Brouw je seizoensgebonden?

Gestart door Bierke, 18-05-2007 22:31 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brouw je seizoensgebonden, bijvoorbeeld niet in de zomer, of brouw je het hele jaar lekker door?

Het hele jaar door
31 (60.8%)
Van de herfst tot en met de lente
10 (19.6%)
Alleen in de winter
3 (5.9%)
Gewoon om de maand of als het me uit komt
3 (5.9%)
Per seizoen heb ik een voorkeur voor een bepaald bier. Welk?
4 (7.8%)

Totaal aantal stemmen: 49

Bierke

Beste medebrouwers,

't Was in mijn brouwerijtje vandaag 22 °C en dat is nu maar juist net niet te veel voor de hoofdvergisting. Of misschien een beetje te veel. Maar dat deed me wel even nadenken over wanneer sommigen onder jullie welk soort bierke brouwen.
Maken jullie van de winter gebruik om een lager te brouwen of zorgt een soort acclimatisatie er voor dat je heel het jaar door om het even welk soort bier brouwen kan?
Hou je een soort 'zomerstop' wegens te warme temperaturen? :echtboos:
Zorg je dan voor een voorraad om die warme zomerse dagen niet 'bierloos' te moeten doorkomen? samenvol :dansen:

Veel vragen, veel stemmen, veel antwoorden, ik ben benieuwd!!

Uiteraard met vriendelijke brouwgroeten,

Bierke!!!!!

(heb vandaag een hopelijk heerlijke dubbel gebrouwen, ik ga het bierke 'NOORderbier' noemen, over een paar jaarkes zal ik jullie zeker verteld hebben waarom dit bierke zo gaat noemen... ;-))

MO

Ik trek me niets aan van seizoenen. Ik heb echter wel een koelsysteem op grondwater dat maximaal 13 grC wordt, ook bij langdurende hittegolven.
En warm vergisten, daar heb ik - in tegenstelling tot anderen - helemaal geen problemen mee.

Herman

Ik heb even de vrijheid genomen om optie 2 aan te passen. Je bedoeld zeker en vast de lente incluis.

Ik brouw in principe zomers niet, maar maak soms een uitzondering. De reden dat ik zomers niet brouw, is eenvoudig dat ik dan andere leuke dingen doe.

NB de laatste vraag is eerder iets voor een nieuwe poll, of wil je hier soms reacties peilen?

oranjeboombiertje

Ik brouw gewoon het hele jaar door. Voor ondergisters heb ik een koelkast waarin ik het liefste constant een bier heb staan gisten/lageren. De bovengisters gebeuren bij mij gedeeltelijk in de bijkeuken en gedeeltelijk in de woonkamer. De temperatuurverschillen zijn hier niet zo enorm groot (winter/zomer) tenzij er een hittegolf is.

Het is natuurlijk wel een beetje plannen wat je met welke temperatuur brouwt. In de zomer is het natuurlijk het makkelijkste zware donkere bieren te brouwen voor in de winter, deze mogen wat esters hebben. Een licht(er) biertje waarin je minder esters wilt hebben kan je beter aan het eind van de winter brouwen, dit zorgt er meteen voor dat je in de zomer een lekker biertje hebt.

De biertypes die je in een seizoen kan brouwen zijn eigenlijk goed in het seizoen dat je ze wilt drinken, Mooi toch?

 :degroeten:
Wesley

Pieter.

Ik brouw het hele jaar door al brouw ik lambiek alleen in de wintermaanden en ondergisters alleen als de temperatuur dat toe staat. Ik heb geen koelkast tot mijn beschikking helaas maar met een grote cement kuip gevuld met koud water of juist verwarmd dmv een aquarium thermostaat kan ik voor de meeste bieren die ik brouw het gehele jaar door brouwen. Ik moet wel zeggen dat ik pas sinds kort ben begonnen met het gebruik van een cementkuip dus het is nog een beetje uitvissen qua temperatuur maar tot nu toe gaat dat aardig goed.

