Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Recept Carolus Christmas  (gelezen 1959 keer)

brouwerij de agaam

• Gast
Recept Carolus Christmas
« Gepost op: 27-05-2007 19:16 u »
Wie kan mij helpen aan een recept van Carolus Christmasbier? ??? :lekkerbier: :proost2: :proost2:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Gerb

• Super lid
  • Land: nl
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
Re: Recept Carolus Christmas
« Reactie #1 Gepost op: 27-05-2007 20:22 u »
Citaat
Gouden Carolus Christmas typeert zich als een sterk gekarakteriseerd donkerbruin bier met 10,50 % alc. Vol.. Het bier wordt eind augustus gebrouwen. Daarna wordt het bier enkele maanden te rusten gelegd om tot een optimaal smaakevenwicht te komen. De specifieke kruiding tijdens verschillende tijdstippen in het brouwproces, het gebruik van 3 soorten hop en de toevoeging van 6 uitzonderlijke kruidsoorten maken van dit Kerstbier een klasse apart.

Citaat
Type bier:  Donker speciaal bier  Lagering: 2 weken 
Kleur:  Donker robijn rood Conditionering: 33 cl flessen
Alcoholgehalte:  10,5 % VOL  75 cl flessen
Hop: Uitsluitend Belgische hop  20 liter vaten 
Wort extract:  22 PI  30 liter vaten 
Gisting:  hoge gist  Houdbaarheid:  Min. 3 jaar

Bovenstaande quotes komen van de site van het Anker.
-Zoals je kunt lezen gebruiken ze 6 verschillende kruiden. Daar zullen komijn en koriander er ongetwijfeld 2 van zijn misschien wat steranijs, kardemom, gedroogde sinaasappelschillen, de hele kruidentuin.
-Verder alleen Belgische hop maar dat zegt niet zo veel. Dit bier zal ook niet veel bitterheid en hopkarakter hebben.
-Ik denk dat er een gedeelte Special-B in zit.  Wat denk je van 72% pilsmout, 5 % cara150, 8% Special B, 15% (kandij)suiker?
- Probeer de gist op te kweken uit een ander bier van het Anker met een lager alcohol%, dan heb je meer kans om levende gist aan te treffen.

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #2 Gepost op: 27-05-2007 20:27 u »
Vanuit de Gouden Carolus hoef je dat niet meer te proberen. Volgens hun site zit in de Ambrio nog wel hergisting op de fles

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #3 Gepost op: 19-07-2007 21:15 u »
Op mijn flesje dat ik net heb uitgeschonken staat toch echt: "hergist in de fles" en niet "bier op gist" of andere ongein voor niet opkweekbare gist...

Echter: er lijkt geen depot aanwezig!  >:(
Heb er daarom maar wat suikerwater in gedaan, kijke of er wat op komt. Anders heb ik de tripel nog, die heeft wel een duidelijk depot.
Dit zou trouwens ook nog weer een bottelgist kunnen zijn, vandaar dat ik hoop dat er iets uit de classic komt!

Offline delepper

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #4 Gepost op: 20-07-2018 22:21 u »
Dames, heren,

11 jaar geleden inmiddels. Is er al iemand die hier een treffend recept van heeft?

Mijn dame is er wild van :)

Offline Markiej87

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • HenkeBier!
    • HenkeBier
« Reactie #5 Gepost op: 21-07-2018 12:20 u »
Dames, heren,

11 jaar geleden inmiddels. Is er al iemand die hier een treffend recept van heeft?

Mijn dame is er wild van :)
Zoek een willekeurig Quadrupel-recept uit, pas die zoveel mogelijk aan naar de specs van het Anker en zoek eens uit welke kruiden je in welke hoeveelheden kunt toevoegen :)

Tags: