun bier (ok, lastige stiel), La Trappe doet wel eens een zuur bier de deur uit, Westvleteren is al geoxideerd voordat 't in de fles zit en Achel hoeven we niks meer over te zeggen. Het blijft mensenwerk, zullen we maar zeggen. :engel:

korek

Wat betreft konstante kwaliteit, kunnen ze een lesje leren van de Duitse brouwerijen.

Hopmans


CiteerWat betreft konstante kwaliteit, kunnen ze een lesje leren van de Duitse brouwerijen.
Of van hun eigen InBev.

        >:D


korek

Citaat van: Sharky op 15-12-2007  18:38 uOf van hun eigen InBev.

        >:D



Constant brouwt Inbev wel.

den_organolept

Zo weet je in elk geval wat je aan ze hebt  ^-^

Jacques

Ja, constant middelmatig! Niet slecht maar zeker ook geen toppers.

den_organolept

Precies! zo weet je wat je in de schap kan laten staan als je een topper zoekt  :D

Hopmans

Ik laat een trapist eerder staan dan een InBev.
En ik maak echt geen geintje.

Ik koop echt geen trapisten meer.
Waarschijnlijk is het wel de schuld van InBev.
De trapisten proberen te concureren, maar dat lukt blijkbaar niet.
InBev heeft de technologie om met 40% suikerstort nog een volle body te creëren.
Als de trapisten nu gewoon normaal deden, dan had ik hun bieren gewoon blijven kopen,
en hadden ze tenminste nog wat aanzien gehad bij het publiek.

Geef mij maar een homebrew.

 :degroeten:

Edgar

Toch is het ook een kwestie van smaak Louis. De Belgische brouwer wíl echt geen bier met flinke body, die wil er 3 van kunnen drinken én dan nog beuling met frieten naar binnen kappen.

Citaat van: Sharky op 15-12-2007  23:18 uAls de trapisten nu gewoon normaal deden, dan had ik hun bieren gewoon blijven kopen,
en hadden ze tenminste nog wat aanzien gehad bij het publiek.

Aanzien hebben brouwerijen als Westmalle, Orval, Rochefort en Chimay bij het publiek zeer zeker, maak je daar geen zorgen over.

Oscar

Citaat van: Sharky op 15-12-2007  23:18 uAls de trapisten nu gewoon normaal deden, dan had ik hun bieren gewoon blijven kopen,

Koop gewoon zo'n habijt of een pij, draag deze tijdens het brouwen, schietgebedje voor de vergisting en je hebt je eigen Trappist  :D :D

Citaat van: Sharky op 15-12-2007  23:18 uGeef mij maar een homebrew.
:duimop:

Hopmans

CiteerToch is het ook een kwestie van smaak Louis.
Heb je helemaal gelijk in.

CiteerAanzien hebben brouwerijen als Westmalle, Orval, Rochefort en Chimay bij het publiek zeer zeker, maak je daar geen zorgen over.
Ik krijg het gevoel (vraag me niet exact waarom) dat dat iets minder wordt.

Maar wat maakt het eigenlijk ook uit.
We kunnen zelf de beste bieren brouwen.
Ik heb nu weer een echte topper: Mijn Barbar Winterbokachtige dubbel.
Mijn zwager had 'm binnen 4 minuten op.
Soms heb je wel eens zo'n klapper.

 ;D

Hopmans

CiteerKoop gewoon zo'n habijt of een pij, draag deze tijdens het brouwen, schietgebedje voor de vergisting en je hebt je eigen Trappist

Inderdaad.  ;D

Het zet mij wel aan het denken:
Een trapist hoeft alleen toch te keuren of toe te zien?
Je zou dan ook meer Nederlandse trapisten (whats in the name) kunnen lanceren.

 :idea:


oranjeboombiertje

Hoppie, de redenen die jij nu noemt zorgen er precies voor dat hier de Duitse, Engelse, Amerikaans en alle andere bieren zo populair zijn en niet alleen de Belgische. Ik snap nu ook niet helemaal waarom je zo'n commentaar hebt op alle ipa's en dergelijke die hier gebrouwen worden, dat is gewoon veel lekkerder ;D

 :degroeten:
Wesley

Eduard

Het is wat kort door de bocht, maar qua centrale karakteristiek voor bier in het algemeen kun je het wellicht het meeste zo samenvatten: De Duitsers gaan voor mout, de Belgen voor gist, en de Engelsen/Amerikanen voor hop.

