Recept Carolus Christmas

Gestart door brouwerij de agaam, 27-05-2007 19:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

brouwerij de agaam

Wie kan mij helpen aan een recept van Carolus Christmasbier? ??? :lekkerbier: :proost2: :proost2:

Gerb

CiteerGouden Carolus Christmas typeert zich als een sterk gekarakteriseerd donkerbruin bier met 10,50 % alc. Vol.. Het bier wordt eind augustus gebrouwen. Daarna wordt het bier enkele maanden te rusten gelegd om tot een optimaal smaakevenwicht te komen. De specifieke kruiding tijdens verschillende tijdstippen in het brouwproces, het gebruik van 3 soorten hop en de toevoeging van 6 uitzonderlijke kruidsoorten maken van dit Kerstbier een klasse apart.

CiteerType bier:  Donker speciaal bier  Lagering: 2 weken 
Kleur:  Donker robijn rood Conditionering: 33 cl flessen
Alcoholgehalte:  10,5 % VOL  75 cl flessen
Hop: Uitsluitend Belgische hop  20 liter vaten 
Wort extract:  22 PI  30 liter vaten 
Gisting:  hoge gist  Houdbaarheid:  Min. 3 jaar

Bovenstaande quotes komen van de site van het Anker.
-Zoals je kunt lezen gebruiken ze 6 verschillende kruiden. Daar zullen komijn en koriander er ongetwijfeld 2 van zijn misschien wat steranijs, kardemom, gedroogde sinaasappelschillen, de hele kruidentuin.
-Verder alleen Belgische hop maar dat zegt niet zo veel. Dit bier zal ook niet veel bitterheid en hopkarakter hebben.
-Ik denk dat er een gedeelte Special-B in zit.  Wat denk je van 72% pilsmout, 5 % cara150, 8% Special B, 15% (kandij)suiker?
- Probeer de gist op te kweken uit een ander bier van het Anker met een lager alcohol%, dan heb je meer kans om levende gist aan te treffen.

Oscar

Vanuit de Gouden Carolus hoef je dat niet meer te proberen. Volgens hun site zit in de Ambrio nog wel hergisting op de fles

RobinB

Op mijn flesje dat ik net heb uitgeschonken staat toch echt: "hergist in de fles" en niet "bier op gist" of andere ongein voor niet opkweekbare gist...

Echter: er lijkt geen depot aanwezig!  >:(
Heb er daarom maar wat suikerwater in gedaan, kijke of er wat op komt. Anders heb ik de tripel nog, die heeft wel een duidelijk depot.
Dit zou trouwens ook nog weer een bottelgist kunnen zijn, vandaar dat ik hoop dat er iets uit de classic komt!

delepper

Dames, heren,

11 jaar geleden inmiddels. Is er al iemand die hier een treffend recept van heeft?

Mijn dame is er wild van :)

Markiej87

Citaat van: delepper op 20-07-2018  22:21 uDames, heren,

11 jaar geleden inmiddels. Is er al iemand die hier een treffend recept van heeft?

Mijn dame is er wild van :)
Zoek een willekeurig Quadrupel-recept uit, pas die zoveel mogelijk aan naar de specs van het Anker en zoek eens uit welke kruiden je in welke hoeveelheden kunt toevoegen :)

MH

Citaat van: Markiej87 op 21-07-2018  12:20 uZoek een willekeurig Quadrupel-recept uit, pas die zoveel mogelijk aan naar de specs van het Anker en zoek eens uit welke kruiden je in welke hoeveelheden kunt toevoegen :)
4 jaar verder😉. Is er misschien al iemand met een recept?

Wolter

Citaat van: MH op 28-08-2022  20:20 u4 jaar verder😉. Is er misschien iemand al met een recept?

Als je echt een recept wilt of in ieder geval wat zinnige aanvullingen op wat we al weten is het misschien een idee om de stoute schoenen aan te trekken en eens te informeren bij de brouwerij zelf.
In het verleden heb ik zelf vaker brouwerijen benaderd met vragen die ik had. In veel gevallen krijg je best wel waardevolle informatie.
Het is alleen zaak goede inhoudelijke en concrete vragen te stellen en niet alleen of je het recept mag hebben want dat geven ze in de meeste gevallen logischerwijs niet..

MH

Citaat van: Wolter op 28-08-2022  20:34 uAls je echt een recept wilt of in ieder geval wat zinnige aanvullingen op wat we al weten is het misschien een idee om de stoute schoenen aan te trekken en eens te informeren bij de brouwerij zelf.
In het verleden heb ik zelf vaker brouwerijen benaderd met vragen die ik had. In veel gevallen krijg je best wel waardevolle informatie.
Het is alleen zaak goede inhoudelijke en concrete vragen te stellen en niet alleen of je het recept mag hebben want dat geven ze in de meeste gevallen logischerwijs niet..

Bedankt voor de tip.
Heb 'Het Anker' aangeschreven en wat ze kwijt wilden was dat 1 van de 6 kruiden die ze gebruiken, steranijs is. Een stapje verder..😉

MH

Ondertussen een kloonrecept gevonden. Is al niet helemaal goed want steranijs wordt niet gebruikt.
GoudenCarolusChristmasClone.pdf

Edit. Hoeveelheden kloppen niet helemaal. Heb het recept als beerXML in brewfather geïmporteerd. Origineel recept gevonden op Brewers Friend (https://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/view/714686/carolus-christmas-clone)

Kapau

Dat recept even geimporteerd maar het lijkt nog een beetje scheef qua hoeveelheden en verhoudingen.

Zijn de kruiden niet een beetje in de buurt van speculaaskruiden? Beetje in de buurt van kaneel, kruidnagel, nootmuskaat, korianderzaad, anijszaad, gemberpoeder, kardemom?

MH

Ik ben bezig het recept wat te tweaken met Brewfather. Kruiden die ik in gedachte had zijn anijszaad, koriander, kardemon, kaneel, nootmuskaat en sinaasappelschil. Hoeveelheden vind ik nog wat lastig.

Gijoey

Ik heb een rondleiding bij brouwerij het Anker gehad. Daar stonden twee ingrediënten die in de christmas gebruikt worden. Steranijs en een soort zoethout/drop. Er stond een potje met zwarte brokken, na wat zoeken op internet vond ik dat het waarschijnlijk blokdrop is. Geen idee of hier aan te komen is als particulier (zie ook https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=14061.0)

Jacques


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.