REQ: recept donker kasteelbier

Gestart door gelfling, 15-02-2004 14:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MO

Ron, zoals Jacques al zegt zit jij er helemaal naast. Ascorbinezuur/vitamine C wordt toegevoegd om de houdbaarheid te verbeteren. In Denemarken zit het in de meeste microbrouwerij-bieren.

gelfling

Hmmm.. Uit citroensap wordt vitamine C gewonnen, ookwel Ascorbinezuur. Citroenzuur wordt ook uit citroenen gewonnen neem ik aan. Waar kan ik ergens het verschil vinden? ik vind op google alleen dat citroenzuur voornamelijk de zure smaak levert en inderdaad dat ascorbinezuur de vitamine C levert.

Hebben we het dan toch niet stiekem over hetzelfde? Vitamine C is over het algemeen toch ook zuur?

JeroenCV

Citroenzuur:  http://nl.wikipedia.org/wiki/Citroenzuur
vitamine C: http://nl.wikipedia.org/wiki/Ascorbinezuur

Je ziet bij beide links een structuur van een molecuul. Die zijn totaal verschillend. Dus het zijn echt verschillende dingen.

Ja allebei de zuren zijn zuur, maar wel degelijk andere zuren.

gelfling

Helemaal duidelijk. Bedankt voor de links!

Borro

erg interresant allemaal maar nou hebben we nog steeds geen recept.

Gerb

Borro, kom maar op met een voorstel en dan kan daar over gediscussieerd worden. Wachten tot anderen met iets komen kan heel lang duren. Er zijn wel heel veel mensen die graag opbouwende kritiek geven op een voorstel en die dat ook heel snel doen. Dus probeer eens de website van kasteelbier, andere forums, wat dan ook. 

Borro

Ok hier een eerste aanzet daarbij veel van de voorgaande voorstellen in het recept opgenomen.Wat EBC mout is weet ik niet maar ik heb cara crystal en Special B hiervoor gekozen.De bruine basterdsuiker vanwege zijn sterkere alcoholsmaak en de caramel om bij te kleuren.
Hou me ten goede want zo'n ervaren brouwer ben ik nog niet dit is dus een eerste aanzet.

Doelstelling:
Biersoort: Kasteelbier eerste aanzet
Volume:  20 L.
Alcoholpercentage:  11 %
Bitterheid:  20 EBU
Final gravity:  1010 kg/m3
Koolzuurgehalte:  3.5 gr/L

Ingredient(en):
69.0% || 69.0%  Pilsmout 5135 gr.
10.0% || 10.0%  Cara crystal 744 gr.
10.0% || 10.0%  Special B mout 744 gr.
10.0% || 10.0%  Bruine basterdsuiker 744 gr.
1.0% || 1.0%  chocolademout 74 gr.

maischschema:
Inmaischen met: 23 L water
pH maisch brengen op: 5.2
Inmaischen bij: 52 ºC,  15 min.
Rust 1 bij: 62 ºC,  30 min.
Rust 2 bij: 72 ºC,  45 min.
Rust 3 bij: 78 ºC,  5 min.
 
Spoelen:
Verwacht hoofdwort: 17.3 ° Plato = 1071 kg/m3
Spoelen tot:  4 ºPlato
Benodigd spoelwater (L):17
Aantal liters wort na spoelproces (L): 29

Aromahopgift(en):
24 gr. East kent Goldings pellets (5.5%); 15 min. kooktijd

Bitterhopgift(en):
22 gr. Challenger pellets (7.5%); 60 min. kooktijd

Na koken:
Verwacht OG: 22.5 ° Plato = 1092 kg/m3
Kleur: 175 EBC
   
Gistkeuzes:
Safbrew S33 korrelgist

Toevoegingen:
caramel 200ml

Borro

Ik lees in het Belgische bierenboek van Michael Jackson dat er 2x East Kent goldings wordt gebruikt dus de bitterhop is ook East kent Goldings i.p.v. Challenger

den_organolept

Hoi Borro,

Je geeft zelf al aan dat je nog geen ervaren brouwer bent, en in je recept kloppen een aantal getallen niet.
Al pas je die aan, ik denk niet dat je maar zo een overtuigende kloon van het bruine kasteelbier kunt bedenken, dat vergt ervaring en het daarmee groeiende vingerspitsen gevoel.

Persoonlijk denk ik dat je er beter aan doet om een recept uit "bewezen recepten" op dit forum te gebruiken voor een zwaar, donker bier. Dat vergroot je kans op een bevredigend resultaat. Maar wellicht denken andere medeforumers daar heel anders over  ;D

groet van den organolept


Gerb

Tja, een goede Kasteelbierkloon is erg moeilijk. Alleen al vanwege het feit dat het bier vreselijk zoet is. Of dat natuurlijk of kunstmatig zo zoet wordt is de vraag. Verder ben ik het met de organoleptische man eens dat je misschien beter een beproefd recept kunt nemen. Jouw voorstel komt al een eind in de richting, ik heb nog wel wat opbouwende kritiek:

- 10% Special-B is veel te veel, hou het liever onder de 8%, in dit geval zou ik er 5% van maken.
- De hopsoorten zijn typisch Engelse soorten, misschien kun je beter de combinatie Magnum of Northern Brewer (bitterhop) met Styrian Goldings of Saaz (aromahop) nemen. 100% EK Goldings in dit bier klinkt mij erg raar in de oren, maar als je dat gelezen hebt gewoon proberen.
- Basterdsuiker zou ik opkrikken naar 15%.
- Verder is de bitterheid voor een 11% alcohol bier wel erg laag. Het kasteelbier heeft niet veel bitterheid, maar om de volle body en zoetheid te compenseren, zou ik toch minstens 30 IBU geven.

Caspar

Het bier is 100% kunstmatig zoet... deze zomer heb ik gebrouwen met de Wyeast Ingelmunster Ale (Special Strain), dit is de Kasteelbier gist en de Quadrupel had een SVG van + 82%.

MO

Toch is de keuze van S33 niet eens zo beroerd. Het zal je een zoet bier opleveren. En volgens de Fermentis site kan deze gist tegen 11% alcohol (A robust ale yeast able to tolerate high alcohol conditions (up to 11.5% v/v).)Mijn tips:
- boven de 60 °C beginnen met maischen (de lagere temperatuur stappen zijn al in de mouterij uitgevoerd)
- geen chocolademout
- max 3% special B
- de rest van de mouten zo houden
- geen aromahopgift
- laag hopen (max 25 IBU), in 1 gift dus
- 20% suiker
- misschien nog wat meer kleurstof, maar dat blijft moeilijk

Als ik jou was, zou ik eens een SG meten van een kasteelbier bruin. Ik schat dat die rond de 1025 ligt. Dat is dan je eind SG. Voor 11% alcohol heb je dan een start SG van 1105 nodig.

Gerb

Citaat van: Caspar op 30-03-2007  22:09 uIk zit nu de donkere variant Kasteelbier te proeven omdat ik de gist wil gaan gebruiken... en ik vind hem best lekker hoor, al is ie echt erg zoet! Het bier doet me echt denken aan een Barley Wine zonder bitterheid (ook weinig koolzuur)...
Even een meting

Eind SG 1019 / 12,4 oBrix / Begin SG 1100.. hij proeft echter als 1025 dus deze jongen is wel aangezoet volgens mij  :duimonder:.

Caspar had al een kasteelbier gemeten, dus 1099 als begindichtheid, als je ervan uitgaat dat de hergisting op fles nog 0,3% alcohol toevoegd.
Waarom eigenlijk geen aromagift? Meer kleurstof ben ik mee eens, het is best een donker bier en ook geen chocomout is een goed idee. 20% suiker lijkt me dan wel weer erg veel, ik zou niet hoger gaan dan 15%.
 

Borro

Ik had alleen dat recept neergezet om de discussie over het recept op te starten.Als ik jullie adviezen overneem komt het recept er ongeveer zo uit te zien.
De hop heb ik toch naar het boek van Michael Jackson op East Kent Goldings gehouden en bij de bitterheid ben ik tussen de twee waarden in gaan zitten op 25 EBU.

Doelstelling:
Biersoort: Kasteelbier
Volume:  20 L.
Alcoholpercentage:  11 %
Bitterheid:  25 EBU
Final gravity:  1010 kg/m3
Koolzuurgehalte:  3.5 gr/L

ingrediënt(en):
72.0% || 72.0%  Pilsmout 5358 gr.
10.0% || 10.0%  Cara crystal 744 gr.
3.0% || 3.0%  Special B mout 223 gr.
15.0% || 15.0%  Bruine basterdsuiker 1116 gr.

maischschema:
Inmaischen met: 22 L water
pH maisch brengen op: 5.2
Inmaischen bij: 62 ºC,  30 min.
Rust 1 bij: 72 ºC,  45 min.
Rust 2 bij: 78 ºC,  5 min.
   