Jacques

Hé Eduard,

Dat is een rake korte typering.

Verder is het natuurlijk dat de Belgische speciaal bieren zich ook kenmerken door suikergebruik en kruiden.
De Amerikaanse bieren zijn soms gewaagd creatief. Voor veel mensen te gewaagd.
En de Duitsers, tja dat is gewoon traditie.

den_organolept

Toch begrijp ik het commentaar van Hoppie niet zo goed.

Waarom willen trappisten concurreren? Om een commercieel abdijenimperium op te bouwen? Wel eens een kapitalistische monnik met een pij van Victor&Rolf in een Ferrari voorbij zien scheuren?

Ik kan verkeerd geïnformeerd zijn natuurlijk, maar volgens mij is zeker voor Westvleteren en Rochefort de vraag groter dan het aanbod en weigeren de monniken meer te gaan brouwen (probeer momenteel maar eens een Rochefort 10 zonder stoflaag te bemachtigen) Al is de productie van Westmalle wel buitensporig voor een abdij.

Natuurlijk zullen de abdijen blij, zo niet afhankelijk zijn van de bierige inkomsten, maar kan iemand mij een commercieel verkrijgbare bierstijl noemen waar geld minder een rol speelt? En wat is dan het "goede" alternatief voor een trappist? Een (nog veel commerciëler) abdijbier?




Hopmans

CiteerToch begrijp ik het commentaar van Hoppie niet zo goed.
Ik snap het zelf ook niet waarom de trapisten aan het bezuinigen zijn op grondstoffen.

Citeerom een commercieel abdijenimperium op te bouwen?
Juist.
Geloof mij; het zijn niet meer van die heilige boontjes hoor.
Het zijn commerciële brouwerijen.
De trapisten verpakken slechts de speciale cadeaupaketten.

CiteerEn wat is dan het "goede" alternatief voor een trappist? een (nog veel commercieler) abdijbier?
Het kromme is dat ik inderdaad over de hele linie genomen de abdijbieren beter vind dan de trappisten.
misschien wel omdat ze tegen de naam "trappisten" op moeten boksen.

CiteerIk snap nu ook niet helemaal waarom je zo'n commentaar hebt op alle ipa's en dergelijke die hier gebrouwen worden,
dat is gewoon veel lekkerder.
Het is net als wat Eduard zegt: Amerikanen gaan voor de hop.
Eigenlijk zouden ze in Amerika wat Belgische gisten moeten gebruiken, dan heb je echt een topbier.

 :degroeten:

thibolleke

Citaat van: Sharky op 16-12-2007  13:22 uHet kromme is dat ik inderdaad over de hele linie genomen de abdijbieren beter vindt dan de trapisten.
misschien wel omdat ze tegen de naam "trapisten" op moeten boksen.

Moeten opboksen? Ze gebruiken die naam juist om hun bier beter te laten verkopen. Schurken, geen sukkelaars!
De rest van de discussie laat ik naast mij liggen.

Hopmans

Trapisten zijn ook schurken.
CiteerDe rest van de discussie laat ik naast mij liggen.
Ik ook.

 ;D

oranjeboombiertje

Citaat van: Sharky op 16-12-2007  13:22 uEigenlijk zouden ze in Amerika wat Belgische gisten moeten gebruiken, dan heb je echt een topbier.

Wat houd je tegen ;)

 :degroeten:
Wesley

Hopmans

Ik heb wel een keer een Engels bier met Duvelgist gemaakt.
Dat was ook inderdaad een toppertje.

Eigenlijk zijn Nederlandse bieren ook redelijk gehopt met een Belgische gist.
Nu nog een constantere kwaliteit.

 :degroeten:

Edgar

Citaat van: Sharky op 16-12-2007  13:22 uEigenlijk zouden ze in Amerika wat Belgische gisten moeten gebruiken, dan heb je echt een topbier.

In de VS wordt volop gebrouwen met Belgische gisten. En denk nu niet dat dat allemaal goeie bieren zijn, want ook daar is het mensenwerk. Plus het zijn Amerikanen en die hebben toch een achterstand op vlak van wat lekker is :D

Ik vind Louis' kritiek ook wel wat rauw eerlijk gezegd. In elk geval gebruiken de monniken de suiker niet om te bezuinigen, maar om doordrinkbaar bier te krijgen. Westmalle gaat vrij ver in hun commercialiteit, en ik heb zo het idee dat vooral dat de bron is van Louis' ergernis. Ik moet zeggen dat me dat persoonlijk ook niet zo aanspreekt. Maar in het algemeen zijn de Trappisten, of je ze nu allemaal lekker vindt of niet, toch een mooi boeket van bieren ondanks de rammelingen hier en daar. En wel degelijk zijn monniken ook zelf aan het werk in de brouwerijen en stoppen ze niet enkel de kerstbieren in kartons.

