Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Zoetje  (gelezen 2103 keer)

Offline g20

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
Zoetje
« Gepost op: 12-09-2009 10:30 u »
En deze dagen wil een donker, bitter en zoetig ( Milk Stout) bier maken.
Ik heb al het n en ander gelezen en voor de zoetigheid doen ze lactose in het bier.
Zou het niet mogelijk zijn om 1/3 van je mout er bij 72 graden pas aan toe te voegen en op deze manier zoetigheid te maken.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Zoetje
« Reactie #1 Gepost op: 12-09-2009 12:02 u »
Zou het niet mogelijk zijn om 1/3 van je mout er bij 72 graden pas aan toe te voegen en op deze manier zoetigheid te maken.

Tuurlijk is dat mogelijk..

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #2 Gepost op: 13-09-2009 00:05 u »
Ik heb dat wel eens met de caramouten gedaan. Kon niet zeggen dat het extra zoet opleverde...
Maar je kan natuurlijk ook je hele maisch wat opkrikken?
Eenstaps op 69 C bijvoorbeeld?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #3 Gepost op: 13-09-2009 00:10 u »
Ik heb dat wel eens met de caramouten gedaan. Kon niet zeggen dat het extra zoet opleverde...

En verbaast je dat ?  ;)

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #4 Gepost op: 13-09-2009 00:23 u »
Eerlijk gezegd wel, ja!

Van caramouten wordt immers verondersteld dat ze slecht zijn voor de vergistingsgraad? (zie model geert)
Dat kan alleen als ze (relatief) veel meervoudige suikers bevatten, of anderszins onvergistbare suikers.

Meervoudige suikers kunnen in principe gewoon worden afgebroken tot disacchariden door B-amylase. Door ze toe te voegen bij een temperatuur waar B-amylase geinactiveerd is, kan je dit voorkomen en zo ervoor zorgen dat meer van de onvergistbare suikers uit de cara-mout onvergistbaar blijven!

Dat zou kunnen leiden tot een hogere eind SG en een zoeter bier.

Dus ja, ik had dat inderdaad wel verwacht...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 13-09-2009 10:36 u »
En deze dagen wil een donker, bitter en zoetig ( Milk Stout) bier maken.
Ik heb al het n en ander gelezen en voor de zoetigheid doen ze lactose in het bier.

Een aantal jaren geleden heb ik dit weleens gedaan. De smaak van het bier vond ik niet geweldig. Er zat een vreemd smaakje aan die ik niet meer kan beschrijven. Verder vond ik het bier veel te zoet. Ik ben niet zo'n zoetekauw als het op bier aan komt.

Voor een zoetig bier kun je veel beter op zoek gaan naar een gist met een lage vergistingsgraad, eenstapsmaischen bij 68 a 69 C en weinig hop gebruiken.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 13-09-2009 12:13 u »
Windsor gist bijvoorbeeld.
Of S-33.

Tags: