REQ: recept donker kasteelbier

Gestart door gelfling, 15-02-2004 14:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

gelfling

Ik heb gisteren een aantal flesjes speciaalbier mogen genieten.
Een bier wat `ij ons allen erg in de smaak viel was het donker kasteelbier. Ik heb gezocht, maar een recept is hier niet van te vinden. Heeft iemand een recept hiervan, zodat we eens kunnen proberen dit bier te benaderen?
 :shelp:

Huub Krekels

Hoi allemaal,

Ik kan mij aansluiten bij Gelfling, het kasteelbier (bruin) 11% Vol.  Ingelmunster (B) is inderdaad een lekker bier. Het blonde kasteelbier vind ik persoonlijk niet zo lekker. Dit is uiteraard een kwestie van smaak. Ook nog een Orval gedronken 6.2 %Vol. , ook een lekker bier. Beiden zijn echter niet zo lekker als het kasteelbier (bruin). Wij willen dit bier eens proberen na te brouwen. Wie van de hobbybrouwers helpt ons aan een recept.? Op internet vond ik dit:

In 1986 kocht de Belgische brouwerij Van Honsebrouck het kasteel van Ingelmunster. Volgens de overlevering werd er in dit kasteel rond de vijftiende eeuw zware bieren gebrouwen. Men besloot het rijke verleden van het kasteel te doen herleven met de introductie van Kasteelbier, een nobel bier met aristocratische allures. Een zwaar bier van hoge gisting met 11 vol.% alcohol.
 
Kasteelbier donker, is een donker, artisanaal bier, zacht en mild, vol en romig...
Gebrouwen met 100% mout waaronder veel donkere mouten en donkere kandijsuikers.
Gehopt met Engelse hoppen en na twaalf weken lagering wordt Kasteelbier afgevuld op de fles.
De flessen worden dan nog zes weken te ruste gelegd voor ze de brouwerij verlaten.



                                           :proost:       :rundum:


Gr.

Huub.

MO

Smaken verschillen gelukkig, want in mijn optiek zijn beide kasteelbieren glazuuraantastend zoet. Een kwartiertje maischen op 60 grC lijkt me genoeg. Ik schat het eind SG op 1025, of misschien hebben ze zelfs suiker toegevoegd op de (dacht ik?) gistloze fles.
Ik denk dat het recept niet ingewikkeld zal zijn. Een wilde gok (20 L)

7 kg pilsmout, 10%
1 kg EBC mout
100 g 900 EBC mout
1.5 tot 2 kg donkerij kandij

EK Goldings en Challenger tot 20 IBU

Nogmaals: ik verzin het ter plekke, er zijn vast anderen die hier iets aan toe willen voegen.

gr
MO

MO

Oh ja, een std. korrelgist bij een wat lagere vergistingstemperatuur, max 19 ºC, moet wel voldoen is mijn inschatting. Voordeel van korrelgisten voor dit recept is dat ze niet zo ver doorgisten en het bier is nu eenmaal zoet.

gr
MO

gelfling

Is wel eens het proberen waard.
En wat de zoetigheid betreft, door de aparte smaak valt de zoetigheid op de achtergrond.

Adrie

Op de achtergrond!!??!! Ik ben het volledig met MO eens: het glazuur springt van je tanden van dit bier. Ik heb het een keer geprobeerd en voor mij hoeft dit bier nooit meer. Gelukkig voor mij zijn er genoeg complexe, niet zoete bieren. Ieder zijn smaak, maar de bewering dat het zoete naar de achtergrond wordt gedrongen gaat mij toch echt te ver.

Groeten,

A3

Patrik_Claes

Helemaal mee eens! Dat de zoetigheid ronduit storend aanwezig is kan ik enkel maar beamen. Ofwel is er inderdaad suiker toegevoegd, ofwel is de gist voortijdig afgefilterd, maar ik betwijfel of je deze plakkerige zoetigheid met een op fles hergist bier kan krijgen. Tenzij het natuurlijk om een nietvergistbare kunstmatige zoetstof gaat, andere bieren gingen wat dat betreft het Kasteelbier reeds voor...

Groet,

Patrik

Johannes

Ik ken het bier niet, maar waarom kunstmatig zoetstof? Ik stel voor een maischschema van bijv. '15 op 60 en '45 op 70.  ;D

 :degroeten:

Johannes

Kees

Brouwers, wie heeft het kasteelbier recept wat in deze rubriek staat al eens geprobeerd en met welk sucses. En heeft er nog iemand een aanvulling of beter recept ?

Kees :elifant:

Caspar

Ik zit nu de donkere variant Kasteelbier te proeven omdat ik de gist wil gaan gebruiken... en ik vind hem best lekker hoor, al is ie echt erg zoet! Het bier doet me echt denken aan een Barley Wine zonder bitterheid (ook weinig koolzuur)...

Even een meting

Eind SG 1019 / 12,4 oBrix / Begin SG 1100.. hij proeft echter als 1025 dus deze jongen is wel aangezoet volgens mij  :duimonder:.

Groet Caspar

Johannes

1019?? Dit bier is (of was, al lang niet meer gedronken) be-lach-e-lijk zoet. Ik zou een veel hoger SG verwachten. Maar misschien gebruiken ze wel erg weinig hop, dat versterkt de zoetheidsbeleving. Ik kan me niet herinneren dat ik hier zoetstof in proefde, maar nogmaals het was lang geleden. Bij een Liefmans kriek bijvoorbeeld ruik ik de zoetstof op een meter van het glas. Als het erin zit zou het dan niet op het etiket moeten staan? Volgens mij wel.