EBC

Ik denk wel dat ik mag zeggen enige ervaring te hebben op het vlak van Amerikaanse bieren...

In elke micro waar ik was én ze een Belgische variant brouwden, heb ik 'm geproefd. Nooit, nee nooit leek het ergens naar. Veel hogere alcoholen, esters, smakeloos. Laat Amerikanen gewoon met hun C-hoppen aan het werk, verleidt ze niet tot Belgische klonen.

En hoe je het ook wendt of keert, in mijn smaakbeleveling, en ik zonder Chimay uit, zijn trappisten beter dan abdijbieren. Ze hebben meer smaak, meer diepgang, meer concentraat. Ja, ook trappisten worden minder, maar de lat blijft toch net wat hoger liggen.

wiwi

Heren, dit is misschien off topic maar ik wil het even kwijt. Onlangs dronk ik in een café één van mijn favorieten, een Rodenbach Grand Cru en deze was schuimloos en  zuur, ik bedoel azijnachtig zuur, een smak zuurder dan het normale Grand Cru zuur. Gewoon een ander gekregen en die met smaak genoten. Van mijn kant geen kritiek op Rodenbach (ik zou niet durven).
Sommige forummers geven de trappist duidelijk minder krediet en O.K., gezonde kritiek is nodig om een topproduct top te houden maar om die bieren op die manier af te kraken vind ik te ver gaan.
Jullie weten beter dan ik dat een artisanaal bier brouwen (en bewaren) niet hetzelfde is als coca-cola maken dat al 100 jaar hetzelfde smaakt.
Er zijn mensen die trachten onze biercultuur aan te zwengelen (http://www.zythos.be/info/doel.html) … ik vind het jammer dat sommige mensen, waarvan ik zou verwachten dat ze hetzelfde doel nastreven, hier brandhout van maken. Voor de rest leg ik dit topic ook naast me neer hoor.
Ik heb gesproken, Wiwi.

Hopmans

Citeerik vind het jammer dat sommige mensen, waarvan ik zou verwachten dat ze hetzelfde doel nastreven, hier brandhout van maken.

Dus nu ben ik weer "the bad guy".
Ik kan er toch ook niets aan doen dat ze hunzelf om zeep helpen?

 :weetniet:

Hopmans

CiteerVan mijn kant geen kritiek op Rodenbach (ik zou niet durven).
Ook niet als het terecht is?  :weetniet:

De gewone Rodenbach is al verknald door Palm trouwens.
Dat was mijn absolute favoriet.
Nu koop ik het bier niet meer.

 :(

oranjeboombiertje

Volgens mij ben jij niet de enige "bad guy" hop. Al een tijdje haal ik alle Belgische forumleden over mij heen door te zeggen dat de Belgische bieren niet de lekkerster en beste ter wereld zijn.

 :degroeten:
Wesley

Hopmans

Als er iemand altijd Pro-Belgisch was, dan was ik dat wel, maar het laatste jaar gaat het compleet mis.
De chouffe is ook al suikerwater geworden.

 :-\

Herman

Ik vind Belgisch bier nog steeds tof, helaas spoel ik te vaak flesjes weg omdat er, voor mij storende, brouwfouten in zitten. Dit is ook bij kleine Nederlands brouwers het geval, dus niets ten nadele van de Belgen. Inbev laar ik zo veel mogelijk links liggen, is ook niet typisch Belgisch (is het niet Braziliaans? Net alsof die verstand hebben van bier....Voetbal, ja.).

Een Westmalle Tripel gaat er goed in, juist dankzij de suiker. Moet er niet aan denken dat ie volmout zou zijn. Dan zou ik er hooguit een lusten, maar vermoedelijk niet zo lekker vinden als nu het geval is.

