Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Lambiek met aangekocht wort  (gelezen 8173 keer)

Offline lambicus

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: be
Lambiek met aangekocht wort
« Gepost op: 17-05-2007 19:55 u »
Gegroet,

Omdat ik nogal gefascineerd ben door lambiek en afgeleiden,  besloot ik na een aantal pseudolambikken te brouwen eens echte lambiek te maken.  Omdat voorlopig mijn brouwerijcapaciteit (een weckketel van 29 l) het niet toelaat om voldoende wort te maken om een houten vat met enige inhoud te vullen besloot ik een beroep te doen op brouwerij Boon om voldoende wort aan te kopen.

Omdat de lambiek in de kelder zou terechtkomen moest deze eerst nog waterdicht gemaakt worden. Tegen dat ik deze dicht had en Frank Boon vastkreeg om af te spreken wanneer ik het wort mocht komen ophalen was het 24 april. Ik zou elke dag kunnen afkomen tot en met zaterdag 28 april.

Toen we 28 april aankwamen bleek dat door het warme weer het brouwseizoen enkele dagen vroeger was gestopt en er geen wort meer beschikbaar was. Geen (groot) probleem want  als het nodig was kon ik vossenlambik  meekrijgen, lambik die 4 dagen oud was en waarvan de gist voor een groot gedeelde uitgedreven was.

Vervolgens kregen we van Frank een hele uitleg over de brouwerij en het brouwproces (veel interessanter dan de uitleg van de gids tijdens Toer de Geuze) waarna  een van zijn vaten opende waarvan we konden proeven. Bij het vullen van mijn vat (een bodeauxvat van 228l ) bleek er een lekje in de wand te zitten langs waar de vossenlambik uit het vat spoot. Dit scheen wel meer voor te komen en Frank heeft het toen gedicht met een stukje katoendraad dat hij in het gat sloeg met behulp van een schroevendraaier.

Thuis aangekomen was het geen sinecure om het vat van ruim 250 kilo op zijn plaats in de kelder te krijgen. Bij Boon was het vat met een vorkheftruck verplaatst en in de camionette gezet. Voor het vat uit de camionette in huis te krijgen was er 4 man nodig . Voor het vat in de kelder te krijgen hadden we een ladder geplaatst langs waar we het vat naar beneden konden laten schuiven.

Het grootste probleem was echter dat we niet te maken hadden met wort maar met vossenlambik waarin heel wat koolzuurgas zat. Tijdens de autorit is de stop er gelukkig nooit afgevlogen maar eens thuis wouden we de druk van het vat aflaten door de stop er eventjes af te nemen. Gevolg: het bier spoot tot tegen het dak van de camionette.

Eens in de kelder moest de stop er terug afgehaald worden want de druk in het vat was zo hoog opgelopen dat je het gas tussen de duigen van het vat hoorde fluiten. Gevolg: het bier waarvan normaal niet meer zoveel zou  ontsnappen langs het bomgat heeft nog 3 dagen staan overschuimen . Daarom heb het systeem van bij 3 Fonteinen met de klakkenbuis toegepast. Gelukkig had ik nog ongeveer 30 liter vossenlambik  meegebracht in een plasticvat zodat ik het houtenvat kon bijvullen.

Het vat ga ik nu tot het begin van volgend lambikseizoen onaangeroerd laten. Vervolgens ga ik alles overhevelen naar plasticvaten en fruit toevoegen (krieken, bramen, abrikozen,  mss aardbeien). Een klein deeltje (27 l) ga ik overhevelen naar een kleiner houten vat zodat ik binnen 3 jaar geuze kan steken. Het lege vat ga ik dan terugvullen met zelfgebrouwde wort. Tegen dan hoop ik batchen te kunnen brouwen van 125 liter zodat ik door 2 keer te brouwen mijn vat terug kan vullen.

Nog enkele fototjes:

:proost2:

lambicus

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Muifelbrouwerij
Re: Lambik met aangekocht wort
« Reactie #1 Gepost op: 17-05-2007 20:13 u »
Wauw! Schitterend verhaal!

Waar heb je dit vat gekocht?

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #2 Gepost op: 17-05-2007 20:25 u »
Waanzinnig relaxed dat Frank Boon jou wat gistende wort heeft meegegeven. Ik drink steeds vaker kriek Boon en vind het erg lekker!

Veel succes!

Groet Caspar

Offline lambicus

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 17-05-2007 21:07 u »
Gegroet,

Het vat komt van Moens Verpakkingen. Het wordt verkocht als een 200 l vat.

lambicus

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 17-05-2007 21:20 u »
Wauw wat een vaten, daar ben ik met mijn vat niets bij... Super! Blijkt toch maar weer dat je die spontane gisting niet moet onderschatten en met respect moet behandelen! :D

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 17-05-2007 21:35 u »
Ook mooi met de blowoff.
Dat zag ik ook ergens op een dia van tour de geuze.
Vind ik toch wat fraaier als een natuurlijke stop (wordt je vat zo goor van).

:degroeten:

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #6 Gepost op: 17-05-2007 22:38 u »
Formidabel, proficiat!
Moet ik blijven volgen, succes!

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #7 Gepost op: 17-05-2007 22:43 u »
Schitterend!! Wat bedoel je overigens met:
Citaat
lambik die 4 dagen oud was en waarvan de gist voor een groot gedeelde uitgedreven was.

Ik dacht eerst dat je bedoelde dat de gisting gestopt was, maar vermoed dat je bedoeld dat het merendeel van de gist reeds verdwenen is. Lijkt me raar, gezien de vele actieve celletjes/sporen van diverse aard en herkomst die zich op het wort uitleven.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 17-05-2007 22:48 u »
Lambicus,

Bedankt dat je ons laat meegenieten van dit fantastische avontuur.

Goed om te zien dat dit biertype hier op het forum zo in de belangstelling staat. Hopelijk gaan meer bierliefhebbers genieten van lekker zuur bier.

Offline Pieter.

• Super lid
  • Huisbrouwerij "Vuurlinie"
« Reactie #9 Gepost op: 17-05-2007 23:46 u »
Gaaf verhaal, ik zie het helemaal voor me :)

Het lambiek brouwen intrigeert mij ook behoorlijk en afgelopen winter de eerste schreden gezet. Ik heb geen plaats voor 200+ liter vaten dus moet het kleiner aanpakken al zijn kleine vaatjes lastig te krijgen heb ik gemerkt, dus voorlopig maar op kunststof gistingsvaten met eiken snippers erin.

Lambiek brouwen is een meerjaren plan dus tijd zat om andere voorbereidingen te treffen. Die eikenhouten vaatjes komen er nog wel maar ik heb intussen alvast frambozen struiken en een noordkriek struik in de tuin gezet zodat ik hopelijk in de toekomst voldoende vruchten kan oogsten om kriek en framboise te maken.

Helaas is het in mijn omgeving moeilijk om aan een geuze of kriek te komen, Timmermans kriek en geuze, Liefmans kriek en Bellevue en daar houd het mee op.

Maar wel heel leuk hoe jij het aanpakt Lambicus, houd ons op de hoogte :)

Offline bakkerman

• Junior lid
  • **
  • Land: au
« Reactie #10 Gepost op: 18-05-2007 02:21 u »
Schitterend!

Ik ben ronduit jaloers dat ik hier in Australie zoiets niet uit kan halen!
Ik hoop dat je af en toe gaat updaten want ik ben heel benieuwd.
Gelukkig heb ik bericht dat mijn Roeselaere en Lambic Blend gisten onderweg zijn..

Offline Amberbock

• Vol lid
  • Het moet vooruit gaan.
« Reactie #11 Gepost op: 18-05-2007 05:57 u »
Lambicus,

Ge wordt nog nen echten biersteker...

Fantastisch verhaal over hoe de bekende Frank je aan het helpen is geweest. Heb je een persoonlijke band met hem zodat hij je wort gegeven heeft?

Groet

Amberbock

Offline lambicus

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 18-05-2007 10:28 u »
Gegroet,

@ Herman
Bij lambik is het de bedoeling dat veel van de gist mee met het schuim uit het vat wordt gedreven. Het is onderanderen daarvoor zo belangrijk dat de bierton bomvol is (vol tot aan het bomgat). Gisten die de eerste dagen de ton verlaten worden ook wel brandgisten genoemd. Ze vormen een donker bruin schuim dat zich op de ton vast zet zodat het een beetje lijkt alsof de ton verkoold is. Of de naam brandgist hiervandaan komt weet ik wel niet zeker. Als er boven het bier in de ton nog veel ruimte vrij is zet de gist zich daar vast en heb je problemen om het vat later proper te krijgen.

@ Amberbock
Ik heb geen speciale band met Frank Boon maar heb er gewoon eens naar gebeld omdat ik wist dat brouwerij Boon nog één van de drie brouwerijen is die aan geuzestekers levert. Hij zij dat hij nog nooit wort had verkocht aan particulieren maar dat er elk jaar wel een aantal mensen uit de streek lambik kwamen halen om er krieken op tet steken.

lambicus

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #13 Gepost op: 18-05-2007 10:33 u »
Ook mooi met de blowoff.
Dat zag ik ook ergens op een dia van tour de geuze.