MO

Ik kan me ook alleen een vette suiker zoetheid herinneren. Geen zoetstof.

Caspar

Ik heb het etiket gelezen en daar staat geen zoetstof op... ik ga hem nog maar eens nameten t.z.t. SG 1019 lijkt niet te kloppen  :(

Hopmans

CiteerIk kan me ook alleen een vette suiker zoetheid herinneren. Geen zoetstof.

Man, die gasten gebruiken spullen die wij niet kennen.
Kasteelbier is chemische troep.

 :degroeten:

gelfling

Hoppie, ik kan me voorstellen dat je het niet lekker vindt, maar om nu meteen te zeggen chemische troep?  :denken:
Toch heb ik stom toevallig afgelopen donderdag nog een kasteelbier geproefd. Inmiddels heb ik sinds de start van deze tread al heel wat biertjes mogen proeven, dus ik denk nu toch wat meer te kunnen beoordelen als voorheen.
Allereerst: mijn glazuur zit er nog op. De extreme zoetheid is wel aanwezig (geen zoetstof), maar kan in combinatie met de juiste gerechten/amuses goed in balans gebracht worden. Ook de volgorde waarin je bieren proeft, geeft behoorlijk invloed op de smaak. Proef je voor het kasteelbier een zoete triple, zal het kasteelbier zelf niet exorbitant eruit springen.
Nogmaals: bij de goede gelegenheid een super bier. Ook voor de niet-bierdrinkers is  dit een bier waardoor de deur richting speciaalbier geopend kan worden. Zo heeft elk bier zijn eigen karakter. En dat is maar goed ook. Dit is overigens niet alleen mijn mening, maar de mening van 14 anderen die meegedaan hebben aan de bier-amuse avond.

@Caspar: ik ben benieuwd wat voor recept je gebruikt hebt, en welke gist. Ik wil me toch nog eens gaan wagen aan een vergelijkbaar bier. En wat de koolzuur betreft: er zijn meerdere wegen die naar koolzuur leiden....

Hopmans


CiteerHoppie, ik kan me voorstellen dat je het niet lekker vindt
Een Belgische collega van mij destijds die ook bierkenner is vertelde mij dat Kasteelbier
industrieel bier is. Ik geloof hem.
Dat verklaart misschien ook de tegenstrijdigheden in dit bier, omdat wij amateurs met onze
zuivere grondstoffen daar geen verklaring voor kunnen vinden.

Maar als jij het bier brouwt is het natuurlijk wel goed.  :biersmile:

Voor mij persoonlijk is het bier inderdaad te zwaar.
8% is de limit.

 :degroeten:

Caspar

Hoi Gelfing, ik ga geen kloon maken van Kasteelbier. Ik ga slechts de gist gebruiken (Wyeast Inglemunster Ale). Deze gist is tijdelijk in het assortiment bij Brouwland.

Als jij een recept wil uitbouwen heb ik wel wat suggesties, maar nu is het je kans om de gist te bemachtigen ;).

Volgens mij kunnen wij een veeeel lekkerder bier maken dan de originele.  ;D


SanderZ

Ik zit op dit moment toevallig aan een blonde kasteelbier. Ik vind het eigenlijk best lekker. Helemaal niet te zoet, hoewel ik doorgaans dingen al snel te zoet vind. Volgens het etiket vindt er hergisting op fles plaats en zijn de ingrediënten: water, gerstemout, mais, suiker, hop, gist, antioxidant: ascorbinezuur. Er lag inderdaad een klein laagje gist op de bodem, maar wel heel weinig. De ingrediëntenlijst heb ik vertaald uit het Duits, want in die taal staat de meeste informatie...

gelfling

Een kloon is natuurlijk een groot woord. Zelf vind ik andere bieren veel lekkerder, maar ik heb in mijn omgeving een aantal personen rond huppelen die het erg zouden waarderen als ik een dergelijk bier zou maken. Een leuke uitdaging toch...
Ascorbinezuur, hmmm. Ik denk dat ik dat oversla...

De-Geert

Dat is gewoon een interessant woord voor Vitamine-C

gelfling

 :stom: Stom, had ik moeten weten. Ik zal de volgende keer iets beter nadenken voor ik reageer.

Caspar

Vitamine C in bier... ik ga steeds meer geloven dat die 1019 wel klopt en dat er ander zoetspul in zit.

gelfling

Vitamine c = citroenzuur, gebruik je zelf ook in combinatie met sulfiet hoop ik.
Elk levensmiddelen bedrijf is verplicht de toevoegingen op het etiket te zetten. En zoetstof staat er dus niet op.  :proost:


Jacques

Citaat van: gelfling op 02-04-2007  10:29 uVitamine c = citroenzuur, gebruik je zelf ook in combinatie met sulfiet hoop ik.

Vitamine C is ascorbinezuur. Deze stof wordt veelvuldig gebruikt door brouwerijen als anti-oxidant.
Boze tongen beweren dat in het verleden in een flesje Grolsch van 30 cl meer vitamine C zat dan in een literspak sinaasappelsap.

Caspar


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.