De herboren Chouffe heb ik nog niet geproefd, ik heb nog wel 'oude' Chouffe staan.

oranjeboombiertje

Ik ben het afgelopen jaar gewend geraakt alleen eigen brouwsels te drinken. Omdat ik nu geen tijd meer heb om zoveel te brouwen maar nog wel de tijd heb om te drinken zal mijn voorraad binnenkort erg klein worden. Ik denk dat ik dan maar wijn ga drinken of zo want commerciële bieren smaken mij echt niet meer behalve buitenlandse bieren die niet zomaar te verkrijgen zijn :'(

 :degroeten:
Wesley

Hopmans

Ik kan trouwens aan een Engels rookbier komen.
Per flesje 11 Euro.
Net even boven mijn budget.

 ;D

Jacques

Citaat van: Herman op 16-12-2007  22:49 uDe herboren Chouffe heb ik nog niet geproefd, ik heb nog wel 'oude' Chouffe staan.

Bofkont. Ik heb laatst een fles van de nieuwe Chouffe weggegoten. Hier moet ik Louis gelijk in gegeven. La Choufffe is echt veel slechter van smaak geworden. Het is allesbehalve een topbier wat het vroeger wel was.

thibolleke

Citaat van: thibolleke op 16-12-2007  13:53 uDe rest van de discussie laat ik naast mij liggen.
Citaat van: Sharky op 16-12-2007  13:55 uIk ook.

 ;D

Sharky je laat jezelf weer meeslepen!
Laat het, ik kan hier echt niet tegen.

Citaat van: Jacques op 16-12-2007  23:24 uLa Choufffe is echt veel slechter van smaak geworden. Het is allesbehalve een topbier wat het vroeger wel was.
En vroeger is niet vanaf Moortgat het overnam!

Citaat van: Sharky op 16-12-2007  22:56 uIk kan trouwens aan een Engels rookbier komen.
Per flesje 11 Euro.
Net even boven mijn budget.

 ;D
Dan neem je toch gewoon een West-Vleteren trappist.   ;) ;D

Citaat van: Oranjeboombiertje op 16-12-2007  22:54 uIk ben het afgelopen jaar gewend geraakt alleen eigen brouwsels te drinken. Omdat ik nu geen tijd meer heb om zoveel te brouwen maar nog wel de tijd heb om te drinken zal mijn voorraad binnenkort erg klein worden. Ik denk dat ik dan maar wijn ga drinken of zo want commerciële bieren smaken mij echt niet meer behalve buitenlandse bieren die niet zomaar te verkrijgen zijn :'(

 :degroeten:
Wesley

Ik wist niet dat jij een wijnliefhebber was? Of een anti comercebierliefhebber? Anyway, bij mij geraakt er toch nog een Six-pack duvel van de nachtwinkel in hoor :lekkerbier:
Je moet je bier ook af toe eens voeren aan de nucleatidekernen (je ik heb weer eens een nieuw woord geleerd) dan vind je je eigen brouwsels weer een pak minder.  :P

@ the one and only boosdoener Sharky, probeer toch nog eens een keertje de Rochefort. Als die niet complex en zo in balans is.... dan weet ik het ook niet meer.
Idem voor de WM tripel eigenlijk....

En ik ging me niet moeien in deze discussie :D




Hopmans

CiteerEn ik ging me niet moeien in deze discussie
Je laat jezelf weer meeslepen.  ;D

CiteerEn vroeger is niet vanaf Moortgat het overnam!
OOK.

De chouffe van voor Moortgat was al minder dan de variant van een paar jaar geleden.
Maar na Moortgat is het bier helemaal om zeep geholpen.

Citeerprobeer toch nog eens een keertje de Rochefort.
De allerlaatste Mohikaan?
Deze heb ik al eens gedronken.
Dit is inderdaad een bier met body, maar ik hou niet zo van die gist.

Ik hou het wel bij een zelfbrouwtje of een goed bier van SNAB.

 :degroeten:


De-Geert

Toch opvallend dat een aantal lieden zich persoonlijk aangevallen voelt als je aan "hun" trappisten, en "hun" biercultuur komt. Realiteit is dat commercie een belangrijke rol speelt! Ook (of zeker!) in Belgie.






thibolleke

Citaat van: Sharky op 17-12-2007  07:31 uJe laat jezelf weer meeslepen.  ;D

Dan heb ik aan jouw te danken. ;)

Citaat van: Sharky op 17-12-2007  07:31 uDit is inderdaad een bier met body, maar ik hou niet zo van die gist.
Zie dat vind ik dus ook, ik hou ook niet van die gist. Ik dacht dat ik de enige was...