Dat was bij de 3 fonteinen, daar hebben ze ook dergelijke blow-offs. Als je daar door de kelder liep, liep je het gevaar door een dot gist bekogeld
te worden  >:D De "pijpen" stonden allen gericht naar de goot in het midden van de kelder. Dit was ook de enigste brouwerij waar de vaten nog
"nieuw" leken te zijn.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #14 Gepost op: 18-05-2007 12:13 u »
Wat een prachtverhaal. Schtterend!  :duimop:  :groots:

Houd ons op de hoogte!

Offline Amberbock

• Vol lid
  • Het moet vooruit gaan.
« Reactie #15 Gepost op: 19-05-2007 12:05 u »
Heb je het tapgat aan de voorkant van het vat zelf afgestopt met siliconen of zo?

Offline lambicus

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 19-05-2007 12:51 u »
Gegroet,

Ik had 2 stoppen voor het bomgat een houten en een siliconen. De houten heb ik gebruikt om de blowoff van te maken, de siliconen gebruik ik om het vat af te sluiten.

:proost:

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #17 Gepost op: 16-02-2008 19:58 u »
Dag Lambicus, de start van dit verhaal is nu al een poos geleden.

Is er al wat meer te vertellen?
 :biersmile:

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #18 Gepost op: 16-02-2008 20:10 u »
Gisten die de eerste dagen de ton verlaten worden ook wel brandgisten genoemd. Ze vormen een donker bruin schuim dat zich op de ton vast zet zodat het een beetje lijkt alsof de ton verkoold is. Of de naam brandgist hiervandaan komt weet ik wel niet zeker. Als er boven het bier in de ton nog veel ruimte vrij is zet de gist zich daar vast en heb je problemen om het vat later proper te krijgen.

Dit heb ik nu dus in mijn vaatjes...ik wist dit niet, maar in mijn vaatje zit nu dus wel die zwarte "troep". Nou ja..er zit nu een zwarte lambiek in... :D

Offline lambicus

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #19 Gepost op: 02-03-2008 00:47 u »
Gegroet,

Het is de bedoeling dat de lambiek in de loop van volgende maand wordt overgeheveld naar kleinere vaten/flessen. Van het grootste deel ga ik fruitbier maken. Daarvoor heb ik vorige zomer de diepvries voorzien van een aardige hoeveelheid wilde krieken, tamme krieken, witbuikkersen, bramen, pruimen, druiven, abrikozen en perziken. Een kleinere hoeveelheid lambik dient om direct te nuttigen en om over 2 jaar geuze van te maken.

De bedoeling was dat eens het vat leeg zou zij ik het zelf opnieuw zou vullen, maar het ziet er niet naar uit dat mijn brouwkot tegen april af zal zijn. Daarom vrees ik dat ik weer eens in de buidel zal mogen tasten en nog eens contact moet opnemen met brouwerij Boon (of misschien Girardin of Lindemans).

Wel heb ik van de winter zelf een kleinere hoeveelheid lambiek gebrouwen die zou kunnen dienen om over 2 jaar te blenden. Het probleem is echter dat de gisting was stilgevallen. Deze is ondertussen wel terug begonnen na een deel van het wort voor een nachtje terug buiten te zetten. Volgens mij komt het echter niet meer goed, maar omdat anderen een andere mening zijn toegedaan wacht ik nog  even met het vaatje leeg te maken en opnieuw te beginnen.

Als er belangrijke vorderingen zijn plaats ik ze op het forum.
jonas

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 02-03-2008 08:17 u »
Wow, ik had dit schitterende verhaal om één of andere reden nog niet gelezen. Fantastisch!

Offline toon van den broek

• Super lid
Re: Lambiek met aangekocht wort
« Reactie #21 Gepost op: 13-09-2009 21:28 u »

Hallo Lambicus,
Het is alweer een jaartje geleden dat je vertelde dat je het grote vat met lambiek van Boon zou gaan aftappen en er fruitbier van wilde maken. Hoe is dat verder gegaan? Hoe is de smaak van dit bier, en... hoe smaakt die lambiek nu? Ik ben nog steeds zeer benieuwd hoe dit fantastische avontuur verder gegaan is. Heb je ook nog andere wort gekocht bij een van de namen die je noemde?
Hartelijke groeten, Toon van den Broek.

Tags: lambiek geuze