 :degroeten:

Caspar

Ook ik brouw het hele jaar door. Mijn bieren zijn ook niet seizoen gebonden, ik brouw gewoon waar ik trek in heb op dat moment. Ik wissel wel vaak Britse / Amerikaanse bieren af met Belgische om wat variatie te houden in mijn voorraad.

Warme (vergistings) temperaturen vind ik ook niet zo'n probleem in de zomer.

Groet Caspar

Ronnie

Heb op herfst tot lente gestemd, is hier eigenlijk late herfst tot vroege lente..: koele lageringsproblemen.

Als na oktober mijn zoon's verbouwingen gedaan zijn heb ik die koelkast terug en wordt het terug het hele jaar door.

korek

Ik wil ook het hele jaar door brouwen, dat moet ook wel want er wordt bij ons veel bier gedronken, vooral sinds ik zelf weer brouw. Mijn kinderen plus aanhang en familie zijn allemaal bierdrinkers en zelfs de verstokte pilsdrinkers onder hen lusten mijn brouwsels. Ik probeer wel eens een bier geheim te houden, maar op de een of andere manier wordt het toch ontdekt.

Hans (Lagos)

Dankzij mijn eigenbouw koel/verwarm fermenteerkast brouw ik hier in Andalucía gewoon waar ik zin in heb, boven en onder temperatuur instellen en klaar is Hans.

Toch ga ik deze zomer denk ik geen ondergisters brouwen daar mijn koelwater dan niet onder 20 ºC komt. Ik kan dan altijd nog op een wat te hoge temperatuur starten en snel terug koelen, dit doe ik dan door zoveel mogelijk ijs en ijspacks in de koelruimte te plaatsten en de ventilator blaast de kou dan rond.


Hopmans


Ik brouw niet in hoog zomer, simpelweg omdat ik dan geen zin heb om in de keuken te staan.

 :degroeten:

thibolleke

Ook gewoon het hele jaar door. En nu ik de Herms in gebruik heb brouw ik zoveel mogelijk, dus ongeveer om de 1 of 2 weken (hangt af van wat er nog in de lagering zit). In de zomer ga ik meestal voor de winterbieren (zoals Wesley zei, esters en hogere alcoholen zijn dan niet zo'n probleem).


Groeten
Thibolleke

Oscar

Ook ik brouw vrijwel het hele jaar door. Behalve In augustus, dat is mijn vakantie maand  ;)  Verder stem ik mijn bieren wel af op het seizoen. Een bockbier of Imperial russian stout brouw ik niet in Mei

BartC

Dit is het eerste jaar dat mijn vrienden en ik brouwen. Zaterdag 16 juni wordt onze laatste brouwdag . Tijdens de zomer gaan we een gistkamer in elkaar knutselen. In september gaan we de biertjes evalueren die we hebben gebrouwen, om dan in oktober terug van start te gaan.

groeten
Bart

Jacques

Ik brouw bijna het gehele jaar door. Vandaag heb ik een witbier gebrouwen met koriander, sinaasappelschillen en Crystal hop.

Hartje zomer brouw ik niet. Het wordt mij dan te warm op mijn brouwzolder. Lekker lezen in tuin (bierboeken natuurlijk) is dan een betere optie.

korek

Citaat van: Jacques op 19-05-2007  16:47 uLekker lezen in tuin (bierboeken natuurlijk) is dan een betere optie.

Onder het genot van een eigen gebrouwen biertje natuurlijk!

Jacques

Uiteraard want die moeten ook op. Na het hete weer is dan weer volop reden om weer te brouwen.

Overigens brouw ik steeds kleiner. Brouwde ik in het verleden zo'n 70 tot 80 liter per keer nu is dat zo'n 25 tot 30 liter. Ik vind het namelijk leuker om wat vaker te brouwen dan een grote plens van hetzelfde bier in huis te hebben.

bakkerman

Ik pas mijn bieren aan aan het seizoen, het is hier nu herfst, en de gemiddelde tempertuur is nu rond de 19 graden, en dan brouw ik b.v. Weizen buiten de koelkast. In de koelkast ga ik in deze tijd voor ondergisters.

's Zomers moet alles in de koelkast gisten om het onder de 20 graden te houden, behalve wat ik voor de destillatie vergist.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.