Alhoewel, ik heb met die gist toch al eens een lekker biertje gebrouwen.


Hopmans


CiteerAlhoewel, ik heb met die gist toch al eens een lekker biertje gebrouwen.
Er gaat niets boven een zelfbrouw.

Er zijn nog wel goede bieren, alleen het wordt steeds schaarser.

Dit is bijvoorbeeld nog een lekker potje bier.
Er zal ook wel de nodige suiker inzitten, maar het bier is in ballans.
http://www.vicaris.be/

Ook in Belgie moet je het meer bij de kleine brouwerijtjes gaan zoeken.

 :biersmile:

Oscar

Citaat van: Sharky op 17-12-2007  11:35 uOok in Belgie moet je het meer bij de kleine brouwerijtjes gaan zoeken.

Dat ik jou nog niet op zythos heb gespot verbaast mij, als je ergens bieren van kleine brouwerijtjes kunt ontdekken is het daar wel.  :proost2:  Bier van die brouwerij heeft daar vorig jaar een prijs gewonnen.

Caspar

Als het Zythosfestival in IJmuiden werd gehouden was hij wel van de partij ;).

RobinB

Citaat van: Sharky op 17-12-2007  11:35 uOok in België moet je het meer bij de kleine brouwerijtjes gaan zoeken.

 :biersmile:

Ik ben toevallig deze zomer langs vele kleine brouwerijen gefietst in België, maar om nu te zeggen dat die beter zijn?   
Nee!

Vaak had ik het idee dat er bij al die bieren gewoon de standaard Brewferm bovengist wordt gebruikt; een complex gistprofiel was ver te zoeken.
De Rochefort (10) is dan wel heel wat anders! Tuurlijk moet je die gist lekker vinden, maar die staat wel als een huis!

Onder de trappisten heb je dan nog Orval, mijns inziens ook nog steeds goed!
Chimay is qua gist interessant, qua bier minder (te weinig body).
Van La Trappe vind ik alleen de Quadrupel lekker, en die vind ik dan ook zeker een goed bier.
Achel blond is lekker, Westvleteren 12 ook een goed bier en de Westmalle Tripel een lekkere doordrinker.

Ik weet niet precies wat je verwachtingen zijn, Hoppie, maar misschien moet je ze eens blind gaan proeven zonder vooroordelen?
Je verwacht dat Trappisten zich aan een soort van Reinheitsgebot moeten houden, en nu je weet dat dit niet zo is vind je het bezwaarlijk?
 :denken:

Hopmans

Citeeren nu je weet dat dit niet zo is vind je het bezwaarlijk...?
Ik vind niets bezwaarlijk.
Wat ze doen mogen ze helemaal zelf weten.
Ik koop het alleen niet meer.
Het leven is te kort om een slecht bier te drinken.
Ik wil met volle teugen genieten van een bier.

 :biersmile:

den_organolept

Deze week nog de mc Chouffe geproefd, stiekem geserveerd tijdens een "blinde" trappistenproeverij.

Ik moet zeggen dat die (nog) erg smakelijk is  :duimop:, datzelfde kan ik helaas niet meer van de blonde Chouffe zeggen.  :duimonder:

Adrie

Net een Chimay Wit op. Dit is toch ook een subliem bier, mannen: lekker bitter, mooi gistprofiel, prachtige hoparoma's. Hmmmm.

René K

Is inderdaad een lekker bier. Mijn favoriete Chimay in elk geval...

De-Geert

Ik wil mijn keuze kunnen veranderen! Ik heb ooit Orval ingevuld, maar daar ben ik een beetje op uitgekeken. Chimay wit vind ik inderdaad subliem, die andere Chimays vind ik dan weer niets aan.




MO

Was vorige week op vakantie in de Ardennen en inderdaad: de Witte Chimay springt er aan alle kanten uit. Wellicht is dit het enige "grote" Belgische bier met een ruime hopdosis. Samen met de Westmalle tripel natuurlijk. Lekker bier.

Johannes

Chimay wit is ook een supertripel. Was deze maar zo makkelijk vers verkrijgbaar als de Westmalle. Van de tap overigens net altijd iets te weinig koolzuur.

René K

Toch heb ik veel liever de Chimay wit dan de Westmalle als ik eerlijk ben.

Edgar

Toch nog een keer proberen, die Chimay wit. Morgen in 't oliebollenbeslag misschien...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.