Spoelen:
Verwacht hoofdwort: 17.3 ° Plato = 1071 kg/m3
Spoelen tot:  3 ºPlato
Benodigd spoelwater (L):18
Aantal liters wort na spoelproces (L): 29

Aromahopgift(en):
24 gr. East Kent Goldings pellets (5.5%); 15 min. kooktijd

Bitterhopgift(en):
40 gr. East Kent Goldings pellets (5.5%); 60 min. kooktijd

arluijen

Even uit interesse: Ik heb een verzoek nummertje (kun je ook dat donkere kasteelbier maken ?) en vraag me nu af of dit laatste recept ook is uitgevoerd en wat was het resultaat ?

Ik ga geen kleurstoffen toevoegen, dat gaat me te ver, maar als de basissmaak ok is dan zet ik deze een keer aan.

NSWS

Ik ben ook benieuwd of iemand überhaupt heeft geprobeerd om een Kasteel donker volgens 1 van bovenstaande recepten te brouwen.

Laat het gerust weten.

RobinB

Is toch niet zo moeilijk?
Gewoon een donker zwaar bier, vrij veel suiker en veel kleur uit karamel ipv mout.
Wyeast Ingelmunster gist, of opkweek (grote fles?) en gaan met de banaan.

Als korreloptie zou ik S33 nemen.

Theo 54


EvdBroek

Citaat van: Theo 54 op 21-08-2019  14:49 uHallo allemaal

Ik vond dit recept  https://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/view/341921/kasteel-donker

Misschien de moeite waard

Lijkt mij een veel te complexe stort.
Bovendien niet de juiste gist, dat zou namelijk Wyeast 3822-PC Belgian Dark Ale moeten zijn (was eerst dutch castle)

springerke

Ben daar al dikwijls geweest niet om de brouwerij te bezoeken maar om gewoonweg één van hun bieren te drinken
Volgende maand, 10 september breng ik een bezoek aan de brouwerij
Wat ze zelf zeggen van het kasteel Donker, toetsen van karamel, koffie en chocolade afkomstig van de gebrande mout
https://www.vanhonsebrouck.be/nl/kasteel-donker/

Scooby228

Een vriend van me is gek op Kasteel Donker. Is het al iemand gelukt om een goede kloon te brouwen en indien ja, zou je het recept willen delen?

Jan de Graaff

Ik zou het recept, samen met alle hints en tips, in dit draadje een kans geven. Je hebt, zo te lezen, in ieder geval alvast de perfecte proefpersoon die je kan helpen het recept aan te scherpen waar nodig.

[edit] Wel het maischschema aanpassen. De genoemde 62ºC moet nu, 16 jaar later, minstens 64ºC zijn. Zie alle discussies omtrent verstijfselingtemperaturen en het oplopen daarvan als gevolg van de warmer zomers. [/edit]

Scooby228

Een goede proefpersoon heb ik inderdaad😃.  Ik heb dit recept nog niet goed bekeken. Maischtemperatuur zal waarschijnlijk 1 staps maisch worden, temperatuur aan de bovenkant van de range, het bier is erg zoet, ik denk niet kunstmatig aangezoet. Dus ook een gist die niet zover uitgist. Ik moet nog eens goed proeven of ik inderdaad SpecialB proef?

Maar het zou mooi zijn als al iemand een goede poging heeft gedaan en het recept wil delen 🤔

hansHalberstadt

Je zou eens het eind SG en Brix waarde van het bier kunnen meten. Dan kun je samen met het alcoholpercentage terugrekenen wat het begin SG was en de SVG. En dan kun je ook wel concluderen of het bier aangezoet is met kunstmatige zoetstof op basis van de SVG.

Scooby228

Citaat van: hansHalberstadt op 21-02-2024  19:44 uJe zou eens het eind SG en Brix waarde van het bier kunnen meten. Dan kun je samen met het alcoholpercentage terugrekenen wat het begin SG was en de SVG. En dan kun je ook wel concluderen of het bier aangezoet is met kunstmatige zoetstof op basis van de SVG.
Ja, je hebt gelijk. Hij smaakt enorm zoet, dus eind sg zou je ook hoog verwachten. 1 025 tot 1,030 of zoiets?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.